Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahanhajuinen hengitys pilaa elämäni

nuori
30.01.2023 |

Mikä avuksi? Mitä lähteä tutkimaan/tekemään?

Pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, joskus vielä päivän mittaan 1-2 kertaa lisää jos haisee pahasti. Puhdistan hammasvälit joka päivä, käytän kieliraaputinta aamuin illoin, myös suuvesi on käytössä. Juon paljon vettä, en tupakoi tai juo alkoholia ja välttelen myös hiilihapollisia juomia kuin myös super tulisia ruokia.

Kävin juuri hammashygienistillä (käyn 6kk välein), poistettiin hammaskivi ja kysyin häneltä neuvoa hajuun. Sanoi että kaikkeni mä kyllä teen jo ja suu näyttää siistiltä, että on todella kumma että henki haisee silti. Ainoaksi neuvoksi sain purskuttelun öljyllä iltaisin, mutta ei tämäkään auta. Hampaissa siis muuten on kaikki kunnossa, ei reikiä tai tulehduksia.

Olen 25-vuotias ja perusterve.
Purkka auttaa hetkellisesti. Suuveden ja hampaiden pesun jälkeen suu tuntuu raikkaalta ehkä 10 minuuttia, jonka jälkeen tulee jo paha maku. Olen kokeillut olla myös ilman suuvettä, jos se aiheuttaisi esim. kuivuutta ja sen myötä hajua, mutta ei eroa sen kanssa tai ilman.

Tämä vaikuttaa parisuhteeseeni ja muihin ihmissuhteisiin todella paljon, ahdistun jos unohdan purkkapussin kotiin ja mun on välillä vaikea edes keskustella poikaystäväni kanssa lähekkäin, kun pelkään että hänen suuntaansa puhuessani henkeni haisisi. Hän ei ole tästä suoraan koskaan huomauttanut mutta kyllä niin usein vihjailee hampaiden pesusta yhdessä ja kyselee, olenko pessyt hampaat (ja osti vielä tuon sähköhammasharjan synttärilahjaksi puoli vuotta sitten), että varmasti huomaa hajun myös ja se häiritsee.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voisi olla esim.

Proppuja kurkussa. Voivat haista aivan järkyttävälle. Katso tarkemmin netistä, miten voi irrottaa.

Kuiva suu. Esim. jotkut lääkkeet aiheuttaa.

Maitotuotteiden ylenmääräinen käyttö, vaikkei tätä saisi Suomessa sanoa.

Vierailija
2/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla oli nuorena paha haju suussa. Syy voi olla liian vähän vettä tai liikaa sokeria, muuten epäsopiva ruokavalio. Syöt liian vähän tai epätasaisesti ja keho on ketoosilla tms ja suusi haisee.

Stressi saa myös suun haisemaan.

Tarkkaile syömistäsi. Monipuolinen ravinto tasapainottaa suoliston bakteerikantaa ja ruoka sulaa paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi voi aiheuttaa tuon myös. Kokeile närästyslääkettä.

Vierailija
4/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama homma ja johtuu nielurisoissa olevista propuista. Mene peilin eteen, näytä puhelimen taskulampulla valoa nieluun ja painele risoja hellästi vanupuikolla. Risoista voi pullahtaa proppuja. Jos et näe proppuja, niin kokeile rapsutella puikolla nielurisoja ja katso haiseeko puikko pahalle. Itse varmaan menen jossain vaiheessa nielurisaleikkaukseen, koska risat ovat muutenkin todella kookkaat ja tämä vaikuttaa sosiaaliseen elämään niin paljon. En myöskään viitsi jutella ihmisille liian läheltä ja pussailu ym. ahdistaa, kun pelkään toisen haistavan sen. En myöskään saa risoja enää täysin puhtaaksi kaikista propuista, kun vuosien aikana risat ovat kasvaneet entistä isommiksi ja niihin ilmestyy aina uusia onkaloita, joihin taas kerääntyy lisää proppuja.

Vierailija
5/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita vinkkejä? Kärsin samasta vaivasta 😭

Vierailija
6/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvauksia. Onko kurkussa jokin tulehdus tai bakteeri. Onko kitarisoissa tai nielurisoissa esim. bakteereja? Entä nenä ja poskiontelot. Onko suuvesi liian kuivattava ja voimakas, useimmat ovat. Kokeile apteekista joku hyvin mieto, joka poistaa pahanhajuista hengitystä, sitä voi laimentaakin ja kokeilla taukoa. Onko hammastahna liian kuivattava ja voimakas, kokeile Salutem tarvittaessa tai miedoin Jordan apteekista. Onko joku hampaan juuri tulehtunut tai viisaudenhammas oireilee vaikkei ole kipua? Juotko kahvia, osalla se syynä. Entä valkosipuli ruuassa, sitä voi olla salakavalissa paikoissa ruokien mukana. Tarttuuko poikaystävältäsi se haju esim. suutelussa joku bakteeri tai muu kontakti.

Vierailija
7/7 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

poskionteloissa pieni krooninen tulehdus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi