Vanhempien ei kuulu elättää 20-vuotiasta.
Eri asia, jos muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Vähän säälittää parikymppiset, joille vanhemmat maksavat kaiken.
Kommentit (39)
23-vuotias ja työttömänä pyörin vanhempien nurkilla.
Ansiopäivärahasta jää mukavasti yli, kun ei tarvitse vuokria yms. miettiä :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:43"]
Tuskin sua säälittää, enemmän taidat olla kateellinen.
[/quote]tahan! Itse parikymppisena sain jos jonkinlaisia apuja vanhemmiltani....joskus suuria summia. Nyt viisitoista vuotta myohemmin seison vankasti omilla jaloillani. Toivon voivani auttaa myos omiani lapsia samalla tavalla. Rakkaudessa "kuulumiset" eivat merkitse. Jos lapsi tarvitsee minua aikuisena, tulen olemaan hanen turvanaan miten v ain voin!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:53"]
Mitä väärää siinä muka on? Itse olen nelikymppinen ja elelen lähes kokonaan vanhempieni rahoilla.
[/quote]no ei taida olla vaimoa taikka tyota. Asut joko vantaalla tai porvoossa. Pelaat eksboksia pitkin paivaa ja kayt syomassa aidin ruokia klo 17.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:54"]
Olen saanut paljon vanhemmilta. Eikä se oo huonoa minusta tehnyt.
[/quote]
Hyvä. Onko meidän lapsi hunningoll?. Autamme häntä vähintään 600 eurolla joka kuukauksi. Opiskelee yliopistossa. Kirjoitti erinomaisesti ja samana syksynä aloitti opinnot. Kunnianhimoinen lapsi. Ilman meidän tukea hänen pitäisi mennä ottamaan lainaa, jotta voisi ostaa ruokaa. Minä olen mieluummin nälässä, kuin haluan, että hän lainalla syö.
[/quote]olet ihana aiti!
En ole saanut vanhemmiltani senttiäkään 16-vuotispäiväni jälkeen. Muutin omilleni 18-vuotiaana. Opiskelen yliopistossa ja käyn töissä. Apua en saa tai pyydä keltään. Kuulin tarpeeksi monta vuotta olevani laiska, hyödytön ja turha sekä etten osaa mitään tai ettei minusta tule mitään. Nyt elätän miestä ja koiriani. Valmistun parin vuoden kuluttua maisteriksi. Vanhempani ovat herravihaisia duunareita.
Erään 22-vuotiaan äiti ostaa lapselle kaiken ruoan kun lapsi on hänen luonaan ja mässyt myös.
Lapsi (!) käy nyt töissä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 05:54"]
Erään 22-vuotiaan äiti ostaa lapselle kaiken ruoan kun lapsi on hänen luonaan ja mässyt myös.
Lapsi (!) käy nyt töissä.
[/quote]Nii'in?
Minä saan tehdä rahoillani ihan mitä itse haluan. Jos haluan parantaa niillä lasteni elintasoa, voitte te kateelliset suksia vaikka kuuseen.
[/quote]
Mutta muista että lahjoista pitää maksaa lahjavero.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:41"]
Eri asia, jos muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Vähän säälittää parikymppiset, joille vanhemmat maksavat kaiken.
[/quote]
Pidä huoli omista asioistasi. Etelä-Euroopassa kolmekymppiset asuvat vielä äidin luona. Sitäpaitsi kukas sen vanhempien omaisuuden lopulta perii?
Tämäpä se onkin jännähkö kysymys: miten meille suomalaisille on kehittynyt tällainen kulttuuri, jossa yleensä 18v tultua täyteen muutetaan erilleen vanhemmista ja aloitetaan se 'itsenäistyminen'?
Suomi on yksi ainoista Euroopan maista joissa ajatellaan näin. Hienoa että ollaan itsenäisiä, mutta tarviiko olla noin ehdoton? Jos 20v vaikka opiskelee paikkakunnalla jossa töitä ei oikeasti ole niin mikä synti on taloudellisesti tukea lasta kuukausittain pienellä summalla?
Onhan se järkevämpää , että vanhemmat antavat rahaa kuin se, että me kaikki maksamme sen 18 vuotiaan menot veroistamme. Harvalla 18 vuotiaalla on mahdollisuus saada kodin ulkopuolisista töistä rahaa.
Minä saan tehdä rahoillani ihan mitä itse haluan. Jos haluan parantaa niillä lasteni elintasoa, voitte te kateelliset suksia vaikka kuuseen.
[/quote]Avustaminen on eri asia kuin kaikesta maksaminen. On todella tuhoisaa, jos vanhemmat maksavat ihan kaikesta. Kyllä 20-vuotiaan AIKUISEN kuuluu ottaa vastuu itsestään.
Elatusvelvollisuus on 21 ikävuoteen asti, vaikka täysi-ikäisyyden raja on 18.
Mua ei ole vanhemmat elättäneet sen jälkeen, kun täytin 17, enkä sitäkään ennen saanut edes viikkorahaa. Jos omat lapset joskus esim. menevät opsikelemaan ja elävät opintotuella, tulen varmasti auttamaan heitä taloudellisesti tavalla tai toisella. Tämä johtuu siitä, että itse esim. opiskellessani yliopistossa, olisin joskus satunnaisesit tarvinnut apua tai lainaa edes muutaman kympin, mutta en sitä koskaan saanut. (Opiskelin humanistista alaa, joten en uskaltanut ottaa lainaa, koska pelkäsin huonoa työllistymistä). Monilla kavereillani oli vanhemmat, jotka tukivat tavalla tai toisella, ja heidän esi esim. tarvinnut käydä opintojen ohessa niin paljoa töissä kuten itseni.
Mitä väärää siinä muka on? Itse olen nelikymppinen ja elelen lähes kokonaan vanhempieni rahoilla.
Olisihan se erikoista, jos vanhemmat kylpevät rahassa, mutta lapset jonottavat leipäjonossa ja opinnot kärsii. Miksi ei tarjota taloudellista turvaa jälkikasvulle jo aiemmin, kun kuitenkin se varallisuus muutenkin aikanaan heille siirtyy..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:43"]
[/quote]Avustaminen on eri asia kuin kaikesta maksaminen. On todella tuhoisaa, jos vanhemmat maksavat ihan kaikesta. Kyllä 20-vuotiaan AIKUISEN kuuluu ottaa vastuu itsestään.
[/quote]
Höpö höpö