Miten ne lääkkeet lihottavat
Eilen lueskelin ns läskivihaketjua ja moni ei tunnu ymmärtävän miten ne pillerit sitten oikein lihottaa. Aloitetaan vaikka siitä että kun ihmisellä on nälkä niin ihminen syö (mikäli on terve siis). No osa lääkkeistä lisää ruokahalua ja siitä saa monesti kuulla että ei pidä antaa näläntunteelle periksi. No kokemuksesta voin sanoa että osa lääkkeistä todellakin lisää näläntunnetta aivan tuhottomasti. Niitä syödessäsi et ole koskaan kylläinen vaan aina on jatkuva nälkä. Enkä puhu nyt mistään pikku nälästä vaan ihan kiljuvasta nälästä. Vatsa alkaa kramppaamaan jos ei syö. Sitä nälkää on miltei mahdoton vastustaa sillä se aiheuttaa fyysistä kipua. Ja jos ketään kiinnostaa niin olen ex anorektikko, nykyään lihava juurikin tuon yhden lääkkeen takia. Toivottavasti tämä selventäisi asiaa hieman ja avaisi ihmisten silmiä.
Kommentit (128)
Kumma kun naiset lihoo joka ikisestä pilleristä. Se resepti varmaan oikeutus syödä huonosti kun voi olla sivuvaikutuksena lihominen muutaman kilon verran (mirta).
Harvemmin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia lopetin antipsykoottiset lääkkeet. Nyt on olo paljon parempi ja paino putosi hetkessä kymmenen kiloa. Vielä on parikymmentä kiloa pudotettavaa.
Ei niitä noin vain lopeteta. Tarvii lääkärin luvan. Itsellä iskee psykoosi päälle jos lopetan. Lääkkeet Abilify ja Lamictal
Lääkekokeissahan tai niiden meta-analyyseissahan on tutkittu, että kun ennen koetta vieroittaa muutamassa päivässä skitsofreenikon Abilifylta ja saa aikaan kammottavat vieroitusoireet( mikä on tavanomainen toimintatapa näissä kokeissa) , niin potilaan oireet vähenee vain kuusi pistettä about 200 pisteen asteikolla vähemmän plasebolla kuin neurolepteilla keskimäärin. Se on alle puolet kliinisen merkitsevyyttä tehosta. Eli saamiasi vieroitusoireita tai miksi niitä nyt kutsutaan(lääkekokeissa viitataan usein relapsiin jo, kun ihmistä vähän ahdistaa) voi melkein yhtä tehokkaasti hoitaa plasebolla kuin neuroleptilla. Jos nyt ääniharhojesi volyymi nousisikin vaikka kaksi kolme pistettä psykiatrisi kuulokyvyllä mitattuna muutamaksi kuukaudeksi, niin onko lääkityksen jatkaminen sen arvoista. Enpä oikein tiedä..
En yhtään ymmärrä mistä psykoosin uusiutumisen pelkosi oikein kumpuaa. Erään naturalistisen pitkäaikaistutkimuksem mukaan psykoosin uusiutumisriski ol lääkityillä kuusi kertaa suurempi vuosien kuluttua kuin lääkityksen varhain lopettaneilla, kun muut tekijät kontrolloitiin. Pitkäaikaistutkimusten perusteella pelkäisin itse käyttää lääkkeitä psykoosiriskin takia, lyhyen ajan tutkimusten perusteella pelkäisin ajaa itseni niin lääkenarkkariksi, että ajautuisin jo tutkimusasetelmaltaan hengenvaaralliseen lääkekokeeseen. Tutkitusti noissa kokeissa hullujen kuolleisuus on viisinkertainen verrattuna normaalisti hullujen kuolleisuuteen, tosin kuolemia ei kunnolla tilastoida. Totta joo, varmaan johtuu psykoosin uusiutumisesta Haha
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun naiset lihoo joka ikisestä pilleristä. Se resepti varmaan oikeutus syödä huonosti kun voi olla sivuvaikutuksena lihominen muutaman kilon verran (mirta).
Harvemmin miehet.
Ihan samalla tavalla samat lääkkeet ja sairaudet lihottaa miehiäkin, eivät vain ole niin avoimesti näistä kertomassa kuin naiset. Miehet ei ole mitään erityispoikkeusyksilöitä joihin ei mikään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin miehet.
Ihan samalla tavalla samat lääkkeet ja sairaudet lihottaa miehiäkin, eivät vain ole niin avoimesti näistä kertomassa kuin naiset. Miehet ei ole mitään erityispoikkeusyksilöitä joihin ei mikään vaikuta.
Joistain psykoosilääkkeistä kasvaa miehille rinnatkin. Kyllä ne lihottaa miehiäkin.
Ei tietenkään jok'ikinen liho samalla tavalla, koska ihmiset nyt on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen aikuinen kestää näläntunnetta.
Pitäs kestää minunkin mielestä, meillä töissä on yks ämmä, joka menee ihan siltä seisomalta syömään kun on nälkä. Ja hokee usein kuinka hänellä on taas nälkä ja heti pitää päästä syömään. Ärsyttävä akka.
