Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tenniskyynärpää vaivaa pahasti, pitäisi pitää levossa, muttei se nyt mitenkään onnistu

Vierailija
11.07.2021 |

Ärsyttää lääkärin neuvo lepuuttaa kättä. Milläs lepuutat, kun kipeä käsi siis on oikea (olen oikeakätinen) ja pitää nelihenkisen perheen äitinä tehdä kaikenlaista kotihommaa joka tapauksessa. Tenniskyynärpää vielä yleensä oirehtii 6-12 kk, joten miten tässä muka lopetat koko käden käytön puoleksi vuodeksi?

Jopa ihan kevyiden juttujen tekeminen, kuten kahvikupin nosto sattuu.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ootko harrastanut jotain liikaa vai mistä tuo on tullut? vai liian vähän

Vierailija
22/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama vaiva ja se kesti yli vuoden. Viimeisenä keinona otin kuurin kurkumaa mustapippurilla. Sekoitin sen oliiviöljyyn ja laitoin aamupuuron tai käytin sitä reilusti ruoassa. Eihän se hyvää ole mutta pääsin tenniskyynärpäästä eroon. Kurkumiini suurina määrinä siis auttaa tulehdukseikn mutta se ei imeydy ilman mustapippuria.

Näyttää löytyvän myös ihan kapseleina. Suosittelen kokeilemaan tätä. Itse en voinut syödä tulehduskipulääkkeitä ja tämä puhdistaa samalla maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N33 kirjoitti:

Minullakin tenniskyynärpää vaivannut noin 5kk. Paheni kevään mittaan kun kokeita alkoi olla enemmän ja jatkuvasti piti kirjoittaa käsin. Olen siis opettaja. Kuukauden päästä jatkuu työt ja vähän kauhulla odotan tulevaa syksyä, kun tuo käsi on välillä noin kipeä että tekisi mieli hakata se irti. Toukokuussa se oli ihan turvonnut tulehduksen takia, 10 päivän tulehduskipulääkekuuri auttoi sen verran että turvotus laski, mutta kipeä se on edelleen. On tenniskyynärpäätuki ja venyttelen/jumppaan päivittäin. Todella inhottava vaiva.

No niin on! Minä olen ammatiltani toimittaja ja teen paljon päätteellä hommia. Kyynärpäå alkoi oirehtia, kun jäin lomalle.

Täytyy yrittää lievittää oireita jumpalla ja hieronnalla, aika hankalaksi käy elo, jos ei voi kättä käyttää.

Ap

Vierailija
24/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ootko harrastanut jotain liikaa vai mistä tuo on tullut? vai liian vähän

Se on huonojen työasentojen aiheuttama rasitusvamma ymmärtääkseni.

Ap

Vierailija
25/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli golfkyynärpää ja fysioterapeutti antoi ohjeeksi jumpata rannetta/kyynärvartta pienellä painolla ja kepillä. Ei uskoisi miten kuormittavaa voi pelkän kepin heiluttelu olla, huhhuh 😃.

Vierailija
26/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tenniskyynärpää vaivana jo vuosikymmeniä. Ja se ei millään levolla tai napeilla lähde pois, vaan venytyksellä. En jaksanut noita videoita klikkailla, oliko niissä tämä, mutta yritän selittää. 

Ojenna kipeä käsi suoraksi eteen ja taita ranteesta alaspäin 90 asteen kulmaan. Yritä nostaa kämmenosaa ylös kun samalla painat terveellä kädellä sitä vastaan. Tuo venyttää sitä kipeää kohtaa.

Ja ei se taikaiskusta katoa, useamman viikon saa venyttää päivittäin vähän väliä, mutta se toimii. Ja sattuu toki, tiedän mitä se kipu on, joten siksi jaksan tuota venytystä tehdäkin.

Vierailija
27/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinesioteippaus vois auttaa myös. YouTubesta löytyy ohjeita.

Vierailija
28/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinesioteippaus vois auttaa myös. YouTubesta löytyy ohjeita.

