Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 5-v ja raivokohtaukset :(

Vierailija
11.07.2014 |

Kuulostaao teistä normaalilta? Tyttö 5-vuotta on alkanut saamaan raivokohtauksia mm. nälän tullessa, ei pysty rauhottumaan, hakkaa ja potkii hulluna ja sanoo itse ettei pysty rauhottumaan. Pissasi myös tänään housuun joka epänormaalia hänelle :(. 

Alan pelkäämään, että hänelle on puhjennut/ puhkeamassa diabetes ja tänään nukkumaan mennessä otsa oli kylmän nihkeä. Toivon todella että kuvittelen kaiken, mutta olen huolesta sekaisin ja olisin vs:n mitannut, mutta kauhea hätä ja huutohan siitä tuli, ei haluaisi, etä pistetään. Enkä voi omaa lasta väkisin satuttaa:(. Lääkäriinhän se on vietävä, mutta onko jollain kokemuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti otsikko on vähän harhaankohtava, koska itse raivokohtaukset ei huoleta niinpaljon kuin pelko diabeteksestä...-ap-

Vierailija
2/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva, että joku kommentois ees jotain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lähinnä raivoamisesta pelkäät diabetesta? Eikö ennemmin joku adhd tmv? Meidän suvussa on paljon sokeritautia, moni serkuista sai jo lapsena, enkä muista ikinä kuulleeni oireena olevan tuollaista tunteiden hallitsemattomuutta? Enemmänkin voimattomuutta, tajun menetystä ym?

Vierailija
4/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan tuo tutkia, varsinkin jo raivokohtaukset lisääntyneet ja tuntuvat liittyvän nälkäisyyteen. Omalla viisivuotiallaani löytyi keliakia. "Uhmaikä" oli jatkunut huolestuttavan pitkään. Pikkuhiljaa alkoi tulla myös enenevässä määrin vatsavaivoja, väsymystä ja huonoa oloa. Kun diagnoosi saatiin ja ruokavalio muutettiin, loppuivat raivokohtaukset.

Vierailija
5/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hm.. no kun ei raivoa juuri normaalisti sanoi itsekin että liittyy janoon, nälkään ja väsymykseen ja ei pysty silloin hallitsemaan enää itseään ja tilanne pahentunut viikon parin sisään...Voi olla tietty henkistäkin on melko temperamenttinen, fiksu ja herkkä tyttö.

Vierailija
6/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:33"]

Kannattaahan tuo tutkia, varsinkin jo raivokohtaukset lisääntyneet ja tuntuvat liittyvän nälkäisyyteen. Omalla viisivuotiallaani löytyi keliakia. "Uhmaikä" oli jatkunut huolestuttavan pitkään. Pikkuhiljaa alkoi tulla myös enenevässä määrin vatsavaivoja, väsymystä ja huonoa oloa. Kun diagnoosi saatiin ja ruokavalio muutettiin, loppuivat raivokohtaukset.

[/quote]

Keliakiaa ei oo tullu ajateltua, voishan sen mahdollisuudenkin ottaa lääkärissä puheeksi. kiitokset vastauksesta! :) -ap-

Vierailija
7/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:34"]

hm.. no kun ei raivoa juuri normaalisti sanoi itsekin että liittyy janoon, nälkään ja väsymykseen ja ei pysty silloin hallitsemaan enää itseään ja tilanne pahentunut viikon parin sisään...Voi olla tietty henkistäkin on melko temperamenttinen, fiksu ja herkkä tyttö.

[/quote]

Tämä olis siis vastaus neloselle -ap-

Vierailija
8/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni sai pienenä raivareita kun oli nälkäinen/verensokeri alhaalla, ei kuitenkaan sairasta diabetesta ja sokeritasapaino sekä insuliinintuotanto on ihan normaalit. 

Juoko normaalia enemmän? Onko väsynyt? Nuo ovat selkeitä oireita jotka diabetekseen voivat liittyä, pelkät raivokohtaukset voivat liittyä mihin vaan. 

Vierailija
9/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tytössä välttämättä ole muuten vikaa kuin että on herkkä verensokerin heilahteluille. Meillä poika menee aivan ylikierroksille jo ihan pienestä sokerimäärästä, ja aika pian sen jälkeen tulee yleensä raivokohtaus. Nälkä aiheuttaa myös noita kiukkukohtauksia. Olen itse ihan samanlainen, tosin näin aikuisena itsehillintä onneksi pelaa jo vähän paremmin... Toinen lapsi taas ei ole moksiskaan isoistakaan sokerimääristä, eikä kyllä lasten isäkään. Mutta kannattaa varmaan varmuuden vuoksi kuitenkin tutkituttaa lääkärissä, ettei kyseessä ole joku vakavampi juttu.

Vierailija
10/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:40"]

Oma lapseni sai pienenä raivareita kun oli nälkäinen/verensokeri alhaalla, ei kuitenkaan sairasta diabetesta ja sokeritasapaino sekä insuliinintuotanto on ihan normaalit. 

Juoko normaalia enemmän? Onko väsynyt? Nuo ovat selkeitä oireita jotka diabetekseen voivat liittyä, pelkät raivokohtaukset voivat liittyä mihin vaan. 