Nälän tunnetta kestän hyvin mutta sen tyhjän mahalaukun aiheuttamaa ripulia en kestä kovin montaa kuukautta, 5 kk on ennätys, mutta yllätys yllätys, yhtään kiloa en laihtunut sinä aikana. Dg kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei näy verikokeissa selkeästi. Nyt olen syönyt 2 kk ajan 1200-1500 kcal/pv ja liikkunut kohtuullisesti, juonut paljon vettäkin, olo on niin heikko etten tahdo pysyä aina hereillä tai jaloillani. Yhtään kiloa ei ole paino lähtenyt. Lääkitys on väärä tai annos liian pieni. Lääkärin mukaan minulla ei muka ole vajaatoimintaa vaikka kaikki oireet onkin. Pitäisi kuulemma liikkua hurjasti ja vähentää kaloreita eli käytännössä haluaa että elän kuin anorektikko 1000 kcal:lla ja tuntikausia hikiliikuntaa, vaikka en nytkään jaksa kotitöitä tehdä edes. Nukun monet päiväunet.
Millaiset sun T4/T3/TSH-arvot on? Alilääkinnältähän tuo nyt kuulostaa, jos koko ajan nukuttaa.
T4 11, T3 5 ja TSH 4,3. Nämä ollut parisen vuotta vähän vaihdellen.
Näin maallikkona ja ei-lääkärinä mielipiteeni on, että olet alilääkitty. T4 lähes viitteiden alapuolella ja TSH lääkitylle turhan korkea.
Riippuu varmaan paljon lääkkeistä, monella kilpabodarilla maha kasvaa kun käyttävät lääkkeitä. Videolla näkyy Bull Mentulan maha ja tuo iso maha oli yks syy miks Mentula ei pärjänny kisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen aikuinen kestää näläntunnetta.
Pitäs kestää minunkin mielestä, meillä töissä on yks ämmä, joka menee ihan siltä seisomalta syömään kun on nälkä. Ja hokee usein kuinka hänellä on taas nälkä ja heti pitää päästä syömään. Ärsyttävä akka.
Nälän tunnetta kestän hyvin mutta sen tyhjän mahalaukun aiheuttamaa ripulia en kestä kovin montaa kuukautta, 5 kk on ennätys, mutta yllätys yllätys, yhtään kiloa en laihtunut sinä aikana. Dg kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei näy verikokeissa selkeästi. Nyt olen syönyt 2 kk ajan 1200-1500 kcal/pv ja liikkunut kohtuullisesti, juonut paljon vettäkin, olo on niin heikko etten tahdo pysyä aina hereillä tai jaloillani. Yhtään kiloa ei ole paino lähtenyt. Lääkitys on väärä tai annos liian pieni. Lääkärin mukaan minulla ei muka ole vajaatoimintaa vaikka kaikki oireet onkin. Pitäisi kuulemma liikkua hurjasti ja vähentää kaloreita eli käytännössä haluaa että elän kuin anorektikko 1000 kcal:lla ja tuntikausia hikiliikuntaa, vaikka en nytkään jaksa kotitöitä tehdä edes. Nukun monet päiväunet.
Millaiset sun T4/T3/TSH-arvot on? Alilääkinnältähän tuo nyt kuulostaa, jos koko ajan nukuttaa.
T4 11, T3 5 ja TSH 4,3. Nämä ollut parisen vuotta vähän vaihdellen.
Näin maallikkona ja ei-lääkärinä mielipiteeni on, että olet alilääkitty. T4 lähes viitteiden alapuolella ja TSH lääkitylle turhan korkea.
Hyvin todennäköistä kun vasta koelääkitys aloitettu. Ensi viikolla verikokeet kertoo onko ollut mitään apua tuolla annostuksella vai kuinka paljon pitää lisätä. Olen kyllä lähes satavarma että lääkäri lopettaa lääkityksen siinä vaiheessa kun arvot on nousseet selkeästi viitteisiin. Eipä nuo tk-lääkärit tätä sairautta ymmärrä.
Kumpikin tunnettuja lihottajia. Ei siinä syömisen rajoitukset ja liikunnan lisääminen auta enää sitten kun lääke vaikuttaa mm hormoneihin ja rasva-aineenvaihduntaan. Varsinkin antipsykoottien kanssahan suositellaan painon seurantaa niiden lihottavan vaikutuksen takia, painon nousu on potilailla yleinen sivuoire.
Ex lihoi olantsapiinilla kymmenen kiloa nopeassa tahdissa eikä saanut niitä pois lääkityksenkään jälkeen vaikka ruokavalio oli minimaalinen.
Itse syön nyt mm beetasalpaajaa, joka nimenomaan hidastaa sydämen sykettä. Sain myös kokeilujen jälkeen masennuslääkityksen, jonka sivuoireena mainitaan laihtuminen ja ruokahalun väheneminen ja joka on niin tuju lääke, ettei sitä missään nimessä saa syöttää anorektikoille.
Aiempi ketipinor ja mirtazapin aiheutti aivan valtavan ruokahalun, mutta tekivät olosta muutenkin hitaan ja sumuisen. Laihduta siinä sit kun et pääse edes sängystä ylös liikunnan vaikeutumisesta puhumattakaan.
Olen itse aina ollut normaalipainoinen ja jopa hoikka, mutta mua surettaa kun ihmiset väittää että lääkitykset vaikuttaa vain ruokahalun kautta, ne vaikuttaa myös aineenvaihduntaan ja esim ketipinorin sivuoirelistassa mainitaan mm diabetes, eivät ole ihan pikkujuttuja.