Onko lapsesi ylipainoinen? Mikä on (teko)syysi sille.
Onko alle teini-ikäinen lapsesi ylipainoinen ja jos on, niin miksi.
Vaikka vanhempia ei saisi syyllistää, olen sitä mieltä, että pienten lastan ylipainoon suurin syy on vanhemmat ja heidän opettamat ruokailutottumukset. Tietysti asiaan vaikuttaa myös liikunta, mutta suurin tekijä on ruokailu.
Lapsen mennessä yläasteelle ja irtautuessa vanhemmistaan on enää vaikeampi valvoa mitä vapaa-ajalla syödään.
Kommentit (44)
Mun lapset on terveitä ja ok-painoisia
Mikä on sinun "reseptisi" lasten ylipainon välttämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkasvatettu ja rakastettu lapsi ei voi olla ylipainoinen.
Väärin ruokittu on ylipainoinen.
Neuvolassa voisivat olla tiukempia ja suunnitella ruokaohjeet + seuranta. Vanhemmat kun eivät siihen itse kykene kun itsekin mättävät rasvaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa voisivat olla tiukempia ja suunnitella ruokaohjeet + seuranta. Vanhemmat kun eivät siihen itse kykene kun itsekin mättävät rasvaista ruokaa.
Koulunterkka voisi tehdä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunterkka voisi tehdä samaa.
Ja vastuu vanhemmilla, vaikka eivät sitä osaa ottaa. Sakkoa jos kilot eivät tipu.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla "tiukempia"? Mä en oikein usko, että tuollaisesta olisi hyötyä, kas kun neuvolassa ei ole pakko käydä.
Mä itse olin perheestäni ainut ylipainoinen, jo lapsena (en enää, lihavuusleikkauksessa käyty). Tarjolla oli kaikille samat ruoat, mutta jostain syystä vaan minä halusin rekkamiehen annoksia, santsasin aina, ja herkkujakin piti syödä kaksin käsin. Vanhempieni virhe lieni siinä, etteivät rajoittaneet määrää, mutta kaipa se on vaikeaa, kun muut tajusivat ihan itse syödä kohtuullisia määriä.
Itse olin lapsena ylipainoinen koska oli vaan valtava ruokahalu ja söin koulussa ja koulun jälkeen kotona ennen vanhempien kotiintuloa isoja määriä ihan tavallista ruokaa. Karkkipäivä oli kerran viikossa ja muuten ei juuri herkuteltu kotona, liikuin paljon myös leikkien metsissä, pyöräillen, trampoliinilla pomppien ja ulkoilutin perheen koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla "tiukempia"? Mä en oikein usko, että tuollaisesta olisi hyötyä, kas kun neuvolassa ei ole pakko käydä.
No koulua on pakko käydä niin siirretään se sinne kun ei neuvola kelpaa. Annetaan sakkoa kun kilot ei tipu. Sillälailla tiukempia.
Muutetaan maailmaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koulua on pakko käydä niin siirretään se sinne kun ei neuvola kelpaa. Annetaan sakkoa kun kilot ei tipu. Sillälailla tiukempia.
Muutetaan maailmaa kunnolla.
Kouluikäiset lapset eivät muuten käy neuvolassa. Mitä sakkoa? Kenen luulet säätävän tuollaisia lakeja? Jotain realismia nyt sentään.
Liikasyömisen yksi syy on ruuan hotkaisu nopeasti. Eli kylläisyys ei ehdi aivoihin asti niin nopeasti kuin isot annokset vatsaan. Jos ruokapöydässä istuttaisiin pitempääm eikä pidettäisi kiirett', niin annoksetkin pysyisivät paljon maltillisempina eikä ylipainosta tulisi suurta ongelmaa. Tietenkin myös ruuan laadulla on merkitystä.
Oma lapsi syö suuria määriä ruokaa. Ylipainoa on jonkin verran. En osta sipsiä tai karkkia. Hän siis syö esim. kolme miehen annosta risottoa kun itse syön yhden. En tiedä, onko jotain vikaa kylläisyyden tunteen suhteen, vatsa on kuin pohjaton. En tiedä mikä on toimintaohje tuollaisen lapsen kanssa? Minne pitäisi ruoka piilottaa siksi aikaa kun olen pois kotoa vai pitäisikö antaa joku rangaistus, jos kotiin tehdystä ruuasta enemmän kuin 1/4 on hävinnyt kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi syö suuria määriä ruokaa. Ylipainoa on jonkin verran. En osta sipsiä tai karkkia. Hän siis syö esim. kolme miehen annosta risottoa kun itse syön yhden. En tiedä, onko jotain vikaa kylläisyyden tunteen suhteen, vatsa on kuin pohjaton. En tiedä mikä on toimintaohje tuollaisen lapsen kanssa? Minne pitäisi ruoka piilottaa siksi aikaa kun olen pois kotoa vai pitäisikö antaa joku rangaistus, jos kotiin tehdystä ruuasta enemmän kuin 1/4 on hävinnyt kerralla?
Mielestäni voi sanoa lapselle, että vähempikin riittää. Jos lapsi syö kanssasi ja hän on ottamassa lisää, voi sanoa, että nyt riittää. Voisitko kokeilla, että laittaisit lapselle jääkaappiin valmiiksi annoksen, joka on hänelle? Sun pitää toki puhua noista asioista, mutta mielestäni painosta ei juuri kannata puhua. Voisko esim. lähteä siltä kantilta, että sanoisit, että jos jatkuvasti syö mahan tosi täyteen, vatsalaukku venyy ja sitten tulee syötyä lisää ja lisää yli oman tarpeen?
Tutun lapsi on todella ylipainoinen. Hän ei kuulemma suostu syömään normaalia kotiruokaa, niin on ollut pakko antaa herkkuja, että "syö edes jotain".
Vierailija kirjoitti:
Liikasyömisen yksi syy on ruuan hotkaisu nopeasti. Eli kylläisyys ei ehdi aivoihin asti niin nopeasti kuin isot annokset vatsaan. Jos ruokapöydässä istuttaisiin pitempääm eikä pidettäisi kiirett', niin annoksetkin pysyisivät paljon maltillisempina eikä ylipainosta tulisi suurta ongelmaa. Tietenkin myös ruuan laadulla on merkitystä.
Ja se, että tava perheen normiruoka on luokkaa kanaa & riisiä kermasås / spaghetti & sås / makarooniloota yms.
Sitten mätetään vain sitä, ja perinteisesti tehtynä, eli ainoat kasvikset koko aterialla on sipuli ja valkosipuli.
Suosittelen lämpimästi vauvasta vaariin syömään ennen lämmintä mättöä kunnon alkupalasalaatin, ja sen päälle sitä mättöä jota
A) menee vähemmän, koska salaatti tekee jo osittain kylläiseksi
B) saat jo todella hyviä ravinteita, vitamiinejä, sekä hivenaineita siitä tuoresalaatista.
C) Tehostaa aineenvaihduntaa, ja auttaa ruuansulatuksessa.
// duunari-iskä 29 v
Lapsemme (10 v) kärsii epigeneettisestä oireyhtymästä. Jää pituudeltaan lyhyeksi ja on selvästi ylipainoinen. Syömme todella terveellisesti koko perhe. Tälle ei oikein voi mitään, koska ylipainoa kertyy, vaikka kuinka vähän söisi. Liian tiukka dieetti pysäyttäisi pituuskasvunkin.
Vierailija kirjoitti:
Esim. risoton voi niellä niin vähällä pureskelulla, että sitä ehtii lappaa kitaansa paljon ennen kylläisyyden tunnetta. Tekisin ruokia, joita joutuu pureskelemaan ja siten syömään hitaammin. Eikä syödä television tai kännykän ääressä, eli syömiseen täytyy keskittyä.
Jääkaappiin tai ylipäätään ei osteta mitään helppoja välipaloja naposteltavaksi, vaan on ruoka-ajat ja jos nälkä yllättää ruokien välissä, voi syödä tähteitä - sitä pureskelua vaativaa ruokaa. Liian kivat, hyvältä maistuvat ja helpot naposteltavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten hän söi vauvana/taaperona? Jo vauvana lapsi alkaa itse opettelemaan kylläisyydentunnetta ja näläntunnetta. Usein vauvoille tuputetaan väkisin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Max 2 annosta kerralla ruokaa ja salaattia ym kasvista vapaasti tarjolla.
Hyvinkasvatettu ja rakastettu lapsi ei voi olla ylipainoinen.