Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ne lääkkeet lihottavat

Pillerinpyörittäjä
08.07.2021 |

Eilen lueskelin ns läskivihaketjua ja moni ei tunnu ymmärtävän miten ne pillerit sitten oikein lihottaa. Aloitetaan vaikka siitä että kun ihmisellä on nälkä niin ihminen syö (mikäli on terve siis). No osa lääkkeistä lisää ruokahalua ja siitä saa monesti kuulla että ei pidä antaa näläntunteelle periksi. No kokemuksesta voin sanoa että osa lääkkeistä todellakin lisää näläntunnetta aivan tuhottomasti. Niitä syödessäsi et ole koskaan kylläinen vaan aina on jatkuva nälkä. Enkä puhu nyt mistään pikku nälästä vaan ihan kiljuvasta nälästä. Vatsa alkaa kramppaamaan jos ei syö. Sitä nälkää on miltei mahdoton vastustaa sillä se aiheuttaa fyysistä kipua. Ja jos ketään kiinnostaa niin olen ex anorektikko, nykyään lihava juurikin tuon yhden lääkkeen takia. Toivottavasti tämä selventäisi asiaa hieman ja avaisi ihmisten silmiä.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen turvonnut kortisonista parikin kertaa. Pitkät kuurit. Ihan läskiksi ei voinut ehkä nimitellä, mutta esimerkiksi kasvot ja vatsan seutu kasvoivat. Vaaatekoko numerolla.

Mulla ei kyllä sen kortisonihoitoa edellyttävän sairauden vuoksi ollut erityistä ruokahalua.

Ehkä kyse kuitenkin siis on laiskuudesta ja itsehillinnän puutteesta. Olisi varmaan pitänyt hillitä itseään ensinnäkin sairastumasta. Laiskuuttani sitten hoidin itseäni kortisonitableteilla.

Ihmeellistä, että melko pian kuurin päätyttyä turvotus aina hävisi. Kyky itsehillintään varmaan parani.

Kai sä nyt kuitenkin ymmärrät, että kortisoni aiheuttaa turvotusta. Se EI OLE lihomista.

No enkö tuossa nimenomaan turvotuksesta kirjoita. Loppu oli kuittailua itsehillinnästä ja elämänhallinnasta leuhottaville.

Vierailija
62/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin pirun huono tekosyy. Kun sen elämän rytmittää syömällä oikeanlaista ravintoa, liikkuu ja lepää säännöllisesti tuo kaikki on kontrolloitavissa. Ihmiset on vaan niin pirun laiskoja etteivät he viitsi pitää itseään ns kurissa, kun sitten se elämänä olisi kurjaa, kun ei voi nauttia ruuasta ja sohvan nurkassa makoilusta.

Itselläsi on varmaankin kokemusta tuonkaltaisesta lääkityksestä, ja rautaisella itsekurillasi sait painosi pysymään normaalina?

Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa, kuin pitää itseni kurissa ja nuhteessa, jos haluan voida hyvin.

Et vastannut siihen, onko sulla tuon tyyppinen lääkitys.

No, on mirtatsapiini

Ja se on sinulla lisännyt ruokahalua?

Esitä nyt kaikki väitteesi vastaväitteesi kerralla🤣 Kyllä olen tämän asian kanssa paininut. Otti jonkin aikaa, että löytyi oikea se oikea rytmi.

Tuo oli kysymys, ei vastaväite. Siksi siinä oli tuollainen ? perässä.

Sulla sitten tosiaan on parempi itsekuri kuin monella muulla.

Ja kyselen siksi, että itselläni ei ole mitään painoon vaikuttavaa lääkitystä, niin omakohtaista kokemusta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lihavat on tyhmiä, ei voi muuta sanoa kun näitä ketjuja lukee :D

Ja vielä ihmettelette miksi kukaan ei ota teitä vakavasti :D

Etkö pysty parempaan :D

Pystyin jo parempaan kuin te ikinä, olen normaalipainoinen.

Vierailija
64/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät edelleenkään ketään lihota. Lihomiseen tarvitaan huonoa ruokaa liikaa.

Siinä puhuu ihminen, joka ei ole koskaan sairastanut mitään vakavaa sairautta.

Ja jotkut lääkkeet tosiaan turvottavat ihmisen melko pahasti, esim. keuhkolaajentumaan käyettävät lääkkeet.

Ei kannattaisi esittää ylimielisiä mielipiteitä, jos ei tunne eikä tiedä asioita, joista puhutaan.

