Sektio tulossa!!! Pinoudutaan
Eli kolmas raskaus menossa ihan alkutaipalilla ja sektio tulossa automaattisesti seuraavaksi.
Millaisia ajatuksia teillä on aiheesta kun tiedätte etukäteen asiasta. Itseäni on jo nyt ruvennut pelottamaan asia kun tietää tarkalleen mitä tulossa kun on kokenut jo 2 kertaa ennestään. Onko muuten kahden sektion jälkeen ikinään mahdollista saada normaalia alatiesynnytystä?
Kommentit (21)
Taidanpa liittyä joukkoon. Elikkäs mulla on 2 sectiota takana ja kolmas tulossa 7.9. Kummastakin parannuin tosi hyvin 4päivänä tarvin lääkettä mut sit ei mitään. 5vrk jouduin sairaalas oleen. Eka sectio oli perätilan takia toinen oli kun yx lekuri pelkäs et arpi ei kestä,mikä kylläkin osottautui turhaksi,leikkaava lekuri tuumas et ei ois ollu mitää onkelmaa synnyttää et ihan normaali tai viel parempi. Ja mulle ne sanosivat että 5 sectiota ne ainaki voi tehä ja sen jälkee katotaan tapauskohtaisesti,tietenki jos jos kohtu sallii ja senhän näkee aina se leikkaava lääkäri. Minä yritin saada synnyttää tän tulevan alateitse mut tä yx lekuri ei suostunu.
Niin, kyselin teidän " ulkonäköjuttuja" sen takia, kun esikoisen leikkausaikaa varatessa kätilö katsoi minua päästä varpaisiin ja sanoi, että eipä olisi ihme, jos seuraavakin lapsi jättäisi kääntymättä. Olen siitä asti miettinyt, näytinkö hänestä jotenkin sitten semmoiselta, että rakenne suosii perätilaa. Mutta tuskinpa tuo kohdun malli näkyy päällepäin.
Jostain luin, että ahdas lantio voi olla syynä perätilaan, eli lapsi ei mahdu kiinnittymään. En usko, että itselläni syynä oli kyllä tuo, koska poika ei puolenvälin jälkeen ollut kyllä kertaakaan pää alaspäin. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, en tiedä, suosiiko se perätilaa.
Jännä nyt katsoa, kuinka tämän kanssa käy. Meillä ei suvussa ole yhtään vastaavaa tapausta, joten olin esikoisen kanssa tosi ihmeissäni. Tiedän kyllä sukuja, joissa perätilaa esiintyy paljonkin.
itselläni on kaksi sektiota takana, toinen perätilan vuoksi ja toinen kiireellinen sektio. Olen nyt miettinyt vielä kolmannen lapsen saamista ja oikeastaan ainoa ongelma on juuri tuo pelko miten kohtu sen kestää. Miten ja mistä olette sitä kysyneet? antaako ne synnytyssairaalasta arvion? Leikkaava lääkäri kyllä kävi viimeksi keskustelemassa mutta olin niin väsynyt, että en muista mitään ja silloin vannoin kuopuksemme olevan viimeinen lapsi tähän perheeseen ; ). Ihana kuulla että näin moni on uskaltautunut vielä raskaaksi! Ehkä minäkin..
onks sul ollu lääkettieteellinen syy sektioihin vai? mulla on 1 tehty perätilan takia ja kävin juttelee polilla nyt tästä raskaudesta kun pelottaa/jännittää synnyttää normaalisti,ja mulle painotettiin kuinka vaarallista 2 sektion jälkeen on taas raskautuu ja mitähän kaikkee se pelottelikin.. onko sulla ollu tollasta pelottelemista??.
k.h.p rv 39+4
tosta et onko mahollista synnyttää normaalisti niin mä oon kuullu että ei,koska se arpikudos ei kestä supisteluja yms..
eli ei ole ollut mitään lääketieteellistä syytä miksi sektiot ovat tehty.
