50€:lla viiden päivän ruoat?
Neljälle hengelle, kaksi aikuista ja lapset 8kk ja 3v.
Meillä minä yleensä ostan ruoat ja mies maksaa asumisen. Valitin eilen, kun mulla menee kaikki rahat ruokaan, vaippoihin yms pakollisiin (olen siis vielä kotona koska toinen laps vielä niin pieni joten en saa kuin Kelalta rahaa n. 400€/kk). Mies sitten sanoi, ettei ymmärrä miten saan menemään ruokaan niin paljon rahaa --> 80-100€/vko. Sanoin, että käyn maanantaisin ja perjantaisin kaupassa, maanantaina ostan siis viiden päivän ruoat ja perjantaina viikonlopuksi.
Mies tänä aamuna ennen töihin lähtöä löi käteeni 50€ setelin, ja sanoi "osta tuolla tämän viikon ruoat". Katoin hieman pitkään, mutta annoin asian olla.
Mitä mä ostan, että riittää tuo 50€? Ajattelin nyt kokeilla pitäisikö tuon riittää, mutta en vain jaksa uskoa että tuolla saa ostettua oikeasti ruokaa lähes viikoksi. Nojoo, jos ostan hernekeittopurkit jokaiselle päivälle ja syödään vain sitä niin toki riittää. Ruoan vain pitäisi olla monipuolista, varsinkin lasten kanssa. Hedelmiä, kasviksia, lihaa pitäisi mm olla..
Auttakkaa! :D ei oo Lidliä tällä paikkakunnalla missä asutaan, ja plussakortteja yms en omista. Yleensä käyn S-marketissa tai Halpa-Hallissa. Ruoka on kamalan kallista..
Kommentit (62)
Ostat
-sipulia
-soijarouhetta
-tomaattimurskaa
-makaroonia
-perunoita
-kaalia
-puurohiutaleita
-maitoa
-vihreitä linssejä
Syötte aamuisin ja iltaisin pelkkää puuroa (kokeile myös uunipuuroa) ja viikon ruoat ovat muuten kaalikeitto vihreillä linsseillä ja pastaa tomaatti-soijarouhekastikkeella.
Ma kaalipata
Ti makaroonilaatikko
Ke kaalilaatikko padan rippeistä
To Kanakeitto (spagetti hiilarina ei peruna)
Pe Kana laatikko
Meidän viime viikon pää ruat. Tietysti jotain oli kaapeissa valmiina. Lounaat, välipalat ja hedelmät erikseen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:02"]
Ma kaalipata
Ti makaroonilaatikko
Ke kaalilaatikko padan rippeistä
To Kanakeitto (spagetti hiilarina ei peruna)
Pe Kana laatikko
Meidän viime viikon pää ruat. Tietysti jotain oli kaapeissa valmiina. Lounaat, välipalat ja hedelmät erikseen.
[/quote]
OT, mutta miten teet tuota kanalaatikkoa?
maitoa ja munia reilusti, hedelmiä, jugurttia litran tölkissä, jauhelihaa...porkkanoita.
itse tekisin varmasti makaronilaatikkoa ja makkarakeittoa, munakas-aineet/pannariaineet. porkkanaraastetta lisukkeeksi. banaaneja, melonia tai rypäleitä on saanut meilläpäin edullisesti, jugurttia litran tölkki. teet puuroa (välipalalle vaikka vispipuuroa). kyllä tuo 50 riittää varsin pitkälle jos teillä on jauhoja/muroja tms. kaapissa??
Miksi ostaisit hernekeittoa purkissa, kun on paljon halvempaa tehdä itse?
Typerä äijä sulla!
Siis, miksi sä ylipäänsä maksat koko perheen ruoat, jos mies käy töissä. Sähän et oo töissä, koska hoidat sun ja miehen yhteisiä lapsia.
Ennemmin miettisin varmaan perheen keskinäistä dynamiikka ja kommunikaatiota kuin sitä viikon ruokalistaa jos olisin tuossa tilanteessa, sen verran tahditonta toimintaa mieheltäsi.
Puhuiko mies vain tästä maanantain kauppareissusta / 50e jos totesi että "osta tällä viikon ruoat"? Ettei vain olisi tarkoittanut koko viikkoa?