Todennäköisesti auttaa. Minulla on siis sellainen tarralla kiinnitettävå, pienellä kovalla tyynyllä varustettu side, joka laitetaan käsivarren ympäri, tyyny kipeän kohdan päälle. On tarkoitettu juuri tenniskyynärpäälle. Teippaus - olettaisin - toimii samalla logiikalla.

Ap

Vierailija
29/39 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teille kovin kipeille ole lääkäri laittanut kortisonipiikkiä, vai onko siis kipeä senkin Jälkeen?

Vierailija
30/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teille kovin kipeille ole lääkäri laittanut kortisonipiikkiä, vai onko siis kipeä senkin Jälkeen?

Tenniskyynärpään aiheuttaa kipeytynyt lihas . Nivelessä tai jänteissä ei siis ole vikaa. Se mitä käy auttaa on venyttely ja hieronta. Itse käytän myös infrapunahierontalaitetta kyseisen alueen lämmittämiseen ja hierontaan .

Vierailija
31/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä ihmetellä ,miten pihalla lääkärit on tämänkin vaivan hoidosta. Ainoa mitä tarjotaan on lepo ja särkylääkkeet.

Vierailija
32/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venytysohje:

Seiso pöydän edessä

Laita käsi pöydälle kyynärpää suoran niin että sormet osoittaa itseäsi kohtaan

Nojaa hieman eteenpäin että venytys tuntuu käsivarren lihaksessa

Tätä sit varovasti kivun rajoissa useasti päivässä.

Kylmäpakkaus kyynärpäähän useasti päivässä ja tulehduskipulääkkeitä kuurina.

P***a vaiva mut paranee kyllä. Mulla meni 6kk. Saikulla 4viikkoa ja lisää oisin saanut mut en jaksanut kökkiä kotona. Kinesioteipattuna tuen kanssa palasin töihin. Niin ja osta uusi hiiri, mulla Roller mouse red plus rullahiiri.

Vierailija
33/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts. Joo, no koeta silti pitää käsi mahdollisimman paljon levossa. Ei tietenkään kokonaan onnistu. Kuulostaa ikävältä vaivalta!

Jep, lepuutan toki, mutta perheen auttamisinto lopahtaa kyllä paljon ennen kuin tämä paranee...

Ap

Miten pitkään olet potenut sitä? Aina kauemmin se vaivaa jos annat vaivan pahentua, koska olet yksi niistä korvaamattomista, joita hautuumaa syö. 

Oikeasti, asiat tärkeysjärjestykseen. Perheelle tekee hyvää ymmärtää, että se on myös heidän perheensä, eikä niin että sinun perheessä muut ovat vain auttamassa. Voisit olla kuolemansairas, et ole, joten hoida nyt se yksinkertainen mutta vastenmielinen riesa pois ja hanki omanarvontuntosi siitä, että kasvatat perheestäsi ihmisiä hyväksikäyttäjien sijaan. Delegoi, vahdi, auta, ja säästä sitä kättäsi. Oikeasti. Jopa ne hampaat voi pestä ilman oikeaa kättä. 

Kyllä tässä on järkeviä ohjeita. Nimenomaan delegointi. Kaikki painavat nostoa vaativat työt miehelle. Opettelet käyttämään vasenta kättä, mutta kohtuullisesti, ettei pian sekin ala oireilla. Minkä ikäisiä lapset ovat? Heille tämä on hyvä "itsenäisymisvaihe", et teekään puolesta vaan anna tehdä itse, vaikka ei tulisikaan täydellistä. Ihan kaikki mahdolliset jutut. Ja isompaa lasta iästä riippuen käytät apulaisena kotitöissä. Esim. aika pienet osaavat kattaa pöytää ja ripustaa pyykkiä kuivumaan. Ettekä kuole, vaikka puoli vuotta söisitte parjattuja vihanneksia.

Saako tohon vaivaan fysioterapiaa? Mulla on ollut toinen pitkäkestoinen käsivaiva. Se kesti yli vuoden. Pahimmillaan käden liikerata oli hyvin rajoittunut ja öisin oli särkyä, johon oli syötävä kolmiokipulääkettä. Ei auttanut kuin aika ja loppuvaiheessa fysioterapia.