Mulle lääkäri sanoi sektioista näin. Mitään määrää ym sektioissa ei ole. Se on henkilökohtainen ja lääkäri näkee joka sektio kerralla että onko vielä turvallista hankkiutua raskaaksi. Minulle sanottiin että joku on saanut 5 sektiota ja sitten vasta lääkäri on sanonut viidennellä ettei ole enää kovin turvallista hankkiutua raskaaksi.
Minulle lääkäri sanoi viime sektiosta että kohdun kalvo oli vielä normaalin paksu että ei ole ohentunut. ELi saa normaalisti hankkiutua raskaaksi.
Sairaaloille sektiot maksavat paljon ja siksi lääkärit yrittävät jopa perätiesynnytyksiä saada äitien normaalisti alakautta synnytettyä. Erikoislääkäri on sanonut joskus minulle näin että jos on terve ihminen niin sektiosta riskit ovat yhtä pienet kun synnytyksestäkin. Ikinään ei voi tietää miten synnytys menee. Kyllä varmasti haluan sektion koska se on vauvalle ja minulle turvallisempi vaihtoehto kahden aikaisemman sektion jälkeen.
Jännittää vaan kun jollain tavalla ei saa itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun kun ietää mitä se on. Minulla oli viimeksi paljon kiinnikkeitä ja sektio oli hereillä ollessa aika inhottava. Tunsin paljon repimistä.
Eli toista odotellaan, nyt rv34+5 ja sektio on varmaan parin viikon päästä. Mulla myös kaikki synnytykset on automaattisesti sektioita. Esikoista kun odotin niin todettiin et häntäluu on edessä ja on myötäämätön, ei edes kuvattu kun oli niin selvä tapaus. No tyttö oli sit sen lisäks vielä perätilassa ja mulla vielä diabetes. Sektio tehtiin rv36+, tyttö paino tasan 4kg ja oli 51cm pitkä.
Viime viikolla tehtiin lapsivesipunktio ja ens viikon torstaina seuraava punktio, sen jälkeen päätetään sektio päivä.
Eka sektio tehtiin v2001 ja se meni tosi hyvin. Paranin mielestäni nopeasti eikä kivutkaan olleet mitenkään pahat. Nyt jännitän et tämän toisen sektion jälkeen on kauheat kivut ja paraneminen vaikeeta ja hidasta. Toivottavasti menis kuitenkin yhtä hyvin kuin eka sektio :)
Miten kauan olette muuten olleet sektion jälkeen sairaalassa???
näin ne lääkärit puhuu erinlailla. mä oon nyt miettiny että mulla arvioitiin tän toisen painoksi 3800g ja oon tosi pikkanen mutta kuvista selvis että mahtuu tulee,mutta mullaon laskettua. sunnuntaina ja oon tosi kipee,en pysty kunnolla kävelee yms.. pitäs jaksaa 6-vuotiaan kanssa touhuu jne.. että jos ei oo paikat kypsänä (tiistaina aika synnytys sairaalassa) nii voinkohan pyytää sektioo? mä en vaan jaksa tän jättimahan kanssa.. oon pelkopolilla kummiskin käynnyt jne.. jännää kuinka mua peloteltiin ettei olis turvallista tehä 3:matta lasta jos tämä tulisi sektiolla..
mä olin 4 päivää sairaalassa kun mulle tehtii sektio..toivuin nopeesti!
en vaan voi sille mitään... rupesin nauramaan kuin hullu ja oli ihan pakko kirjoittaa teille tänne...
oli vaan niin hassu kirjoitusvirhe julia2006 tekstissä (ei millään pahalla) :D
perätiesynnytys :D :D
Eli kaksi on takana, joista toki toisesta ehkä toipuminen hieman hitaampaa. Syynä luulisin vaikuttavan myös että lapsia on jo ennestään, niin ei noin suuresta leikkauksesta niin vain toivu. Molemmat aiemmat menneet hyvin, toisen aikana alkoi vain puudutus loppua liian aikaisin, joten tunsin painelut ja ompelut, mitkä eivät tosin kipeitä olleet. Mutta ei mukaviakaan.