Kyllä se elämä noille ylimielisillekin opettaa että kaikki ei ole aina itsestä kiinni.

Kannustatko sinä nyt oikeasti siihen asenteeseen ettei kannata tehdä mitään?

Etkä tunnista itsestäsi käytöstä josta syytä muita?

Ei elämä ole noin mustavalkoista kuin luulet.

Vierailija
65/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko on paras mihin pystyt, oikeesti :D

Vierailija
66/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisit enemmän niin et olis noin ilkeä ventovieraille ihmisille. Todistit kommenteillasi että normaali paino ja älykkyys eivät kulje käsi kädessä.

Vierailija
67/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen johtuu siitä, että kaloreiden saanti ravinnosta eli ruoasta ja juomasta on pitkään suurempi kuin energiankulutus. Lihavuus on yleistynyt väestötasolla viime vuosikymmeninä yhtäältä ravinnosta saatavan ...

Lihominen johtuu siitä, että kaloreiden saanti ravinnosta eli ruoasta ja juomasta on pitkään suurempi kuin energiankulutus.

Ja moni lääke aiheuttaa sen, että elimistö saa jopa siitä samasta ruokamäärästä irti enemmän kaloreita kuin ilman lääkettä saisi. Toiset (tai joskus jopa ne samat) lääkkeet aiheuttavat lisääntyneen tarpeen syödä niitä kaloreita.

P.S. Kenenkään elimistö ei pysty hyödyntämään kaikkea sitä ravintoa, mitä yksilö syö. Tavallisesti ihminen voi hyödyntää n. 30% syömästään ruoasta. Joillakin on sellainen geneettinen poikkeama, että pystyy hyödyntämään jopa 60% syömästään ruoasta. Eli jopa heillä jää vielä ns. pelivaraa, jos joutuu syömään lääkkeitä, jotka tehostavat ruoansulatusta.

Vierailija
68/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen kanssa voi lihoa helpommin, mutta se ei lihota ja se on edelleen ylimääräistä energiaa mikä lihottaa.

Jos syö siten, että paino pysyy samana, ja lääkkeen aloittamisen jälkeen paino samoilla syömisillä alkaa nousta, niin tietenkin se on se lääke, joka lihottaa. Mekanismi on se, että lääke laskee energian kulutusta, joten entinen ruokamäärä onkin nyt liikaa. Mutta jos lääkitystä ei olisi, ei myöskään lihoisi. Jos lääke ei lihota, ei ole tarpeen tehdä muutoksia ruokailu- ja liikuntatottumuksiin.

Vierailija
69/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen kanssa voi lihoa helpommin, mutta se ei lihota ja se on edelleen ylimääräistä energiaa mikä lihottaa.

No kerropa mistä sen tietää mikä kalorimäärä on minäkin päivänä se millä ei liho? Aineenvaihduntasairaudet tulee hiipien, ei niistä tule mitään selkeää varoitusta kropalta.  Ei ole olemassa aineenvaihduntamittaria kuten kuumemittari että heti saat selville päivän kalorilukemat.

Vierailija
70/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon se, että terveet ihmiset eivät tarvitse lääkkeitä. Eli niillä, joita lääkkeet lihottavat, on jokin sairaus, joka saattaa jo itsessäänkin heikentää kykyä pitää itsestään huolta. (Esim. masennus.)

Vierailija
71/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdellä lapsella valproaattilääkitys.

Paino nousi kuin raketti.

Syömistä piti rajoittaa ja ottaa yhteyttä kouluunkin, että takkailkaa lapsen syömistä.

"Joo, ottaa 3 kertaa lisää, hyvin ruoka maistuu..."

No nyt on eri lääke ja ruokahalu jokseenkin normalisoitunut, mutta ylipaino on edelleen ongelma.

Vierailija
72/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon se, että terveet ihmiset eivät tarvitse lääkkeitä. Eli niillä, joita lääkkeet lihottavat, on jokin sairaus, joka saattaa jo itsessäänkin heikentää kykyä pitää itsestään huolta. (Esim. masennus.)

Se terve on vain niin paljon parempi ihminen, kun hän on normaalipainoinen. Yli-ihminen suorastaan. 

Vierailija
73/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse 3-4 "lihottavaa" lääkettä ja olen onnistunut pudottamaan painoani niistä huolimatta.

Olin käytännössä invalidi koko kevään ja paino nousi 5 kiloa. Nyt tiputtelen niitä pois. 