Vierailija
34/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy naprapaatilla tai kiropraktikolla. Saat vaivaan heti helpotusta. Johtuu nikamista on hermoradat pinteessä. Itse sain sieltä avun ja helpotti nopeasti.

Vierailija
35/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sama vaiva, mutta samantyyppinen ongelma oli minulla jokunen vuosi sitten, kun mursin oikean käteni. Olen myös oikeakätinen, joten oli hankalaa, varsinkin kun oli parin kuukauden ikäinen vauva ja mies ei heti päässyt kotiin, niin olin yksin. Aloin tehdä kaiken vasemmalla kädellä, en kärsinyt yhtään käyttää oikeaa kättä, hetkeäkään, mutta todella nopeasti sitä oppi vasemmalla tekemään ja keksi ratkaisuja ongelmiin. Kannattaa laittaa siihen käteen jotakin, että muistaisit olla käyttämättä sitä ja käyttää vain vasenta kättä. Nopeasti sitä oppii kun on pakko.

Vierailija
36/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä ihmetellä ,miten pihalla lääkärit on tämänkin vaivan hoidosta. Ainoa mitä tarjotaan on lepo ja särkylääkkeet.

Kunpa tarjottaisiin EDES lepoa. Joskus annettu max viikko mutta eihän se siinä ajassa parane ja kotityöt yms on joka tapauksessa. Pidän kylmäpakkauksia aina koko sen ajan jonka ehdin viettää sängyssä öisin, mutta kun käsikipujen takia kaikki käy hitaasti jos ollenkaan, vapaa-aikaa ja aikaa yöunillekin on aina vain vähemmän ja vähemmän. Pitäisi saada kipu katkaistua kunnon lomalla jotta paranee, sama koskee migreeniä. Ne ovat kehittyneet niin pitkän ajan kuluessa etteivät ne parane hetkessä.

Vierailija
37/39 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy naprapaatilla tai kiropraktikolla. Saat vaivaan heti helpotusta. Johtuu nikamista on hermoradat pinteessä. Itse sain sieltä avun ja helpotti nopeasti.

Tuota, ei kyllä johdu nikamista, vaan tenniskyynärpää on jänteiden rasitusta eikä sitä kiropraktikot tai naprapaatit näin ollen hoida.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00335

Vierailija
38/39 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sama vaiva, mutta samantyyppinen ongelma oli minulla jokunen vuosi sitten, kun mursin oikean käteni. Olen myös oikeakätinen, joten oli hankalaa, varsinkin kun oli parin kuukauden ikäinen vauva ja mies ei heti päässyt kotiin, niin olin yksin. Aloin tehdä kaiken vasemmalla kädellä, en kärsinyt yhtään käyttää oikeaa kättä, hetkeäkään, mutta todella nopeasti sitä oppi vasemmalla tekemään ja keksi ratkaisuja ongelmiin. Kannattaa laittaa siihen käteen jotakin, että muistaisit olla käyttämättä sitä ja käyttää vain vasenta kättä. Nopeasti sitä oppii kun on pakko.

No, minä en voi panna oikeaa kättä kokonaan lepoon, en saa puolen vuoden saikkua duunista ja tarvitsen kättä ihan jopa itseni huoltoon, en pelkästään kotitöihin - kun tässä ketjussa nyt on epäilty minun vain passaavan muita ja pitävän itseäni "korvaamattomana".

Mutta kiitos 16:lle hyvistä jumppaohjeista, olen nyt tehnyt niitå pari krt päivåssä ja tuntuu jo hiukan paremmalta.

Ap

Vierailija
39/39 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lääkärissä tämän ongelman takia, alkoi reilu viikko sitten mutta lievänä ja ohimenevänä ollut jo joskus aiemmin pitkien valokuvaussessioiden jälkeen kun kameraa puristanut tuntikaupalla. Hoitona Voltaren Forte ja rasituksen vähentäminen.