50€:lla viiden päivän ruoat?
Neljälle hengelle, kaksi aikuista ja lapset 8kk ja 3v.
Meillä minä yleensä ostan ruoat ja mies maksaa asumisen. Valitin eilen, kun mulla menee kaikki rahat ruokaan, vaippoihin yms pakollisiin (olen siis vielä kotona koska toinen laps vielä niin pieni joten en saa kuin Kelalta rahaa n. 400€/kk). Mies sitten sanoi, ettei ymmärrä miten saan menemään ruokaan niin paljon rahaa --> 80-100€/vko. Sanoin, että käyn maanantaisin ja perjantaisin kaupassa, maanantaina ostan siis viiden päivän ruoat ja perjantaina viikonlopuksi.
Mies tänä aamuna ennen töihin lähtöä löi käteeni 50€ setelin, ja sanoi "osta tuolla tämän viikon ruoat". Katoin hieman pitkään, mutta annoin asian olla.
Mitä mä ostan, että riittää tuo 50€? Ajattelin nyt kokeilla pitäisikö tuon riittää, mutta en vain jaksa uskoa että tuolla saa ostettua oikeasti ruokaa lähes viikoksi. Nojoo, jos ostan hernekeittopurkit jokaiselle päivälle ja syödään vain sitä niin toki riittää. Ruoan vain pitäisi olla monipuolista, varsinkin lasten kanssa. Hedelmiä, kasviksia, lihaa pitäisi mm olla..
Auttakkaa! :D ei oo Lidliä tällä paikkakunnalla missä asutaan, ja plussakortteja yms en omista. Yleensä käyn S-marketissa tai Halpa-Hallissa. Ruoka on kamalan kallista..
Kommentit (62)
Kesällä voisi tehdä pinaattilettuja yhdeksi ruuaksi. Ne voi täyttää tai tarjoilla sellaisenaan. Pinaatin asemasta voi kerätä nuoria nokkosia. Netistä löytyy ohjeita.
Käy Lidlissä niin 50 euroa riittää helposti. Hernekeittoa (60 senttiä), paistopisteeltä tuoretta leipää(1€ ciabatta), makkaraa (0,85 paketti), kasviksia (1,90€ kilo), mansikkajogurttia (1€ litran purkki), jauheliha 5 euroa kilo 700g paketissa, perunoita..ihan helposti riittää.
Ei ole mikään temppu saada 50€ menemään kauppaan. Taitolaji sen sijaan on venyttää senttiä niin, että voi silti tarjoilla perheelle terveellistä kotiruokaa. Meillä venytetään senttiä, vaikka ei ole oikeaa tarvetta siihen.
Tee itse leipää! Googlaa vaivaamaton vehnäleipä, saat helpon reseptin. Ei maksa juuri mitään.
Aamulla puuroa, illalla leipää. Leivän kanssa keitettyjä kananmunia ja tarjous-tomaatteja tai kurkkua.
Ruoaksi kasvislasagne tarjous-kesäkurpitsalla. Se on halpaa ja rittää kahdeksi päiväksi. Lisäksi siinä on kasviksia, joten lisäkesalaattia ei tarvitse. Juustona Lidlin halpa juustoraaste.
Tee myös iso satsi jauhelihakeittoa, josta riittää toiset kaksi päivää. Paljon halpoja vihanneksia sekaan ja jauheliha tarjouksesta.
Viimeisenä päivänä hernekeitto ja pannukakku. Naposteluun tarjous-hedelmiä ja porkkanoita.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:44"]Olen ostanut kolmihenkiselle perheelle viikon ruuat parhaimmillaan 30€, silloinkin mukana oli tupakkaa ja limua. Syökää makaronilaatikkoa, hernekeittoa (itse tehtyä, paljon halvempaa ja parempaa kuin purkki), puuroa, kiisseli pakastemansikoista (2 pussia 4€, viikon kiisselit), leipää ilman juustoa. Oisko ollut lihaperunasoselaatikko myös. Porkkanaraastetta (/+kaali, ananas) salaattina. Ei ole mikään ongelma jos suunnittelee etukäteen.
smarket
2x jauhelihaa (Snellman sika-nauta 400g) 5,2€
perunoita 1-2€
makaronipussi 30cent
mansikat 4,5€
perunajauho, sokeri 2€
porkkanat 2-4€ jos ostat enempi
purkkiananas (tuoreesta sais tietty enempi) 1€
hernepussi 1€
palvikinkkubiitti alle 3€
Tuossa on 23€ max, siihen leipää, puuroa ja leivän päällekin saa vielä jotain tai vähän hedelmiä. Maito halvin rasvaton smarketissa 79cent/prk, vaikka joisitte 2prk päivässä se olis 7,5€/5pvää. Tuossa on kyllä ruokaa enemmällekin kuin 5pvä jos ei oo suursyömäreitä.
