Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko asuntolainaa saitte hiljattain ilman säästöjä?

Vierailija
10.07.2014 |

Eli hiljattain asuntolainaa hakeneet irtoaako laina ilman omia säästöjä? Minkä verran saitte lainaa ja millä tuloilla?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:15"]

miten työssäkäyvät ihmiset eivät saa rahaa säästöön?? HUH! Itse olen kesätyössä, alle 2000 netto ja aion pistää säästöön kolmelta kuukaudelta kolme tonnia. yksi tonni on siis jo säästössä ja yksi tonni muista rahoista säästettynä.

[/quote]

Saan palkkaa n. 1200e (netto). Asun keskustassa yksin vuokralla (vuokra aika kallis). Lyhennän opintolainaa reilulla kädellä joka kuukausi (opintolainaa maksettavana yhteensä vielä 16 000 e). Päälle sitten vielä muut laskut, kuukauden ruuat ja peruselämiseen kuuluvat menot. Ei tästä kyllä paljon säästöön saa.

Vierailija
42/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:21"]

miten työssäkäyvät ihmiset eivät saa rahaa säästöön?? HUH! Itse olen kesätyössä, alle 2000 netto ja aion pistää säästöön kolmelta kuukaudelta kolme tonnia. yksi tonni on siis jo säästössä ja yksi tonni muista rahoista säästettynä.

[/quote]

Saan palkkaa n. 1200e (netto). Asun keskustassa yksin vuokralla (vuokra aika kallis). Lyhennän opintolainaa reilulla kädellä joka kuukausi (opintolainaa maksettavana yhteensä vielä 16 000 e). Päälle sitten vielä muut laskut, kuukauden ruuat ja peruselämiseen kuuluvat menot. Ei tästä kyllä paljon säästöön saa.

[/quote]

eipä kyllä, mutta tämän ketjun immeiset vaikuttavat enemmän 2500+ netto-joitain vuosia työelämässä-pariskunta -lainanottajilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin työelämään toukokuussa. Mun ja miehen yhteenlasketut nettotulot noin 2500e/kk eli ollaan aika pienipalkkaisia. Lainaa myönnettiin kesäkuussa 90 tonnia, juuri oikea määrä meille hyvään taloon.

Vierailija
44/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rahan säästäminen tai velkamäärän minimointi ei ole mikään itseisarvo monelle. Mitä järkeä säästää pienistä tuloista? Kuluttamalla rahasta saisi paljon enemmän iloa. Vuosien säästämisestä jää lopputulokseksi joku hassu kymppitonni, jolla ei ole isojen asuntolainojen yhteydessä mitään merkitystä. Säästämisen hyöty tuoda on säästämään opettelu ja pienen puskurirahaston kartuttaminen (jos tällaista ei ennestään ollut). Toki sitten kun nettotuloja on perheessä useita tuhansia, kannattaa vanhuuspäivien varalle kerätä säästöjä ja sijoitusomaisuutta.

Vierailija
45/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja käytät nuo 3000 sitten talven mittaan? Kyllähän monella jää kuukausitasolla tuhansia sivuun, mutta se ei ole säästämistä, kun ne käytetään satunnaisiin suurempiin hankintoihin: autot, matkat, sisustaminen, remontit, mökit, veneet jne. Käytännössä sama lopputulos, jos ostaa nuo samantien luotoilla ja makselee "säästösummat" lyhennyksiä. Jälkimmäisessä tavassa tosin velkaantumisongelmien riski on merkittävästi isompi ja siksi moni mieluummin "säästää" rahaa etukäteen. 

Vierailija
46/67 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:18"]

Rahan säästäminen tai velkamäärän minimointi ei ole mikään itseisarvo monelle. Mitä järkeä säästää pienistä tuloista? Kuluttamalla rahasta saisi paljon enemmän iloa. Vuosien säästämisestä jää lopputulokseksi joku hassu kymppitonni, jolla ei ole isojen asuntolainojen yhteydessä mitään merkitystä. Säästämisen hyöty tuoda on säästämään opettelu ja pienen puskurirahaston kartuttaminen (jos tällaista ei ennestään ollut). Toki sitten kun nettotuloja on perheessä useita tuhansia, kannattaa vanhuuspäivien varalle kerätä säästöjä ja sijoitusomaisuutta.

[/quote]

Aika on sijoittajan paras ystävä. Korkoa korolle -efekti tekee ihmeitä vuosikymmenten aikana. Siksi kannattaa säästää jo niistä pienistäkin tuloista. Säästämällä saa kasvatettua myös omaa ostovoimaansa, kun pääoma jauhaa tuottoa. Me on säästetty meidän lapselle pieniä summia kuukausittain ja vuotuiset pääomatulot nettona on jo jotain 1300€ vuodessa. Tässä on vielä viisi vuotta aikaa säästää ennen kuin hän aloittaa opiskelun ja opiskelijalle tuollainen summa on ihan kohtalainen apu.

Kuluttaminen kannattaa pitää järkevissä rajoissa, että omaisuus karttuu hiljalleen sukupolvelta toiselle. Sopiva määrä varallisuutta tuo tietynlaista turvaa ja antaa ihmiselle enemmän vapausasteita erilaisiin valintoihin elämässä. Jos ei ole syntynyt kultalusikka persiissä, niin säästämällä se varallisuus luodaan.

Vierailija
47/67 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ovat muuttuneet. Me saatiin vuonna 2005 ilman säästöjä 220000€. Tunnissa lainapäätös ja meillä ihan tavalliset työpaikat. Ja marginaaliksi saatiin 0,30. No tuo laina on enää muisto vain.

Vierailija
48/67 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko myös kertoa, että jos säästöjä oli vain vähän, niin kuinka paljon?

Vierailija
49/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vanha ketju, mutta meillä on nyt tilanne että oltaisiin ostamassa omakotitaloa 120 000 hintaa. Emme ole säästäneet kuin 200e ja miehellä on pankista 5000e laina. Haemme lainaa yhdessä. Minä olen työtön tällähetkellä koska valmistuin juuri. Miehellä tulo 2400-2700 € kk. Laskimme että rahamme riittäisi maksmaan taloa ja menoja. Olmme nyt 4 pankista hakenu ja odottelemme soittoa. Onko meillä mitään mahiksia.

T. Epätoivoinen

Vierailija
50/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

52000e yksin. Nettotulot 2200e. Asunnon ostin viime syksynä.

Vierailija
51/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vanha ketju, mutta meillä on nyt tilanne että oltaisiin ostamassa omakotitaloa 120 000 hintaa. Emme ole säästäneet kuin 200e ja miehellä on pankista 5000e laina. Haemme lainaa yhdessä. Minä olen työtön tällähetkellä koska valmistuin juuri. Miehellä tulo 2400-2700 € kk. Laskimme että rahamme riittäisi maksmaan taloa ja menoja. Olmme nyt 4 pankista hakenu ja odottelemme soittoa. Onko meillä mitään mahiksia.

T. Epätoivoinen

Ei ainakaan ilman takaajaa/muuta vakuutta.

Vierailija
52/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu ilman säästöjä. Kaksi työssäkäyvää ja velatonta aikuista hakijoina. Neljästä eri pankista kysyttiin ja yhdestäkään ei saanut yli 10 000 olisi pitänyt olla joka pankkiin omaa käsirahaa.

Vierailija
53/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatu ilman säästöjä. Kaksi työssäkäyvää ja velatonta aikuista hakijoina. Neljästä eri pankista kysyttiin ja yhdestäkään ei saanut yli 10 000 olisi pitänyt olla joka pankkiin omaa käsirahaa.

Ei ilmeisesti muutakaan omaisuutta laittaa takuisiin?

Vierailija
54/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Epätoivoinen

Hei, meillä on kyllä takaajat tiedossa yms. Eli on mahdollisuuksia :)

Vierailija
55/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Epätoivoinen

Hei, meillä on kyllä takaajat tiedossa yms. Eli on mahdollisuuksia :)

Riippuu pankista ja takaajien varallisuudesta ja tuloista. Pelkkä henkilötakaus ei välttämättä riitä.

Vierailija
56/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

150000, opiskelijoita, miehellä varma työsuhde kun opiskelut päättyivät toukokuussa. Miehen tulot brutto 3000t/kk ja Itse opiskelen ja tienaan 1000 bruttona..
Ei säästöjä. En edes tiedä miten saimme puhuttua lainan itsellemme.

Vierailija
57/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lokakuun alussa otettu laina 121 000, tulot bruttona n. 5000 ja nettona n. 3900 (vähän vaihtelee kuukausittain). Säästöjä ei juurikaan ollut, mutta arvokas lisävakuus kylläkin.

Vierailija
58/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmen lapsen yh, jonka bruttotulot: palkkatuloja noin 42 000 e vuodessa + lapsilisät kahdesta (yksi lapsi jo täyttänyt 17 v)  ja pienet elatusmaksutulot. Sain juuri 160 000 lainaa. Helposti.

Vierailija
59/67 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 pankista oli otettu jo yhteyttä mies ollut töissä pääsi juuri, aiko huomenna soittaa aamusta niihin! Pitäkää peukkuja!

Vierailija
60/67 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelempa tätä ketjua. Onkohan meillä mitään mahdollisuutta saada n. 170 000€ lainaa, josta maksettaisiin ensin muutama kuukausi vain korkoja? Olen katsellut asuntoja jo vuosia ja nyt kiikariin osui sellainen unelma-asunto, että olisi todella harmi päästää se menemään.

Olemme miehen kanssa molemmat AMK-opiskelijoita, mies valmistuu näinä viikkoina ja minä ensi keväänä. Minulla on jo alla ammattitutkinto ja vakituinen työ. Yhteenlasketut kuukausitulot ovat tällä hetkellä n. 1500-2000€ ja ensi keväästä alkaen n. 4500€.

Säästöjä ei ole, mutta useampi paljon varallisuutta omistava takaaja löytyy.

Kannattaako edes yrittää?