T. 18
Opiskelijan tulisi pärjätä vähemmällä koko kuukausi...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Opiskelija harvemmin ostaa neljälle ihmiselle ruokaa ja vaippojakin tarvitsee korkeintaan muutaman päivän kuukaudessa...
En alkaisi ap:n tilanteessa kaappien tyhjentämiseen. Mieshän siinä tilanteessa vain tyytyväisenä huomaisi ettei ruokaan mene paljon rahaa vaan ap tuhlannut tähän asti suotta.
[/quote]
OT, mutta miten teet tuota kanalaatikkoa?
[/quote]
Minä teen kanalaatikon, paistan broilersuikaleet ja maustan niitä, sekoitan ne perunasipulisuikaleisiin , lisään esim paprika tai porkkanakuutioita , tai ananasta tai kaikkia , ruokakermaa päälle ja uuniin, jos on juustoraastetta voi laitaa sitäkin.
samalla tavalla mutta käyttäen kierremakaroneja( puolikypsäksi keitettynä) .
Näitä voi myös maustaa tilkkasella kookoskermaa.
Nami
Tee noita halpoja ruokia koko viikolle, lapsille sitten muutama hedelmä niin ettei aikuisille jää. Jos ukkosi ei ole tyytyväinen, käske käydä itse kaupassa. Kai kun toinen syö töissä lounaan ja varmaan yhden välipalankin, niin eihän se siitä paljoa kärsi et kotona on vaan makaronilatikkoa yms. höttöä. Voit muuten kysyä, että paljonko se mies pistää työpäivinä rahaa lounaaseen ja mahdollisiin kahveihin yms. Voi olla enemmän kuin 50.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:07"]En alkaisi ap:n tilanteessa kaappien tyhjentämiseen. Mieshän siinä tilanteessa vain tyytyväisenä huomaisi ettei ruokaan mene paljon rahaa vaan ap tuhlannut tähän asti suotta.
[/quote]
Samaa mietin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:47"]
Siis, miksi sä ylipäänsä maksat koko perheen ruoat, jos mies käy töissä. Sähän et oo töissä, koska hoidat sun ja miehen yhteisiä lapsia.
[/quote]
Sama jako meilläkin. Minä ostan ruuat ja mies maksaa kaiken muun. Toki jos jonakin kuukautena ruokaan menee poikkeuksellisen paljon niin sitten mies maksaa osan.
Mitä sulta löytyy ennestään pakastimesta ja jääkaapista?
Teetkö pienimmälle itse ruuat? Minä teen niin, että ostan 600g jauhelihaa ja otan siitä pienen n.75g erikseen vauvan ruokaan. Iso pussi tummia makarooneja, joista sitten teen muulle porukalle makaroonilaaikon isoon vuokaan. Siitä tulee jo pari ruokailukertaa. Vauvalle (9kk) teen satsin "makaronilatikkoa" keittämällä makaroonit ja jauhelihat. Sekaan laitan tomaattia ja yrttejä. Sitten vaan sauvasekoittimella sekaisin ja jaa annoksiin. Kannattaa lorauttaa vähän äidimaitoa, jos on liian sakeaa. Teen yleensä paria eri ruokaa vauvalle samalla kertaa. Salaatiksi hienoa porkkanaraastetta, sitä voi laittaa pienimmällekkin.
Nektariinit olivat meidän s-marketissa halpoja ja hyviä. Suomalaiset kasvikset olivat myös edullisia.
Mitä ikinä ostatkin kaupasta, niin kuitti talteen ja annat miehen katsella mitä tuli kaupasta ostettua ja mitä maksoi!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Opiskelija harvemmin ostaa neljälle ihmiselle ruokaa ja vaippojakin tarvitsee korkeintaan muutaman päivän kuukaudessa...
[/quote] siihen alle 50 euron summaan jolla opisklijan tulis elää sisältyvät myös esimerkiksi puhelinlaskut, koulukirjat ynnä muu kaikki elämiseen tarvittava, voitko väittää että ihminen pärjää pelkästään sillä että on katto pään päällä ja jotain yksipuolista ruokaa, kuten makaroonia ja jauhelihaa päivittäin.. ? :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 10:58"]
^jollei ole rahaa niin ei juo.
[/quote]
Kaalilootaa ja keittoa myös väli- ja iltapalaksi? Ei hedelmiä, vihanneksia. Maidon säännöstelyä.