Tiesin että nyt tämä kolmaskin sektiolla, soitin ennen raskautta ja varmistelin kestävyyttä- ja positiiivinen oli viesti: eli ei muuta kun pullat uuniin =0 Mutta enään tämän jälkeen ei suositella, mutta ei toki väkisellä estetä. Mutta kyllä tämä on meidän viimeinen lapsukainen. Olisi vaikka olisi alatiesynnytyksiäkin.
Eipä tuo sektio ole mikään nopea ja helppo juttu ja toipuminen voi olla hidastakin, joten ymmärrän ettei sitä ihan helpolla syyllä tehdä. Itselläni on taustalla diabetes ja käynnistämättömyys millään keinolla..joten leikkaus ainut tie saada lapsi ulos aiemmilla viikoilla.
Ei siis perätie =)))). Se oli hauska. =)))
Mulla molemmat ekat oli ihan suunniteltuja sektioita perätilan takia. Esikko huomattiin ihan sattumalta n rv32 ja ei sitten kääntynyt enää ja käännös yritys meni pipariksi, ei siis onnistunut. Kakkonesen perätila huomattiin jo n rv26 ja ei kertaakaan kääntynyt raivotilaan. Käännytystä ei edes yritetty kun oli niin jämähtänyt mun lantioon.
Kakkosen sektiossa gynen mielestä mulla on sellainen suippo kohtu jossa vauvat viihtyy varmaankin peremmin perätilassa.
Olen kysellyt ympäriinsä jos alatiesynnytys olis vielä mahdollinen 2. sektion jälkeen. Moni lääkäri on sitä mieltä että suoraan sektioon taas, mutta kyllä olen kuullut tapauksista joissa äidille on annettu mahdollisuus koittaa alatie synnytystä.
Jos alatiesynnytystä aletaan yrittää raskaus ei saisi mennä kovin yliaikaiseksi ja synnytyksen pitää alkaa spontaanisti. Kohtu ei ehkä kestä käynnistettyjä supistuksia, ne kun tuppaa olemaan paljon rajumpia. Synnytyksen aikana kohtua monitoroidaan jatkuvasti repeämis vaaran takia. Kohtuun tai vatsan päälle kiinnitetään antureita jotka mittaavat kohdun tilan tarkkaan. Ja jos jotakin häikkää tulee niin synnytys pysäytetään ja mennään kiireelliseen sektioon.
Itse oon miettinyt alatiesynnytyksen mahdollisuutta jos vauva on oikein kohdussa. Mutta olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että sektio on mun kohdalla kuitenkin se turvallisempi, vaikka kohtu on hyvässä kunnossa.
Mä itse toivuin todella hyvin kummastakin sektiosta todella hyvin ja nopeesti.
-MM- ja baby 17+8
kaikki vapaaehtoiset saa sektion. Itse panannuin tosi nopeasti viime sektiosta ja jäi hyvät muistot. Jokaisen sektion jälkeen sanotaan että missä kunnossa leikkaaja näkee kohdun seinämän. Jos on ohut niin ei suositella enempää jos tas ei niin voi pyöräyttää niin monta kun haluaa. Lin netistä lääkärin palstalta että 4 on yleinen sektiosuositus sen jälkeen on arvelluttavampaa. Paitsi poikkeuksia tietysti on. Kummitädilläni on tehty 6 sektiota. 2 viimeistä oli omalla vastuulla.
Kerroit ekan sektion olleen kovan selkäsäryn vuoksi. Olen itse huonoselkäinen, joten asia kiinnostaa. Oliko sinulla jokin akuutti selkäongelma vai mitä?
