Pahasti halkeilevat kantapäät
Parhaat voide/muut vinkit halkeileville kantapäille. Mun kantapäät halkeilee välillä verinahkaan saakka. Compeedin jalkavoide oli ainoa mikä toimi, mutta sen valmistus kai lopetettiin. Nyt oon ostanut apteekillisen erilaisia jalkavoiteita ja raspeja, mutta kunnon apua ei löydy. Ideoita?
Kommentit (35)
Jos olet kova kahvittelija, kokeileppa muutaman päivän kahvilakkoa! : D
Silloin kun en malta olla juomatta kahvia (kofeiinitonkin tuntuu pahentavan kantapäiden halkeilua), tulen jatkossa käyttämään Bepanthenia. Muutama päivä sitten kokeilin: runsaahkosti Bepaa k-päihin, muovipussi jalkaan ja sukka päälle loppupäiväksi, etteivät matot ravoitu. Hikoilee aika mekosta (kuten A. Kivi ehkä sanoisi), mutta kerrasta parani k-päiden kunto rutkasti!
Juon nykyään lähes yksinomaan kofeiinitonta kahvia. Taas pitkästä aikaa vaihdoin senkin sikuriin (Chicko NOT Coffee). Joka kerta kun olen tuon tehnyt, kantapäät korjautuvat lähes vauvan pepun sileiksi muutamassa päivässä. -- Ayurvedan (lue aajur-veedan) mukaan kahvi, ollen maultaan lähinnä karvas, voi aiheuttaa iho-ongelmia, erityisesti muistaakseni niille joilla on vaata hallitsevana doSana (lue: ~dooshana), eli "tuulihatuille" (vaata = tuuli). Noh, vaata liittyy kaikkeen liikkuvaan kehossa, kuten verenkiertoon, hengitykseen ja hermoston sähkökemialliseen toimintaan missä impulssit liikkuvat synapsien välillä, tai sitten eivät, jos jokin estotilan aiheuttava neurotransmitteri on niskan päällä??
Mulla toimii perinteinen vaseliini parhaiten. Ei rasvausta tai höyläystä.
Vierailija kirjoitti:
LOPETA raspaaminen! Sillä saat vaan pahaa aikaan!
Osta tyyliin TUMMELI ja rasvaa sillä illalla,sängyssä ja puuvillasukat jalkaan. Kun alkaa paranemaan niin sitten jotain kevyempää.
Mut nakkaa veslintua sillä raspilla.
Kato vaikka: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/kantapaat-kun…
VÄÄRIN
Tämä pätee, jos kyseessä on vain "karkeat" kantapäät, mutta jos kyse on sellaisesta tietystä periytyvästä vaivasta, jossa kantapäät halkeilevat syviksi kanjoneiksi ja kuivaa ihoa kasvaa melkein silmissä, niin niitä kantapäitä on PAKKO raspata.
Mutta EI missään tapauksessa märkänä!!!! Vaan kun iho on täysin kuivaa, niin raspataan, voi olla karkeampi tai hienompi raspi, sillä ei ole väliä. Sen jälkeen jalkapesu ja kunnon rasvaus. Sopivaa rasvaa joutuu usein etsimään, sillä vaikka Tummeli toimii toisilla ja calendula toisilla, niin kaikille ei sovi yleisesti kehutut rasvat. Jos jalat ovat olleet pitkään hoitamatta, niin raspaus täytyy tehdä kerran viikossa - ja rasvaus joka päivä. Ihan hyvä vinkki on se, että illalla rasvaa jalat ja laittaa sukat yöksi jalkaan. Se, että onko ne villasukat vai puuvillasukat, on taas makuasia, itse en kykene pitämään puuvillasukkia lainkaan :-(
Tuohon vaivaan auttaa jonkin verran se, että pysyttelee ihannepainossa tai sen alarajoilla, ylipaino kun lisää kantapäähänkin kohdistuvaa painetta ja pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Juon nykyään lähes yksinomaan kofeiinitonta kahvia. Taas pitkästä aikaa vaihdoin senkin sikuriin (Chicko NOT Coffee). Joka kerta kun olen tuon tehnyt, kantapäät korjautuvat lähes vauvan pepun sileiksi muutamassa päivässä. -- Ayurvedan (lue aajur-veedan) mukaan kahvi, ollen maultaan lähinnä karvas, voi aiheuttaa iho-ongelmia, erityisesti muistaakseni niille joilla on vaata hallitsevana doSana (lue: ~dooshana), eli "tuulihatuille" (vaata = tuuli). Noh, vaata liittyy kaikkeen liikkuvaan kehossa, kuten verenkiertoon, hengitykseen ja hermoston sähkökemialliseen toimintaan missä impulssit liikkuvat synapsien välillä, tai sitten eivät, jos jokin estotilan aiheuttava neurotransmitteri on niskan päällä??
