Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia on niin paljon työttömiä lähihoitajia?

Vierailija
11.07.2014 |

Viime luvun mukaan meillä on noin 6000 työtöntä lähihoitsua. Miksi?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa omasta kokemuksestani. Sairaanhoitopiiri antoi vain lyhyitä sijaisuuksia toisensa perään. Olin ahkera ja pidetty työntekijä. Lähiesimies yritti saada minua vakituiseksi, mutta ylemmät esimiehet kielsivät, koska piti säästää. Käytännössä henkilökuntaa vähennettiin, mutta potilasmäärä säilyi ennallaan. Viimeinen sijaisuus loppui kuukautta ennen äitiyslomaani, joten olin tuon kuukauden työttömänä.

Minusta on oikeasti huvittavaa miten jaksetaan jauhaa hoitajien hyvästä työllisyydestä. Sijaisuutta sijaisuuden perään, parhaimmillaan kirjoitetaan parin viikon pätkiä useita peräkkäin. Eikä vakituinen työpaikkakaan ole mikään lottovoitto. Usein samat yksiköt hakevat vakituista henkilökuntaa, koska vaihtuvuus on suuri.

Vierailija
42/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puunjalostus- ja paperitehtaita suljettiin, työttömiä tungettiin lähihoitajakoulutukseen. Monella oli siinä vaiheessa elämä sen verran sekaisin, eteii pystynyt pitämään puoliaan ja sanomaan, ettei se ole oma ala, vaan meni nöyrästi koulunpenkille ja sai aikanaan tutkinnon kasaan, mutta myös varmuuden siitä, että joku muu ala on omempi kuin sorsakuskin homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:51"]Viime luvun mukaan meillä on noin 6000 työtöntä lähihoitsua. Miksi?[/quote]

Ovat pakon edessä hakeneet kouluun? Ala ei kuitenkaan tunnu omalta? Hakevat jatkokoulutukseen?

Vierailija
44/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:22"]Mistäköhän mahdoit repäistä ton lukusi?? Kun kaikkialla toitotetaan nimenomaan hoitajaPULAA. No itse olen tehnyt lähärihommia ennen kuin valmistuin korkeakoulusta ja se on aikas raskasta. Ei se hoitojuttu mun mielestä ole raskasta, vaan työn monotonisuus. Aamupesut, syötöt, piikit, llääkkeet, pesut, iltaruuat, todella tylsää samaa rutiinia aamusta iltaan. Mut joillekin se sopii ja ne tykkää. En mä tajua miten selkä on paskana kuten joku tuolla heitti. Jos lähärillä on hyvä peruskunto niin ei mummojen nostelu sitä riko. Asia erikseen ovat sitten jotkut pullamössöfatsot

[/quote]

Lähihoitajat voivat työskennellä kyllä aika paljon muuallakin, kuin pelkästään vanhustenhoidossa ja silloin työnkuva myös hyvin erilainen. Ei minullakaan selkä ole töissä rikki mennyt nostojen takia, niitä en ole koskaan joutunut tekemään, mutta mm. leuka, nenä ja hampaita on murtunut, sekä kummatkin peukalot menneet sijoiltaan muutaman kerran. Työ on psykanpuolella, jossa yksikään päivä ei ole samanlainen. Tykkään kovasti, vaikka - ja koska - on haastavaa, hektistä ja raskastakin :). Eikä tod. sovi kaikille.

Vierailija
45/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 19:37"]

Voin kertoa omasta kokemuksestani. Sairaanhoitopiiri antoi vain lyhyitä sijaisuuksia toisensa perään. Olin ahkera ja pidetty työntekijä. Lähiesimies yritti saada minua vakituiseksi, mutta ylemmät esimiehet kielsivät, koska piti säästää. Käytännössä henkilökuntaa vähennettiin, mutta potilasmäärä säilyi ennallaan. Viimeinen sijaisuus loppui kuukautta ennen äitiyslomaani, joten olin tuon kuukauden työttömänä.

Minusta on oikeasti huvittavaa miten jaksetaan jauhaa hoitajien hyvästä työllisyydestä. Sijaisuutta sijaisuuden perään, parhaimmillaan kirjoitetaan parin viikon pätkiä useita peräkkäin. Eikä vakituinen työpaikkakaan ole mikään lottovoitto. Usein samat yksiköt hakevat vakituista henkilökuntaa, koska vaihtuvuus on suuri.

[/quote]

Lisään tähän vielä etten todellakaan kaipaa työtäni. Työkavereita on toisinaan ikävä, koska meillä oli niin mahtava työyhteisö. Tarkoitukseni on tähyille uusille urille, koska työ sosiaali- ja terveysalalla ei anna minulle mitään.

Vierailija
46/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanahneet yrittäjät eivät palkkaa vakituisia hoitajia hommiin. Ketään ei kiinnosta jatkuva ketjuttaminen, eikä tarvitsekaan.

Vierailija
47/61 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle riitti vanhustyö ja irtisanoin itseni ja olen nyt tehnyt pienesti keikka hommia jotta voisin siirtyä sairaalaan töihin. Eipä ole näkynyt työpiakkaa vaikka jo juoden etisinyt. Nyt keikkaakin vähän tarjolla joten työttömänä ollaan. Toivo elää yhä että pääsen sairaalaan hommiin!

Vierailija
48/61 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 18:51"]

Itselle riitti vanhustyö ja irtisanoin itseni ja olen nyt tehnyt pienesti keikka hommia jotta voisin siirtyä sairaalaan töihin. Eipä ole näkynyt työpiakkaa vaikka jo juoden etisinyt. Nyt keikkaakin vähän tarjolla joten työttömänä ollaan. Toivo elää yhä että pääsen sairaalaan hommiin!

