Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten astmaan kuolee?

Vierailija
14.07.2014 |

Keuhkoputkiahan on kuitenkin ihan tuhottomasti, niin miten ne kaikki voi supistua yhtäaikaa, ja vielä niin pitkäksi aikaa että sydän ehtii pysähtyä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma aiheuttaa noin 120 kuolemaa vuodessa
14.3.2013 0 

HELSINGIN SANOMAT

Astma on keuhkoputkien limakalvojen tulehdussairaus. Sen tyypillisiä oireita ovat yskä, limaneritys, vinkuva hengitys ja hengenahdistus. Kun oireet tulevat äkkiä ja voimakkaina, puhutaan astmakohtauksesta.

Astma on lääkehoitoa vaativista pitkäaikaissairauksista toiseksi yleisin verenpainetaudin jälkeen. Se on yleisin lasten pitkäaikaissairaus. Astmaatikkoja on lähes kymmenesosa väestöstä. Se tarkoittaa puolta miljoonaa suomalaista.

Useimmat astmaatikot kärsivät myös allergioista. He saavat oireita hengitysilman mukana tulevista allergiaa aiheuttavista aineista, esimerkiksi eläinten hilseestä tai puiden siitepölyistä.

Astma jaettiin ennen allergiseen astmaan, rasitusastmaan ja infektioastmaan, joka oireilee, kun astmaatikolla on hengitystieinfektio. Astmat jaettiin sittemmin sisäsyntyiseen ja ulkosyntyiseen.

Nykyinen käsitys on, että kyse on samasta astmasta, joka ilmenee eri ihmisillä eri tavoin. Oireiden voimakkuus, syy ja esiintymistiheys vaihtelevat. Jokaisella astmaatikolla on omanlaisensa oireet.

Esimerkiksi rasituksessa tulevat oireet kertovat nykytiedon valossa siitä, että astmaa ei ole hoidettu hyvin tai lääkitys on liian vähäistä.

HS

Vierailija
2/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:28"]

oletan että mulla oli aika lähellä.

Sain keskellä yötä pahan astmakohtauksen. Yritin ryystää avaavaa sisään, mutta tuntui etten saa vedettyä henkeen. Yritin muutaman kerran. Seuraava muistikuva kun heräsin lattialta. Taju oli mennyt kankaalle. Ilmeisesti olin kuitenkin avaavaa saanut henkeen kun kohtaus oli lauennut.

Jos astma huonossa jamassa, menkää lääkäriin. ei oikeesti ole leikkimistä.

[/quote]

Olitko kauan tajuttomana vai pyörryitkö vain?

[/quote]

Ei mitään hajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi aloitus on saanut vain alapeukkuja. Tiesittekö te muka kaikki miten astmaan kuolee?

Vierailija
4/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmassa keuhkojen pienet keuhkorakkuloihin johtavat bronkiolitiehyet supistuvat heikentäen ilmavirtausta keuhkoissa ja näin ollen myös veren hapettumista, koska happea on vähemmän saatavilla. Tästä johtuva hapenpuute johtaa ensin tajunnan menetykseen ja lopulta verenkierron pettämiseen, kun sydän ei jaksa pumpata verta ilman happea ja seuraa kuolema.

- lääkisopiskelija

Vierailija
5/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä varmaan ihan harvinaista ole, kun näin kävi serkulleni kymmenen vuotta sitten (tosin minua 20 vuotta vanhempi, ettei ihan tyttönen).

Oli yksin kohtauksen sattuessa eikä kukaan kerinnyt auttamaan. Oli kyllä juuri haravoinut pihaa kovasti ja pöllytystähän siinä tuli, joka edesauttoi varmasti pahan kohtauksen syntymistä.

Vierailija
6/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:28"]oletan että mulla oli aika lähellä.

Sain keskellä yötä pahan astmakohtauksen. Yritin ryystää avaavaa sisään, mutta tuntui etten saa vedettyä henkeen. Yritin muutaman kerran. Seuraava muistikuva kun heräsin lattialta. Taju oli mennyt kankaalle. Ilmeisesti olin kuitenkin avaavaa saanut henkeen kun kohtaus oli lauennut.

[/quote]

Sulla on saattanut olla äänihuulten salpautumiskohtaus. Mulla oli noita paskoja säännöllisesti ennen kuin refluksilääkitys saatiin kuntoon. Hiukan nukahtamisen jälkeen herää tukehtumisen tunteeseen ja nimenomaan sisäänhengitys on estynyt. Astmalääke ei tunnu menevän perille. Joskus vie tajun, mutta pyörtyminen laukaisee salpauman, joten siihen ei kuole, vaikka fiilis on todella sellainen. Astmalääkettä minäkin niihin otin, kunnes foniatrilla tajusin, että tästähän on kyse. Astmakohtaus tulee päälle hitaammin ja estää uloshengityksen.

