Kielletään puuarkuissa hautaaminen!
Maailman yksi turhimmista asioista on arkkujen teko puusta.
Pahviarkku, joka kestää sen, että hautaan saadaan laitettua, ei mitään turhaa maaperään, metalleja, lakkaa ja sen sellasta.
Typerää touhua, että ihmiset joutuu ostamaan kalliilla arkun, joka pannaan maahan maatumaan.
Polttohautas on hyvä, mutta kaikkialla ei palvelua ole, eikä ruumista mielestäni kannata kärräillä sinne ja tänne.
Pahviarkussa maatumaan!
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Hautauskuluja ylipäätään saisi kyllä myös keventää. Ihan kohtuuttoman kallista.
Viime vuonna hoidin ystävän hautausjärjestelyt. Hän oli toivonut juuri tuota ns pahviarkkua (oli muuten kaunis!), tuhkausta ja tuhkan sirottelua Pyhäjärveen. En voi pitää mitenkään kalliina noita järjestelyjä.
Tää ketju ahdistaa, pelkään kuolemaa ja haudatuksi tulemista tai polttohautausta.
Kielletään hautaaminen! Kristittyjenhän pitäisi nousta taivaaseen kuoleman jälkeen niin miksi niitä mullan alle tuupataan?!
Nykyään on jo kaikenlaisia eco-friendly/sustainable coffins. On tehty punomalla esim. bambusta, banaaninlehdistä tai muusta puuaineksesta.
En vaan ole ikinä kuullut että Suomessa oltaisiin edes harkittu tuollaista? Voisi olla markkinarako. Kyllähän meilläkin esim pajua löytyy josta näppärästi kutoo täyshajoavan arkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hittoako olette kieltämässä arkkuhautaamista sellaisilta jotka haluavat haudata omaisensa arkussa, useimmiten tämän omasta toiveesta.
Ette te sitä arkkua maksa vaan ne omaiset.
Ehdottomasti kiellettävä, suojellaan pohjavesiä.
Ikäänkuin maahan kaivettu puulaatikko tuhoaisi pohjavedet.
Mätänevä ruumis. Oot yksinkertainen.
Ei ole ongelma pohjavesille edelleenkään. Luulet, että näitä ei tutkittaisi?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sitä paitsi ruumis maatuu tiiviissä arkussa hitaasti. Jos tuhkaus ei ole mahdollinen, hautaus on tehtävä mahdollisimman nopeasti maatuvasta ympäristöystävällisestä materiaalista.
Maasta sinä olet tullut, maaksi olet jälleen palaava. Itse toivon tulevani ravinteikkaaksi kasvualustaksi puille ja pensaille.
Googlaa recompose.
Ihan mahtava idea ja toivottavasti tulee joskus myös suomeen.
Miten pahviarkku kestää kantamisen liinoilla tai kahvoista?
Minä en ymmärrä ollenkaan tuota hautausmaiden ideaa. Kokoelma maan alla mädäntyviä nimiä arkuissaan. Tuhkaus on järkevää. Tiibettiläiset ovat tässäkin toki ekologisempia - heidän rituaalinsa on heittää palat petolinnuille heti kiertoon. Se on kyllä aika rajua länsimaiselle mielelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ollenkaan tuota hautausmaiden ideaa. Kokoelma maan alla mädäntyviä nimiä arkuissaan. Tuhkaus on järkevää. Tiibettiläiset ovat tässäkin toki ekologisempia - heidän rituaalinsa on heittää palat petolinnuille heti kiertoon. Se on kyllä aika rajua länsimaiselle mielelle.
Tavallaan sen perinteen ymmärtää, mutta nykyaikaan kyllä sopisi paremmin jokin kaunis muistolehto jossa on menehtyneiden nimilaatat. Tuhkat voi sitten viedä jonnekin vainajalle mieluisaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan sen perinteen ymmärtää, mutta nykyaikaan kyllä sopisi paremmin jokin kaunis muistolehto jossa on menehtyneiden nimilaatat. Tuhkat voi sitten viedä jonnekin vainajalle mieluisaan paikkaan.
Tarkoitin siis hautausmaita, en tuota vuoristokierrätystä. :D Toki ymmärrän senkin. Sen yhden kulttuurin tapa nostaa ruumiit kerran vuodessa ylös haudoistaan ihailtavaksi on jo vähän liikaa.
Ei mitään arkkua. Haudataan siten, että pää jää maan pinnalle; ei tarvita hautakiveäkään. Säästyy kallioperääkin.
Hiuksista saa mattoja, kynsistä eristyslevyjä. Luista tarve-esineitä. Possunruoaksi kelpaa melkein kaikki. Kiertotalous on päivän trendi. T. Ekomeeninen nekrohippi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautauskuluja ylipäätään saisi kyllä myös keventää. Ihan kohtuuttoman kallista.
Viime vuonna hoidin ystävän hautausjärjestelyt. Hän oli toivonut juuri tuota ns pahviarkkua (oli muuten kaunis!), tuhkausta ja tuhkan sirottelua Pyhäjärveen. En voi pitää mitenkään kalliina noita järjestelyjä.
Hienoa että oli kaunista. Mutta mitään ylimääräistä ei pidä heittää veteen vesiä rehevöittämään. Heitetään mieluummin metsään.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina miettinyt, että miksi kukaan ei puutu tähän. Vesiin kulkeutuu kaikki metallit, lakat ja muut, joka arkkujen teossa käytetään.
Hautausmaat ei ole pohjavesialuueella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sitä paitsi ruumis maatuu tiiviissä arkussa hitaasti. Jos tuhkaus ei ole mahdollinen, hautaus on tehtävä mahdollisimman nopeasti maatuvasta ympäristöystävällisestä materiaalista.
Maasta sinä olet tullut, maaksi olet jälleen palaava. Itse toivon tulevani ravinteikkaaksi kasvualustaksi puille ja pensaille.
Haudanpeittäjät voivat rikkovat arkunkannen kaivurinkauhalla. Olen kuullut tälläistä.
Vierailija kirjoitti:
Täältä kannatus myös!
Riistoa on arkkukappa.
Sen voi tehdä itse jos ei ole täysin kädetön.
Puu on ekologisempi kun pahvi, ei tarvita mitään energiaa ja luonnonvaroja tuhoavaa valmistustapaa.
Tuhkausta kaikille. Ruumiit ovat ongelmajätettä, kaikki kudokset missä ties mitä lääkejäämiä imeytyy luontoon. Onko se hyvä ja turvallinen vaihtoehto?
Ap, kaikki ei halua polttohautausta. Esim.vanhempani ei halunneet. Heillä täysi oikeus saada haluamansa hautaus!
Arkuista ei mitään myrkkyjä leviä, ihan höpö höpö juttua.
Mätänevä ruumis. Oot yksinkertainen.