Lomamatkalla katsellessa järkytyin
Miten ihmeessä nuoret naiset 18-28-vuotiaat ovat nykyisin niin uskomattoman lihavia hyvin moni? Todellakin isoja. Vielä 80-luvulla oli harvinaista, jos joku oli vähänkään läski. Miten meinaatte selvitä arkielämästä kun kiloja tulee ikääntyessä lisää, ettehän pääse liikkumaan kun nyt jo näyttää siltä, ettei jalkanne enää kauaa jaksa liikutella painoanne ja elimistö taatusti pettää. Huolestuttaako teitä yhtään?
Kommentit (31)
Kyllähän se vaikuttaa kansantalouden kautta meihin kaikkiin, kun verorahat menevät ylupainoon liittyvien sairauksien hoitoon ja työkyvyttömiä tulee yhä enemmän. Terv.hoitajan silmin kurja suuntaus!!! Diabetesta ja tuki- liikuntaelinsairaita on yhä nuoremmissa. Toki lihavuus on oma valinta, siitä vaan.
Nuoriso alkaa tosiaan olla tuhdissa kunnossa. Vielä surullisempaa on, kun näkee jo alakouluikäisiä lapsia, jotka ovat aivan punkeroita!
Miksi pitää eritellä nuoret NAISET? Miehistä isompi osa on ylipainoisia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 14:33"]Nuoriso alkaa tosiaan olla tuhdissa kunnossa. Vielä surullisempaa on, kun näkee jo alakouluikäisiä lapsia, jotka ovat aivan punkeroita!
[/quote]
Sen siitä saa ku vetää mässyä kaksin käsin. Siiderivalaiden siiderimasut vaan höllyy ku nää kävelee ähisten eteenpäin. Jotenkin ei vituta niin paljoa, että valitsin alkoholihuuruisten viikonloppujen sijaan liikkunnan ja terveellisen elämän, vaikka tää nuoruus menee nyt tälläi.
Kaikki johtuu ravinnosta ja liikunnan puutteesta.
Jos mätetään pizzaa, hampurilaisia,sipsejä,karkkia ja limsat siihen päälle niin on ihme jos ei näy lihavuutena.
Ei minun nuoruudessani (enkä ole vielä kovin vanha!) saanut jokapäivä makeita herkkuja, ainoastaan tavallista kotiruokaa. Kaikki makea ja herkut olivat satunnaisia, eikä niitä edes kaivannut.
Kesällä oli marjat ja herneet suurta herkkua ja se riitti.
Tietenkään ei voi enää palata sellaiseen aikaan , mutta ei myöskään ole pakko syödä noita lihottavia mättöjä lisäaineineen.
Säälittää nämä lihavat nuoret, sillä se on koko eliniän vaivaava kiusa sairauksineen.
Itse olen normaalipainoinen ja haluan näyttää omille lapsille omalla esimerkilläni että kannattaa liikkua. Harrastan liikuntaa. En mitenkään hampaat irvessä ;)
Kannustan lapsiakin liikkumaan. Meillä ne onneks on luonnostaankin liikkuvaa sorttia. Toki välillä herkutellaan, mutta karkkia ja limua ei syödä joka päivä. Alkoholiakin käytetään kohtuudella melko harvoin.
en ainakaan itse haluaisi edes että lapset katsoo kotona mallia kuinka olutpakkauksia kannetaan perjantaisin kotiin...
Kyllä minäkin ylipainoisena keski-ikäisenä olen huolissani pullukoita nuorista. Minä olin lapsena laiha, nuorena hoikka, ja vielä kolmekymppiseksi ihan ok. Mutta keski-ikäisenä painoa on tullut erilaisista syistä johtuen lisää, ja nyt saa syödä tosi tarkkaan, että paino pysyy lievän ylipainon puolella. Kamala ajatella, missä kunnossa olisin, jos olisin ollut jo nuorena pullukka.
Sitten niitä koottuja selityksiä lihvuudelle:
- olen sokeririippuvainen
- en voi liikkua
Meidän kaikkien tarvitsee vain katsoa peiliin. Esimerkki on paras tapa "kasvattaa". Jos syöt terveellisesti, liikut ja harrastat mukavia asioita, niin JEEE! Hyvä elämä ja terveellinen! Näin ovat omat esivanhempani toimineet, Isoäiti on 98v., isoisä 96v. mieheni isovanhemmat ovat 89v. ja 91v. Omat vanhempamme ovat terveitä ja reippata vanhuksia ikää on heillä 69-75v. Itse olemme parhaimmassa iässä:). Siis keski-iässä.
Tekosyiden kirjosta vois kirjottaa kirjan! Kilpirauhasen vajaatoimintakaan ei ole loputon syy, kun on oikein hoidettu. Huoh. T. Jumppari, kilpparipotilas
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 16:14"]
Meidän kaikkien tarvitsee vain katsoa peiliin. Esimerkki on paras tapa "kasvattaa". Jos syöt terveellisesti, liikut ja harrastat mukavia asioita, niin JEEE! Hyvä elämä ja terveellinen! Näin ovat omat esivanhempani toimineet, Isoäiti on 98v., isoisä 96v. mieheni isovanhemmat ovat 89v. ja 91v. Omat vanhempamme ovat terveitä ja reippata vanhuksia ikää on heillä 69-75v. Itse olemme parhaimmassa iässä:). Siis keski-iässä.
[/quote]
Lisäys vielä, lapsemme ovat normaalipainoisia. Ikää heillä 16v., 14v. ja 9v.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 16:02"]
- en voi liikkua
[/quote]
geenit unohtus
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 14:29"]
Kyllähän se vaikuttaa kansantalouden kautta meihin kaikkiin, kun verorahat menevät ylupainoon liittyvien sairauksien hoitoon ja työkyvyttömiä tulee yhä enemmän. Terv.hoitajan silmin kurja suuntaus!!! Diabetesta ja tuki- liikuntaelinsairaita on yhä nuoremmissa. Toki lihavuus on oma valinta, siitä vaan.
[/quote]
Itseasiassa päinvastoin, laihat terveet ihmiset kuluttaa eniten yhteiskunnan varoja. He eävät pitkään ja käyttävät siten yhteiskunnan palveluja pidempään + saavat eläkettä huomattavasti pidempään kuin aiemmin kuolevat läskit. Läskit tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi. Joku viisas tutkija oli muutama vuosi sitten laskenut tämän ja todennut että tämä jatkuva huuto siitä kuinka ylipainoiset kuluttaa valtion rahat on puppua. Eivät ehdi kuluttaa kun kuolevat pois. Te tervettä elämää elävät ne rahat kulutatte, sorry vaan. Lisäksi kun laskee kaikki urheiluvammat mitä hoidatatte muiden piikkiin niin en paljon läskeille viittis kitistä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:54"]
Miten ihmeessä nuoret naiset 18-28-vuotiaat ovat nykyisin niin uskomattoman lihavia hyvin moni? Todellakin isoja. Vielä 80-luvulla oli harvinaista, jos joku oli vähänkään läski. Miten meinaatte selvitä arkielämästä kun kiloja tulee ikääntyessä lisää, ettehän pääse liikkumaan kun nyt jo näyttää siltä, ettei jalkanne enää kauaa jaksa liikutella painoanne ja elimistö taatusti pettää. Huolestuttaako teitä yhtään?
[/quote]Ainainen sokerin mussuttaminen on suurin syy. Yksi karkkipussi tai muu sokerimättö saisi korvata kokonaisen aterian mutta suomimammat pakottavat kersansa syömään ensin sen aterian ja siihen sitten vielä sokerimätöt päälle.
Tarvitsisi varmaan kuolla nuorena ja terveenä, jos 16 asiaa ajaisi. Aika surkea veto...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 16:17"]
- en voi liikkua
[/quote]
geenit unohtus
[/quote]
Ja raskaat luut.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:54"]Miten ihmeessä nuoret naiset 18-28-vuotiaat ovat nykyisin niin uskomattoman lihavia hyvin moni? Todellakin isoja. Vielä 80-luvulla oli harvinaista, jos joku oli vähänkään läski. Miten meinaatte selvitä arkielämästä kun kiloja tulee ikääntyessä lisää, ettehän pääse liikkumaan kun nyt jo näyttää siltä, ettei jalkanne enää kauaa jaksa liikutella painoanne ja elimistö taatusti pettää. Huolestuttaako teitä yhtään?
[/quote]huolehdi vain omista kiloistasi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 16:17"]
- en voi liikkua
[/quote]
geenit unohtus
[/quote]
Ja painavat luut.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Niin tarkoitat varmaankin kakkostyypin diabetesta, sehän on se elintapasairaus. Ykköstyypin diabetes taas iskee nuoriin, yleensä ihan lapsiin, niihinkin jotka ovat terveitä ja hoikkia. Ärsyttää näiden kahden täysin eri taudin sekoittaminen! T: normipainoinen ykköstyypin diabeetikko, sairastuin kuusivuotiaana hoikka olin silloinkin ja liikunnallinen ja hyvä ruokavalio.
Muuten olen toki samaa mieltä kanssasi, minäkin tunnen peräti neljä KAKKOSTYYPIN diabeetikkoa jotka ovat läskejä, eivät liiku ja syövät pullamössöä. Ärsytti vain tuo "diabetesta on yhä nuoremmissa" kun ykköstyypin diabeetikoilla on normia sairastua esim. 2-vuotiaana... Ja siihen nimenomaan sairastutaan nuorena, elintavoista huolimatta.
^ ei vaikutakkaan omaan elämään, mutta saahan sitä ihmetellä? Kyllähän se fakta on että nykyään ihmiset paisuu kuin pullataikina! En mäkään ymmärrä, miten kukaan haluaa olla läski?
Vaikka mäkin oon nuori, muistan silti kuinka itse ollessani ala-asteella, oli normi että koulussa oli muutama pullukka, nykyään tyyliin joka kolmas, huhhuh :S läskit lapset on rumia! Ja ymmärrän jossei enää vanhempanakaan jaksa muuttua, seuraava sukupolvi on varmaan jotain ihrapalloja :D