Ferritiinistä tietävät huomio! Miten selitätte tämän?
Kävin 18.6. verikokeissa, joissa mitattiin myös ferritiini. Tulos oli vaivaiset 15 (ja hb oli 141), joten rupesin syömään lääkärin ohjeen mukaan 200 mg rautalisää joka aamu tyhjään mahaan.
Päätin käydä 6.7. omalla kustannuksellani laajemmissa verikokeissa selvittämässä, onko mussa jotain muuta pielessä. Samalla mitattiin ferritiini ja tulos yllätti mut täysin: Nyt se oli jo 53 (hb:n ollessa 140).
Voiko 200 mg/vrk rautalisä todella tehota noin nopeasti? Tulehdusarvoni oli vaivaiset 0,12, en ole sairastanut edes pientä flunssaa, olen perusterve eikä mulla ole mitään muutakaan ferritiiniarvoja vääristävää tekijää.
Kommentit (66)
Sun tulehdusarvot on käsittämättömät. Minulla ne on aina yli 6 vaikka en olisi edes kipeänä.
Minulla on ferritiini 9 ja jouduin rautakuurille 300mg/päivä. Jos rauta imeytyy hyvin ja ongelmia ei ole esimerkiksi ruoansulatuksen tai runsaiden kuukautisten kanssa, rautatasot nousevat kyllä reippaasti.
En ole lääkäri, en tiedä. Testituloksiin kai noin yleensä maailmassa voi vaikuttaa vuorokaudenaika ja se milloin kyseinen aine on otettu suhteessa testiin. Minulla ferritiinitulokset alkoi oikeasti olla terveitä noin vuoden ottamisen jälkeen. Sitten pystyi jättämään pois ilman että pää putosi heti kainaloon.
Mulla ferritiini 11 ja määrättiin vain 100mg?
Käsittääkseni pitäis olla 2 vkon tauko kuurista mielellään ennen verikoetta.
Veikkaan että sulla ei ainakaan raudan imeytymishäiriötä oo. Ootko syöny pitkään niin ettei ruokavaliossa ole ollut paljoa rautaa? Mä olen syönyt rautaa 3-4kk kerrallaan ja yrittänyt nostaa ferritiiniä viimeiset 4v eikä tuona aikana ole noussut kuin 7 tai 10:n asti.... tällähetkellä 12, mikä on korkein 5 vuoteen.
Ole onnellinen jos saat nostettua. Todennäköisesti 3-4 riittää sinulle etkä luultavasti tarvitse sen kummemmin rautaa sen jälkeen.
Ettekö voi vaan elää tavallisesti . Syödä tavallisesti . Tavallisessa Ruuassa on kaikki mitä tarvii myös rauta . Porkkanassa on vitamiinia omenoista saa appelsiinit . Maksa ruuat maksamakkaraa munia .
Vierailija kirjoitti:
Sun tulehdusarvot on käsittämättömät. Minulla ne on aina yli 6 vaikka en olisi edes kipeänä.
Sulla on jatkuva matala-asteinen tulehdus, joka altistaa monille sairauksille. Terveelliset elämäntavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 11 ja määrättiin vain 100mg?
Miksi kysymysmerkki? Onhan se selvää, ettei pelkkä ferritiiniarvo kerro läheskään kaikkea ja lääkärit edustaa muutenkin eri koulukuntia.
Oma ferritiinini oli 15,4, kun lääkäri kehotti syömään 25 tai korkeintaan 50 mg rautaa joka toinen päivä. Mulla ei ollut mitään raudanpuutteeseen liittyviä oireita, joten lääkärin mielestä oli parasta täydentää varastoja rauhalliseen tahtiin, jotta rautalisään liittyvät sivuvaikutukset jäisi mahdollisimman pieniksi.
alzheimer-potilaiden aivoista löytyy kuparia ja rautaa. Älkää syökö rautalisiä, niin vältytte alzheimerilta
Voisiko kyseessä olla mittausvirhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jatkuva matala-asteinen tulehdus, joka altistaa monille sairauksille. Terveelliset elämäntavat auttaa.
Minulla on terveelliset elämäntavat enkä ole ylipainoinen. Ihme oletus, että ei olisi.