[/quote]
OMG! Syökö joku oikeasti näin? Missä kasvikset ja proteiini? Ja tuo ruokamäärä? Meitä on 5 ja tuo satsi riittäisi EHKÄ 3 päiväksi.
Tämä on juuri klassinen esimerkki niistä perheistä joiden lapset käyvät naapurissa syömässä kun kotona ei saa tarpeeksi ruokaa tai se mitä saa ei ole tarpeeksi täyttävää.
[/quote]
Mielenkiinnosta kysyn, että mitä teillä syödään?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 10:41"]Neljälle hengelle, kaksi aikuista ja lapset 8kk ja 3v.
Meillä minä yleensä ostan ruoat ja mies maksaa asumisen. Valitin eilen, kun mulla menee kaikki rahat ruokaan, vaippoihin yms pakollisiin (olen siis vielä kotona koska toinen laps vielä niin pieni joten en saa kuin Kelalta rahaa n. 400€/kk). Mies sitten sanoi, ettei ymmärrä miten saan menemään ruokaan niin paljon rahaa --> 80-100€/vko. Sanoin, että käyn maanantaisin ja perjantaisin kaupassa, maanantaina ostan siis viiden päivän ruoat ja perjantaina viikonlopuksi.
Mies tänä aamuna ennen töihin lähtöä löi käteeni 50€ setelin, ja sanoi "osta tuolla tämän viikon ruoat". Katoin hieman pitkään, mutta annoin asian olla.
Mitä mä ostan, että riittää tuo 50€? Ajattelin nyt kokeilla pitäisikö tuon riittää, mutta en vain jaksa uskoa että tuolla saa ostettua oikeasti ruokaa lähes viikoksi. Nojoo, jos ostan hernekeittopurkit jokaiselle päivälle ja syödään vain sitä niin toki riittää. Ruoan vain pitäisi olla monipuolista, varsinkin lasten kanssa. Hedelmiä, kasviksia, lihaa pitäisi mm olla..
Auttakkaa! :D ei oo Lidliä tällä paikkakunnalla missä asutaan, ja plussakortteja yms en omista. Yleensä käyn S-marketissa tai Halpa-Hallissa. Ruoka on kamalan kallista..
[/quote]
2 pvän ruokia: kanakeitto, jauhelihakastike ja makaroni, laatikot, kasvissosekeitto
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:08"]
[/quote]
OT, mutta miten teet tuota kanalaatikkoa?
[/quote]
Minä teen kanalaatikon, paistan broilersuikaleet ja maustan niitä, sekoitan ne perunasipulisuikaleisiin , lisään esim paprika tai porkkanakuutioita , tai ananasta tai kaikkia , ruokakermaa päälle ja uuniin, jos on juustoraastetta voi laitaa sitäkin.
samalla tavalla mutta käyttäen kierremakaroneja( puolikypsäksi keitettynä) .
Näitä voi myös maustaa tilkkasella kookoskermaa.
Nami
[/quote]
Aika namilta kuulostaa. Täytyykin tuota kookosta laittaa mukaan. Kiitti sulle :)
Mies maksaa asumisen ja sinä maksat talouskustannukset? Toisin sanoen mies kerryttää omaisuuttaan ja samalla syö ilmaiseksi sinun rahoillasi. Kannattaisikohan tuota järjestelyä vielä hieman miettiä, voi tulla sinulle hieman suru puseroon, jos eroatte (mitä en pitäisi täydellisenä ihmeenä, koska miehesi vaikuttaa hieman idiootilta).
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 10:49"]
Kaalilaatikko, joku keitto, siinä jo 4pv ruoat. 20e max menee noihin.
