Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tenniskyynärpää vaivaa pahasti, pitäisi pitää levossa, muttei se nyt mitenkään onnistu

Vierailija
11.07.2021 |

Ärsyttää lääkärin neuvo lepuuttaa kättä. Milläs lepuutat, kun kipeä käsi siis on oikea (olen oikeakätinen) ja pitää nelihenkisen perheen äitinä tehdä kaikenlaista kotihommaa joka tapauksessa. Tenniskyynärpää vielä yleensä oirehtii 6-12 kk, joten miten tässä muka lopetat koko käden käytön puoleksi vuodeksi?

Jopa ihan kevyiden juttujen tekeminen, kuten kahvikupin nosto sattuu.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Joo, no koeta silti pitää käsi mahdollisimman paljon levossa. Ei tietenkään kokonaan onnistu. Kuulostaa ikävältä vaivalta!

Vierailija
2/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi sellainen puristava side kyynärpään alapuolella, niitä saa apteekeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi sellainen puristava side kyynärpään alapuolella, niitä saa apteekeista.

Sellainen minulla onkin, kiitos. Muttei auta ihan kamalasti.

Ap

Vierailija
4/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan sulla vasurikin, kai ny kahvia pystyt juomaan sillä ja hampaat peseen yms.

Ja opit kyllä jos haluat.

Vierailija
5/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auts. Joo, no koeta silti pitää käsi mahdollisimman paljon levossa. Ei tietenkään kokonaan onnistu. Kuulostaa ikävältä vaivalta!

Jep, lepuutan toki, mutta perheen auttamisinto lopahtaa kyllä paljon ennen kuin tämä paranee...

Ap

Vierailija
6/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no onhan sulla vasurikin, kai ny kahvia pystyt juomaan sillä ja hampaat peseen yms.

Ja opit kyllä jos haluat.

Totta kai nostan vasemmalla aina kun voin, muttei sillä mitään hienosäätöä vaativaa liikerataa pysty tekemään.

Ap

Vierailija
7/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, lepuutan toki, mutta perheen auttamisinto lopahtaa kyllä paljon ennen kuin tämä paranee...

Ap

Haha joo voin kuvitella, ettet puolt vuotta pysty siirtämään kaikkia kotitöitä muun perheen hoidettavaksi. Yllättävän pitkään kestää tuo vaiva.

1

Vierailija
8/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pelkällä levolla parane. Mä olen kärsinyt ajoittain samasta vaivasta ja mulla auttaa se kun hieron käden lihaksia. Kannattaa koittaa.

Eli kämmenselän ja kyynärpään väliä hierot poikittaisin vedoin terveen käden peukalolla. Vältä kipualuetta.

Vierailija
9/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tenniskyynärpää oireillut jo yli puoli vuotta. Jäsenkorjaajasta on ollut vähän apua. Nyt lomalla olen ahkerasti hoitanut itse hieromalla joka toinen päivä kalvoja ja triggereitä tennispallolla sekä olka-että kyynärvarren puolelta sekä kylmäämällä kyynärnivelen heti hieronnan jälkeen. Olen myös illalla nukkumaan mennessä kääräissyt kyynärnivelen ympärille kylmägeelipakkauksen. Hoitokuurin aikana olen syönyt ibuprofeenia aamuin illoin. Käsi on nyt selkeästi parempi kuin ennen itsehoitokuuria.

Onkohan muilla jotain muita toimivia ratkaisuja; kuulisin mielelläni!

Ai niin muuten, kännykän käyttö ja erityisesti peukkuliikkeet pahentavat selkeästi tilannetta!

Erittäin *ittumainen vaiva kyllä, kun lääkärin ohje on vain "pidä levossa mahdollisuuksien mukaan". No kun ei ole mahdollista.

Vierailija
10/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, täytyy hieroa lisää.

Tätä olen kokeillut, jumppaa siis. Ei siitä ainakaan haittaa ole, jos ei ole vielä ollut apuakaan, mutta kokellut vasta siis viikon.

https://www.maikkimarjaniemi.fi/vaivaako-hiirikyynarpaa/

Ap

Vierailija
11/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten pitkään olet potenut sitä? Aina kauemmin se vaivaa jos annat vaivan pahentua, koska olet yksi niistä korvaamattomista, joita hautuumaa syö. 

Oikeasti, asiat tärkeysjärjestykseen. Perheelle tekee hyvää ymmärtää, että se on myös heidän perheensä, eikä niin että sinun perheessä muut ovat vain auttamassa. Voisit olla kuolemansairas, et ole, joten hoida nyt se yksinkertainen mutta vastenmielinen riesa pois ja hanki omanarvontuntosi siitä, että kasvatat perheestäsi ihmisiä hyväksikäyttäjien sijaan. Delegoi, vahdi, auta, ja säästä sitä kättäsi. Oikeasti. Jopa ne hampaat voi pestä ilman oikeaa kättä. 

