Onko todellakin väärin, että 6v pakkaa kaiken tarvittavan itse?
Menee syksyllä eskariin. Lapsi osaa lukea ja tapanani on ollut jo 2 vuotta, että teen listan, johon merkkaan kuinka monet vatekappaleet kutakin tarvitaan, hygieniatarvikkeista, jalkineista, jotka laitetaan muovipusseihin, ulkovaatteista, lelumäärästäö, iltasatukirjasta ja eväätkin tekee listan mukaan itse.
Sitten kun on kasannut tarvikkeet esim. sohvalle/omalle sängylleen, niin tarkistetaan yhdessä, että sopiiko esim. vaatteet kohtalaisesti yhteen. Lisäksi listassa voi ollahuomioita, että laita sampoo pieneen pulloon yms.
Toki silloin, kun lapsi oli 4v, niin lista oli helpompi ja siinä oli vähemmän motoriikkaa vaativia tehtäviä (esim. ne sampoopullot täytin itse)
Ollaan menossa matkalle huomenna. Kaverini oli kahveella samaan aikaan kun lapseni pakkaili tavaroita listasta. Kaverini oli pöyristynyt, kun lapsi joutuu tekemään noin paljon töitä ja että annan lapsen kokea yksinäisyyttä yms, koska äiti ei ole auttamassa noissa hommissa. ( Ja toki autan, jos lapsi apua tarvitsee, mutta on aika hyvin oppinut tässä vuosien saatossa eikä tarvitse enää niin paljon apua.)
Väärin on myös se, että käytetään tuota lukemistaitoa hyödyksi: kuulemma lapsi saa lukea hauskoja juttuja, mutta on väärin, jos lapsi ennen kouluikää käyttää lukemista oikeisiin töihin.
Kommentit (51)
Mä rakastin pienenä sadepäivänä, kun osasin ja sain lukea itse. Ei se ollut mitenkään leikkimisestä pois! Mun lempileikkiä oli kirjotella pieniä tarinoita, mutta se ei estänyt hoivaamasta nallea tai leikkimästä mieleisiä kauppaleikkejä. Mutta kun olin paljon yksin, kun olin perheen ja naapuruston nuorin, sain lukemisesta tosi paljon ajanvietettä kun muut olivat koulussa.
Eikä meidän tosi aikaisin lukemaan oppinut poikakaan leikkimistä lopettanut. Lukutaito vain toi leikkeihin lisää ulottuvuuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 02:28"]
Olisi se nyt vaan kaikista nopeinta ja tehokkainta tehdä itselleen se lista ja pakata tavarat laukkuun, kuin antaa pienen lapsen häärätä ja kun kuitenkin aikuinen joutuu tarkistamaan. Lapsi voisi korkeintaan miettiä lelujansa ja kysyä vielä aikuiselta onko sopivia. Näin ainakin meillä tehtiin lapsen ollessa pieni. Vähän vanhempana alkoi pakkailemaan omia kamojansa.
[/quote]
Ihan varmasti. Mutta näiden nopeiden ja tehokkaiden vanhempien lapset eivät opi tekemään asioita, kun siihen ei koskaan anneta tilaisuutta.
Ap: Olen samaa mieltä kanssasi. Lapsia pitää tukea tekemään asioita itse ja saamaan sitä kautta onnistumisen ja oppimisen kokemuksia.
Oletko muuten perehtynyt Montessori-pedagogiikkaan? Siinä on paljon samoja elementtejä kuin sinun ajatusmaailmassasi. =)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:09"]
Luitko tämän päivän Hesarista jutun Jari Sinkkosen jutun lapsista, jotka eivät saa olla lapsia?
[/quote]
Ja se, että pakkaa tavarat laukkuun estää sen, ettei lapsi saa olla lapsi? Mun mielestä nää av:n jutut on kyllä vähän huvittavia. Ja alkaa vissiin olla Sinkkosenkin jutut.
Jos ap olisi kertonut, että lapsi osallistuu lettujen paistoon siten, että katsoo listasta mitä tarvitaan ja kasaa ne pöydälle ja mittaa äidin valvonnassa ainekset ja sekoittaa, se olisi herttaista lapsen osallistamista kotitöihin jo pienestä pitäen, "niinhän ne lapset oppii". Mutta kun kyseessä on vähän epätavallisempi juttu (kunnon av-mamma pakkaa poikansa armeijakassinkin), niin jopa on lapsuus jäänyt elämättä.
Onko meillä ollut jotenkin kummalliset opettajat, kun ihan eskarista saakka on kannustettu siihen, että lapsi itse huolehtisi tavaroistaan, läksyistään ja varusteistaan viimeistään ekan luokan alkaessa?
[/quote]
sinkkonen ei sanonu ettei lapsi saa pakata laukkua.
Tuskin nyt ap joka viikko matkustelee isoa pakkausta vaativasti. Tuohan kuullostaa hauskalta leikiltä! Josta vielä hyötyä. AP on sinnikäs kun tekee noin, itse sorrun vaan nopeasti mättämään lasten kamat matkasäkkeihin kun on matkalle meno, lapset pakkaavat vain omat reppunsa missä muutama lelu ja kirja, ehkä osallistuvat eväiden tekoon ja etsivät tossut jos mennään pitkästi junalla. Vanhempi lapsi tuon 6v. meillä.
Ei se OLE niin musta-valkoista. Onko sul huono omatunto ku kyselet
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:02"]
Kuinka aikaisin oikein lapset oppivat nykyään lukemaan ja kirjoittamaan, kun kakkosen lapsi on tehnyt itse listankin ennen eskaria :O
Sparraatteko te niitä lapsia, kun ei ainakaan meidän paiväkodissa opeteta lukemaan?
Mitä ne sitten koulussa tekevät, kun muut opettelevat lukemaan?
Antakaa lasten leikkiä, hyvänen aika!
[/quote]No meidän lapsi oppi itsekseen neljävuotiaana. Elokuussa alkaa eskari. En tiedä, mitä tekee koulussa kun muut opettelevat kirjaimia. Toivottavasti opettaja keksii mielekästä tekemistä.
Meillä 3v pakkaa jo tavaransa äänilistan mukaan. Lukee vielä huonosti, mutta laitan mp3 soittimeen listan ja kerää sen mukaan tavaransa, kun lähdemme reissuun.
Ihan huippua, että lapsi saa onnistumisen kokemuksia ja oppii tuolla tavalla! Pisteet äidille siitä, että tekee selkeän listan ja näkee vaivaa, sen sijaan että pakkaisi itse nopeasti. Eiköhän kyseisen lapsen äiti/isä tiedä, mihin oma lapsi on jo valmis. Jotkut kun eivät osaa pakata itse vielä rippileirille lähtiessäkään :)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:02"]
Kuinka aikaisin oikein lapset oppivat nykyään lukemaan ja kirjoittamaan, kun kakkosen lapsi on tehnyt itse listankin ennen eskaria :O
Sparraatteko te niitä lapsia, kun ei ainakaan meidän paiväkodissa opeteta lukemaan?
Mitä ne sitten koulussa tekevät, kun muut opettelevat lukemaan?
Antakaa lasten leikkiä, hyvänen aika!
[/quote]
Lapsi oppii, kun on kiinnostunut. Meidänkään päiväkodissa ei opeteta lukemaan, mutta tuetaan lasta silloin kun on herkkyyskausi siihen menossa. Materiaaleja on saatavilla.