Mulla pitäisi sitten olla vauvanpeppukantapäät olleet aina, kun en ole koskaan juonut kahvia :-( on ollut myös pitkiä aikoja, etten ole juonut edes teetä enkä kolajuomia, enkä syönyt edes suklaata. Ja silti kantapäät halkeilee...
Ja tämä vaiva on periytyvä, ja alkoi minulla jo joskus ennen kouluikää, jolloin olin ihan reilusti alipainoinenkin.
Paras jalkavoide CCS(ruotsalainen)
Myynnissä ainakin apteekeissa.
Suosittelen !
Olen käyttänyt koko ikäni tätä jalkahöylää
https://jalkakauppa.fi/jalkojen-hoito/jalkojen-kovettumat/jalkaraspi-ja…
Siis ensin liotan pehmeämmäksi vadissa saippuavedessä ja höylällä pahimmat paksuuntuneet ihokerrokset pois varovasti ettei liikaa höylää. Kyllä sen äkkiä oppii. Loppu hionta raspilla koko jalkapohja.
Lopuksi 60% apteekin yleisvoidetta ja pussit jalkoihin sukkien alle jotta voide pääsee hyvin imeytymään. Kyllä on taas vähän aikaa kuin uudet jalat. Jos viitsii niin pitäisi joka päivä rasvata mutta se tahtoo unohtua.
Ei ole enää tullut kipeitä halkeamia ja ihan kamalaahan se oli kun niitä tuli. Niin kauan kun pystyy itse hoitamaan niin ei tarvitse välttämättä jalkojen hoitajalla käydä. Olisi tullut aika kalliiksi joka kuukausi käydä.
Karbamidia sisältävät voiteet ovat hyviä tuohon. Itse tykkään Canodermistä.
On todellakin periytyvää eikä auta mitkään elintavat eikä ravinto jotenka niitä neuvoja on ihan turha antaa.
Kalliita rasvoja on turha ajaa jos ei poista niitä paksuuntuneita ihokerroksia kuten yllä neuvoin.
Hemp - voide body shopista. Se on paras käsille ja jaloille.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai ne kuivat kohdat täytyy tasosta pois. Eihän se paksu extra iho lähde rasvalla pois. Mutta unohtakaa kaupan perus mustat raspit. Hohkakivi on paras ! Tokmannista löytyy parilla eurolla. Uskomattoman helposti lähtee kaikki kuiva iho pois. Sitten rasvaa / vaseliinia päälle ja sukat jalkaan. Eli mun kaksi parasta vinkkiä on hohkakiven käyttö ja vaseliini.
Siis tottakai ne kuivat kohdat täytyy tasosta pois. Eihän se paksu extra iho lähde rasvalla pois.
Kyllä ne lähtee ilman raspia tai hohkakiveä pelkällä rasvalla. Mutta se vaatii päivittäistä rasvausta ureavoiteella tm., joka hajottaa sitä kovettumaa. Tavallinen jalkavoide ei auta.
Kokeilin rasvausta, koska raspausta vastaan puhutaan niin paljon. Ja kyllä ne isot korput todellakin vain lähti pelkällä ruokakaupan ureavoiteella (25% taisi olla se prosentti). Oli alussa tosi outoa ja ällöäkin vedellä rasvaa semmoisen kuivan korpun päälle, joten käytin voidellessa kertakäyttökäsinettä. Muutenkaan en halunnut sitä ureaa käsiini imeyttää.
Sitten kyllä kyllästyin siihen ainaiseen rasvaukseen, kun ne korput suli, ja takaisinhan ne tulivat - eli rasvausta ei voi kyllä sitten koskaan lopettaa, jos haluaa ilman kovettumia olla.
Sillä lähtee millä tullutkin, vesi aiheuttaa halkeilun joten hoida käyttämällä vähemmän.
Markkinoilla saisi olla suihkusukkia, kas kun eivät ole tarttuneet tilaisuuteen, tämäkin ikuisuusongelma.
Jalkaongelmaisen, kuten diabeetikon, pitää pestä jalat joka ilta pelkällä haalealla vedellä + rasvata jalat sen jälkeen.
Ratkaisu ei siis ole vesipesun vähentäminen, vaan jokapäiväinen ja oikeanlainen pesu, ja oikeanlaisella rasvalla voiteleminen sen pesun jälkeen.
Ja kesälläkin tarttisi mahdollisimman paljon sukkia käyttää. 😬
Sen voi itsekkin tehdä tällä https://www.iloisetvarpaat.fi/product/credo-jalkahoyla-raspi/
Ensin pehmennän kovettumat saippuavedessä ja sitten höylään jalkahöylällä ja raspilla. Voiteetkin tehoaa kun saa sen kuolleen ihosolukon päältä pois.