Kirkonrotta
Sanottiinko sinulle, että tuollainen toistuva perätila olisi kovin harvinainen? Itselläni esikoinen istui perätilassa ainakin viikolta 25 lähtien eikä kääntynyt kertaakaan raivotilaan. Nyt tämä toinen raskaus lähestyy puoltaväliä ja mietityttää, miten tämän kanssa käy. Jotenkin kaikki on niin prikulleen samanlaista kuin esikoisenkin kanssa, että en ihmettelisi, jos tämäkin siellä seuraavassa ultrassa jo istuskelisi. Loppuraskaus oli kyllä tosi rankkaa, kun lapsen pää painoi keuhkoja ja tuntui, ettei saa henkeä ja kyljet oli ihan ratkeamispisteessä, kun lapsi ei laskeutunut synnytyskanavaan ollenkaan, istui vaan toisen lonkan päällä.
Minkä mallinen ihminen muuten olet? Itse olen kyllä pitkä (174), mutta jalat alkaa käytännössä kainaloista, ylävartalo siis suht. lyhyt ja lantio hyvin kapea. Vaikka ei kai se kohdun malli riipu mitenkään ihmisen mallista.
Eli mulla oli esikoisen kohdalla juuri kuten AZ10 kuvaili. Vauva tukevasti perätilassa eikä missään vaiheessa kääntynyt. Ja loppuraskaudessa juuri tuollainen tukala olo, lapsen pää painoi keuhkoja, eikä lapsi laskeutunut. Käännöstä yritettiin, mutta ei hievahtanutkaan tämä meidän muksu. Ja sitten lantioröntgenin perusteella lääkäri suositteli, että mennään sektioon ja niinhän sitten mentiin.
Nyt on toinen raskaus meneillään ja viikkoja kasassa 24, vauva ihan selvästi perätilassa, sen verran jämäkät potkut kohdistuvat tuonne alapäähän. Ja 3 vkoa sitten ultrassa hoitaja mainitsi tästä perätilasta juuri tuon, että joillain on sen mallinen kohtu, että lapsi vaan ei missään vaiheessa käänny. Jäi itseä tuo mietityttämään, että näinköhän tässäkin raskaudessa päädytään sektioon... toki nyt on vielä piiiiiitkälti aikaa vauvelin kääntyä, mutta samalla tavalla tämä tuntuu siellä jököttävän kuin esikoinenkin.
Ja tuosta vartalon mallista, olen keskimittainen ja pyöreähkö. Ulospäin leveähkö lantio, mutta sisältä olikin sitten luut sillai, ettei perätilasynnytystä kannattanut edes yrittää.
Minä ilmoittaudun myös tähän pinoon! Ensimmäinen sektio on edessä joten kokemusta asiasta ei vielä ole ja keskustelisin todella mielelläni sektion jo kokeneiden kanssa ja muutenkin sellaisten kanssa jotka samassa tilanteessa elävät. Mulla sektio tehdään koska esikoisen synnytys oli hyvin vaikea ja alatie synnytyksiä ei minun elämääni siis onneksi tule enempää kuin tuo yksi. Sektiolleni on siis monia syitä. Olenkin jo aikaisemmin kysellyt tuolla synnytys palsatlla sektio kokemuksia, kenties joku teistä vastasikin siihen.
Senna
Pääsin synnytystapaarvioon ja minulle ei myönnetty sektiota mutta kävin yksityisellä ja sain sitä kautta lähetteen uudelleen synnytystapaarvioon jossa minulle lopulta myönnettiin sektio.
aika jännä että sait selkäkivun vuoksi sektion.. elikkäs jos haluaisin niin voin häpyluunkipujen takia vaatia sektiota?!.
raskaus oli painanut selkärankaa ja kävin sen jälkeen säännöllisesti fysioterapiassa.Vauva oli niin kauan poikittain vatsassa että painoi selkärankaa.