Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi melkein hukkui - suomalaiset keskittyy taas toistensa arvosteluun

Vierailija
10.07.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/999100c5-0bc3-42eb-acc5-c64ccb905e02

Ja sitten ihmetellään miksi ihmiset mielummin kulkee ohi kuin auttavat, no olisko siksi että heti joutuu haukutuksi iltapäivälehden etusivulla jos yrittää auttaa???

Jotenkin naurettavaa tuostakin uutisesta lukea kuinka pakko arvostella miten huonosti kaikki muut toimi tilanteessa. Sama koskee kaikkia onnettomuuksia, aina ollaan haukkumassa miksi tuo ei tehnyt sitä ja sitä jne. Miksi suomalaisille on tärkeintä aina arvostella ja mustamaalata toisten auttajien toimintaa näissä tilanteissa? Juurikin näiden arvostelijoiden takia ihmiset mielummin kulkee ohi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa pitää osata ottaa se auktoriteetti ja laittaa 45v perat hiljaiseksi. Mutta nuoria ihmisiä kun oletettavasti ovat, niin onhan se vaikeaa. Kokemus opettaa.

Vierailija
22/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan 18 vuotiaana uinninvalvojana kylpylähotellissa.

Koulutuksena oli työsuhteen alussa varattu ensiapukurssi, jota ei koskaan tullut ja vesipelastuskurssi joka kesti päivän.

Vieläkin kiitän onneani, ettei työvuorollani sattunut mitään. Olis meinaan tullut totaalinen jäätyminen.

Vieläkin mietin, että olipa muuten jumalaton vastuu nuorelle klopille.

Itse olin 18-vuotiaana lähihoitajaopiskelijana yövuoroissa yksin eräässä yksityisessä vanhainkodissa hoitajan sijaisena. En saanut kunnon perehdytystä ja en edes tiennyt missä on esimerkiksi alkusammutusvälineet tai poistumistiet. Puhumattakaan että joku olisi saanut sairaskohtauksen. Ei auttanut kuin rukoilla että mitään ei tapahdu, koska en olisi osannut tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tahdo osata jos on nuori ja vain jonkun lyhyen kurssin käynyt. Eikä mun mielestä tarvitse vaatiakaan. Jos haluaan ammattitaitoa, niin voitaisiin palkata ensihoitaja töihin, joka ottaa päävastuun näissä tilanteissa. Turha se on nuoria tyttöjä sättiä.

Vierailija
24/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksena oli työsuhteen alussa varattu ensiapukurssi, jota ei koskaan tullut ja vesipelastuskurssi joka kesti päivän.

Vieläkin kiitän onneani, ettei työvuorollani sattunut mitään. Olis meinaan tullut totaalinen jäätyminen.

Itse olin 18-vuotiaana lähihoitajaopiskelijana yövuoroissa yksin eräässä yksityisessä vanhainkodissa hoitajan sijaisena. En saanut kunnon perehdytystä ja en edes tiennyt missä on esimerkiksi alkusammutusvälineet tai poistumistiet. Puhumattakaan että joku olisi saanut sairaskohtauksen. Ei auttanut kuin rukoilla että mitään ei tapahdu, koska en olisi osannut tehdä mitään.

Ihminen oppi puhumaan ja kysymään vasta lähempänä 30 ikävuotta?

Vierailija
25/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tahdo osata jos on nuori ja vain jonkun lyhyen kurssin käynyt. Eikä mun mielestä tarvitse vaatiakaan. Jos haluaan ammattitaitoa, niin voitaisiin palkata ensihoitaja töihin, joka ottaa päävastuun näissä tilanteissa. Turha se on nuoria tyttöjä sättiä.

Päävastuu lapsista on AINA sillä vanhemmalla!

Vierailija
26/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kait se on kuka siinä ottaa tilanteen hallintaan kuhan joku ottaa. Ärsyttävä vinkuja tuo

Vierailija
27/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on taas lähäri av-mammat hääränneet ”ammattilaisina”🤣

Vierailija
28/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Katsokaa vaikka miten ensihoitajat toimivat.

Ei ne huuda, mesoa, juokse, sohlaa.

Liikkuvat, puhuvat, käyttäytyvät korostetun rauhallisesti.

Onhan se tietty näyttävän näköistä kun puskista tulee joku 8h hätäensiapukurssin kymmenen vuotta sitten käynyt jeesustelemaan, kun siellä kurssilla on opetettu että "yksi ottaa johtajan roolin ja muut toimivat sen mukaan".

Tämä. Esim., kun pelastuslaitos tulee paikalle (palokunta), niin ei he siellä ryntäile kuin Ellun kanat ympäriinsä, vaan sitä varten on joka autossa yksikönjohtaja, joka ottaa selville, mitä tapahtunut jne ja sen jälkeen antaa ohjeet muille pelastajille, jotka istuvat autossa siihen asti. Eikä kukaan häärää omiaan. Tämä ot.

Mielenkiintoinen toimintamalli, enpä ole ennen tuota nähnytkään ja on kyllä järkevän oloinen sinänsä.  Tulee tietty mieleen että ehkä voisi olla tehokkaampaa antaa käskyt jo autossa matkalla kohteeseen, jos tiedot sen mahdollistaa niin ettei aikaa tuhraannu paikan päällä ylimääräistä. Tarkoitan että "Mä meen paikan päällä kyselee tietoja, sillä aikaa Jore ja Pertsa alkaa kelaamaan letkua, Jaska laittaa pumput valmiiksi ja Timppa tähystää".

Mutta puolensa varmasti molemmissa.

Vierailija
29/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen oppi puhumaan ja kysymään vasta lähempänä 30 ikävuotta?

Ei 18-vuotias newbie edes välttämättä tiedä tuollaisista asioista, eikä osaa niitä kysyä. Huono perehdytys on huonoa perehdytystä, hyvä perehdyttäjä opastaa kaikki mahdolliset asiat vaikka niitä ei erikseen kysyttäisi.

Asenteesi on muuten aika huono. Toivottavasti et ole alalla.

Vierailija
30/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä huusi muita apuun?! Oliko se kädetön?!

Vierailija
31/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aiheellista kritiikkiä vesipuiston turvallisuutta kohtaan. Pitäisi olla ensiaputaitoista henkilökuntaa paikalla eikä jotain teinejä jotka ilmeisesti eivät ole saaneet kunnon koulutusta kun eivät toimineet. Enkä tarkoita tätä minään ikärasismina vaan moni nuori menee kokemattomuuden vuoksi lukkoon hätätilanteissa mikä on ymmärrettävää.

Eikai vesipuiston tehtävä ole järjestää mitään he henpelastajia vaan lasten vabhemmat huolehtii omasta lapsesta älyhoi

Vierailija
32/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä huusi muita apuun?! Oliko se kädetön?!

Oli just joku juttu tissijuttu somessa kesken eikä ehtinyt katsomaan lapsensa perään eikä auttamaan tätä?

Vierailija
33/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan käyty tuolla muutaman kerran, asutaan vieressä ja halvat kausikortit keväällä, niin miksipä ei. Meno on ajoittain ihan vajaata. 10-vuotiaat ja sitä vanhemmat pääsee ilman vanhempia, ja moni kyytsää jälkikasvunsa "päivähoitoon" Jukuparkkiin. Pienempien vanhemmat vetävät surutta lonkkaa aurinkotuoleilla. Meitä vastaan on juossut useita hätääntyneen oloisia lapsia, joilta on selvästi vanhemmat hukassa. Heitä myös kuulutetaan säännöllisesti. Olen sitten pysäyttänyt lapsen ja kysynyt, onko hänen aikuisensa hukassa ja menty yhdessä infoon. Lapset painavat toistensa päitä veden alle "läpällä". Omat lapseni pääsevät tuonne ilman minua ehkä 13-14 -vuotiaina, sen verran hurjaa on touhu. Ihmettelen lähinnä sitä, miten pitkälle on selvitty ennen ensimmäistä hukkunutta tai elvytettyä lasta. Vastuu tästä tolloilusta on nähdäkseni lasten vanhemmilla, ei vaan viitsitä vahtia.

Vierailija
34/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aiheellista kritiikkiä vesipuiston turvallisuutta kohtaan. Pitäisi olla ensiaputaitoista henkilökuntaa paikalla eikä jotain teinejä jotka ilmeisesti eivät ole saaneet kunnon koulutusta kun eivät toimineet. Enkä tarkoita tätä minään ikärasismina vaan moni nuori menee kokemattomuuden vuoksi lukkoon hätätilanteissa mikä on ymmärrettävää.

Eikai vesipuiston tehtävä ole järjestää mitään he henpelastajia vaan lasten vabhemmat huolehtii omasta lapsesta älyhoi

Tietysti se on vesipuiston tehtävä järjestää ensiaputaitoiset valvojat paikalle, hemmetti sentään. Koska se slaagin voi saada kuka vaan ja milloin vaan. Lapsi tai aikuinen. Mitä ne valvojat siellä muuten tekee? Ottaa aurinkoa?

Vierailija
35/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan käyty tuolla muutaman kerran, asutaan vieressä ja halvat kausikortit keväällä, niin miksipä ei. Meno on ajoittain ihan vajaata. 10-vuotiaat ja sitä vanhemmat pääsee ilman vanhempia, ja moni kyytsää jälkikasvunsa "päivähoitoon" Jukuparkkiin. Pienempien vanhemmat vetävät surutta lonkkaa aurinkotuoleilla. Meitä vastaan on juossut useita hätääntyneen oloisia lapsia, joilta on selvästi vanhemmat hukassa. Heitä myös kuulutetaan säännöllisesti. Olen sitten pysäyttänyt lapsen ja kysynyt, onko hänen aikuisensa hukassa ja menty yhdessä infoon. Lapset painavat toistensa päitä veden alle "läpällä". Omat lapseni pääsevät tuonne ilman minua ehkä 13-14 -vuotiaina, sen verran hurjaa on touhu. Ihmettelen lähinnä sitä, miten pitkälle on selvitty ennen ensimmäistä hukkunutta tai elvytettyä lasta. Vastuu tästä tolloilusta on nähdäkseni lasten vanhemmilla, ei vaan viitsitä vahtia.

Eli joku weetee-paikka. No, sen tietää mitä se meininki on.

Vierailija
36/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaan kuvitella minkä kaaokset naiset on saaneet paikalla aikaiseksi. Minä ja vain minä tiedän miten toimia oikein, muut siirtykää sivummalle. Tämän jälkeen voikin tehdä some jaon ja soittaa iltapäivälehtiin. Ehkä Sauli myöntää mitalin tai ostaa polkupyörän tuolle lapselle?

Isä ja lapsi kohta myös itku silmäisinä lehden kannessa?

Vierailija
37/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lähihoitajahan ei tosiaan ole ensihoitaja. Ne peruskurssit vain täytyy olla voimassa. Ensihoidon ammattitutkinto antaisi varmaan sopivasti pätevyyttä tuollaiseen työhön jossain vesipuistoissa.

Vierailija
38/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 jatkaa. Jossain hurjassa mäessä on painoraja. Lapseni, 12-vuotias eli sinänsä kykenevä ja uimataitoinen, mutta erittäin pienikokoinen ja kevyt oli päästetty yhtä kevyen kaverinsa kanssa laskemaan renkaalla. Ovat siis silminnähden niin pieniä, ettei vaadittu 80 kg tullut täyteen. Siellä oli sitten meinattu kaatua ja menty liian pitkälle mäen vastareunaan. Mäen yläpäässä on aina valvoja, joka sanoo milloin voi laskea, ja jonka olisi pitänyt minusta paino varmistaa kun silmällä näkee, ettei nyt ihan täyty. Toki syy on myös oman lapseni ja minun, vaikka teroitin ettei paino riitä jollei laskukaveri paina selvästi häntä enemmän. Lapset perustelivat asiaa sillä, että valvoja oli päästänyt mäkeen paljon heitäkin pienempiä ja nuorempia kahdestaan.

Vierailija
39/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella asiatonta "silminnäkijän" kommentointia. Omasta kokemuksesta tiedän, että sivulliset häiritsevät usein ensiapua niin pahasti, että jopa uhri meinaa jäädä jalkoihin. Välillä olen itse joutunut värväämään apuun ihmisiä pitämään uteliaat loitolla.

Kaikki kunnia tilannetta hoitaneille ihmisille.

Vierailija
40/54 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on vesipuiston tehtävä järjestää ensiaputaitoiset valvojat paikalle, hemmetti sentään. Koska se slaagin voi saada kuka vaan ja milloin vaan. Lapsi tai aikuinen. Mitä ne valvojat siellä muuten tekee? Ottaa aurinkoa?

Yhtä vähän kun kaupassakaan tarvii olla mitään lähäriä valmiina elvyttämään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan