Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17,5v menkat eivät alkaneet..

Vierailija
11.07.2014 |

Oon 17,5v ja menkat eivät ole alkaneet vieläkään. En oo puhunut kellekkään terkkarille, lääkärille yms. Mikä voi olla?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:37"]

Toisaalta, jos aloittajalla ei ole vielä seksielämää eikä halua missään vaiheessa elämäänsä lisääntyä, ei oo mikään kiire lääkäriin.

Mutta jos joskus haluaisit lapsia tai seksiä, kannattaa niissä tutkimuksissa käydä.

[/quote]

Ne menkat on tärkeitä ihan fysiologisista syistäkin, ei vaan lapsientekosyistä!

Kyseessä voi olla esim. umpinainen immenkalvo, jolloin kuukautisveri ei pääse ulos ja on täyttänyt emättimen ja kohdun. Siihen liittyy luonnollisesti korkea tulehdusriski ja vaatii kirurgista hoitoa. Tai voi olla muu synnynnäinen rakennevika tai jokin sairaus. Kuukautiskierto liittyy myös luuston kuntoon naisilla, ja liian alhaiset hormonitasot aiheuttaa osteoporoosia.

Eli äkkiä sinne lääkäriin.

Vierailija
42/48 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekuriin heti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kannattaako 16,5-vuotiaan mennä vielä lääkärille tai terveydenhoitajalle kun kuukautisia ei ole näkynyt vieläkään? Paino täysin normaali, enkä ole mikään himourheilija.

Vierailija
44/48 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 14:07"]Entä kannattaako 16,5-vuotiaan mennä vielä lääkärille tai terveydenhoitajalle kun kuukautisia ei ole näkynyt vieläkään? Paino täysin normaali, enkä ole mikään himourheilija.

[/quote] kannattaa

Vierailija
45/48 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä varmasti haittaakaan ole, että käyt vaikka terkkarilla kertomassa asiasta. Hän osaa varmasti ohjata eteenpäin, esim. kannataako lääkärille mennä heti vai vaikka esim. parin kuukauden odottelun jälkeen. Ei tartte itsekään stressata enää asiaa, jos on alkanut sille jotakin tehdä. 

Vierailija
46/48 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tämä vastaus tulee aika paljon myöhässä, mutta josko tästä jollekin toiselle olisi vielä hyötyä.

Olin siis itse joitakin kuukausia päälle 17-vuotias, kun sain ensimmäiset kuukautiseni. Sen jälkeen olivat varmaan puoli vuotta tai pidempäänkin poissa, ja ovat suunnilleen niiltä main eteenpäin tulleet aina säännöllisen epäsäännöllisesti 40-60pv välein. Todennäköisin syy omien menkkojeni viivästymiseen oli PCOs sekä jo syntyessä saadut huonot rautavarannot - noiden molempien kanssa on silloin tällöin ongelmia edelleen.

En jostain syystä osannut itse olla kovin huolissani menkkojeni viivästymisestä. Ennemminkin olin vain tyytyväinen omaan tilanteeseeni, kun kuuntelin kaverien kokemuksia omista pms-oireistaan ja muista hankaluuksista, eikä lasten saanti ole itseäni koskaan kiinnostanut.

Voi siis hyvin olla, että kyllä ne menkat sieltä alkavat "itsestään" piankin, kuten minulla kävi. Käynti lääkärin tai terveydenhoitajan luona vastaavassa tilanteessa on myös oikein hyvä ajatus, siltä varalta että kuukautisten puuttumisen taustalla on esimerkiksi jokin sairaus, johon olisi hyvä saada hoitoa.

T: täti 42v

Vierailija
47/48 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä. Voit antaa paljaalla.

Vierailija
48/48 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transnaisilla on usein tämä tilanne, ettei menkat tule samalla tavalla kuin muilla naisilla.