Olen tehnyt tiukan budjetin ja ällistyin kuinka hyvin 350€:kk riittää ruokkimaan itseni lisäksi kaksi nuorta jotka asuvat vielä kotona
Tuohon 350€ sisältyy kaikki pesuaineet, pyykinpesuaineet, siivoustarvikkeet, lemmikin ruoka ja tarvikkeet sekä hygieniatuotteet.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokia aapee teet tällä viikolla?
Tänään syödään eilen pakkasesta sulamaan otettu -60% ilta-alesta ostettu kirjolohi uunijuuresten ja kurkkusalaatin kanssa. Illalla tehdään täytettyjä lettuja ( täytteenä loppulohesta tehty lohitahna ja feta sekä kasviksia) makeat letut jälkkärinä. Ne hillolla ja vaniljajätskillä.
Huomisesta alkaen ruokia tulee olemaan mm kaalilaatikko ja puolukkasurvos, broileria riisipedillä, tonnikalalasagne, linssi/purjo/porkkana/perunasosekeitto, paistetut muikut ja perunat, salaatti, pulled pork ja meloni/mansikkasalaatti, mozzarella-tomaatti-basilica-salaatti, lindströmin pihvit ja perunat, parsakaaligratiini ja perunasalaatti ja nakit. Näistä tähteistä sitten syntyy loput variaatiot. Näihin on tarvikkeet kaikki jääkaapissa/pakkasessa odottamassa.
Aamupalaksi on aina teetä ja ruispaloja ja voita+ juustoa, marjoja, hedelmiä, mysliä, jugurttia, kananmunia, kahvia, tuorejuustoa, hummusta, kaura ja ruishiutaleita. Näistä jokainen voi tuunata itselleen mitä tykkää, milloin tykkää. Iltapalalla sitten kevyemmin, usein esim hedelmää tai smoothie. Poika saattaa paistaa munakkaan tai syödä leipää vielä illalla.
Ap
Minä haluaisin joskus näiltä super säästäjiltä konkreettisen ostoslistan/kuitin että miten tämä minulle vieras säästäminen oikein onnistuu.
T: Minä ja koira ~500e/kk ruokakauppaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään syödään eilen pakkasesta sulamaan otettu -60% ilta-alesta ostettu kirjolohi uunijuuresten ja kurkkusalaatin kanssa. Illalla tehdään täytettyjä lettuja ( täytteenä loppulohesta tehty lohitahna ja feta sekä kasviksia) makeat letut jälkkärinä. Ne hillolla ja vaniljajätskillä.
Huomisesta alkaen ruokia tulee olemaan mm kaalilaatikko ja puolukkasurvos, broileria riisipedillä, tonnikalalasagne, linssi/purjo/porkkana/perunasosekeitto, paistetut muikut ja perunat, salaatti, pulled pork ja meloni/mansikkasalaatti, mozzarella-tomaatti-basilica-salaatti, lindströmin pihvit ja perunat, parsakaaligratiini ja perunasalaatti ja nakit. Näistä tähteistä sitten syntyy loput variaatiot. Näihin on tarvikkeet kaikki jääkaapissa/pakkasessa odottamassa.Aamupalaksi on aina teetä ja ruispaloja ja voita+ juustoa, marjoja, hedelmiä, mysliä, jugurttia, kananmunia, kahvia, tuorejuustoa, hummusta, kaura ja ruishiutaleita. Näistä jokainen voi tuunata itselleen mitä tykkää, milloin tykkää. Iltapalalla sitten kevyemmin, usein esim hedelmää tai smoothie. Poika saattaa paistaa munakkaan tai syödä leipää vielä illalla.
Ap
Tuun teille syömään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuoliseen ruokaan kuuluvat aamiainen, lounas ja päivällinen. Sitä ei saa kolmella eurolla missään Euroopassa.
