Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjahyllyttömyys

Vierailija
12.07.2014 |

Kuten tuosta pinnalla olevasta ketjusta (http://tinyurl.com/nztomff) voi päätellä, niin ihmiset lukevat kirjoja. Jotenkin silti minulle on ainakin henkilökohtaisten kokemusten perusteella jäänyt kuva, että kirjojen lukeminen ja kirjallisuus harrastuksena ovat ns. keskiarvoihmisten keskuudessa melko poikkeavia. Omassa kaveripiirissäni juuri kellään ei ole kirjahylllyä, jossa olisi kirjoja. Muutamia satunnaisia kappaleita (Harry Potterit yms.) saattaa toki löytyä, mutta muuten on tällä saralla tosi hiljaista.

Itselläni kirjoja on melkein liiaksikin, joten tällainen suhtautuminen on minulle täysin vierasta. Ovatko havaintoni vakavasti otettavia, vai ovatko kaverini kirjakammoineen vain poikkeuksia? Onko lukeminen näinä päivinä outoa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukea voi ilman kirjahyllyäkin. Minä käytän itse sellaista jo suht vanhaa innovaatiota nimeltään kirjasto. 

Vierailija
2/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuttavillani on toki kirjahyllyt. Meiltä löytyy yksi isompi sellainen, mutta sisältöä (Harry Potterit, Sormusten Herrat) olen pyrkinyt pikkuhiljaa muuttamaan eri suuntiin (tilalle laadukkaita sarjakuvia ja sitten ns. "aikuisten kirjoja", esim. Kourallinen Tabuja). 

Toisaalta nykyisin osa ihmisistä saattaa lainata enimmät kirjansa kirjastosta tai käyttää äänikirjoja tai elektronisia kirjoja tableteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, on olemassa kirjasto. Meidän perhe tekee vuosittain yli 100 lainaa. Entä sinun perheesi?

Vierailija
4/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti eri asia harrastaa kirjoja kuin lukemista.  Ensimmäinen ei käy ipman, että on joku paikka säilyttää kiroja, mutta aina se ei tietysti ole kirjahylly, vaan joskus joku kosteutta tasaava hapeton vitriini tai pimeäkaappi on parempi...

Lukemiseen voi käyttää apuna kirjahyllyä kotona tai kirjastossa tai e-kirjastossa, book crossingia, lukulaitteita, kavereita ja mitä nyt mieleen tulee. Itse käytän näitä kaikkia. Osa rakkaista kirjoista on kirjahyllyssä, joitain panen kiertoon heti luettuani, joitain käytän sähköisinä, joitain luen silloin tällöin kirjastosta.

Vierailija
5/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain mieheni 22-vuotiaalta opiskelijaveljeltä puuttuu kirjahylly, hänellä ei tosin ole tuolejakaan. Kaikilla muilla tuntemillani ihmisillä sellainen on. Olen pitänyt aika itsestäänselvänä huonekaluna

Vierailija
6/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaksuisin, että kirjahylly on häviävää perinnettä. Tekstit ovat netissä tai tosiaan siellä kirjastossa, eikä lähes kukaan enää osta kirjoja kotiin. Ennen kaikilla oli vähintään tietosanakirjasarja. Nykyään ihan turhaa painoa. Totta myös, että suurin osa ihmisistä viettää elinaikansa ilman kirjoja. Toivottavasti lapsiperheillä on kuitenkin lasten kirjoja kotona edes pieneksi kirjastoksi asti. Kieli kun kehittyy huippuunsa vain lukemalla. Se, onko siitä mitään haittaa yksilölle, on sitten mielipidekysymys.

Vierailija
7/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä varmaan lähes kaikki lukevat, toiset hyvin aktiivisesti, on tietysti niitäkin, joita ei juuri kiinnosta. Mutta tottahan se on, että nykyään on paljon vaihtoehtoja, e-kirjat ei näy vieraille ja kirjastokin on näppärä. Nuorempana käytin itse lähinnä pelkkää kirjastoa, nykyään myös ostan kirjoja ja täyttelen hyllyjä niillä.

Vierailija
8/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää siitä, että olisi kirjahylly täynnä kirjoja. Meillä on kyllä hyllyä, mutta ei näkyvällä paikalla. Suurin osa kirjoista on annettu pois mutta kummasti niitä kertyy hyllyyn. Mutta hankkiudun niistä eroon aika nopeasti. Varastossakin on laatikoissa kirjoja.

Vierailija
9/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin vielä kymmenen vuotta sitten ihan samoin. Kirjahyllyn koko/laatu kertoi ihmisistä kaiken tarpeellisen. Joo, oon aina ollut vähän sellanen ylimielisyyteen taipuvainen elitisti. Nykyisin en enää siedä kirjoja pölyä keräämässä nurkissa. Luen kaiken mahdollisen elektronisena. Sata kertaa kätevämpää. Ei tartte kääntää kylkeä maatessa kun sivu vaihtuu. Ei enää koskaan paperisia kirjoja tähän talouteen, sanoo tää kirjojen suurkuluttaja!

