Vinkkejä siihen, miten pärjätään psykopaattien kanssa?
Olen sosiaalisilta taidoiltani luontaisesti huono. Olisi mukavaa oppia pärjäämään tunnekylmien pershäröisten ja narsistien kanssa. Vaihtoehtona ei ole mikään "juokse", vaan mun pitää vain jaksaa ja selvitä, sillä en pääse tilanteestani eroon millään oikeasti.
Kommentit (68)
* Yksi kirjain jäi pois. Ei tapaa vaan tappaa, eli psykopaatti voi olla väkivaltainen. Koska on häiriintynyt. Juoko hän alkoholia?
Älä mene vihreiden puoluekokouksiin tai muihin kokoontumisiin.
Älä paljasta mitään yksityisiä tietoja elämästäsi, pidä kanssakäymiset mahdollisimman pinnallisna ja lyhyinä. Älä anna reaktioita itsestäsi. Myötäile sopivissa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Älä paljasta mitään yksityisiä tietoja elämästäsi, pidä kanssakäymiset mahdollisimman pinnallisna ja lyhyinä. Älä anna reaktioita itsestäsi. Myötäile sopivissa määrin.
Ja älä MISSÄÄN tapauksessa luo psykopaatille tunnetta paljastumisesta.
Olisiko mitään rakentavia ideoita? Haluaisin siis pärjätä ja tulla hyvin toimeen psykopaattien ja narsistien kanssa, vaikka oikeasti läheisiksi ihmisiksi haluaisin niitä ihan tavallisia. En siis halua yhtään ylimääräistä aikaa vapaaehtoisesti viettää heidän kanssaan, mutta kyetä selviämään elämästä heidän seurassaan.
Osin offtopiccia, mutta minut on yritetty ns. puskaraiskata väkivaltaisesti kahdesti ja molemmilla kerroilla pääsin eroon hyökkääjästä ja kykenin vielä puhumaan asiasta tekijän kanssa ihan hyvillä mielin sen jälkeen ja koetin sanoa ihan ystävällisesti, että eivät enää tekisi kenellekään muulle jatkossa samaa. Samalla idealla siis haluaisin tulla ihan kaikkien kanssa toimeen. Haluaisin ns. "parantaa maailmaa" olemalla ilkeällekin kiva.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten täysin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa? Siis hänen tekostensa paljastumista vaiko hänen ominaisuuksiensa paljastumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa? Siis hänen tekostensa paljastumista vaiko hänen ominaisuuksiensa paljastumista?
Molempia.
Vierailija kirjoitti:
Tämän osalta olen toiminut väärin. Jostain syystä tunnekylmät henkilöt herättävät minussa sen maailmanparannusvietin ja heittäydyn vieläkin pahemmin uhriksi ja heikoksi heidän seurassaan (mm. kaksi läheistäni). Jotenkin ihailen sellaisia cooleja ja tunnekylmiä, sillä he poikkeavat suuresti itsestäni.
Sitten toki he käyttävät sitä välittömästi minua vastaan. :( Ehkä täytyy oppia se, että heille ei ole hienoa olla aito, avoin tai haavoittuva, vaan heidän maailmassaan sellainen ihminen on ainoastaan nolo, naurunalainen ja heikko.
T. Ap
Koitat vain hyväksyä häiriösi, vaikkei teihin terapiakaan kuulemma tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Lähe menee. Kaikki voittaa.
Eli ero? Mutta haluaisin ratkaista ongelman aidosti ja haluaisin, että psykopaattikin välittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Häiriöni? En ole itse sellainen. En halua myöskään haukkua psykopaatteja, vaan haluaisin tulla vain toimeen.
Mä sanoisin että ole ihan miten haluat, ei sillä mitään merkitystä ole kuitenkaan minkälainen olet tai mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mitään rakentavia ideoita? Haluaisin siis pärjätä ja tulla hyvin toimeen psykopaattien ja narsistien kanssa, vaikka oikeasti läheisiksi ihmisiksi haluaisin niitä ihan tavallisia. En siis halua yhtään ylimääräistä aikaa vapaaehtoisesti viettää heidän kanssaan, mutta kyetä selviämään elämästä heidän seurassaan.
Osin offtopiccia, mutta minut on yritetty ns. puskaraiskata väkivaltaisesti kahdesti ja molemmilla kerroilla pääsin eroon hyökkääjästä ja kykenin vielä puhumaan asiasta tekijän kanssa ihan hyvillä mielin sen jälkeen ja koetin sanoa ihan ystävällisesti, että eivät enää tekisi kenellekään muulle jatkossa samaa. Samalla idealla siis haluaisin tulla ihan kaikkien kanssa toimeen. Haluaisin ns. "parantaa maailmaa" olemalla ilkeällekin kiva.
Tuo on utopistista kuvitella että psykopaatti tai narsisti muuttuu. Ei muutu, vaikka olisit kuinka ystävällinen. Jos se on joku muu häiriötila niin eri asia. Tavallinen ihminen ei voi terapioida narsistia niin, että paranee, se häiriö tai luonne on paljon syvemmällä. Eivät he usko sanojasi ja he päättävät itse aina miten asiat ovat. Jos narsisti itse huomaa olevansa myrkyllinen muille, voi joku asiantunteva osata auttaa hiukan. Elämänkatsomus heillä voi olla myös päinvastainen kuin sinulla, osa käyttää alkoholia /hormoneja /aineita ja arvomaailma on erilainen pysyvästi. Monilla on kokemusta narsistiäidistä tai miehistä, ja voivat todistaa ettei muutosta tule. Kulutat omaa aikaasi ja turvallisuutta hukkaan, kun olet väärien ihmisten kanssa. Yleisystävällisyys /positiivisuus /neutraali ei varmaan haittaa ketään, mutta älä jää uhriksi, koska osa heistä maalittaa toisia, hyökkää, ottaa ihmissuhdekoukkuunsa. Miten sitten pääset siitä pois. Joillakin ihmisillä on kaksi puolta ystävällinen uhrautuva joillekin ja toisille narsistinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani noista raiskausyrityksistä. Ilmoititko poliisille tai voisitko vielä ilmoittaa? Tulkoot itse toimeen poliisien kanssa.
Jotkut kuitenkin tulevat heidän kanssaan hyvin toimeen. Miten he toimivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriöni? En ole itse sellainen. En halua myöskään haukkua psykopaatteja, vaan haluaisin tulla vain toimeen.
Niinhän ne kaikki sanoo...
On kokemusta heistä. Sosio- ja psykopaatti yrittää tapaa yleensä toisen. Narsisti voi tuhota henkisesti ja fyysisesti. En näe mitään järkeä miksi jäisit. Sinun on pakko hankkia asunto erillään tai muuttaa, jos asut samassa. Ja soitella kauempaa jos on pakko pitää yhteyttä, ei lähteä mukaan toisen ehdotuksiin. Pidä omat rajasi, silloinkin jos toinen saa raivokohtauksia ja poistu ajoissa.