Vierailija
12/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit selvitä helpommalla kun uskot sitä lääkäriä ja oikeesti lepuutat kättä.

Jos kuulut niihin, jotka ei vaan voi eikä pysty, huomaat pian, että käsi ei toimi ollenkaan ja se on tosi kipeä. Alussahan se ei ole kovin kipeä, ja pystyt vielä nostamaan sen kupin. Hyvä puoli on se, että opit käyttään sitä vasenta kättä.

Pistä se käsi kantositeeseen äläkä käytä sitä ollenkaan, muuten lapset ja mies ei edes usko että se on kipeä.

Vierailija
13/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nukkua rannetuen kanssa. Sellainen, missä metallituki ranteen sisäpuolella. Nukkuessa et saa silloin rannetta koukkuun ja kyynärpäähän menevä jänne ei joudu venytykseen. Käsikirurgin neuvo. Kävellessä älä roikota kättä suorana sivulla, jo käden paino venyttää samaa jännettä ja kipeyttää. Pidä kättä välillä taskussa tai muutoin mahdollisimman rentona lantion päällä koukussa. Fysiotepapeutin neuvo.

Vierailija
14/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää nukkua rannetuen kanssa. Sellainen, missä metallituki ranteen sisäpuolella. Nukkuessa et saa silloin rannetta koukkuun ja kyynärpäähän menevä jänne ei joudu venytykseen. Käsikirurgin neuvo. Kävellessä älä roikota kättä suorana sivulla, jo käden paino venyttää samaa jännettä ja kipeyttää. Pidä kättä välillä taskussa tai muutoin mahdollisimman rentona lantion päällä koukussa. Fysiotepapeutin neuvo.

Kiitos vinkistä, tuo kävelyjuttu on totta, käsi kipeytyy.

Ap

Vierailija
15/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten pitkään olet potenut sitä? Aina kauemmin se vaivaa jos annat vaivan pahentua, koska olet yksi niistä korvaamattomista, joita hautuumaa syö. 

Oikeasti, asiat tärkeysjärjestykseen. Perheelle tekee hyvää ymmärtää, että se on myös heidän perheensä, eikä niin että sinun perheessä muut ovat vain auttamassa. Voisit olla kuolemansairas, et ole, joten hoida nyt se yksinkertainen mutta vastenmielinen riesa pois ja hanki omanarvontuntosi siitä, että kasvatat perheestäsi ihmisiä hyväksikäyttäjien sijaan. Delegoi, vahdi, auta, ja säästä sitä kättäsi. Oikeasti. Jopa ne hampaat voi pestä ilman oikeaa kättä. 

Onio sinulla aina tuollainen pahantahtoinen kommentointitapa?

Totta kai muutkin perheessä tekevät kotihommia, en vaan voi heittäytyä passattavaksi puoleksi vuodeksi tai jopa vuodeksi.

Ap

Vierailija
16/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli pitkään niin pahana että etu ja keskisormikin oli kokoajan puutuneens. Nämä auttoivat ainakin minua

Muutamassa viikossa helpotti. Jos ei näitä pysty) uskalla kokeilla, mene fysioterapeutille.

Vierailija
17/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännetupin tulehdus on eri asia kuin tenniskyynärpää.

Vierailija
18/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli pitkään niin pahana että etu ja keskisormikin oli kokoajan puutuneens. Nämä auttoivat ainakin minua

Muutamassa viikossa helpotti. Jos ei näitä pysty) uskalla kokeilla, mene fysioterapeutille.

Tosi hyvä tuo hierontaohje, kokeilinkin jo. Kiitos.

Ap

Vierailija
19/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama vaiva ja se kesti yli vuoden. Viimeisenä keinona otin kuurin kurkumaa mustapippurilla. Sekoitin sen oliiviöljyyn ja laitoin aamupuuron tai käytin sitä reilusti ruoassa. Eihän se hyvää ole mutta pääsin tenniskyynärpäästä eroon. Kurkumiini suurina määrinä siis auttaa tulehdukseikn mutta se ei imeydy ilman mustapippuria.

Vierailija
20/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tenniskyynärpää vaivannut noin 5kk. Paheni kevään mittaan kun kokeita alkoi olla enemmän ja jatkuvasti piti kirjoittaa käsin. Olen siis opettaja. Kuukauden päästä jatkuu työt ja vähän kauhulla odotan tulevaa syksyä, kun tuo käsi on välillä noin kipeä että tekisi mieli hakata se irti. Toukokuussa se oli ihan turvonnut tulehduksen takia, 10 päivän tulehduskipulääkekuuri auttoi sen verran että turvotus laski, mutta kipeä se on edelleen. On tenniskyynärpäätuki ja venyttelen/jumppaan päivittäin. Todella inhottava vaiva.