Tietysti nostaa. Syöt rautaa ja menet mittaamaan veren rautavarastoproteiinin määrää minkä taso riippuu raudan määrästä, mitä muuta voisi tapahtua? Itse söin verilättyjä pari päivää ennen mittausta ja ferritiinit olivat ihan tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti nostaa. Syöt rautaa ja menet mittaamaan veren rautavarastoproteiinin määrää minkä taso riippuu raudan määrästä, mitä muuta voisi tapahtua? Itse söin verilättyjä pari päivää ennen mittausta ja ferritiinit olivat ihan tapissa.
Eikös ferritiinit mittaa elimistöön varastoituneen raudan määrää? Eihän silloin pitäisi olla mitään väliä, kuinka paljon rautaa on edellisinä päivinä syönyt?
Lopeta rauta 2 viikoksi ja mene uuteen verikokeeseen. Sitten tiedät mikä todellinen rautatasosi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ferritiinit mittaa elimistöön varastoituneen raudan määrää? Eihän silloin pitäisi olla mitään väliä, kuinka paljon rautaa on edellisinä päivinä syönyt?
Ei, ferritiini vain korreloi varastoraudan määrän kanssa, muttei suoraan mittaa sitä. Suora mittaus täytyisi tehdä selkäytimestä. Veressä ferritiinin pitoisuus nousee rautakuurilla, jolloin kuuri vääristää tuloksia. Raudasta pitäisi pitää muutama viikko taukoa, jotta tulosta voitaisiin pitää luotettavana.
T. Kemian opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan arvauksena, voisiko se tällä hetkellä päällä oleva rautalääkitys vaikuttaa? Eli testiin vasta jonkin pituisen tablettitauon jälkeen, jotta näkee oikean tilanteen?
Ihan vaan arvauksena, että jos rautatableteilla olisi noin iso vaikutus ferritiiniarvoihin, kaikkia verikokeisiin menijöitä ohjeistettaisiin selvästi pitämään taukoa raudan syönnistä tai ainakin ottamaan rautatablettien vaikutus huomioon tulosten tulkinnassa.
Ja näin sivuhuomautuksena mainittakoon, että oma ferritiiniarvoni nousi 2 kuukaudessa vain 5 pykälän verran, kun rupesin syömään rautaa 3 x 100 mg/vrk. En pitänyt raudasta mitään taukoa ennen toista mittausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ferritiini vain korreloi varastoraudan määrän kanssa, muttei suoraan mittaa sitä. Suora mittaus täytyisi tehdä selkäytimestä. Veressä ferritiinin pitoisuus nousee rautakuurilla, jolloin kuuri vääristää tuloksia. Raudasta pitäisi pitää muutama viikko taukoa, jotta tulosta voitaisiin pitää luotettavana.
T. Kemian opiskelija
Jos kyse on noin yksinkertaisesta kemiasta, miksei asiasta puhuta mitään ja miksi netti on täynnä ihmisiä, joiden ferritiini nousee tuskallisen hitaasti rautalisästä huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kemian opiskelija
Jos kyse on noin yksinkertaisesta kemiasta, miksei asiasta puhuta mitään ja miksi netti on täynnä ihmisiä, joiden ferritiini nousee tuskallisen hitaasti rautalisästä huolimatta?
Tyypillistä tietämättömyyttä, että yleistetään perusperiaate olemaan jotenkin yksinkertainen asia. Ei tietystikään ole, ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta kuten sanottu, tuo on se perusperiaate, joka sitten venyy suuntaan ja toiseen muiden tekijöiden vaikutuksesta. Fakta on silti se, että ferritiini ei ole absoluuttinen rautavaraston mittari, vaan se pelkästään antaa suuntaa. Tästähän nyt kertoo jo sekin, että kroonisissa tulehduksellisissa sairauksissa ferritiiniarvo on koholla tulehduksen vuoksi. Eikä se kuitenkaan tarkoita sitä, että rautavarasto olisi välttämättä riittävä. Mitä jos jättäisitte nämä asiat sellaisille, jotka kyseisiä aihepiirejä ovat yliopistossa laajasti opiskelleet, ettekä mutuilisi jonkun duodecimin ja wikipedian kanssa peruskoulutietoilla (tai edes lukio-) ilman minkäänlaista pohjaa tulkita tieteellistä tietoa.
Ihan vaan arvauksena, voisiko se tällä hetkellä päällä oleva rautalääkitys vaikuttaa? Eli testiin vasta jonkin pituisen tablettitauon jälkeen, jotta näkee oikean tilanteen?