Miten suhtaudut kateellisiin ihmisiin?
Miten kateus ilmenee ja miten suhtaudut siihen ja oletko itse katkera/kateellinen jollekkin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kateus on minulle tuntematon tunne.
Samoin kunnianhimo ja kilpailuvietti.
Minulle riittää, että kirjoitin 6 ällää ja pääsin yliopistoon haluamaani tiedettä opiskelemaan.
Muut saa tuntea ihan mitä vaan.
(Förlåt min onda finskan)
Hankenissa voi studaa ja vapaa-aikana laulaa vaikka folkkia.
Vierailija kirjoitti:
Sääliä saa ilmaiseksi. Kateus pitää ansaita.
Minusta tuntuu että Suomessa tuo menee juuri toisin päin. Vaikka kuinka olisit sairas, köyhä ja yhteiskunnan avusta riippuvainen, aina löytyy joku kateellinen jonka mielestä et ole ansainnut mitään muuta kuin nälkäkuoleman.
En ole kateellinen. Jokaisella on kuitenkin ne omat ongelmansa. Ei täällä ilman jonkinlaista henkilökohtaista katastrofia kukaan selviä. Sen sijaan jos haluan jotain saavutettavissa olevaa, mietin hetken jaksanko ponnistella sen eteen. Jos en, en viitsi sitten kadehtiakaan.
Hetkittäisiin omiin kateushetkiin on aina auttanut ajatus, että haluaisinko olla tuo ihminen (lapsuus, ulkonäkö, äly, taidot, koulutus, puoliso, luonne jne.) Vielä ei ole tullut sellaista ihmistä vastaan, joka tahtoisin olla. Olen mieluiten minä omine hölmöyksineen ja hyvyyksineen.
Äitini antoi hyvän ohjeen: Ei kannata verrata itseään muihin. Aina on sinua kauniimpia ja aina sinua rumempia. Aina on sinua älykkäämpiä ja aina on sinua tyhmempiä. Jos lähtee vertailun tiellä, siellä on loputon suo.
Jos huomaan jonkun kadehtivat minua, yritän mitätöidä sanallisesti sen asia mitä toinen minussa/minulta kadehtii. En halua, että minua kadehditaan. En saa siitä mitään.
Elämäni on niin surkeaa, ettei kukaan ole kateellinen minun tai en ole ainakaan huomannut moista.
Minulla menee niin huonosti, että en ole tavannut ketään joka olisi kateellinen. Itse olen kyllä, mutta en katkeralla tavalla.
"Älkää kadehtiko rikkaita, eivät hekään kadehdi teitä"
Vierailija kirjoitti:
On kahdenlaista kateutta.
Tervettä kateutta on tehdä naapuria korkeampi halkopino.
Sairasta kateutta on käydä kaatamassa naapurin halkopino.
Mammapalstalaiset ovat niitä halkopinon kasvattajia, eiku....
Välttelen ja säälin. Kateus on tuhonnut monen monta elämää. Selvempää onnen vastakohtaa ei ole kuin kateus. Jokainen ihminen sisältää pienen määrän kateutta ja joillakin se toimii terveenä motivaattorina. Silti, niin kauan kun kateellisuus hallitsee elämää, ei ole onnea ja kääntäen kun onni hallitsee, ei ole kenellekkään kateellinen. Eniten ärsyttää laiska kateellinen materialisti. Nuo ovat aina pahalla päällä jopa lähimmäisilleen.
Kateus on minulle tuntematon tunne.
Samoin kunnianhimo ja kilpailuvietti.
Minulle riittää, että kirjoitin 6 ällää ja pääsin yliopistoon haluamaani tiedettä opiskelemaan.
Muut saa tuntea ihan mitä vaan.
(Förlåt min onda finskan)