Ei kai kukaan enää ajattele, että jos jollain ei oo isoa cd-hyllyä, niin se tarkoittaa että tää ei oo musiikin perään? Heh.

Vierailija
10/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululainen on todella ahkera kirjaston käyttäjä, mutta kyllä hänellä silti on paljon omiakin kirjoja ja aikuisilla vielä enemmän. Niitä kertyy vuosikymmenten varrella eikä niistä osaa luopua siihen tahtiin, kuin pitäisi. 

Asuntojen myynti-ilmoituksia katsellessa näihin tulee aina kiinnittäneeksi huomiota. Heti kun osuu kohdalle sellainen asunto, jossa on paljon kirjoja, siitä tulee heti sellainen fiilis, että täällä asuu sivistynyttä porukkaa. Sitten taas jos olohuoneessa on iso tv ja kirjahyllyssä koriste-esineitä, syntyy vastakkainen vaikutelma.

Vierailija
11/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:13"]

Kuule, on olemassa kirjasto. Meidän perhe tekee vuosittain yli 100 lainaa. Entä sinun perheesi?

[/quote]Voi pahus kun en näe enää kirjaston sivuilta koko vuoden lainamäärääni, mutta ohiksena mainitsen, että tälläkin hetkellä mulla on 69 kirjaa lainassa. Sen lisäksi 6 Ikean korkeaa Billy-hyllyllistä täyteen tuupattuna kirjoja + e- ja äänikirjat ulkoisella kovalevyllä, joiden määrää en lähde edes arvailemaan.

Vierailija
12/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiestysti monet käyttävät kirjastoa, lukevat e-kirjoja tai kierrättävät ostamansa kirjat heti luettuaan. Itse hyödynnän todella paljon kirjaston valikoimia, mutta omistan myös kirjoja, sellaisen arviolta kolme sataa tai vähän päälle. Tuntuu, että olen kirjahyllyineni vähemmistössä. Sen mitä olen jotain sisustus- ja kauneinkotiohjelmia nähnyt, niin ei niissäkään kirjahyllyjä näy. Eikä ole kavereillakaan. Se muutama yksittäinen kirja perhekuvien seassa tuntuu olevan normi.

Vierailija
13/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kirjahyllyä. Kirjat varastoidaan vintille.

Vierailija
14/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää niitä kirjastosta lainattuja kirjojakin jossain säilyttää. Esim. kirjahyllyssä.

Vierailija
15/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen valtavasti mutta en silti omista kirjahyllyä. Kirjat lainaan kirjastosta ja säilytän niitä korissa lattialla. En halua kerätä mitään mitä en mahdollisesti enää käytä, tai tässä tapauksessa lue. Jos haluan lukea kirjan monta kertaa, voin lainata sen uudelleen kirjastosta. Tietoa löytyy netistä enemmän kuin jaksaa hakea. Google korvaa ainakin kymmenen kirjahyllyllistä kirjoja.

Vierailija
16/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:13"]

[/quote]

En ole käyttänyt kirjastoa n. 10 vuoteen. Vuodessa ostan ehkä 50-60 kirjaa ja dekkarit yms. kierrätän surutta. Ostan netistä, kirjakaupasta, erityisesti alennusmyynneistä, kirpputorilta, lentokentiltä. Klassikot ja tärkeät säilytän ja palaan niihin. Luen n. 100-150 kirjaa ehkä vuodessa. Kirjahyllyjä on nykyisessä asunnossa vajaa 40 hyllymetriä.

Vierailija
17/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:30"]

Google korvaa ainakin kymmenen kirjahyllyllistä kirjoja.

[/quote]Netti on täynnä varmistamatonta tietoa. Jos joku julkaisee kirjan, voit olla varma että se on tutkittu paikkaansapitäväksi.

Vierailija
18/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain pari hyllymetrillistä kirjoja, ja nekin piilossa kaapissa. Mun mielestä iso kirjahylly ei ole kovin esteettinen sisustusratkaisu ja inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tavaraa. Meillä kyllä luetaan paljon, mutta kirjat haetaan kirjastosta, jonne ne saa onneksi viedä myös takaisin ;) Mua kiinnostaa siis nimenomaa lukeminen, ei kirjat tavaroina.

Vierailija
19/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:11"]

No lukea voi ilman kirjahyllyäkin. Minä käytän itse sellaista jo suht vanhaa innovaatiota nimeltään kirjasto. 

[/quote]

Osasin olettaa jotain tämän kaltaista vastausta.

Lähinnä kyse on täydellisestä kiinnostuksen puutteesta kirjallisuutta kohtaan ja välillä suoranaisesta ihmettelystä, sekä säälinsekaisesta ihmettelystä lukevaa ihmistä kohtaan. Olen asiasta joskus kavereitteni kanssa myös toki keskustellut ja lopputuloksena on ollut täysin välinpitämätön suhtautuminen ko. aihetta kohtaan.

Vierailija
20/42 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta lainattuja en laittaisi kirjahyllyyn. Ne pitää muistaa palauttaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi