Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin juuri, ettei viime sotien aikaan ollut antibiootteja. Sotavammat?

Vierailija
09.07.2021 |

En ole aiemmin tullut ajatelleeksi, että kun saivat vammoja rintamalla, niin ne saattoivat tulehtua ilman antibioottia. Huh, huh.

Onneksi sentään oli kivunlievitystä, mutta miten tulehduksia ehkäistiin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihka, tuli, veryperoksidi, (puhdas) alkoholi, amputaatio , sisäisesti morfiini, joskus ei auttanut kuin kuula omasta pistoolista.

Sitä ei moni tänään tule miettineeksi, miten paljon rajumpaa ihan vaan arkikin tuolloin oli, halveksutaan vain menneitä polvia joille "kaikki oli niin paljon helpompaa".

Millä tavalla arki oli rajumpaa? Sen ymmärrän sairauksiin liittyen, että ei ole ollu nykyaikaista terveydenhoitoa, mutta mitäs muuten?

No kaikki työ piti tehdä itse alusta loppuun, piti ommella vaatteet, tehdä heinä karjalle, keittää ja leipoa ruuat itse. Ei kaupassa ollut mitään tuontitavaraa tai valmista kuten nyt. Mitään oikeuksia ei naisilla ollut, ei ollut ehkäisyä joten lapsia vaan tuli jos tapahtui seksiä, synnytykset vaarallisia. Oletko tosiaan niin sivistymätön, että et tiedä mitään menneen ajan arjesta? Etkä pysty kuvittelemaan?

Vierailija
22/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibiootit keksittiin 1928. Pensilliiniä oli jo toisen maailmansodan aikaan käytössä, tosin maasta riippuen lääkemäärät ja niiden käyttöönottovuosi vaihtelivat.

Sulfa oli kyllä käytössä. Sekin on antibiootti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibiootit keksittiin 1928. Pensilliiniä oli jo toisen maailmansodan aikaan käytössä, tosin maasta riippuen lääkemäärät ja niiden käyttöönottovuosi vaihtelivat.

Penisiliiniä alkoi olla saatavissa 1942 lähtien pistoksina. Sitä ennen oli jo muita antibiootteja. Äitini oli sotasaairaalassa hoitajana jatkosodan aikaan ja sodan loppuvaiheessa oli jopa verestä ja sidetarpeista ankara pula.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikajana_antibiooteista#1900%E2%80%931949

Vierailija
24/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penisilliini keksittiin 1928, mutta eipä ollut meillä käytössä silloin. Sulfat keksittiin 1930- luvun puolivälissä, näitä taisi olla.

Ei tuohon aikaan onneksi ollut sairaala- bakteereita, kuten nykyään. Kenttäsairaalat olivat alkeellisissa olosuhteissa, mutta aseptiikasta kuitenkin pidettiin huolta. Lisäksi sotakirurgit olivat taitavia, pakko oli olla.

Vierailija
25/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ei ollut edes niitä sotimisvälineitä...

Siellä seisoi suomalainen sotilas heinäseiväs kädessä...

Vierailija
26/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa taas oikea rimanalituskommentti.

Minä ainakin olen heille ikuisesti kiitollinen, mielummin opiskelin pakollista toista kieltä, ruotsia, kuin ainoaa sallittua kieltä, venåjää.

Ja jokaiselle siellä rintamalla taistelleelle tai kotirintamalla oman osansa tehneelle olen ikuisesti kiitollinen !

Vierailija
27/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa taas oikea rimanalituskommentti.

Minä ainakin olen heille ikuisesti kiitollinen, mielummin opiskelin pakollista toista kieltä, ruotsia, kuin ainoaa sallittua kieltä, venåjää.

Ja jokaiselle siellä rintamalla taistelleelle tai kotirintamalla oman osansa tehneelle olen ikuisesti kiitollinen !

Miten ihmeessä olisimme päätyneet tilanteeseen, jossa Suomen ainoa sallittu kieli olisi nykyään venäjä? Kaikki miehitetyt Itä-Euroopan maat irtaantuivat Venäjästä Neuvostoliiton hajottua, ja kaikissa on oma kansalliskieli säilynyt.

Vierailija
28/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihka, tuli, veryperoksidi, (puhdas) alkoholi, amputaatio , sisäisesti morfiini, joskus ei auttanut kuin kuula omasta pistoolista.

Sitä ei moni tänään tule miettineeksi, miten paljon rajumpaa ihan vaan arkikin tuolloin oli, halveksutaan vain menneitä polvia joille "kaikki oli niin paljon helpompaa".

Millä tavalla arki oli rajumpaa? Sen ymmärrän sairauksiin liittyen, että ei ole ollu nykyaikaista terveydenhoitoa, mutta mitäs muuten?

No kaikki työ piti tehdä itse alusta loppuun, piti ommella vaatteet, tehdä heinä karjalle, keittää ja leipoa ruuat itse. Ei kaupassa ollut mitään tuontitavaraa tai valmista kuten nyt. Mitään oikeuksia ei naisilla ollut, ei ollut ehkäisyä joten lapsia vaan tuli jos tapahtui seksiä, synnytykset vaarallisia. Oletko tosiaan niin sivistymätön, että et tiedä mitään menneen ajan arjesta? Etkä pysty kuvittelemaan?

sodan kauheudet: naisten oikeudet ja ehkäisy. mummi ja ukki eivät maininneet kumpaakaan kun kertoivat sodasta. ehkä he vain unohtivat...

Vierailija
29/29 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sodan kauheudet: naisten oikeudet ja ehkäisy. mummi ja ukki eivät maininneet kumpaakaan kun kertoivat sodasta. ehkä he vain unohtivat...

Ei minunkaan mummini valittanut ikinä naisten oikeuksista tai ehkäisyn puutteesta. Mutta lapsensa syntyivät vuosina -38, -39, -40, -42, -44 ja -45. On siinä ehkä välillä miettinyt, miksei pitänyt jalkoja ristissä, kun on yksinään karjatilaa hoidellut ja valmistanut esimerkiksi lasten villavaatteet keritsemisestä alkaen itse.