Noh noh, aapellä on 2 nuorta ja kissa/koira itsensä lisäksi ruokittavana. Hän on jakanut kulut 350€:5. Kuussa harvoin on viittä kokonaista viikkoa, vaan 4 ja muutama päivä päälle. Viidellä jaettuna tuo summa on 70€/viikko. Lasketaan nyt kuitenkin sen mukaan, menköön vaikka virhemarginaaliin se puolen viikon osuus. Jos ap kertoo ostavansa myös wc paprut ja muut shampoot ja tiskiaineet tuolla summalla, lisäksi lemmikin tarpeet, oletetaan että kauppalaskusta 15€/vk on tuota muuta kuin ruokaa. Jäljelle jää 55€ vk eli 18,3€ per nenä viikossa. Jos jokainen syö päivässä 3 ateriaa, yksi ateria saa maksaa 0,87€. Normi kouluruuan verran siis.
Kouluruoka on tutkitusti huonoa.
Linkki?
En ole tuo, jolta kysyit. Ilmeisesti tutkimuksia ei ole hirveästi tehty (tuskin tulokset kestäisivät päivänvaloa) mutta jotain tietoa löytyy googlettamalla. Oma puoliso oli koululääkärinä jokunen vuosi sitten ja sai ruokailla koululla ja vaikka ei mikään nirso ole, niin kyllä kovasti paheksui miten huonolaatuista ruoka oli.
Tällaista puhuttiin mm lääkärilehdessä:
"Kouluruoka ei täytä kriteereitä
Valtakunnallisilla Ravitsemuspäivillä puhuttiin alkuviikosta koululaisten ravitsemuksesta.
Kouluruoka on ollut suomalaisille itsestäänselvyys; ehkä siksi siitä tiedetään lopulta aika vähän. Tutkimuksia etenkin kouluruoan laadusta on vain muutamia.
Helsinkiin kokoontuneet ravitsemusterapeutit saivat rikottavaksi monta myyttiä. Tutkimukset kouluruoan terveellisyydestä antavat aika ankean kuvan suomalaisesta ylpeyden aiheesta.
Suomen Sydänliiton kaksi vuotta sitten tekemässä kartoituksessa kouluruoan terveellisyyttä tutkittiin 327 koulussa. Ruokaa arvioitiin kriteereillä, jotka perustuivat aterian rasvaisuuteen ja suolaisuuteen sekä siihen, kuinka usein tarjottiin tuoreita kasviksia, ruisleipää ja margariinia.
- Vain kolme prosenttia keittiöistä onnistui toteuttamaan nämä kaikki kriteerit hyvin. Keskinkertaisesti pärjäsi 24 prosenttia ja huonosti peräti 74 prosenttia keittiöistä, kertoo ravitsemusterapeutti
Raija Partanen Husista."
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin joskus näiltä super säästäjiltä konkreettisen ostoslistan/kuitin että miten tämä minulle vieras säästäminen oikein onnistuu.
T: Minä ja koira ~500e/kk ruokakauppaan
No johan se on kerrottu täällä useasti. Lopeta nirsoilu, ostat mitä halvalla saat ja hyödynnät hävikkiruusn ja ilta-alet. Suunnittelet ruuat sen mukaan, mitä paikallinen s market tarjoaa ilta-alessa ja jos törmäät hyviin tarjouksiin, ostat pakkaseen ja käytät ne sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomisesta alkaen ruokia tulee olemaan mm kaalilaatikko ja puolukkasurvos, broileria riisipedillä, tonnikalalasagne, linssi/purjo/porkkana/perunasosekeitto, paistetut muikut ja perunat, salaatti, pulled pork ja meloni/mansikkasalaatti, mozzarella-tomaatti-basilica-salaatti, lindströmin pihvit ja perunat, parsakaaligratiini ja perunasalaatti ja nakit. Näistä tähteistä sitten syntyy loput variaatiot. Näihin on tarvikkeet kaikki jääkaapissa/pakkasessa odottamassa.Aamupalaksi on aina teetä ja ruispaloja ja voita+ juustoa, marjoja, hedelmiä, mysliä, jugurttia, kananmunia, kahvia, tuorejuustoa, hummusta, kaura ja ruishiutaleita. Näistä jokainen voi tuunata itselleen mitä tykkää, milloin tykkää. Iltapalalla sitten kevyemmin, usein esim hedelmää tai smoothie. Poika saattaa paistaa munakkaan tai syödä leipää vielä illalla.