[/quote]
No ei noihin mene kuin max. 10e. Vai kuinka kalliita raaka-aineita käytät? Vai kuinka kalliissa kaupassa käyt, Stockalla?
Tassapa ohje kuuteen annokseen ihanaa mausteista kasvispataa - opiskelijataloudessamme pannullinen riitti 3 paivaksi, ja syomme aika isoja annoksia. Aineksiin meni rahaa noin kuusi euroa, tosin Suomen hintatasolla ehka muutaman enemman:
Marokkolainen kasvispata
1 sipuli puolikuurenkaina, 2 valkosipulinkyntta, 3 cm inkivaaria raasteena, 2 rkl ras el hanoutia (mausteseos, grillimausteella voinee kokeilla korvata?), 2 porkkanaa puolikkaina renkaina, 500 ml kasvislienta, 400 g tomaattikuutioita tai murskaa, 1 kukkakaali pienina rosetteina, 1 kesakurpitsa neljasosarenkaina, 200 g taateleita palasina. Paalle tuoretta korianteria. Ainekset lisataan tajineen tai paksuun pannuun kirjoitusjarjestyksessa kypsymisaikojen mukaan. Kypsyy hellalla noin 1-2 tunnissa, tarjoillaan kuskuksen kanssa. Nam!
Resepti ei saata vaan olla lasten mieleen, riippuu ovatko tottuneet kasviksiin ihan kasviksina, tai valkosipuliin, korianteriin yms :) pointtina kuitenkin oli, etta tuollaisella bulkkiruoalla on hyva venyttaa pennia, kun tilavuutta voi lisata kauden vihanneksilla. Kukkakaali ei maksa kauheasti mutta tuo paljon bulkkia - oikeilla mausteilla siita saa herkullista!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:26"]En menny sinne kauppaan tänään, laitan miehen huomenna ku sillä vapaapäivä. Ja tällä kertaa saa tuoda kaiken mitä listaan kirjotan! vaikee tehä esim lohikeittoa ilman kasviksia ja tilliki olis jees.[/quote]
En yhtään ihmettele jos mies karsii ostoslistaa. Siis tarkoitetaanko nyt vihanneksilla ja tillillillä tuoretta tavaraa? Ei sentinvenyttäjän ostoslistalla ole mitään tillejä. Pakastekeittojuurespussi ei paljoa maksa, mutta eihän sekään mikään pakollinen ole. Lohta, perunoita, vettä, maitoa ja mausteita. Siinä ihan hyvä normaali lohikeitto.
Miksi ap:lla ei ole plussakorttia? Täällä ainakin sittarissa on erityisen hyviä tarjouksia juuri kortilla. Lohikin on usein tosi halpaa.
Laitat sen miehen ostamaan sillä rahalla ne ruoat, näkee mieskin paljonko ruoka oikein maksaa
Imetätkö nuorempaa lasta, edes osittain? Ja hienoa, että olet ruuan monipuolisuudesta tarkkana, mutta jos tilanne on poikkeuksellinen niin vakavaa vahinkoa ei satu, vaikka muutamana päivänä ruoka olisikin vain sitä purkkihernekeittoa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 10:49"]
[/quote]
ohis
Entäs maito, leipä, leikkele, heviosasto? Jotkut juo maitoakin purkkikaupalla päivässä.
Mullakin vain 50e viikoksi koska maksoin juui talven Thaimaan matkan yli 6000e!! Mut vapaaehtoisesti ja oikein mielelläni köyhäilen viikon koska tiedän mikä meitä talvella odottaa :) me syödään pakastimesta lihoja j aleivon itse leipät muutenkin speltistä.
Makaronilaatikko, makkarakeitto, uunikala, hernekeitto, riisipuuro, broilerinkoivet. Pakastevihanneksia, tomaattia ja kurkkua, leivo sämpylöitä ja syökää näkkäriä. Riittää mihin riittää ja kun loppuu niin eiköhän ukko anna lisää kun nälkä tulee. Meillä tuon on joskus ollut pakko riittää, mut meitä on 2.
Kanankoivet on muuten halpoja, samoin itse tehty vispipuuro. Vispipuuroa voi tehdä puolukoiden lisäksi myös muista marjoista ja hedelmistä.
-39, 41, 42....