Vierailija
7/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:28"]oletan että mulla oli aika lähellä.

[/quote]

Sulla on saattanut olla äänihuulten salpautumiskohtaus. Mulla oli noita paskoja säännöllisesti ennen kuin refluksilääkitys saatiin kuntoon. Hiukan nukahtamisen jälkeen herää tukehtumisen tunteeseen ja nimenomaan sisäänhengitys on estynyt. Astmalääke ei tunnu menevän perille. Joskus vie tajun, mutta pyörtyminen laukaisee salpauman, joten siihen ei kuole, vaikka fiilis on todella sellainen. Astmalääkettä minäkin niihin otin, kunnes foniatrilla tajusin, että tästähän on kyse. Astmakohtaus tulee päälle hitaammin ja estää uloshengityksen.

[/quote]

Kyllä mulla ihan astma on.

kun on riittävän huono hoitotasapaino ja kova kohtaus tuntuu ettei ilma liiku mihinkään suuntaan.

Nykyään hoidan hyvin vaikka temppuileekin mokoma tauti.

Vierailija
8/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:28"]oletan että mulla oli aika lähellä.

[/quote]

[/quote]

Kyllä mulla ihan astma on.

kun on riittävän huono hoitotasapaino ja kova kohtaus tuntuu ettei ilma liiku mihinkään suuntaan.

Nykyään hoidan hyvin vaikka temppuileekin mokoma tauti.

[/quote]

Kyllä mullakin on astma ja lääkitys. Salpaumakohtauksia voi silti olla.

Vierailija
9/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoputkia on kaksi. Yksi putki kumpaankin keuhhnoo

Vierailija
10/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:17"]

Astmaan saattaa kuolla, jos pahan kohtauksen sattuessa verenpaine pääsew laskemaan ja sydän pysähtyy.

[/quote]

Miksi se verenpaine silloin laskee?

[/quote]koska verisuonet laajenee

Vierailija
11/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin astmaan kuolee.

Vierailija
12/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi usein olen meinannut pyörtyä pahan yskimiskohtauksen vuoksi, sitä räkää kun on niin paljon hengitysteissä ettei henki meinaa kulkea, ei sisään eikä ulos. Ja kun se räkä ärsyttää niin ei voi lopettaa yskimistä ja on vaikea saada astmalääkettä perille, päivystyksessähän annetaan tällaisissa tilanteissa lääkettä spiralla jolloin jatkuva yskiminen ja kakominen ei haittaa. Mutta tosiaan, tulee sellainen tunne kuin hukkuisi sisältä päin. En mitenkään muutoin osaa kuvailla tuota. 

Vierailija
13/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta mä varmaan kohta kuolen siihen... :(

Vierailija
14/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkkaapa anatomian kirjasta kuva; meillä lähtee henkitorvesta vasen ja oikea keuhkoputken haara.. jos nämä supistuva liikaa, ei niihin pikkuisiin haaroihin mene enää mitään.

Vierailija
15/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Miksi kuolisit?

Vierailija
16/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:12"]

kurkkaapa anatomian kirjasta kuva; meillä lähtee henkitorvesta vasen ja oikea keuhkoputken haara.. jos nämä supistuva liikaa, ei niihin pikkuisiin haaroihin mene enää mitään.

[/quote]

Ai ne kaksi suurtakin voi supistua. Luulin että vain ne pienet ja keskikokoiset. Mutta voiko ne muka supistua täysin umpeen pitkäksi aikaa?

Vierailija
17/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaan saattaa kuolla, jos pahan kohtauksen sattuessa verenpaine pääsew laskemaan ja sydän pysähtyy.

Vierailija
18/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:17"]

[/quote]

Miksi se verenpaine silloin laskee?

Vierailija
19/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kuolee keuhkokuumeeseen jolle se hoitamaton astma altistaa. Länsimaissa listataan se altistanut perussairaus kuolinsyyksi, ei sitä keuhkokuumetta vaikka se olisi se lopullinen kuolinsyy.

Toki joitain tapauksia on nykylääkityksen ajaltakin kun ihminen on kuollut astmakohtaulseen mutta äärimmäisen harvinaista se on.

Vierailija
20/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Miksi kuolisit?

[/quote]

Siltä se välillä tuntuu, kun ei tätä hengitystä saa normaaliksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme