Kun kummi ei ehdi kummilapsensa rippijuhliin
Ilmoitettu varmaan tammikuussa lapsettomalle kummille, koska rippijuhlat on. Nyt ilmoitti, että ei pääse, koska loma alkaa silloin ja pitää olla toisella paikkakunnalla just silloin tekemässä jotain. Mitä vastata kummille? Ärsyttää nimittäin suunnattomasti.
Kommentit (122)
Sellaista se on. Toisten elämää ei voi kontrolloida.
Kummina kolmelle, eikä kertaakaan ole ollut kummien siunausta kirkossa. Ei sinne mahdu yleensä. Hyvä, jos vanhemmat ja sisarukset pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että tämä tuli teille ihan yllätyksenä. Kummin ja lapsen välinen suhde ei varmaankaan ole ollut kummoinen aiemminkaan.
Ihan ok välit on, joten tuli todellakin yllätyksenä! Uskon, että on kyse juuri siitä, että kun kummilla ei ole itsellä lapsia, ei ihan ymmärrä, että kyseessä on tärkeä päivä. Harmittaa vaan niin vietävästi lapseni puolesta, ettämietin, miten peitän kiukkuni, kun seuraavan kerran nähdään.
Ap.
Se ei ole tärkeä päivä kenellekään, vaan rahakuori tai kolme numeroinen summa tilille laitettuna pelastaa kaiken monin verroin. :D
Oikeasti se menee näin. Olen kolmen lapsen äiti ja monissa rippijuhlissa olemme joutuneet käymään. Yksikään rippilapsi ei ole meidän läsnäoloa niin tarvinnut ja sitä tärkeänä pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen oikeasti jollekin iso juttu? Ehkä uskovaisille.
On se kummilapselle tärkeä juttu. Kummi on siunaamassa lapsen siellä edessä alttarilla.
Eipä ainakaan minua mitkään siunaukset kiinnostaneet, vaan ne hiton rahakuoret ja kakku! 😂 Näin ajatteli/ajattelee varmaan moni moni muukin 15v.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voin vaan todeta, että kummivalinta ei aikanaan mennyt nappiin, jos tämä ei vielä ole tullut esille. Kuulostaa kuitenkin siltä, että kummi ei ole lapsen elämässä muutenkaan, niin ihan odotettavaa, että ei tule rippijuhliin. Mites se lapsen toinen kummi?
Kummi on ollut lapsen elämässä mukana, siksi tämä tuntuukin niin pahalta. Toinen kummi asuu ulkomailla, eikä ole tulossa ymmärrettävästi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kummina kolmelle, eikä kertaakaan ole ollut kummien siunausta kirkossa. Ei sinne mahdu yleensä. Hyvä, jos vanhemmat ja sisarukset pääsevät.
Millä vuosisadalla olet ollut kummina? Nyt on aina. Ja koronasäännösten takua kirkkoon pääsee justa vain kummi/ kummit ja vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kummilapselle tärkeä juttu. Kummi on siunaamassa lapsen siellä edessä alttarilla.
Eipä ainakaan minua mitkään siunaukset kiinnostaneet, vaan ne hiton rahakuoret ja kakku! 😂 Näin ajatteli/ajattelee varmaan moni moni muukin 15v.
Oliko sinulla kummi paikalla? On aika ankeaa miettiä, että kuka sitten tulee, jos kummi ei pääse. Meillä onneksi toinen kummeista pääsi. Kyllä teini ihan oikeasti kummejaan juhlaan odotti, toki olemme muutenkin yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut ja ihan pitkin Suomea: Pohjois-Pohjanmaalla, Hämeessä, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa. Viimeisin kesällä 2019. Ilmeisesti et ole ollut kutsuttuna kirkossa ollenkaan. Meillä oli oma perhe ja kummit.
Vierailija kirjoitti:
Kummius on luottamustehtävä ja kummilla on kaksi asiaa, mitä edellytetään: kasteessa mukana olo ja rippilapsen siunaus kirkossa. On se vähän huonoa, jos ei ehdi paikalle.
Kumpaakaan ei edellytetä missään.
Kai lapsella on enemmän kuin yksi kummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosisadalla olet ollut kummina? Nyt on aina. Ja koronasäännösten takua kirkkoon pääsee justa vain kummi/ kummit ja vanhemmat.
Meillä pääsee vain kolme henkilöä Espoossa kirkkoon. Näin on ohjeet. Emme ole miettineet mitä teemme, mutta luultavasti minä menen äitinä ja ehkä siskoni kummina ja toinen lapsemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lapselle, jolta puuttuu kirkosta kummi siunaamasta.
Sitä kummia voi kyllä tuurata joku. Itse olen toiminut kolme kertaa kummin sijaisena sukulaislasten konfirmaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että 95%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla kummi paikalla? On aika ankeaa miettiä, että kuka sitten tulee, jos kummi ei pääse. Meillä onneksi toinen kummeista pääsi. Kyllä teini ihan oikeasti kummejaan juhlaan odotti, toki olemme muutenkin yhteyksissä.
Usko jo, että vain uskiksille kummin puuttuminen on ankeaa, muille se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Parhaiten minulle on rippijuhlista jäänyt mieleen lahjat ja ruusut. Ruusuja kun en ollut koskaan aiemmin saanut, ja ne olivat minusta niin juhlallisia.
En edes muista, olivatko kummit rippijuhlissani.
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse oman ripille pääsyni ja voin sanoa, että evvk kuka siellä oli ja kuka ei. Ei kiinnostanut koko "juhla" pätkääkään. Ne lahjat oli jees.
Kun mietin omaa ripille pääsyäni reilu 30 vuotta sitten, niin en muista ollenkaan ketä paikalla oli. En varsinkaan kirkossa olleita, sillä siellä oli muutenkin todella paljon porukkaa, mutta en myöskään kotiin tulleita sukulaisia. Mieleeni tulee siitä päivästä ainoastaan pieleen mennyt lauluesityksemme ja hiertävät juhlakengät. Valokuvia tapahtumasta on muutama ja vain yksi on onnistunut, se oli minusta ja ystävistäni kirkon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa seirakuntia on tuo kummin siunaus. Toki jossain pikkukirkoissa voi olla eri systeemit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko jo, että vain uskiksille kummin puuttuminen on ankeaa, muille se ja sama.
Ei vaan liki jokaisen teinin mielestä on noloa jos itseltä puuttuu kirkossa se kummi kun kaikilla muilla on. Ei liity uskoon mitenkään.
Nyt voin vaan todeta, että kummivalinta ei aikanaan mennyt nappiin, jos tämä ei vielä ole tullut esille. Kuulostaa kuitenkin siltä, että kummi ei ole lapsen elämässä muutenkaan, niin ihan odotettavaa, että ei tule rippijuhliin. Mites se lapsen toinen kummi?