Missä maissa ei pärjää englannilla?
Matkaa suunnittelen. Etenkin Euroopan maita mietin, mutta kaikki on vähän auki vielä. Pärjääkö kaikissa Euroopan maissa englannilla, ja missä maissa ei mahdollisesti pärjää täällä ja muissa maanosissa?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 08:11"]
Suurissa kaupungeissa pärjää, muuten on vähän tuurista kiinni. Baltiassa ja Puolassa kieli oli elekieli, Italiassa saksaa osattiin pohjoisessa paremmin kuin englantia. Espanjassa en luottaisi pelkkään englantiin.
[/quote]
Baltiassa olen itse kyllä pärjännyt englannilla jo kymmenen vuotta sitten kaikissa maissa.
[/quote]
Ajelimme maaseudulla pikkuteitä pitkin, kommenttini ei siis koskenut isompia kaupunkeja. Riikassakin tosin kävi niin, että isossa ostoskeskuksessa asioidessamme parikymppinen myyjä valahti kalpeaksi, kun tiedustelin, puhuuko hän englantia. No, "very little". Huoltoasemilla ei ymmärretty edes kysymystä "do you speak English"...
Nykyään on älypuhelimiin saatavissa talking translator sovelluksia jotka "puhuu" ja antaa tekstinä halutulla kielellä sen mitä siihen kirjoittaa suomeksi. Toisilla kielillä puhe on konemaista, toisilla parempaa kuin jos itse alkaisin puhella.
Sama tietysti myös niin päin että keskustelukaveri voi kirjoittaa vastauksen kielellään ja se sitten tulee suomeksi kirjoitettuna ja puhuttuna.
Toki tarvitsee nettiyhteyden mutta itselleni tuo ainakin saattaa tulla ihan käyttöön sen ilman yhteistä kieltä elekielellä yrittämisen sijaan silloin kun joku asia pitää oikeasti saada hoidettua. Muuten varmaan voi edelleen nauttia tunnelmasta ja hupaisista väärinkäsityksistä.
Italiassa ei todellakaan osata englantia! Ei edes suurkaupungeissa, Milanossa parhaiten. Olen käynyt Italiassa 12 kertaa ja edelleen näin on. Itse osaan jo puhua italiaa, joten pärjään.
Espanjassa osaaminen on hieman parempaa, samoin Ranskassa. Saksassa puhuvat hyvin. Samoin Belgiassa ja Hollannissa. Itävallassa ja Sveitsissä puhuvat erinomaisesti. Kreikan turistisaarilla pärjää hyvin englannilla.
Olen matkustanut Euroopassa todella paljon ja tämä puhdas kokemusperäinen tuntuma. Suosittelen kesällä lomakohteesi ehdottomasti Keski-Euroopan maita! Hollanti, Belgia, Saksa ja Ranska. Myös Itävalta ja Sveitsi ovat aivan mielettömiä'