Miksi harva vuokraa yksityiseltä asuntoa?
En käsitä! Miksi halutaan vuokrataloihin? Ja sitten valitetaan huonosta hoidosta ja nousevasta vuokrasta ... Yksityisiltä voi saada kaikenlaisia asuntoja, omakotitalojakin mutta harva tuntuu näitä edes tajuavan etsiä. Miksi?
Kommentit (25)
Siinä on aina riski joutua muuttamaan koska vaan
Täällä oli jokin aika sitten ketju huonoista kokemuksista yksityisistä vuokranantajista... Se sai mutkin harkitsemaan uudelleen yksityiseltä vuokraamista ja nyt katselen vvo:n asuntoja.
Ja juuri tuo, että mitä jos omistaja päättääkin, että haluaa asunnon siskontytölleen ja sitten joudut muuttamaan pois :/
nro 5
Vuokraisäntä voi olla joku ihan kamala kyylä, riski poishäädöstä ei houkuta jne
Kyllä yksityiseltä vuokraavia riittää, halukkaita olisi enemmän kuin asuntoja on tarjolla.
btw, ei yksityiseltään joudu muuttamaan pois "koska vaan", sillä vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 3kk ja kun vuokralainen on vuoden asunut, 6kk. Toki on totta, että yksityinen vuorantantaja, sellainenkin, joka ihan rehellisesti tekee bisnestä vuokraamalla asuntoja, saattaa sina ajatella myös sitä, että elämäntilanteen muuttuessa, perheen pienentyessä tai omien voimien vähetessä haluaa muuttaa aikaisemmin vuokrattavana olleeseen sijoitusasuntoonsa, kun taas joku vvo:n asiakaspalvelija tuskin näin voisi tehdä. Toisaalta, tuskin sinäkään siinä vuokra-asunnossa varmasti uskot loppuelämääsi asuvasi?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:15"]
Vuokraisäntä voi olla joku ihan kamala kyylä, riski poishäädöstä ei houkuta jne
[/quote]
Vuokraemäntä voi olla kiltti ja ihana eläkeläisrouva, joka ei puutu kenenkään elämään :)
Olen kerran elänyt yksityisen vuokra-asunnossa, enkä tekisi samaa toiste. Vanha rouva oli seurankipeä, vähän turhan usein soitteli (viikottain), velvoitti kohtuullisen vuokran takia menemään taloyhtiön kokouksiin jne. ja kaikki huipentui siihen, että hän myi asunnon pois ja jouduin itse muuttamaan alta pois.
Asun nyt VVO:lla, toistaiseksi tyytyväisenä.
Itse taas ihmettelen miksi joku vuokraa yksityiseltä! Vuokra on vähintään kaksinkertainen verrattuna johonkin kaupungin tms asuntoon. Voit joutua pihalle koska tahansa (irtisanomisajan puitteissa). Asunto saattaa olla jossain 60-luvun kuosissa jos omistaja on pihi eikä ole rempannut, itsekään ei saa välttämättä edes maalata. Kaupungin asuntoja rempataan säännöllisesti ja asukas saa tehdä pintaremontteja yleensä itse. Asunnon omistaja saattaa olla joku sekopää, joka tulee omilla avaimillaan sisään nuuskimaan paikkoja. Lemmikkieläimet on yleensä kielletty yksityisten vuokraamissa asunnoissa. Onhan näitä syitä, tässä vasta muutama.
Oikeastaan ainoa hyvä puoli on se, että naapurit ovat omistustaloissa vähän siivompaa sakkia.
Itse en vuokraa enää ikinä yksityiseltä siksi että eka ja samalla vika yksityinen vuokrantaja oli veemäinen kusipää, joka mm. huijasi vakuusrahat hajottamalla itse paikkoja jotka halusi uusittavan, eikä lisäksi tehnyt mitään lupaamaansa ikinä. Ei hakenut yhteen huoneeseen koskaan minkäänlaista ovea vaikka vuokratessa lupasi, ei saapunut edes tekemään lopputarkastusta silloin kun sovittiin vaikka aiemmin lupasi jne. (tosin jälkeepäin kyllä selvisi miksi ei saapunut, oli se vakuusrahojen huijaus ja paikkojen hajotus mielessä)
Kaikki ei edes saa asuntoa yksityiseltä koska luottotiedot tarkistetaan
Ihana on ollut asua asuntosijoitusfirman talossa. Kaikki hoituu hyvin ja varma katto pään päällä. Kohta tulee 5 vuotta samassa talossa, yksityiseltä oltaisiin voitu joutua muuttamaan vaikka 10 kertaa tänä aikana ja se ei ole halpaa puuhaa, kun on tavaraa ja piano yms. joten aina pitää ottaa muuttomiehet ja -auto.
Koska se on 50% kalliimpaa, vuokrasuhde on epävakaa, jos jotain menee rikki, sitä ei korjata heti...
Harva? Mun ystäväpiiristä vuokralla-asuvista (pl. TYS:n asukkaat) 99% asuu yksityisellä vuokralla? En edes tiedä kenenkään asuvan missään yleisissä vuokrataloissa. Näin Turussa yliopisto-opiskelijoiden parissa.
Hyviä vuokranantajia on vaikea löytää. Mulla nyt molemmilla pojilla hyvä tilanne, toinen sai tuurilla yksityisen julkisen ilmoituksen kautta ja toinen saa työkaverini asunnon, joka on sopivasti vapautumassa. Mutta esim. opiskelijaasunnot ovat huomattavasti edullisempia kuin yksityisen vastaavat.
Minä muutin kaupungin omistamaan kämppään ja sain tietää, että talossa asuu vankilassa istunutta sakkia. Minun kokemukset ovat aina olleet yksityisiltä vuokratuista asunnoista todella hyvät. Kaupungin vuokrakämpissä näyttää asuvan pahimmat ihmiset.
Ei hyvä yksityinen vuokranantaja silti mikään mahdottomuus ole. Jos yksi kymmenistä on kusipäähuijari, niin kaikki leimataan. :(
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:12"]
Huonot kokemukset?
[/quote]Tämä ainakin minulla, välttelen yksityisiltä vuokraamista yhden urpon pariskunnan takia. Sääliksi käy rehtejä yksityisiä.
Yleensä vuoden soppari, huonot kokemukset, kallis vuokra
Enpä ole moista kohdannut. Omista lapsistammekin 2kpl on muuttanut pois kotoa ja kumpikin on vuokralla yksityisellä.