Irtisanomisajan palkka
Jos on määräaikainen sopimus ja haluaa itse lähteä aikaisemmin, ennen kuin sopimus päättyy. Voiko työnantaja pakottaa lähtemään heti?
Kommentit (47)
En kyllä usko että olen tuolla mitenkään korvaamaton, kuka vaan osaisi tehdä nuo hommat. Työn määräkin on tosi vähäinen, ihmetten miksi meitä yleensä on siellä niin monta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koeaika meni jo ja minulla on työsoppari voimassa kuukauden ajan vielä. Tämä ihmeellistä jos pakko olla töissä vaikka oikeasti ei minua tuolla edes tarvita.
Ap
Eli sinulle olisi OK, että vaikka sinulla ei olisi uutta työtä tiedossa, niin työnantaja voisi koska vain sanoa, että määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta sinua ei tarvita, lopetamme palkanmaksun, heippa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaika meni jo ja minulla on työsoppari voimassa kuukauden ajan vielä. Tämä ihmeellistä jos pakko olla töissä vaikka oikeasti ei minua tuolla edes tarvita.
Ap
Eli sinulle olisi OK, että vaikka sinulla ei olisi uutta työtä tiedossa, niin työnantaja voisi koska vain sanoa, että määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta sinua ei tarvita, lopetamme palkanmaksun, heippa?
Kyllä se olisi ihan ok. Jos työt loppuu ja niinkin voisi tuossa käydä, miksi pitäisi palkkaa maksaa?
Ap
Kukaan ei voi pakottaa sinua menemään töihin. Itse olen aina irtisanoutunut niin että olen vain ilmoittanut etten huomenna tule enää töihin. Vähän ovat palkasta napsaisseet pois mutta muuten erittäin kivutonta
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Siis mitä irtisanomisajan palkkaa haluat saada? Että nykyinen työnantaja maksaa palkkaa, vaikka menet toiselle töihin vai mitä tarkoitat? Irtisanomisaikana pitää olla töissä, jotta saa palkkaa, se ei siis ole mikään työsuhteen päättymiseen liittyvä etuus, jossa palkkaa maksetaan, vaikka työntekijä jo lähti (poikkeus: pitämättömät lomat, jotka lomaillaan irtisanomisaikana).
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuitenkaan lähdössä raamit kaulassa, ihmeen aggressiivista kommentointia.
En tietenkään ole tiennyt kun otin alkujaan tämän määräaikaisen tehtävän vastaan, että jotain muutakin vielä ilmaantuu. Tiedon uudesta työstä sain vasta eilen iltapäivällä.Ap
Joka työhaussa nykyään kysytään milloin olisit valmis aloittamaan. Olethan kertonut rehellisesti nykyisestä määräaikaisesta sopimuksestasi etkä valehdellut että heti?
En ole ollut tähänkään asti mikään huijari, valehtelija tai varas. Ihme syyttelyä.
Olen tulevalle työnantajalleni ilmoittanut jopa nykyisen työnantajan nimenkin.
Kysyin vaan että miten yleensä näissä tapauksissa menetellään, ei ole kokemusta. Eli haluan olla kuitenkin vielä sen, jos vaaditaan, pari viikkoa töissä tuolla. Voi olla että heti joudun lähtemään mutta voi voi..
Ap
Juuri niin menetellään että puhut pomon kanssa heti
Omituisia olette kyllä jos olette sitä mieltä että vakituisesta työstä tulee kieltäytyä ja määräaikaisen jälkeen pysyä sitten vaan päivärahalla.
Yleensä näistä asioista työnantajan kanssa pystytään sopimaan jos työkään vaadi mitään erityisosaamista.
Onnea AP uudesta työpaikasta.