[/quote]

Samaa olen toivonut, että reagoisi vaan herkästi janoon ja nälkään tms. mutta nyt on ollut siis väsymystä myös ja tyttö ei ole oma itsensä :(. Mutta kiitos kokemuksesta, niitä juuri kaipaan :). Toivotaan ettei mitään vakavaa löydykään!

Vierailija
11/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:44"]

Ei tytössä välttämättä ole muuten vikaa kuin että on herkkä verensokerin heilahteluille. Meillä poika menee aivan ylikierroksille jo ihan pienestä sokerimäärästä, ja aika pian sen jälkeen tulee yleensä raivokohtaus. Nälkä aiheuttaa myös noita kiukkukohtauksia. Olen itse ihan samanlainen, tosin näin aikuisena itsehillintä onneksi pelaa jo vähän paremmin... Toinen lapsi taas ei ole moksiskaan isoistakaan sokerimääristä, eikä kyllä lasten isäkään. Mutta kannattaa varmaan varmuuden vuoksi kuitenkin tutkituttaa lääkärissä, ettei kyseessä ole joku vakavampi juttu.

[/quote]

Näin juuri, samaa minäkin toivon :). Lapsi ei kyllä sokerista tule ärtyisäksi, on todella perso makealle ja jopa vienyt sokeria salaa kiposta :/ -ap-

Vierailija
12/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siis kotona jo valmiina verensokerimittari? Sairastaako teillä jo joku diabetesta?

Itse kyllä epäilisin lähinnä sitä, että lapsi testaa rajojaan.. Ehkä ruoan ja juoman pitäisi tulla sillä sekunnilla hänelle, kun se hänen mieleensä juolahtaa? Lapsella taitaa olla ongelmia tunteidensa hallinnassa.

Tiedät kai, että jotkut lapset voivat uhmassaan mennä jopa tajuttomaksi hetkeksi, mikä ei sinänsä ole vaarallista, vaikka voikin näyttää pelottavalta. 

Eipä silti, 5-vuotiaalla pitäisi olla jo varsinainen uhmaikä ohi. Mutta onhan noita muitakin vaihtoehtoja käytöshäiriöstä lähtien.

Pelkäätkö ITSE  jostain syystä diabetesta vai mistä epäilysi juuri sen suhteen?

Vierailija
13/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoava lapsi voi oll täysin normaali ja ekaluokkalaisenikin on pissannnut housuihin ja ne on vain vahinkopissoja.

Oma poikani raivosi 8v. asti.

Nihkeä kylmä otsa, mulle tulee mieleen ei ei juo  tarpeeksi näillä helteillä. Älä päästä vernsokeria heilahtamaan vaan muista ne 5 ateriaa päivässä.

Vierailija
14/30 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:52"]

Onko teillä siis kotona jo valmiina verensokerimittari? Sairastaako teillä jo joku diabetesta?

Itse kyllä epäilisin lähinnä sitä, että lapsi testaa rajojaan.. Ehkä ruoan ja juoman pitäisi tulla sillä sekunnilla hänelle, kun se hänen mieleensä juolahtaa? Lapsella taitaa olla ongelmia tunteidensa hallinnassa.

Tiedät kai, että jotkut lapset voivat uhmassaan mennä jopa tajuttomaksi hetkeksi, mikä ei sinänsä ole vaarallista, vaikka voikin näyttää pelottavalta. 

Eipä silti, 5-vuotiaalla pitäisi olla jo varsinainen uhmaikä ohi. Mutta onhan noita muitakin vaihtoehtoja käytöshäiriöstä lähtien.

Pelkäätkö ITSE  jostain syystä diabetesta vai mistä epäilysi juuri sen suhteen?

[/quote]

No itsellä on ollut RD ja mittailen edelleen satunnaisesti (n. pari krt vuodessa) Ja siitä syystä siis mittari ja vaihdettavia neuloja myös. Pelkään myös siksi kun suvussa paljon 2 tyypin diabetestä :(.

Vierailija
15/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, oli siis ap.

Vierailija
16/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysymys olla ihan jostain muustakin, onko elämässänne ollut poikkeavia tai järkyttäviä tapahtumia?

Vierailija
17/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sen verensokerin mitata - sekä paastoarvon että aterian jälkeisen -, mutta ehkä viisainta olisi ottaa yhteyttä neuvolaan ja sitä kautta lääkärille jne. 

Onko teidän elämässänne tapahtunut jotain suurempaa muutosta, ts. onko tyttö jäänyt vaikka vähemmälle huomiolle jostain syystä viime aikoina?

Vierailija
18/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni mitään suurempia mielestäni, pikemminkin päinvastoin, olen ehtinyt nyt kesälä antamaan enemmän aikaa ja huomioita. -ap-

Vierailija
19/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/30 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä diabeteksesta mitään mutta raivarit kunhan niitä ei ole joka päivä eivätkä kestä yli 30 min. ovat kuulemma normaaleja. Tyttöä pitää ohjata pikkuhiljaa hallitsemaan omia tunteitaan. Meillä auttaa että laitan 5v. pojan piirtämään vihaisen kuvan. Hän melkein rikkoo paperin kynällään mutta minusta parempi vaihtoehto kuin itsensä/muiden satuttaminen tai tavaroiden rikkominen niinkun ennen tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän