Kirjahyllyttömyys
Kuten tuosta pinnalla olevasta ketjusta (http://tinyurl.com/nztomff) voi päätellä, niin ihmiset lukevat kirjoja. Jotenkin silti minulle on ainakin henkilökohtaisten kokemusten perusteella jäänyt kuva, että kirjojen lukeminen ja kirjallisuus harrastuksena ovat ns. keskiarvoihmisten keskuudessa melko poikkeavia. Omassa kaveripiirissäni juuri kellään ei ole kirjahylllyä, jossa olisi kirjoja. Muutamia satunnaisia kappaleita (Harry Potterit yms.) saattaa toki löytyä, mutta muuten on tällä saralla tosi hiljaista.
Itselläni kirjoja on melkein liiaksikin, joten tällainen suhtautuminen on minulle täysin vierasta. Ovatko havaintoni vakavasti otettavia, vai ovatko kaverini kirjakammoineen vain poikkeuksia? Onko lukeminen näinä päivinä outoa?
Kommentit (42)
En ymmärrä tuota ajattelua, että sähköinen muoto olisi ehdoton ykkönen. Kirja nyt vain on passeli keksintö yhä edelleen. Tietosanakirjoja ja sanakirjoja on kiva plärätä, ja sieltä löytää tehokkaasti asioita, joita ei tiennyt haluavansa etsiä, ja sama koskee kirjahyllyä. Lapsille tällä on vielä suurempi merkitys. Samaten toisen ihmisen kirjahyllyä pläräämällä pääsee tämän kanssa hienommin kontaktiin kuin monellakaan muulla tapaa.
Migreenipotilaana myös luen paljon mieluummin kirjaa kuin näyttöä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:39"]
En ymmärrä tuota ajattelua, että sähköinen muoto olisi ehdoton ykkönen. Kirja nyt vain on passeli keksintö yhä edelleen. Tietosanakirjoja ja sanakirjoja on kiva plärätä, ja sieltä löytää tehokkaasti asioita, joita ei tiennyt haluavansa etsiä, ja sama koskee kirjahyllyä. Lapsille tällä on vielä suurempi merkitys. Samaten toisen ihmisen kirjahyllyä pläräämällä pääsee tämän kanssa hienommin kontaktiin kuin monellakaan muulla tapaa.
Migreenipotilaana myös luen paljon mieluummin kirjaa kuin näyttöä.
[/quote]Ja ihan arkistoinnin kannalta kirja tai ylipäätään paperi on edelleen parhain tiedontallennusväline. Ei tarvitse mennä montaa vuottakaan, niin et välttämättä saa enää yhtään ainoatakaan sähköistä kirjaasi auki. Dvd/blueray vastaava esimerkki.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:35"]
Meillä on vain pari hyllymetrillistä kirjoja, ja nekin piilossa kaapissa. Mun mielestä iso kirjahylly ei ole kovin esteettinen sisustusratkaisu ja inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tavaraa.
[/quote]
Itse olen täysin toisilla linjoilla. En voi kuvitellakaan parempaa sisustusta, kuin ison kirjahyllyn hallitsemaa huonetta.
http://3.bp.blogspot.com/_RnKAiurURG0/TS8n6TXgldI/AAAAAAAAIAY/xbrp-VT8vF0/s800/library
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:13"]
Kuule, on olemassa kirjasto. Meidän perhe tekee vuosittain yli 100 lainaa. Entä sinun perheesi?
[/quote]
Lainaan toki, lähinnä ammattikirjallisuutta. Kaunokirjallisuuden puolella paikallinen kirjastoni ei kykene palvelemaan minua haluamani nimekkeiden kohdalla.
[/quote]
Mitä nimekkeitä et kirjastosta löydä?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:13"]
Kuule, on olemassa kirjasto. Meidän perhe tekee vuosittain yli 100 lainaa. Entä sinun perheesi?
[/quote]
Lainaan toki, lähinnä ammattikirjallisuutta. Kaunokirjallisuuden puolella paikallinen kirjastoni ei kykene palvelemaan minua haluamani nimekkeiden kohdalla.
[/quote]
[/quote]Harlekiineja harvoin on kirjastossa :) Vitsi vitsi, tiedän että harvat pienet kunnankirjastot varsinkaan tilaavat mitään muuta kuin bulkkikirjallisuutta hyllyyn vaikka kysyntää voisi ollakin. Itse olen tyytyväinen Vaski-kirjastojen tarjontaan ainakin toistaiseksi.
Meillä on vain pari hyllymetrillistä kirjoja, ja nekin piilossa kaapissa. Mun mielestä iso kirjahylly ei ole kovin esteettinen sisustusratkaisu ja inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tavaraa. Meillä kyllä luetaan paljon, mutta kirjat haetaan kirjastosta, jonne ne saa onneksi viedä myös takaisin ;) Mua kiinnostaa siis nimenomaa lukeminen, ei kirjat tavaroina.
[/quote]
Minua kiinnostaa molemmat, eivät ne sulje mitenkään toisiaan pois. Se on aina yhtä hieno tunne löytää uusi suosikkikirjailijan teos kokoelmiin. Kirjastotkin valitettavasti uusivat välillä valikoimiaan, enkä luota että tietyt suosikit pysyisivät siellä ikuisesti.
Ku näen kirjahyllyn täynnä kirjoja, ajattelen että siinä on ihminen joka ei ole joutunut muuttamaan monesti.
Mulla ei ole kirjahyllyä. Olen ammatiltani kirjastonhoitaja.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:44"]
Meillä on vain pari hyllymetrillistä kirjoja, ja nekin piilossa kaapissa. Mun mielestä iso kirjahylly ei ole kovin esteettinen sisustusratkaisu ja inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tavaraa.
[/quote]
Itse olen täysin toisilla linjoilla. En voi kuvitellakaan parempaa sisustusta, kuin ison kirjahyllyn hallitsemaa huonetta.
http://3.bp.blogspot.com/_RnKAiurURG0/TS8n6TXgldI/AAAAAAAAIAY/xbrp-VT8vF0/s800/library
[/quote]
Jonkun toisen kotona kirjahylly voi näyttää ihan kivalta, mutta itselleni en sellaista halua. Näyttää omaan silmään jotenkin sekavalta, ja haluan muutenkin tulla toimeen mahdollisimman vähällä tavaralla. Onneksi saadaan jokainen sisustaa omat kotimme niinkuin haluamme :)
Jotkut kirjat ovat niin hyviä, että ne on pakko hankkia omaan hyllyyn. Ei puhettakaan, että malttaisin lainata jokaisen kirjan kirjastosta, vaikka toki käytän kirjastoa ahkerasti. Minulla on omassa kirjahyllyssäni kaikkea satukirjoista bändihistoriikkien kautta klassikoihin ja kevyempäänkin kirjallisuuteen. Lisäksi muutama valokuvakirja ja ammattiin liittyviä kirjoja. Kirjahylly on asunnossani hallitsevin ja itselleni tärkein sisustuselementti. E-kirjojen lukeminen ei vain ole sama; "vanhaa kunnon" kirjaa voi lukea milloin vain, miettimättä loppuuko lukulaitteesta akku ja kestääkö silmät näytön tuijottamista.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:47"]
Meillä on vain pari hyllymetrillistä kirjoja, ja nekin piilossa kaapissa. Mun mielestä iso kirjahylly ei ole kovin esteettinen sisustusratkaisu ja inhoan muutenkin kaikkea ylimääräistä tavaraa. Meillä kyllä luetaan paljon, mutta kirjat haetaan kirjastosta, jonne ne saa onneksi viedä myös takaisin ;) Mua kiinnostaa siis nimenomaa lukeminen, ei kirjat tavaroina.
[/quote]
Minua kiinnostaa molemmat, eivät ne sulje mitenkään toisiaan pois. Se on aina yhtä hieno tunne löytää uusi suosikkikirjailijan teos kokoelmiin. Kirjastotkin valitettavasti uusivat välillä valikoimiaan, enkä luota että tietyt suosikit pysyisivät siellä ikuisesti.
[/quote]
Eivät missään tapauksessa poissulje toisiaan. Itse vain en ole keräilijätyyppiä, vaikka lukemisesta pidänkin.
17 tässä; ei meilläkään ne 40 metriä olohuoneessa ole, vaan hallissa ja makuuhuoneissa...
Yksi tuttavani ylpeilee lukemiensa kirjojen laadulla ja on arvostellut minua siitä, etten omista kuin yhden kirjahyllyn, eivätkä omistamani/lainaamani kirjat ole hänen mielestään kunnon kirjallisuutta. Mietin vain mielessäni, että miten hänenlaisensa ihminen voi ajatella olevansa sivistyneempi kuin muut. Hän käyttäytyy ilkeästi toisia ihmisiä kohtaan, puhuu pahaa kaikista ystävistään toisilleen, hän on kateellinen kaikesta mahdollisesta, eikä osaa arvostaa sitä mitä hänellä on.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, mulla on luettavien listalla noin 100 kirjaa ja näistä ehkä noin 5% on paikalliskirjastoni valikoimassa, jos sitäkään. Testasin tämän kerran ihan huvikseni. Täytyy tyytyä tilaamaan haluamani kirjat jatkossakin ulkomaisista nettikirjakaupoista.
Mä olen huomannut, että nykyään tosi harvoilla nuorehkoilla ihmisillä on kirjahylly. Ja niillä joilla on, siellä on usein jotain muuta kuin kirjoja. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään kaveriperhettä, jolla olisi kirjahylly kirjoineen. Useilla on uusi omakotitalo, ja olohuoneet on sen mallisia, ettei niihin luontevasti edes kirjahyllyä mahtuisi, ja huomasin tämän myös kun olen vilkuillut talopakettikuvastoja. Mä haluan sitten joskus ehdottomasti olkkarin, johon mahtuu iso kirjahylly, ellei sitten ole mahdollista laittaa ihan kirjastohuone :) Meilläkään ei ole tällä hetkellä kirjahyllyä, koska sellaista ei ahtaaseen asuntoomme mahdu, useista kirjoista on pitänyt tilan puutteen vuoksi luopua ja tärkeimmät on jemmassa kaapeissa ja laatikoissa. Luetaan, vaikkei mitään kokoelmaa olekaan esillä. Joskus ostan kirjan, jota en saa kirjastosta, mutta saatan myydä sen eteenpäin jos ei tule sellaista oloa, että haluan välttämättä säilyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 01:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, mulla on luettavien listalla noin 100 kirjaa ja näistä ehkä noin 5% on paikalliskirjastoni valikoimassa, jos sitäkään. Testasin tämän kerran ihan huvikseni. Täytyy tyytyä tilaamaan haluamani kirjat jatkossakin ulkomaisista nettikirjakaupoista.
[/quote]Kannattaa ihan huvin vuoksi googlata free e-books, löytyisikö sieltä edes jotain?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 01:10"]
Mä olen huomannut, että nykyään tosi harvoilla nuorehkoilla ihmisillä on kirjahylly. Ja niillä joilla on, siellä on usein jotain muuta kuin kirjoja. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään kaveriperhettä, jolla olisi kirjahylly kirjoineen. Useilla on uusi omakotitalo, ja olohuoneet on sen mallisia, ettei niihin luontevasti edes kirjahyllyä mahtuisi, ja huomasin tämän myös kun olen vilkuillut talopakettikuvastoja. Mä haluan sitten joskus ehdottomasti olkkarin, johon mahtuu iso kirjahylly, ellei sitten ole mahdollista laittaa ihan kirjastohuone :) Meilläkään ei ole tällä hetkellä kirjahyllyä, koska sellaista ei ahtaaseen asuntoomme mahdu, useista kirjoista on pitänyt tilan puutteen vuoksi luopua ja tärkeimmät on jemmassa kaapeissa ja laatikoissa. Luetaan, vaikkei mitään kokoelmaa olekaan esillä. Joskus ostan kirjan, jota en saa kirjastosta, mutta saatan myydä sen eteenpäin jos ei tule sellaista oloa, että haluan välttämättä säilyttää.
[/quote]Muutin pari vuotta sitten ja mulle tärkein kriteeri oli se, että saan kirjat mahtumaan hyllyineen päivineen. Yhtä asuntoa kävinkin katsomassa ennen nykyistä ja siellä ei ollut yhtään kokonaista seinää olohuoneessa!
Ei ole kirjahyllyä. Haen lukemiseni kirjastosta. Meillä on 1,5 vuotias, jonka kanssa en edes unelmoi kirjahyllystä. Hän repisi kaikki kirjat alas, kiipeilisi kirjahyllyssä ja jos kirjat olisivat vitriinissä, kaatuisi sitä päin tms. ja satuttaisi itsensä.
Kymppi ei nyt tajua, miks sai näin paljon alapeukkuja? Okei, kärjistin toki, kyllä tietenkin "siedän" edelleen paperikirjoja ja pidän niistä tavallaan esineinä. Lasten kirjat edelleen ostetaan pääsääntöisesti paperisina (ja niitä ostetaan paljon). Samoi. Sarjakuvat ja taide- yms. teokset. Mutta mitä romaaneihin tulee, mä vaan olen niin kertakaikkisen rakastunut mun Kindleeni, et en enää siihen tottumisen jälkeen tartu ollenkaan niin mielelläni paperiversioon, jos sähköinenkin on tarjolla. Mun Kindleni kulkee kaikkialla mukanani ja siinä samalla kokonainen kirjahylly! Mikä ihana ajatus, kantaa koko ajan mukanaan kaikkia tärkeimipiä teoksiaan, voida halutessaan kaivaa ne esille missä hyvänsä, löytää just sen mieleenjuolahtaneen sitaatin tai kuvauksen... Plus sanakirjat! Plus omat muistiinpanoni. Kirjanmerkit, kaikki. Akku kestää iäisyyteen. Kirkkauden, fontin ja kirjainten koon voi säätää just prikulleen niinkuin haluaa, voi lukea öisin häiritsemättä vieressä nukkujaa yölampun valolla. Mäkin kärsin aika ajoin migreenistä, mutta ei lukulaitteen näyttöä voi verrata esim iPadin tai muun tabletin näyttöön, eli mulle ainakaan ei oo mikään ongelma.
Mä en ikinä olis uskonut puhuvani näin, koska vannoin just kirjan tärkeyteen esineenä, symbolina jne, mutta näin se nyt vaan on. En mä oikeasti ole iljennyt/kyennyt heivaamaan vanhoja kirjojani mihinkään, tietenkään, mutta ei ne todellakaan ole myöskään esillä olohuoneessa. Teen työtä kirjallisuuden parissa, ja mulla ei ehkä sen takia ole tarvetta todistella kenellekään mitään "lukeneisuudellani" :-)
-10
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:13"]
[/quote]