Kuivunut veritahra pöytäliinassa, onko mitään keinoa saada sitä poistettua?
Eilen viikkasin pöytäliinan, enkä huomannut, että sormestani irtosi rupi ja pöytäliinaan tullut pari veritahraa siitä. Huomasin sen äsken. Pöytäliina on 100% puuvillaa, valkoinen. Millä voisin yrittää poistaa?
Kommentit (27)
Tuore veri lähtee kylmällä vedellä mutta en tiedä tässä tapauksessa kun jämähtäny
Veritahran poisto aloitetaan aina kylmällä vedellä. Esimerkiksi mustikkatahran taas kuumalla.
Eli kuuma vesi koaguloi veren niin, että sitä on vaikea sitten poistaa.
Laita likoamaan Vanishin kanssa ja sitten pese vielä koneessa pesuaineella ja vanishilla 60-90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletkos mies, kun et tiedä, miten veri lähtee kankaasta?
Olen nainen ja tiedän, että tuoreena kylmällä vedellä, mutta miten kuivunut veritahra lähtee, ole hyvä ja kerro. Ap
Tuore tosiaan kylmällä vedellä. Jos on pinttynyt kokeile astianpesuainetta jätä tahraan vaikuttamaan ja sitten huuhtele pois. Jos ei lähde vieläkään tarvitaan jotain järeämpää keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja tiedän, että tuoreena kylmällä vedellä, mutta miten kuivunut veritahra lähtee, ole hyvä ja kerro. Ap
Leikkaa kankaassa oleva veritahra pois ja homma on OK. Ei se muulla tavalla mihinkään lähde.
Liota pyykinpesuaineella. Sitten tippa kloriittia tahraan anna vaikuttaa tarpeeksi kauan ja pese pesuaineen kans. Sillä on tytön menkkatahrat lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se kuivuminen asiaa muuta miksikään. Ensin kylmää vettä ja hinkkaamista. Jos ei riitä, seuraavaksi pesuainetta. Jos se ei riitä, niin tahranpoistoainetta. Jos liina on valkoinen, voi laittaa viime hädässä kokeilla kloriittia.
Kokeilin kylmää vettä, muuttui ruskeanpunaisesta harmahtavaksi, sitten tein seoksen pyykkijauheesta ja vedestä ja hieroin tahran kohtaan. Nyt tahra on kellertävä. Ap
Veritahra on suhteellisen helppo, jos et silittänyt sitä siihen.
ensin vesi ja saippua, jos näkyy niin sappisaippua ja pesu pesuaineella koneessa vähän lämpimämmässä vedessä happipitoinen tahranpoisto aine auttaa,Klorite sopii valkoisille, mutta käsittele silloin koko liina ettei kloritesta jää uutta sinertävää jälkeä, anna liota välillä käännellen puoli päivää ja huuhdo hyvin.
Tärkeää että huuhdot kankaan hyvin eri aineiden välissä kun kokeilet eri keinoja.
No eipä naisilta tullut oikeaa vinkkiä:
Kivennäisvettä ja suolaa.
T. Mies
Osta Vanishiä ja tee siitä ja vedestä tahna ja kippaa tahraan. Anna vaikuttaa. Sit hinkkaat vielä sitä tahraa sillä tahnalla. Pese tavalliseen tapaan ja lisää vielä Vanishiä koneeseen.
Näin sain kuivuneen veritahran pois tyynyliinasta.
Vanishilla (oon käyttänyt sitä nestemäistä) olen saanut tuollaiset pois.
Heitä roskiin kaukana kotoa. Mitä yhdestä pöytäliinasta jos on riskinä että joudut lusimaan murhasta!
Pöytäliina on nyt näiden eri keinojen (kiitos kaikille!) jälkeen pesukoneessa 60 asteessa. Kerron, miten kävi. Harmittaa, että pitikin mennä tahraamaan se. Se on 130 x 360 cm kokoinen liina :(((( Ap
Värjää koko liina vaikka menkkaverellä. Saa tahrankin hyvin piiloon. En usko että muu auttaa.