[/quote]

Ei juoden vaan vuoden etsinyt hommia :D hahaha en siis ole mikään alkoholisti lähihoitaja vaikka niitä onkin ;) Tuntuu että vanhuspuolella ovat kaikki mielenvikaiset töissä. Suurin osa työkavereista jotenkin sekaisin.

Vierailija
49/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajienkin työsuhteita ketjutetaan eikä ne valitse sen takia kortistoa.

Pakkokoulutus voi tietty olla yksi syy.

Vierailija
50/61 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

loka-autonkuljettaja ei joudu kädellä koskettelemaan paskaa mutta lähihoitaja joutuu. 

Vierailija
51/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä, kuin muutakin porukkaa..?

Vierailija
52/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni aloittaa syksyllä lähärin opinnot ja on vähän mietityttänyt, mahtaakohan hän saada töitä valmistuessaan. Asumme Turussa ja täällä koulutetaan porukkaa mielestäni yli tarpeen (Turun seudun sote-alan oppilaiden määrä tulevana syksynä mielestäni aivan liian suuri).

Vierailija
53/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla siitä syystä, että työnantajat eivät suostu palkkaamaan kunnon sopimuksilla, vaan tehdään viikon sopimus ja se toistetaan x100. Lisäksi jotkut työpaikat ovat olleet sellaisia, että olet lähtenyt itkien vuorosta kotiin. Monet ovat mielummin työttömiä kun tekevät paskaduunia.

Vierailija
54/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin nyt viikon sopimuksia sentään...

Vierailija
55/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:51"]Viime luvun mukaan meillä on noin 6000 työtöntä lähihoitsua. Miksi?[/quote]

Minkä "viime luvun"? Lähde? Meillä vakihenkilökunta painaa niska limassa töitä, koska sijaisia ei ole. Tai olisi, mutta he eivät ole tavoitettavissa...

Vierailija
56/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kyse ole alan pätkätyöläisyydestä, eli iso osa tekee pätkiä  ja on pätkien välillä työtön. Sukulaisnainen on tainnut olla tänä vuonna jo kolme kertaa työttömänä. Hänellä on kyllä hyvät elintavat. Hoitajapula kerrotaan julkisuudessa väärällä tavalla. Puhutaan että vanhustenhoitajista on pulaa, niin on, mutta ei ole edes paikkoja auki, eli viroista niissä hommissa se pula on, ei tekijöistä. 

Vierailija
57/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vakituisessa työssä siitä asti kun valmistuin lähihoitajaksi 8-vuotta sitten. Meillä on nykyään paljon opiskelijoita, jotka ovat esim. vakuutusyhtiön maksamina lähteneet opiskelemaan alaa, vaikka millään tavalla fysiikka ei sitä kestä. Ja sitten on myös monia maahanmuuttajia. Suomen kielen osaaminen saattaa olla tosi huonoa, itseäni ei esim. englanniksi keskustelu haittaa, mutta moni iäkäs tai vammainen asiakas ei osaa.

Meillä on hyvin vähän tarvetta sijaisille, mutta kuka oikeasti haluaa jatkuvasti tehdä töitä jollain muutaman viikon sijaisuudella? Kyllä sitä rahaa elämiseen tarvitsee jatkuvasti.

Vierailija
58/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:51"]Viime luvun mukaan meillä on noin 6000 työtöntä lähihoitsua. Miksi?[/quote]

Minkä "viime luvun"? Lähde? Meillä vakihenkilökunta painaa niska limassa töitä, koska sijaisia ei ole. Tai olisi, mutta he eivät ole tavoitettavissa...

[/quote]

Sijaisten saamisen ongelmia kannattaa myös miettiä työyhteisönkin kesken.

Itse olen ollut keikkalaisena ja minut on haukku varkaaksi ja vaikka miksikä muuksi. Ja samaan syssyyn itketty krotiilin kyyneliä kun kukaan ei halua tulla sijaistamaan. Miksiköhän ei?

Lähihoitajakin on ihminen, jonka ammattitaitoa kannattaa arvostaa ja kohdella häntä ihmisenä ja ammattinsa osaavana henkilönä. Eipä hirveästi saikkareitakaan nappaisi keikkaa heitää paikoissa joissa ilmapiiri on myrkyllistä ja kaikki sijaiset haukutaan maanrakoon ja keksitään kääntää kaikki omat mokat niiden syiksi.

Vierailija
59/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimekiksi Kellokoskella on pulaa hoitajista ( kokeneista mielentervyspuolen ammattilaisista) joten sellaisia löytyy suosittelen ottamaan yhteyttä sinne

Vierailija
60/61 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan taso romahti lähihoitajakoulutuksen myötä. Kun vielä koulutettiin ihan perushoitajia, mielureita ja kehitysvammahoitajia, taso oli hyvä ja ihmiset osasivat tehdä töitä. Mutta kun alkoi tulla näitä peruskoulusta lähärikouluun lähteviä hoitajia, on taso mennyt alas kuin lehmän häntä. Vanhan koulutuksen käyneet hoitajat ovat jäämässä eläkkeelle pikkuhiljaa ja tilalle tulevat nämä pitkäaikaistyöttömät ja alkoholiongelmaiset, jotka on koulutettu hoitajiksi ja peruskoulusta lähäreiksi lähtevät pissispimut, niin oolalaaa, siinä sitä on hoitoalan tasoa Suomessa.

Ennen piti olla 18v ennen kuin pääsit sairaanhoito-oppilaitokseen. Nyt hoitajiksi koulutetaan kaikki lääkkeiden väärinkäyttäjät yms.