Paljonko asuntolainaa saitte hiljattain ilman säästöjä?
Eli hiljattain asuntolainaa hakeneet irtoaako laina ilman omia säästöjä? Minkä verran saitte lainaa ja millä tuloilla?
Kommentit (67)
Vuoden vanha ketju, mutta meille ajankohtainen. Myönnettiin max. 130000e lainaa, joka on mielestäni liian vähän. Säästöjä n.3000e ja molemmilla vakityöt. Huvittavaa on se, että tuttavapariskunta joilla on lähes samantasoiset tulot (+toisella määräaikainen työsuhde), saivat 200000e lainaa tosin heillä oli takaajat eikä lapsia. Eli lapsiperheet saavat vähemmän lainaa ja he kenellä ei ole takaajia.
Reilulla sadalla tonnilla ei saa kuin 70-luvun kerrostalon/rivitalon, johon on kohta tulossa putkiremontti. Tai ok-talon, jossa saa laittaa toiset satatuhatta remontteihin. Joten ei kiitos.
Viime heinäkuussa 250 000€ ja tulot n. 4000 €/kk. Ei säästöjä eikä takaajia. Ostettiin semmosesta takausyhtiöstä takaus lainalle. Ja osa oli valtion takausta, koska ensiasunto kyseessä. Kannattaa kysyä pankista lisää tuosta takausyhtiöstä. Siinä oli jotkut ehdot..
Viime vuoden lopulla 155 000€. Bruttotulot kuussa yht. n. 5000€.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:54"]
Myönnettiin max. 130000e lainaa, joka on mielestäni liian vähän. Säästöjä n.3000e ja molemmilla vakityöt. Huvittavaa on se, että tuttavapariskunta joilla on lähes samantasoiset tulot (+toisella määräaikainen työsuhde), saivat 200000e lainaa tosin heillä oli takaajat eikä lapsia. Eli lapsiperheet saavat vähemmän lainaa ja he kenellä ei ole takaajia.
[/quote]
no ylläri. Tottakai lainaa saa enemmän jos on takaajat ja vähemmän menoja (=vähemmän ihmisiä kuluttamassa kun ei ole lapsia)! Sulle tulee varmaan uutisena sekin että isommalla palkalla saa isomman lainan kuin pienellä?
Viime vuonna sain yksin lainaa 97 000. Ei säästöjä, yksi lapsi.
Sain 112 000€. Olen opiskelija, tulot noin 20 000€/vuosi nettona. Vanhemmat takasivat lainan myös. Omaa rahaa oli 15 000€ säästössä jonka käytin myös asuntoon.
En tiedä olisinko saanut enemmän, koska tämän verran tarvitsisin ja pyysin, en enempää.
Tuntuu erittäin sopivalta summalta, kuukaudessa maksan noin 500€ asumisesta.
Kuukausi sitten oltaisi saatu max 190000e lainaa, omarahoitus 50000e. Takaajat löytyi. Nettotulot yht. 3700e. 4-henkinen perhe.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:38"]Ajat ovat muuttuneet. Me saatiin vuonna 2005 ilman säästöjä 220000€. Tunnissa lainapäätös ja meillä ihan tavalliset työpaikat. Ja marginaaliksi saatiin 0,30. No tuo laina on enää muisto vain.
[/quote]
No, ei tuo ollut kovin vaikea laina pankille, jos lähemmäs 2000€ kuukaudessa takaisin maksoitte. Noin hyvällä takaisinmaksukyvyllä antaisivat mielellään teille varmaan toisenkin, ja itse varmasti ottaisinkin sijoitus/vuokrakämpäksi.
100% rahoituksella 107000€ viime kesänä yksin.N.2300€ nettotulot kuussa.Ostettuani asunnon rahaa on jääny säästöön 8000€ lainanlyhennyksien lisäksi vuodessa.
2v sitten 350.000€ kahdestaan 100% lainaa.
Me saatiin 370 000. Säästöjä 4000 € (osa rahastoina). Tulot kk-netto yht. 6400€. Takaukseksi tarvittiin oma isohko tontti sekä puolison vanhempien tontti.
Noin 120 000, mies vakitöissä ja minä kotona lasten kanssa.
18/18
Oisko brutto tulot yht. n 4000€
En ole koskaan tarvinnut (ottanut) asuntolainaa, eivätkä myöskään lapseni. Minulla asunto on 158 neliön oktalo (asun yksin), tyttärellä 258 neliön talo, 3 hlöä ja pojalla 130 neliötä, poikamies! Ei lainaa, rahoitus kulkee suvussa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:53"]En ole koskaan tarvinnut (ottanut) asuntolainaa, eivätkä myöskään lapseni. Minulla asunto on 158 neliön oktalo (asun yksin), tyttärellä 258 neliön talo, 3 hlöä ja pojalla 130 neliötä, poikamies! Ei lainaa, rahoitus kulkee suvussa.
[/quote]
Tätähän aloituksessa juuri kysyttiin? Mutta hienoa, että halusit kertoa omasta ja lastesi onnellisesta tilanteesta.
Voisinkohan minäkin saada lainaa: ei säästöjä eikä omaisuutta, elän yksin (nainen), olen n. 2 vuotta sitten valmistunut filosofian maisteriksi (luonnontiede) ja nyt työelämässä, tosin surkealla palkalla (tulen kyllä toimeen, mutta työni ei vastaa koulutustani). Olen aina ajatellut, että pitäisi olla jotain 10-30 000 e säästössä ennen kuin voi edes miettiä asuntolainaa.
miten työssäkäyvät ihmiset eivät saa rahaa säästöön?? HUH! Itse olen kesätyössä, alle 2000 netto ja aion pistää säästöön kolmelta kuukaudelta kolme tonnia. yksi tonni on siis jo säästössä ja yksi tonni muista rahoista säästettynä.
Me kyseltiin lainaa varastoa varten ja erikoista oli se, että vaativat, että omaa rahaa piti olla 50%. Lainaa olis tullut peräti 4000e, 8000 e ei siis irronnut.