Ystävä lääkäri urkkinut lapseni tietoja?
Ystäväni toimii lääkärinä terveyskeskuksessa. Eilen vietimme iltaa viinilasin äärellä, kun muistin etten ole soittanut tyttärelleni (joka oli isällään viikonlopun) että onhan ottanut lääkkeet. Tyttärelläni dg juuri verenkiertoon liittyvä sairaus, joka on minulle vielä herkkäpaikka.
Puhuin toisessa huoneessa tyttärelleni, ja kun tulin ulos niin ystäväni kysyi että "syökö hän tätä vai tätä lääkevalmistetta sairauteensa". Olin tyrmistynyt, koska en edes käyttänyt sairauden nimeä puhelimessa, kysyin vain nopeasti "Otithan lääkkeet, hyvä. Rakastan sinua, öitä." Mistä hän voi tietää että tyttäreni sairastaa juuri sitä sairautta?? Onko lääkäreillä oikeus katsoa tietoja ilman syytä? Vähän loukkaantunut olo, olisin halunnut kertoa vasta kun olen itse sulatellut asian...
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:43"]Ei oo oikeutta ilman potilassuhdetta. Pyydä saada lista henkilöistä ketkä on käyny katsomassa niitä tietoja.
[/quote]
Jääkö kaikki johonkin rekisteriin tms?
[/quote]Jää rekisteriin. Ja syytäkin kysytään miksi menee jonkun tietoja kyttäämään jos ei ole potilassuhdetta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:43"]Ei oo oikeutta ilman potilassuhdetta. Pyydä saada lista henkilöistä ketkä on käyny katsomassa niitä tietoja.
[/quote]
[/quote]
Kyllä,koska sähköinen järjestelmä johon täytyy kirjautua omilla tunnuksilla.
Voithan toki pyytää, mutta mitä sitten tapahtuu. Teet rikosilmoituksen? Jos ko. ystävä on jotenkin välillisesti edes tytärtäsi hoitavan lääkärin kanssa tekemisissä, niin "korppihan ei toisen korpin silmää noki", joten tiedon on voinut saada suullisesti tai tuo omalääkäri on pyytänyt tuolta ystävältä konsultaatiota asiaan tmv. Siinähän vänkäät vastaan. Voi olla, että aiheellisesti tietää tai sitten ei. Lääkärit on kollegiaalisia, joten puolustavat aina toisiaan näissä asioissa, jos mahdollista.
Jonka logeja voi käsin siivota, jos haluaa salata käynnit... Tietysti se vaatii sen, että saa jeesiä niiltä, jotka on ylläpitäjiä. Sori, että murskaan elämänne, mutta idioottivarmaa järjestelmää ei olekaan. Aina on porsaanreiät.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:43"]Ei oo oikeutta ilman potilassuhdetta. Pyydä saada lista henkilöistä ketkä on käyny katsomassa niitä tietoja.
[/quote]
[/quote]
Kyllä,koska sähköinen järjestelmä johon täytyy kirjautua omilla tunnuksilla.
[/quote]
On voinut nimenomaan joutua esim. uusimaan lapsesi reseptin, jos olet jättänyt sen uusittavaksi terkkariiin ja omalääkäri ollut vaikka lomalla. Ei kukaan tahallaan urki kenenkään tietoja.
Ja täysin poissuljettua olisi ihan vaan kysyä tältä ystävältä, mistä hän tiesi tytön sairaudesta?
Taitava lääkäri saattaa muutenkin tunnistaa sairauden potilaasta, riippuu toki, näkyvätkö oireet mitenkään päällepäin. Jos teet ilmoituksen ystävästäsi ilman, että todella vahvoin perustein epäilet hänen katsoneen tietoja, menetät ystäväsi turhaan.
En tiedä ketään lääkäriä, joka olisi kiinnostunut tuttaviensa sairauksista niin paljon, että kävisi urkkimassa niitä ilman lupaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:46"]No aivan varmasti kuullut jotain mitä sanoit puhelimessa, ei tarvitse olla kuin joku lauseen pätkä jonka perusteella arvannut.
[/quote]
Kirjoitin tuohon aloitukseen kaiken mitä sanoin. Minun suustani hän ei ole sitä kuullut
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:55"]En tiedä ketään lääkäriä, joka olisi kiinnostunut tuttaviensa sairauksista niin paljon, että kävisi urkkimassa niitä ilman lupaa.
[/quote]
Et selvästikkään tunne tätä lääkäriä... Utelias tapaus
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:55"]En tiedä ketään lääkäriä, joka olisi kiinnostunut tuttaviensa sairauksista niin paljon, että kävisi urkkimassa niitä ilman lupaa.
[/quote]
Näimpä, varsinkin kun vaarana on menettää työpaikka.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:02"]
[/quote]
[/quote]
Ja lääkärinoikeudet.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:43"]
Ei oo oikeutta ilman potilassuhdetta. Pyydä saada lista henkilöistä ketkä on käyny katsomassa niitä tietoja.
[/quote]
jep niistä saa tosiaan nykyisin halutessaan listan, kaikki katsoneet tallentuvat tietokantaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:53"] Ei kukaan tahallaan urki kenenkään tietoja.
[/quote]
no öh, kyllä valitettavasti tätäkin on tapahtunut. Ihmiset ovat uteliaita otuksia. Onneksi nykyään vähemän, koska tietävät että rekisteriin jää katsojista tieto.
Älä nyt ap. Et varmaan muista mitä kailotit kovaan ääneen puhelimeen tyttärellesi toisessa huoneessa. Kyllä hyvä lääkäri jo siitä arvaa. Miksi hän olis urkkinut tyttäresi tietoja? Silkkaa vaionoharhaa sun puolelta.
t. ei-lääkäri
[/quote]
[/quote]
Kummasti ne vaan esim. poliisitkin tutki Myllylän tietoja. Vaikka tietävät ettei sitä saa tehdä. Miksi ihmeessä lääkärit olis jotenkin parempia ihmisiä kuin muut? Jos on utelias niin on ja voi tutkia tuttujen tietoja. Ei olis ensimmäinen eikä viimeinen hoitoalan ihminen joka niin tekee.
Ei ole.
Ja se on *ystävälääkäri.
terv. grammar nazi
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:15"]
[/quote]
[/quote]
Kummasti ne vaan esim. poliisitkin tutki Myllylän tietoja. Vaikka tietävät ettei sitä saa tehdä. Miksi ihmeessä lääkärit olis jotenkin parempia ihmisiä kuin muut? Jos on utelias niin on ja voi tutkia tuttujen tietoja. Ei olis ensimmäinen eikä viimeinen hoitoalan ihminen joka niin tekee.
[/quote]
Myllylä ehkä hiukan eri asia kuin jonkun taviksen tytär. Kiviäkin kiinnostaa.
Minä tiedän lääkärin, joka on käynyt uteliaisuuttaan katsomassa työtoverini epikriisin. Ja tiedän tosiaan varmasti, koska hän itse minulle kertoi. Olin aivan mykistynyt - olisin kertonut asiasta työtoverilleni, mutta hän kuoli pian tämän jälkeen.
No aivan varmasti kuullut jotain mitä sanoit puhelimessa, ei tarvitse olla kuin joku lauseen pätkä jonka perusteella arvannut.