Ap
Nam! Kuulostaa hyvälle. Eli ap on juuri tuollainen "vaivannäkijä", jota tarkoitin.
102
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Minä ja koira ~500e/kk ruokakauppaanNo johan se on kerrottu täällä useasti. Lopeta nirsoilu, ostat mitä halvalla saat ja hyödynnät hävikkiruusn ja ilta-alet. Suunnittelet ruuat sen mukaan, mitä paikallinen s market tarjoaa ilta-alessa ja jos törmäät hyviin tarjouksiin, ostat pakkaseen ja käytät ne sieltä.
Roskaa!
Meillä ilta-alesta löytyy vain vanhaksi menevää pullaa tai vaaleaa höttöleipää. Ei kiitos.
Perheen koko ei muuten kerro mitään kulutuksesta. 15v urheilijapoika kuluttaa moninkertaisesti 7-vuotiaaseen nirsoilijaan verrattuna. Iso ero on myös urheilevalla teinillä
ja ei-urheilevalla ruoan määrän ja laadun suhteen. Siskon 13v tyttö syö omenan aamulla, salaattia päivällä (ei lihaa) ja illalla taas hedelmän. Oma kilpaurheileva teinini syö yhdellä aterialla enemmän kuin tuo tyttö koko päivänä. Ero on mieletön.
Meillä menee pelkästään 100 e kuussa kissan ruokiin (alergikkokissa, eläinlääkäri ruoalla on). Lemmikkien kanssa ei aina voi tai ole viisasta kitsastella. Muuten aika maltillisesti käytetään rahaa (kaksi kasvissyöjää, ruoat tehdään itse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riittää ruokkimaan, mutta kuinka monipuolisesti? Pelkkiä kaurahiutaleita syömällä selviäisi alle 20€/kk/hlö.
Oikein monipuolisesti. Ei monipuolinen ruoka ole rahakysymys.
On jos oletetaan, että se on myös terveellistä.
Se on myös rahakysymys, jos ollaan usassa: 3 banaania 5 taalaa vs. jättimäinen hamppariateris 5 taalaa.
Se joka käyttää rahansa 100% järkevästi täällä heittäköön ensimmäisen kiven. En ole nähnyt palstalla yhtä ainoaa kommenttia jossa tulisi läpi se että on järki kädessä ja sydän paikallaan. On muka "huolta" (= olen pitkästynyt omaan elämääni ja hölömölötän palstalla tuntemattomien ihmisten tilanteeseen vaikka kaikki on heilläkin oikeasti ihan ok).
Jos nyt joku haluaa dissata niin tässä vähän lisäpointtia. En ole koskaan tavannut "huolta kantavaa" ihmistä, joka olisi oikeasti tehnyt mitään konkreettista kenenkään hyväksi. Ollaan vain "huolissaan" mutta ei oikeasti tehdä mitään. Se huolissaan olo on siis vain omaa moraalista runkkaamista ja oman itsen siunaamista vaikka mitään ei ole edes tehnyt muuta kuin heitellyt keppejä toisten pyöriin. Itsejulistautuneet "hyväntekijät" ovat niitä pahimpia loisia koko yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuoliseen ruokaan kuuluvat aamiainen, lounas ja päivällinen. Sitä ei saa kolmella eurolla missään Euroopassa.
Lapsella myös ravitseva välipala ja iltapala.
Höpöhöpö, syö kunnon ruokaa niin ei mitään välipaloja tarvita. Ei niitä harrasteta muualla kuin suomessa.
Ja jos ovat kerta vielä koulussa, eivätkö saa yhden ilmaisen aterian arkisin tuohon päälle. Siinä sitä on välipalaa ja iltapalaa.Ok! Nyt mulla heräsi vielä suurempi huoli ap:n lapsista.
Hahhah, hyvä vitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella myös ravitseva välipala ja iltapala.
Höpöhöpö, syö kunnon ruokaa niin ei mitään välipaloja tarvita. Ei niitä harrasteta muualla kuin suomessa.
Ja jos ovat kerta vielä koulussa, eivätkö saa yhden ilmaisen aterian arkisin tuohon päälle. Siinä sitä on välipalaa ja iltapalaa.Ok! Nyt mulla heräsi vielä suurempi huoli ap:n lapsista.
Hahhah, hyvä vitsi!
Voi jessus, huoli herää vaikka ”lapset” onkin nuoria aikuisia, eli täysi-ikäisiä. Ei tarvitse siis kantaa huolta koska äidillä on ruokarahabudjetti!
Meillä menee tarkkaan laskettuna 450€ kuussa. Mies, minä ja kaksi teiniä talossa. Ja siis todellakin saa tuohon venyttää penniä. Jos ei lasketa tai venytetä, on ruokakulut helposti 650-700 kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilta-alesta löytyy vain vanhaksi menevää pullaa tai vaaleaa höttöleipää. Ei kiitos.
Perheen koko ei muuten kerro mitään kulutuksesta. 15v urheilijapoika kuluttaa moninkertaisesti 7-vuotiaaseen nirsoilijaan verrattuna. Iso ero on myös urheilevalla teinillä
ja ei-urheilevalla ruoan määrän ja laadun suhteen. Siskon 13v tyttö syö omenan aamulla, salaattia päivällä (ei lihaa) ja illalla taas hedelmän. Oma kilpaurheileva teinini syö yhdellä aterialla enemmän kuin tuo tyttö koko päivänä. Ero on mieletön.
Harmi, täällä missä minä asun ilta-alessa on vaikka mitä. Juustoja, lihaa, margariinia, mehukeittoja, kuiva-aineita, jopa jauhoja toisinaan. Monesti ovat sellaisia ”poistuvia tuotteita” ja siksi se tarra on siinä kun kauppias tekee hyllytilaa. Eli ei ole edes vanhenemassa vielä vähään aikaan.
Mutta tosiaan, merkki voi olla eri kuin mihin on itse tottunut. Kerran löysin tomaattimurskaa ja papuja ja muita säilykkeitä ihan pilkkahintaan, -60% alesta kun vähän kiertelin. Ostin tietysti kaikki, kun tölkille jäi hintaa slle 10 centtiä. Niitä on vieläkin pari jäljellä. Päiväystä on.
Lihoissa vaikeinta on löytää jauhelihaa, mutta sitäkin löytyy välillä. Kalaa on tosi useasti. Jugurtteja myös ja kananmunia. Mutta jos meinaa metsästää ilta-ale tuotteita, ei voi pitää kiinni jostain tietystä merkistä, mitä on tottunut syömään, sitä ostetaan mitä on tarjolla, kuten ap sanoi.
No meillä ei jää kuin 180 pakollisten menojen jälkeen. Sillä on pärjättävä. Ruokittava nelihenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Minä ja koira ~500e/kk ruokakauppaanNo johan se on kerrottu täällä useasti. Lopeta nirsoilu, ostat mitä halvalla saat ja hyödynnät hävikkiruusn ja ilta-alet. Suunnittelet ruuat sen mukaan, mitä paikallinen s market tarjoaa ilta-alessa ja jos törmäät hyviin tarjouksiin, ostat pakkaseen ja käytät ne sieltä.
Roskaa!
Siis mikä on roskaa?
Tein saman budjetin ja en ällistynyt, että viikossa menee max. 30e kaikkeen tuohon, jos ostaa ruokansa -60% kellonaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tein saman budjetin ja en ällistynyt, että viikossa menee max. 30e kaikkeen tuohon, jos ostaa ruokansa -60% kellonaikaan.
Eli jos aapeen kaikki ruoka ostetaan -60 % aikaan, on oikea ruuan arvo kuussa 900€!
Sillähän syö jo ihan mukavasti.
Älä ole niin ennakkoluuloinen. Veikkaan et tarkoitus oli tiedustella mitä terveellistä, ravitsevaa ja täyttävää ruokaa saa noin halvalla. Itseäkin kiinnosti heti mitä syövät. Totuus on se et halvalla saa kaikkea moskaa. Toinen totuus: halvalla voi saada myös terveellistä, mutta se vaatii vähän enemmän jo panostusta.
Ohis