"Päivällä ikkunat kiinni"-ohje, kun ulkona on yhtä lämmin kuin sisällä?
Jos asunnossa sisällä on 27 astetta ja ulkona on 27 astetta, onko mitään syytä noudattaa ohjetta? Aurinko paistaa, muttei kohtisuoraan taloon.
Kommentit (37)
Meillä paistaa aurinko koko päivän kahteen seinään ja nämä hehkuvat lämpöä öisinkin. Sälekaihtimet kiinni koko ajan, ikkunat auki vain öisin. Sisällä on enimmillään noin 26-27 astetta, öisin laskee 24 asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse seuraan lämpötiloja hyvin tarkasti. Heti kun ulkona on viileempää kun sisällä voi avata ikkunat. Mutta ei missään nimessä silloin kun ulkona on kuumempaa kun sisällä.
No sisällähän on jo 23C keleillä +30C, ainakin jos asunnossa asuu joku. Tältä pohjalta tuuletuskikkailut on lähinnä epätoivoisia tekoja. Ihminen, mahdolliset elukat ja tekniikka nostaa asuntojen lämpötilan sellaiseksi että ei tarvi vaatteita pitää tammikuussakaan.
Ikkunat kiinni lämpötila sisällä nousee pian korkeammaksi kuin ulkona, koska auringon säteily lämmittää ja lämpö ei pääse ulos.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki ikkunat ja verhot auki. Mikään ei ole hullumpaa kuin lämpimällä aurinkoisella kesäsäällä istua sisällä pimeässä verhot kiinni. Kyllä sitä ankeaa kylmää pimeyttä piisaa taas talvella ihan liikaakin. Silloin saa turhaan toivoa aurinkoa ja lämpöä.
Lämpimällä aurinkoisella kesäsäällä ei istutakaan sisällä vaan ollaan ulkona. Niinhän etelämaalaitsetkin tekevät: istuvat isojen puiden katveessa puistoissa tai markiisien alla terrasseilla kotonaan tai kahvibaareissa. Lämmität siis makuuhuoneesikin 30 asteiseksi kesähelteillä pitämällä ikkunat ja verhot auki? Kiva nukkua siinä kuumuudessa jonka itse aiheutat.
Ulkolämpötila mitataan varjosta. Auringossa lämptila on helposti 38-48 astetta. Siksi ikkunat ja verhot kiinni. Varjon puolelta voi ikkunaa pitää auki.
En ymmärrä miten nykyisissä taloissa on edes mahdollista tilanne hellekausina, että ulkona olisi kuumempi kuin sisällä. Siis ilman ilmastointia. Aamulla kun herään niin sisällä on 28 astetta.
Ainakin useampikerroksisessa rakennuksessa lämpö nousee yläkertaan ja sitä kautta alakerta on useamman asteen viileämpi kuin ylemmät kerrokset. Jos tuossa tilanteessa avaan alakerran ikkunan, lopputuloksena lämmität alakerran ja lisäät myös yläkerran lämpövarausta. Kun teet tuon niin tulet samalla lämmittäneeksi myös talon rakenteet mikä takaa ettei rakennus viilene vähään aikaan.
Niin ne tekee tuolla lämpimissä maissa. Yöllä tuuletetaan viileällä ilmalla asuntoa. Seinät jäähtyy. Päivällä pidetään visusti ovat ja ikkunat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu niitä kiinni pitäisi helteellä?!
No mitä järkeä on pitää ikkunoita auki, jos ulkoa virtaa sisään yhtä lämmintä ilmaa, jota sisällä jo on.
Tai vieläkin lämpimpää ilmaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä paistaa aurinko koko päivän kahteen seinään ja nämä hehkuvat lämpöä öisinkin. Sälekaihtimet kiinni koko ajan, ikkunat auki vain öisin. Sisällä on enimmillään noin 26-27 astetta, öisin laskee 24 asteeseen.
Sama juttu meillä, ikkunoita pidetään auki vain öisin. Verhot kiinni koko päivän huoneissa johon aurinko paistaa.
Ehkä toimii jossain hirsitalossa missä ei ole ketään kotona. Mutta tällaisessa tavallisessa suomalaisessa puutalossa lämpötila nousee sisällä kuumemmaksi kuin ulkona, jos ikkunoita pitää kiinni.
Vaikka lämpötila ulkona oikeaoppisesti, eli varjossa, mitattuna olisi alhaisempi kuin asunnon sisällä, ikkunaa ja verhoja kannattaa silti pitää päivällä kiinni niinä hetkinä, jolloin auringon porotus kuumentaa ilmaa juuri ikkunan kohdalla. Minulla on esim. tällä hetkellä noin: sisällä 27 astetta, ulkona 26, mutta aurinko paistaa juuri tuuletusikkunoiden kohdalla.
Kun auringonpaiste siirtyy päivän kuluessa toiselle puolen taloa, avaan akkunat (mikäli lämpötila on alhaisempi ulkona kuin sisällä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki ikkunat ja verhot auki. Mikään ei ole hullumpaa kuin lämpimällä aurinkoisella kesäsäällä istua sisällä pimeässä verhot kiinni. Kyllä sitä ankeaa kylmää pimeyttä piisaa taas talvella ihan liikaakin. Silloin saa turhaan toivoa aurinkoa ja lämpöä.
Lämpimällä aurinkoisella kesäsäällä ei istutakaan sisällä vaan ollaan ulkona. Niinhän etelämaalaitsetkin tekevät: istuvat isojen puiden katveessa puistoissa tai markiisien alla terrasseilla kotonaan tai kahvibaareissa. Lämmität siis makuuhuoneesikin 30 asteiseksi kesähelteillä pitämällä ikkunat ja verhot auki? Kiva nukkua siinä kuumuudessa jonka itse aiheutat.
Olenko mä ainoa, jonka työpiste on sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu niitä kiinni pitäisi helteellä?!
No mitä järkeä on pitää ikkunoita auki, jos ulkoa virtaa sisään yhtä lämmintä ilmaa, jota sisällä jo on.
Tai vieläkin lämpimpää ilmaa?
Ei tätä perustalliaiset tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, jonka työpiste on sisällä?
Varsinaisesti koronasta ja etätyöstä ei ollut mielestäni kyse. Eikö työpisteissä suurimmassa osassa firmoja ole ilmastointi? Eri asia tietty jos teet etätyötä kotona. Siltikin pitäisin iltapäivällä ikkunat ja verhot kiinni kotona, ettei kuumuus tule sisälle.
Kyllä minä ainakin pidän ikkunan auki että saa raitista ilmaa
Itse seuraan lämpötiloja hyvin tarkasti. Heti kun ulkona on viileempää kun sisällä voi avata ikkunat. Mutta ei missään nimessä silloin kun ulkona on kuumempaa kun sisällä.