Ei tule kieltäytyä mutta pitää sopia asiat etukäteen että milloin pääsee lähtemään
Keskustele nykyisen työnantajan kanssa, se on ainoa oikea keino. Jos hän näkee työtilanteen samanlaisena kuin sinä, niin varmasti antaa sinun lähteä aikaisemmin, jos kerran, kuten jostain viestistäsi oli ymmärrettävissä, vaihdat alaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuitenkaan lähdössä raamit kaulassa, ihmeen aggressiivista kommentointia.
En tietenkään ole tiennyt kun otin alkujaan tämän määräaikaisen tehtävän vastaan, että jotain muutakin vielä ilmaantuu. Tiedon uudesta työstä sain vasta eilen iltapäivällä.Ap
Ilmoitat uuteen työpaikkaan, että voit aloittaa vasta kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele nykyisen työnantajan kanssa, se on ainoa oikea keino. Jos hän näkee työtilanteen samanlaisena kuin sinä, niin varmasti antaa sinun lähteä aikaisemmin, jos kerran, kuten jostain viestistäsi oli ymmärrettävissä, vaihdat alaa.
Oikeasti palaan takaisin oman alan töihin. Mutta tottakai neuvottelen nykyisen työnantajan kanssa asian ensin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat uuteen työpaikkaan, että voit aloittaa vasta kuukauden päästä.
Jos et saa sovittua aiempaa lopetusta nykyisessä työpaikassa neuvottelemalla. Luulisi että päästävät jos työt on vähissä ja säästää sun palkan
Vierailija kirjoitti:
Omituisia olette kyllä jos olette sitä mieltä että vakituisesta työstä tulee kieltäytyä ja määräaikaisen jälkeen pysyä sitten vaan päivärahalla.
Yleensä näistä asioista työnantajan kanssa pystytään sopimaan jos työkään vaadi mitään erityisosaamista.
Meillä työnantaja on sopinut nämä niin, että lähtijä maksaa työnantajalle kuukauden palkkaa + sivukuluja vastaavan summan. Moni hämmästyy, kun saa palkkaa käteen 1500 e ja työnantaja haluaakin saada 2500 e, mutta valinta on sen lähtijän.
Ei pidä laittaa nimeään sopimukseen, jota ei pysty pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen työnantaja voi myös soittaa uudelle työnantajalle kysyen, mitä mieltä siellä ollaan kesken sopimuskauden työpaikalta lähtevästä. Silloin pääsee koeajaksi suurennuslasin alle, koska uusikaan työnantaja ei voi olla varma, ettei ap riko sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja on sopinut nämä niin, että lähtijä maksaa työnantajalle kuukauden palkkaa + sivukuluja vastaavan summan. Moni hämmästyy, kun saa palkkaa käteen 1500 e ja työnantaja haluaakin saada 2500 e, mutta valinta on sen lähtijän.
Ei pidä laittaa nimeään sopimukseen, jota ei pysty pitämään.
Höpöhöpö keksit ton omasta päästäsi. Mukavaa päivää sinulle myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen työnantaja voi myös soittaa uudelle työnantajalle kysyen, mitä mieltä siellä ollaan kesken sopimuskauden työpaikalta lähtevästä. Silloin pääsee koeajaksi suurennuslasin alle, koska uusikaan työnantaja ei voi olla varma, ettei ap riko sopimuksia.
En tiedä onko teidän ymmärryksessä jotain vikaa mutta siis olen vaihtamassa määräaikaisen vakituiseen työsuhteeseen.
Joo ei täältä ei kannata näköjään mitään kysellä, oikeassa olivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että olen tuolla mitenkään korvaamaton, kuka vaan osaisi tehdä nuo hommat. Työn määräkin on tosi vähäinen, ihmetten miksi meitä yleensä on siellä niin monta.
Ap
Kyllä voi lähteä. Nämä vain ärsyttävät sinua, kun itsellä ei ole mitään työtä.
Voit sanoa uuteen työhön, että pääset aloittamaan kuukauden päästä, kun oot määräaikaisella sopimuksella. Kyllä ne jaksaa sen verran odottaa.