Suomessa on todella paskat palkat
Tänään ohjelmasarja 3/8 "Töitä Tanskan työttömille" työttömät pantiin kokeilemaan töitä hotellisiivoojina, liksa 3000€!! Suomessa sairaanhoitaja taitaa saada vuorotöissä just ja just sen verran!
Suomessa pieni eliitti kusettaa suurinta osaa kansaa ja kansa äänestää eliittiä kerrasta toiseen.
Kommentit (79)
Ei ole. Suomen keskipalkka on maailman suurimpia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage) ja tuloerot maailman pienimpiä (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality) eli erityisesti pienituloset työssäkäyvät saavat Suomessa varsin hyvää palkkaa maailmanlaajuisesti vertailtuna.
HOHHOIJAA! itse olen eräässä tehtaassa duunissa ja siellä suurin osa tienaa 1600e/kk ja n. 1500 työntekijää firmassa. Sitten on viellä huonompipalkkaisia siellä firmassa. Mitään erikoista ei voi tehdä tuolla palkalla suomessa. Verotus liian suurta ja lisää pitäis verottaa?! SUOMI ON TÄYNNÄ PASKAPALKKAISTA PORUKKAA JOILLA EI OLE MITÄÄN ARVOA. Pitäisi vaan olla hiljaa ja kituuttaa. Keskiarvon nostaa se miten jotkut sitten rapii ihan hulluja palkkoja vaikka tulos olisi huonoa + huono tulos revitään lisätyötunteina tai suurennettuina tuotantomäärinä perus työntekijöiltä... eikä näy lisääntyneet tuotannot edes palkassa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:52"]
Ei ole. Suomen keskipalkka on maailman suurimpia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage) ja tuloerot maailman pienimpiä (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality) eli erityisesti pienituloset työssäkäyvät saavat Suomessa varsin hyvää palkkaa maailmanlaajuisesti vertailtuna.
[/quote]
Eli Suomessa on maailman köyhimmät rikkaat ja rikkaimmat köyhät.
Ei pitäisi vertailla palkan keskiarvoa, vaan mediaania.
Suomen palkkatasosta kiukuttelevat! Menkää ulkomaille töihin. Työvoima saa nykyisin liikkua vapaasti maiden välillä ja teillä on tasan vapaus lähteä suuripalkkaisiin töihin ulkomaille jos olette tyytymättömiä palkkatasoonne Suomessa.
Tässäpä hieman ajankohtaista tietoa muihin euromaihin verrattuna:
Työkaveri lähti meidän Saksan toimistolle alkuvuodesta ja palkka nousi paikallisen standardin mukaiseksi vaikka tekee siellä samaa työtä kuin täällä, ja samaa työtä siis kuin minäkin.
Hänelle jää siellä verojen jälkeen 3000 euroa käteen ja minun palkka täällä on 3000 euroa miinus verot! Eli käytännössä he saavat Saksassa suoraan nettona sen minkä me Suomessa bruttona, ja kaikissa tuotteissa ja palveluissa on alemmat arvonlisäverot, plus että asuminen ja autot ovat edullisempia joten rahaa jää enemmän lomamatkoihin jne. Heillä lisäksi 6 vkoa palkallista vuosilomaa, meillä vain 5. Saattaa olla että minäkin siirryn tuonne Saksaan ensi vuonna.
Ei suuret tulot vaan ne pienet menot.
Kollega lähti Norjaan töihin, palkka nousi heti 1500 euroa, siellä saa vuodessa 13 kk palkan ja kaikki lomarahat verottomina.
Ruotsissa ja Tanskassakin on paremmat palkat ja edut kuin Suomessa.
Miksi olemme edelleen Pohjoismaiden häntäpäätä, Pohjoismaiden ns. kehitysmaa?
Suomella ei ole ihan samoja öljytuloja kuin Norjalla, että ihan suoraan ei kannata verrata heidän palkkoihin. Yleinen hintataso on myös korkea Norjassa (jopa Suomeen verrattuna).
Meidän yksiköstä lähti Tanskaan yksi kaveri ja hänen palkka nousi todella vähän, ja Kööpenhaminan hintataso on niin kova että asuvat Ruotsin puolella.
Suomen palkkataso pitäisi saada korkeammaksi. Nyt täällä syyllistetään niitä jotka vaativat työstään kunnon palkkaa ja käsketään mennä ulkomaille. Sen sijaan olennainen kysymys olisi, miksi Suomen palkkatasoa ei muka voida nostaa. Eihän se ole kuin tahtokysymys. Maksamalla kunnon palkkoja saa parempia työntekijöitä ja työhön sitoudutaan paremmin. Kun työnantajat maksavat paskoja palkkoja, on selvää, että työntekijät tekevät siitä omat johtopäätöksensä. Suomalaisten pitäisi näyttää joukkovoimansa ja yksinkertaisesti yleislakolla pistää työnantajat polvilleen. Mitään ei tapahdu, elleivät palkat nouse eikä siitä anneta periksi.
Suuri syy suomipalkkojen epätasajaossa on:
1. paljon tyhjäntoimittajia ja paskanlässyttäjiä pikkupomoja jotka nostavat korkeaa palkkaa tekemättä mitään ja korkeintaan juonivat ja kyräilevät työpaikalla ja antavat kaiken kakan valua vaan alaspäin
2. paljon suojatyöpaikkalaisia jotka valittaa enemmän kuin tekee, alkoholisteja joita hyysätään, ikisairaita, ikimasentuneita ja stressaantuneita tapauksia joiden päät ei kestä ja jotka lähtee monen viikon burn out-lomalle heti jos heitä pyytää vahingossakin tekemään jotain pientä juttua jopa pitkällä aikataululla.
Molemmat tulevat yritykselle kalliiksi ja siksi se arvokas, aikaansaava keskitaso eli asiantuntijat ja työntekijät saavat suhteessa huonoa palkkaa koska sitä nostetaan LIIKAA tuolla sekä ylä- että alatasolla (väliporrasjohtajat + suojatyöpaikkalaiset).
Palkkataso ei ole noussut samassa suhteessa kuin kustannukset.
Tuloerot puhuttavat Tuure Parkkista:
Suomessa palkat pitäisi olla min 6000€.mac 7000€.Sillä pärjättäisi..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:52"]
Eli Suomessa on maailman köyhimmät rikkaat ja rikkaimmat köyhät.
Helv*tin hyvin sanottu! Se on juurikin näin!
Seitsemän vuotta vanha aloitus.
Saksassa on minimipalkka jotain 11,50 euroa.
Sillä käy moni saksalainen töissä, Ja siellä on myös vuokrataso noussut huikeasti.
Tällä palstalla luuserit vaativat muka kolmen tonnin palkkoja, jolla vasta lähtisivät töihin.
Harva kouluttautunutkin ihminen saa kolmen tonnin kuukausipalkkaa.
Suomessa ja vain Suomessa on vinoutunut käsitys ainakin tämän palsan työttömillä ja etenkin niillä luusereilla, että millä summalla muka juuri mä lähtisin töihin.
Toisekseen juuri Tanska on monila osin kalliimpi maa elää, kuin vaikka Suomi.
Ei minulla ainakaan ole paska palkka. Olen sen itse neuvotellut kohdalleen ja olen todella tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
HOHHOIJAA! itse olen eräässä tehtaassa duunissa ja siellä suurin osa tienaa 1600e/kk ja n. 1500 työntekijää firmassa. Sitten on viellä huonompipalkkaisia siellä firmassa. Mitään erikoista ei voi tehdä tuolla palkalla suomessa. Verotus liian suurta ja lisää pitäis verottaa?! SUOMI ON TÄYNNÄ PASKAPALKKAISTA PORUKKAA JOILLA EI OLE MITÄÄN ARVOA. Pitäisi vaan olla hiljaa ja kituuttaa. Keskiarvon nostaa se miten jotkut sitten rapii ihan hulluja palkkoja vaikka tulos olisi huonoa + huono tulos revitään lisätyötunteina tai suurennettuina tuotantomäärinä perus työntekijöiltä... eikä näy lisääntyneet tuotannot edes palkassa.
Ompa katkera tilitys.
Sinuna on varmasti helppo olla.
Ikävää.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:49"]
Päinvastoin, Suomessa on liian korkeat palkat. Jossain afrikan maassa kirrätettävän paperin keräyksestä kaatopaikalta oli päiväpalkka 7 senttiä tunnilta.
Suomessa on liian kallista ja se on suurisyy työttömyyteen. Työllisillä ei ole "oikeutta" valittaa palkoista, kun isolle osalle ei riitä työtä.
Verotuksen progressiota tosin kyllä pitäisi keventää.
[/quote]
Ja juurikin viennin vähyyteen.