Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien ei kuulu elättää 20-vuotiasta.

Vierailija
14.07.2014 |

Eri asia, jos muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Vähän säälittää parikymppiset, joille vanhemmat maksavat kaiken.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut paljon vanhemmilta. Eikä se oo huonoa minusta tehnyt.

Vierailija
22/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/erotilanne/elatus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa silmäsi. Menepä mihin päin maailmaa tahansa, kunnon vanhemmat maksavat opintomaksut, jotka voi olla kymmeniä tuhansia euroja. Täällä voi kuka tahansa mamma lisääntyä kuin kani ja kippaa tekeleensä yhteiskunnan elätettäväksi. Mutta odota! Maailma muuttuu. PIAN on se aika meilläkin käsillä, että koulutus ei ole ilmaista. Sitten monilisääntyjien lapset mahtavat kittää teitä, kun veitte heiltä tulevaisuuden

Vierailija
25/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:54"]

Olen saanut paljon vanhemmilta. Eikä se oo huonoa minusta tehnyt.

[/quote]

Hyvä. Onko meidän lapsi hunningoll?. Autamme häntä vähintään 600 eurolla joka kuukauksi. Opiskelee yliopistossa. Kirjoitti erinomaisesti ja samana syksynä aloitti opinnot. Kunnianhimoinen lapsi. Ilman meidän tukea hänen pitäisi mennä ottamaan lainaa, jotta voisi ostaa ruokaa. Minä olen mieluummin nälässä, kuin haluan, että hän lainalla syö.

Vierailija
26/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan vanhemmiltani joka kuukausi pari sataa, helpottaa paljon opiskelijan elämää. Töissä käyn myös. Olen äärettömän kiitollinen vanhemmilleni, ja totta kai tulen tulevaisuudessa pitämään huolta heistä ja heidän elintasostaan.

-23v opiskelija

Vierailija
27/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aiomme maksaa lapsen opinnot ulkomailla. Laskua tulee vähintään 60.000 euroa. Lasten lukumäärässä pitää olla harkintaa. Kaikkia pitäisi pystyä auttamaan myös taloudellisesti. Jos ei ole mahdollista, lisääntymishanat kiinni. En voisi ajatella, ettäteen lapsia JOKUN TOISEN(=veronmaksajat) elätettäväksi.

Vierailija
28/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:55"]

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/erotilanne/elatus

[/quote]

Katsopa Suomen laista. Siellä sanotaan, että vanhemmilla on velvollisuus jatkaa nuoren opintojen maksamista, jos se katsotaan kohtuulliseksi. Sosiaaliportti ei ole Suomen laki! Useinkin vanhempien tulot katsotaan, kun nuori hakee tukea.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704

Vierailija
29/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vanhemmiltani 50 euroa kuussa, kun opiskelin yliopistossa, eli 25-vuotiaaksi asti. Lisäksi muutin kesäksi aina kotiin vanhempien ruuille (tosin olin lähinnä kotimiehenä, kun vanhemmat matkustelevat kaiket kesät). Muutoin eli opintorahalla ja asumislisällä. Lainaa en ottanut, työtä en tehnyt. Opiskelin kiireimmän kaupalla, että pääsin itse elättämään itseni.

Vierailija
30/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus (voittaa varmasti oikeudessa ja ennakkotapauksia on) saada vanhemmiltaan rahat koulutukseen aina 21 -vuotiaaksi asti.

" Mutta opintojen tukeminen suoraan lapselle voi jatkua uudella sopimuksella tai tuomiolla. Vrt Iltasanomat 26.1.2009:Isän pitää tukea täysi-ikäisen opiskelua
26.1.2009 21:21
18-vuotiaan, Espoon ammattioppilaitoksessa opiskelevan naisen ei ole pakko ottaa opintolainaa. Espoon käräjäoikeuden mukaan naisen isän tulee tukea tyttären opiskelua kunnes tämä on suorittanut keskiasteen tutkinnon.Päätöksellään käräjäoikeus määräsi espoolaismiehen maksamaan tyttärelleen 150 euroa kuukaudessa toukokuun loppuun saakka. Lisäksi isän tulee maksaa takautuvasti viime syksyn kuukausittainen tuki.Miehen tulee maksaa valtiolle myös 400 euron oikeudenkäyntikulut.Isä on keskituloinen ja iältään kuusikymppinen.Tytär täytti 18 vuotta viime toukokuussa. Hän on asunut jo kaksi vuotta omassa asunnossaan. Nuori nainen opiskelee lähihoitajaksi, mutta aikoo perustutkinnon jälkeen erikoistua.Ei tukenut muidenkaan opiskeluaTytär haki kanteessaan alunperin 200 euron kuukausittaista avustusta.Nainen kertoi menojensa olevan 967 euroa kuukaudessa, josta vuokran osuus on lähes puolet. Opintorahaa ja asumislisää hän saa 448 euroa kuussa, eli vaje on tuntuva.Isä vastusti tyttären kannetta. Hän vetosi muun muassa oikeudenmukaisuuteen. Mies kertoi, ettei ole tukenut kolmen muunkaan lapsensa opiskelua näiden tultua täysi-ikäiseksi. Lisäksi mies kummeksui tyttären asumismenoja. Hän katsoi, että tytär voisi asua opiskelijakaksion sijasta huomattavasti halvemmassa soluasunnossa.Mies huomautti, että asuu hän itse yksiössä.
Eli äidille /lähihuoltajalle maksettavat elatusavut loppuu kun lapsi täyttää 18 v eikä elatusavut muutu koulutusavustukseksi ilman erillistä sopimusta tai päätöstä. Ja sekin maksetaan suoraan lapselle. Äidin odotetaan osallistuvan lapsen opintojen tuklemiseen samalla summalla. "

Vierailija
31/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sen sijaan ei ole rahaa elättää aikuisia lapsia, jotka ovat muuttaneet jo kotoa pois ja poikapuolelle ei edes työnteko maistu. Eläköön sossurahoilla miten taitaa, kun kaljaan menevät kuitenkin.

Vierailija
32/39 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:55"]

[/quote]

Katsopa Suomen laista. Siellä sanotaan, että vanhemmilla on velvollisuus jatkaa nuoren opintojen maksamista, jos se katsotaan kohtuulliseksi. Sosiaaliportti ei ole Suomen laki! Useinkin vanhempien tulot katsotaan, kun nuori hakee tukea.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704

[/quote]

Niin 20-vuotiaaksi asti vanhempien tulot katsotaan esim. opintotuessa.

Vierailija
33/39 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:52"]

Mua ei ole vanhemmat elättäneet sen jälkeen, kun täytin 17, enkä sitäkään ennen saanut edes viikkorahaa.

[/quote]

Vittu sä oot kova. Oot varsinainen torakka tai rotta. Selviydyt ihan mistä vain ja ai että me ihaillaan sun elämäs saavutuksia silmät pyöreinä ja heitellään paperisilppua sun jalkojen juurelle, kun askellat elämänkoulus tiellä.

[/quote]holy smokes! Sinussa on jotakin todella pahasti vialla!!! Miehesi on varmaan tosi tossukka...jos sinulla sellainen on......

Vierailija
34/39 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elätisi mutta on pakko kun on työtön ja kotona asuva, ei sitten saa kelarahoja kun vanhempien tulot huomioidaan 21 vuotiaaksi asti. Ei poikakaan tästä nauti!

Vierailija
35/39 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus (voittaa varmasti oikeudessa ja ennakkotapauksia on) saada vanhemmiltaan rahat koulutukseen aina 21 -vuotiaaksi asti.

" Mutta opintojen tukeminen suoraan lapselle voi jatkua uudella sopimuksella tai tuomiolla. Vrt Iltasanomat 26.1.2009:Isän pitää tukea täysi-ikäisen opiskelua
18-vuotiaan, Espoon ammattioppilaitoksessa opiskelevan naisen ei ole pakko ottaa opintolainaa. Espoon käräjäoikeuden mukaan naisen isän tulee tukea tyttären opiskelua kunnes tämä on suorittanut keskiasteen tutkinnon.Päätöksellään käräjäoikeus määräsi espoolaismiehen maksamaan tyttärelleen 150 euroa kuukaudessa toukokuun loppuun saakka. Lisäksi isän tulee maksaa takautuvasti viime syksyn kuukausittainen tuki.Miehen tulee maksaa valtiolle myös 400 euron oikeudenkäyntikulut.Isä on keskituloinen ja iältään kuusikymppinen.Tytär täytti 18 vuotta viime toukokuussa. Hän on asunut jo kaksi vuotta omassa asunnossaan. Nuori nainen opiskelee lähihoitajaksi, mutta aikoo perustutkinnon jälkeen erikoistua.Ei tukenut muidenkaan opiskeluaTytär haki kanteessaan alunperin 200 euron kuukausittaista avustusta.Nainen kertoi menojensa olevan 967 euroa kuukaudessa, josta vuokran osuus on lähes puolet. Opintorahaa ja asumislisää hän saa 448 euroa kuussa, eli vaje on tuntuva.Isä vastusti tyttären kannetta. Hän vetosi muun muassa oikeudenmukaisuuteen. Mies kertoi, ettei ole tukenut kolmen muunkaan lapsensa opiskelua näiden tultua täysi-ikäiseksi. Lisäksi mies kummeksui tyttären asumismenoja. Hän katsoi, että tytär voisi asua opiskelijakaksion sijasta huomattavasti halvemmassa soluasunnossa.Mies huomautti, että asuu hän itse yksiössä.
Eli äidille /lähihuoltajalle maksettavat elatusavut loppuu kun lapsi täyttää 18 v eikä elatusavut muutu koulutusavustukseksi ilman erillistä sopimusta tai päätöstä. Ja sekin maksetaan suoraan lapselle. Äidin odotetaan osallistuvan lapsen opintojen tuklemiseen samalla summalla. "

[/quote]

Isällä oli hyviä pointteja.. Ja onhan niitäkin vanhempia, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa antaa 150 euroa kuukaudessa.

Vierailija
36/39 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:59"]

Hyvä. Onko meidän lapsi hunningoll?. --- Minä olen mieluummin nälässä, kuin haluan, että hän lainalla syö.

[/quote]

No hyh! Tuossa vaiheessa olisi jo lapsella syytä hävetä. Itse en saa vanhemmilta rahaa, enkä haluaisikaan. Heidän palkka, heidän rahat. Erittäin harvoin olen hätätilanteessa pyytänyt.

Olen myös yliopisto-opiskelija. Teen samalla töitä ja opintolainaa otan tarvittaessa. En haluaisi aikuisena elää siivellä kun olen itsekkin kykenevä pitämään taloudestani huolta.

Vierailija
37/39 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äidille /lähihuoltajalle maksettavat elatusavut loppuu kun lapsi täyttää 18 v eikä elatusavut muutu koulutusavustukseksi ilman erillistä sopimusta tai päätöstä. Ja sekin maksetaan suoraan lapselle. Äidin odotetaan osallistuvan lapsen opintojen tuklemiseen samalla summalla. " [/quote]

Mitenkäs näiden verotusasiat?!?

Maksaako edunsaaja noista tuloistaan veroa vai onko ne verovapaita?

Ovatko tuollaiset tuomioistumen määräämät maksut maksajalle vähennyskelpoisa menoja?

Entä jos maksaa vapaaehtoisesti ilman oikeuden päätöstä, voiko nuo silloin vähentää verotuksesta?

Vierailija
38/39 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:52"]

Mua ei ole vanhemmat elättäneet sen jälkeen, kun täytin 17, enkä sitäkään ennen saanut edes viikkorahaa.

[/quote]

Vittu sä oot kova. Oot varsinainen torakka tai rotta. Selviydyt ihan mistä vain ja ai että me ihaillaan sun elämäs saavutuksia silmät pyöreinä ja heitellään paperisilppua sun jalkojen juurelle, kun askellat elämänkoulus tiellä.

Vierailija
39/39 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks auttaa ei saisi jos siihen varaa on? Tyypillistä suomalaista kateutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi