Mulla kasvaa parta? (nainen) Itkettää
Olen 33-v. nainen siis, ja vuosi sitten ilmestyi joku yksi tumma jouhi leukapieleen. Poikaystävä sen huomasi.
Nyppäisin sen pinseteillä pois ja sitten siihen samaan paikkaan tuli neljä uutta. Ne nypin ja tuli viisi jne. Kunnes nyt vuoden sisään molemmat leuan sivut haluaa kasvattaa partahaivenia siinä määrin että jopa näyttäisi parralta ellen nyppisi pois.
Mistä tällainen voi johtua? Karvoja tulee koko ajan lisää. Ei enää riitä nyppiminen vaan pitää kohta ajella. Samoin hiukset on alkaneet lähteä päästä ja kynnet katkeilee. Kampaajakin ihmetteli miten voi tuolleen vaan tukka lähteä päästä.
Mikä eteen? Muilla mitään kokemuksia, edes kuulopuheita tällaisesta?
Kommentit (62)
Miehet ovat keksineet "ongelmaan" ratkaisun jo tuhansia vuosia sitten.
Sulla on joku naishormonien puutostila!!!
Olisiko liika testosteronin tuotanto, kannattaa ehkä käydä lekurissa, jos muitakin oireita. Joku iltiksen artikkeli aiheesta
"Noin seitsemän prosenttia naisista tuottaa liikaa testosteronia elimistössään.Usein tämä on oire munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä, mutta myös muut vaivat voivat kiihdyttää testosteronin tuotantoa. Tästä syystä oireet on hyvä ottaa esille lääkärikäynnillä, jotta niiden syy saadaan selvitettyä ja hoidettua."
Mulla alkoi kasvaa suunnilleen tuossa iässä myös. Hormoneissa ei ole mitään vikaa. Nyt niitä karvoja on jo pari sataa ja osa harmaitakin :D Aluksi ne otti päähän. Käytin estrogeenivoiteitakin ilman tulosta ja nyt ne on osa minua. Niistä pääsee eroon laserilla, jos vaivaa. Maksaa ihan yhtä paljon kuin turhat hormonikuurit jotka ei tee mitään asialle.
Ihan normaalia, kasvaa kaikilla naisilla, ellei ole joku nukke. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
Monilla naisillakin olisi parrat, ellei jossain vaiheessa joku olisi päättänyt (mies), ettei se ole oikein.
Sulla on joku testopiikki nyt menossa. Lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko liika testosteronin tuotanto, kannattaa ehkä käydä lekurissa, jos muitakin oireita. Joku iltiksen artikkeli aiheesta
"Noin seitsemän prosenttia naisista tuottaa liikaa testosteronia elimistössään.Usein tämä on oire munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä, mutta myös muut vaivat voivat kiihdyttää testosteronin tuotantoa. Tästä syystä oireet on hyvä ottaa esille lääkärikäynnillä, jotta niiden syy saadaan selvitettyä ja hoidettua."
tämä on tätä luonnosta vieraantunutta kristillistä hapatusta, että kuvitellaan naiset karvattomiksi.
Ei ole hormoneissa mitään vikaa, vaikka leukajouhet kasvaa naisella, aivan normaalia on.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin mars mars.
Mene itse, trendipelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, kasvaa kaikilla naisilla, ellei ole joku nukke. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
Monilla naisillakin olisi parrat, ellei jossain vaiheessa joku olisi päättänyt (mies), ettei se ole oikein.
Ei ole normaalia, mitä höpiset? Vaihdevuosien jälkeen voi tulla joitakin karvoja lisää, mutta harvinaista se on. Kuulostaa PCOS:lta, mutta ehkä voi olla muutakin, en ole lääkäri. Minulla tuli joitakin tuollaisia karvoja poikkeuksellisen stressaavassa elämänvaiheessa, jolloin oli myös ylipainoa, mutta asia korjaantui sitten itsestään. Myös hiukset harventuivat tuolloin. Luulen, että erityisesti stressi vaikutti silloin asiaan, mutta ehkä paino myös.
Lääkäriin, hormonitasapaino ei ole kunnossa. Asia korjaantuu lääkkeillä.
Yläluokalla oli tyttö jolla tummat viikset. Oli vähän erakkona mutta en ainakaan huomannut että olisi kiusattu
Minulla sama ongelma, luin artikkelin ja tosi moni kohta täsmää.
Loppuyhteenvetona tähän, että olen teini-ikäinen poika.
Ilmankos vaihdevuosia ei ole kuulunut , olen vähän niitä jo odotellutkin kun ikääkin jo
Normaalia. Iän myötä tulee lisää. Muutaman kerran viikossa minäkin nypin pois.
Varmastikin häiriötä naishormoneissa. Liikaa mieshormonia ehkä? Kilpirauhanen? Munasarjojen monirakkaulaisuus? Itselläni ihan kova stressi yhdistettynä ylipainoon ja vitamiinien puutteeseen aiheutti kovaa hiustenlähtöä. Kun harrastin päivittäin liikuntaa, stressi helpotti, paransin ruokavaliota, laihduin ja käytin vitamiineja niin hiukset parani. Mutta jos karvoja kasvaa koko ajan enemmän kasvoihin niin varmasti on hormonien epäsuhtaa joka pitäisi tutkia lääkärissä. Miten muu kehon karvoitus? Kuukautiskierto? Tai käytätkö e-pillereitä? Korkea kortisolitaso (stressihormoni) joskus saa hiukset lähtemään. Hiustelähtö ja karvat kasvoissa kyllä kuulostaa mieshormonin aiheuttamalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, mitä höpiset? Vaihdevuosien jälkeen voi tulla joitakin karvoja lisää, mutta harvinaista se on. Kuulostaa PCOS:lta, mutta ehkä voi olla muutakin, en ole lääkäri. Minulla tuli joitakin tuollaisia karvoja poikkeuksellisen stressaavassa elämänvaiheessa, jolloin oli myös ylipainoa, mutta asia korjaantui sitten itsestään. Myös hiukset harventuivat tuolloin. Luulen, että erityisesti stressi vaikutti silloin asiaan, mutta ehkä paino myös.
No kyllä se vaan on joillekin ihan normaalia. Estrogeenit on minullakin normaalit, testosteroiinit on arvojen puolen välin alla. Munasarjat on monesti katsottu ja todettu siisteiksi. Ja silti parta kasvaa, lihakset kasvaa helposti ja luutiheys on vastaa parikymppisen 190cm miehen arvoja vaikka olen 40+ nainen. Jotkut vaan on hieman enemmän kuin toiset ja se on ok.
Mulla sama ongelma. Hormonit testattiin. Ei vikaa niissä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Iän myötä tulee lisää. Muutaman kerran viikossa minäkin nypin pois.
Noinhan sitä voi luulla, mutta kysymys ei välttämättä ole siitä. Kirjoittaja sanoo olevansa 33 vasta.
Se on totta, että naiset ovat oikeasti karvaisempia kuin mitä mediassa näkee, mutta kyllähän naiset itse omat karvansa tietävät ja tässä on kysymys melko äkillisestä muutoksesta ja paksuista jouhista.
Vaihdat miestensarjaan kilpaurheileen, itä-saksassa tuo oli sääntö kuin poikkeus.
Joillekin tulee enemmän, toisille vähemmän iän myötä. Tässäkin perintötekijät pitkälti vaikuttaa, ei välttämättä hormonit.
Maailma on täynnä tummempia naisia, joille ne karvat kasvaa myös ei toivottuihin paikkoihin jo nuorinakin.
Lääkäriin mars mars.