Nettiä selailemalla saisi käsityksen, että minun olisi pitänyt paisua ainakin 50 kiloa näillä lääkkeillä.

Vierailija
74/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itse 3-4 "lihottavaa" lääkettä ja olen onnistunut pudottamaan painoani niistä huolimatta.

Olin käytännössä invalidi koko kevään ja paino nousi 5 kiloa. Nyt tiputtelen niitä pois. 

Nettiä selailemalla saisi käsityksen, että minun olisi pitänyt paisua ainakin 50 kiloa näillä lääkkeillä.

No good for you.

Vierailija
75/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jänniä nämä ylipainokeskustelut, kun aina asialliseen kommentointiin tulee väliin kaltaisesi laiha hölmö joka ei osaa mitään muuta kommentoida kuin kehua omaa mahtavaa itseään. Kun ei ole elämänkokemusta eikä kokemusta mistään ylipaino-ongelmista niin tullaan vain itseä kehumaan ja teinimäisesti haukkumaan muita. Ei ole mitään muita argumentteja kuin nuo mitä jo esitit. 

Vierailija
76/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta niin kuin tämä yksi aiempi kommentoija totesi, "sellainen ihminen jolla on lääkitys ei voi myöskään elää terveen ihmisen elämää eli HÄNEN pitää itseltään vaatia enemmän".

Vierailija
77/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja masennushan ovat ihan tutkittu kulkevan käsi kädessä. Ihmistä ei ole tarkoitettu ylipainoiseksi jolloin masennustila on varoitus elimistöltä että kaikki ei todellakaan ole ok.

Masennus ajaa ylipainoisen joko laihduttamaan tai kuolemaan, mikä on taas laumakäytöksen jäämiä jolloin heikoin (=ylipainoinen) yksilö poistuu eikä saastuta tulevia sukupolvia huonolla geeniperimällään tai hidasta muuta laumaa.

Samaa aiheuttaa nyky-yhteiskunnassakin, mutta masennus vaan yritetään poistaa lääkkeillä, vaikka sen pitäisi nimenomaan antaa ajaa tarkoituksensa.

Vierailija
78/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No good for you.

No kyllä? Muutin ruokavaliotani huomattavasti ja aloitin treeniohjelman 5-6 treeniä/viikko.

Lääkkeetkö tässä sen tekevät? Lakkaa uhriutumasta.

Vierailija
79/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syö siten, että paino pysyy samana, ja lääkkeen aloittamisen jälkeen paino samoilla syömisillä alkaa nousta, niin tietenkin se on se lääke, joka lihottaa. Mekanismi on se, että lääke laskee energian kulutusta, joten entinen ruokamäärä onkin nyt liikaa. Mutta jos lääkitystä ei olisi, ei myöskään lihoisi. Jos lääke ei lihota, ei ole tarpeen tehdä muutoksia ruokailu- ja liikuntatottumuksiin.

Edelleen se ylimääräinen energia lihottaa, ei lääke. Energiansaanti tulee sopeuttaa aineenvaihduntaan sopivaksi, ei tietenkään voi syödä samanverran, jos se hidastuu. Ei ikäkään lihota, vaikka monet lihoo ikääntyessä.

Vierailija
80/128 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla mikään muu asia ei elämässä muuttuisi silloin, kun lääkitystä tarvitaan. Kyllä vain usein jotain muutakin tapahtuu kuin pelkän pilleripurkin avaaminen. Vai väitätkö todella, että kaikki muut asiat pysyisi elämässä täysin samanlaisena?

Urheilu:

- yhtä useasti viikossa liikkuu?

- saman matkan?

Ruokailu:

- syö täysin saman määrän ruokaa vai muuttuuko annoskoko?

- syö yhtä harvoin/usein?

Työmatkaliikunta:

- Ei muutu mikään? Esim. jos ennen käveli vaikka metrolta töihin, saattaako alkaa käyttää enempi ratikkaa?

Työssä oleminen:

- istuu enempi?

- liikkuu yleisesti työpaikalla vähemmän?

Nukkuminen:

- enemmän/vähemmän unta?

Hyvin vaikea uskoa, että kun ihminen aloittaa lääkityksen - erityisesti mielenterveyteen littyvissä asioissa - jokin. uukin asia ei elämässä samalla muuttuisi. Muutokset voivat olla pieniä - kuten annoskoon pieni kasvaminen ruokaillessa tms. Liikunnan intensiteetti ja kesto jne.