Onko helle syy jättää urheiluharrastuksen treenit väliin?
Kommentit (29)
Ei ole syy jättää väliin. Itse käyn kevyillä lenkeillä ja salilla näillä helteillä. Saan lähipiiristä ihmetystä ja jopa päivittelyä osakseni, mutta mikä vois olla nautinnollisempaa kuin viedä omaa kuntoaan eteenpäin heinäkuisen hiljaisella ja hyvin ilmastoidulla salilla.
On. Lämpöhalvaus ei ole leikin asia. Pyöräilykään ei ole hyvä, koska vaikka ilmavirta viilentää niin samalla ei huomaa kuinka paljon hikoaa siinä kuumuudessa.
Jep... eli esim. Afrikan maanosassa loppui se urheilu nyt ASAP!!
Vierailija kirjoitti:
On. Lämpöhalvaus ei ole leikin asia. Pyöräilykään ei ole hyvä, koska vaikka ilmavirta viilentää niin samalla ei huomaa kuinka paljon hikoaa siinä kuumuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu harrastuksesta. Olisi eilen tullut mieleenkään lähteä juoksemaan, kun lämpötila lähenteli 30 astetta vielä illallakin. Mutta pyöräily oli ok vaihtoehto, kun ilmavirta jäähdyttää jonkin verran.
Täysin sama täällä. Oma kroppa ei näillä keleillä kestä juoksua (tai se on ihan äärimmäisen tuskallista), mutta pyöräilemään pystyy, kiitos ilmavirran ja alamäkien tarjoamien pienten kevennysten. Niinpä helteillä jätän suosiolla juoksun väliin ja pyöräilen ja kävelen sen sijaan. Sitten, kun säät taas viilenee, palaa juoksukin ohjelmaan.
Jokainen osaa itse parhaiten arvioida, millaista liikuntaa ja miten paljon oma keho näillä keleillä kestää. Toiselle helle ei välttämättä aiheuta mitään ongelmia rankemassakaan treenissä, toinen puolestaan voi piiputtaa täysin vartin jälkeen, vaikka kuinka muistaisi juoda ja syödä oikein. Eli vain henkilö itse tietää, onko kyseessä syy vai tekosyy, mutta tise sanoisin, että on ihan viisasta vältellä ainakin rankempaa treeniä näillä keleillä ihan aikaista aamua lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jep... eli esim. Afrikan maanosassa loppui se urheilu nyt ASAP!!
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska sehän ei vaikuta mitenkään, millaiseen ilmastoon ihmisen keho on sopeutunut? Tarpeeksi pitkään kun suomalainen asuu kuumissa oloissa, alkaa hänkin sietää kuumuutta ihan eri tavalla. Mutta meidän kotimaan kamaralla kököttävien elimistö nyt vain on tottunut ihan pikkaisen viileämpiin lämpötiloihin, joten esim. elmisitön viilennyt kuumissa oloissa (hikoiluksikin kutsuttu), ei toimi riittävän tehokkaasti, kun lämpötila nousee yli hellelukemien. Tuosta taisi olla hetki sitten jossain lehdessä ihan asiantuntijan kertomana, että suomalaisen keholle optimilämpötila toiminnallisesti on siellä vähän päälle 10 asteen tietämillä.
Kateelliset ja laiskat päivittelevät... Itse ainakin tunnistan nämä tyypit, että aina on liian kuuma/kylmä/pimeää/valoisaa/maanantai/perjantai/aikaisin/myöhään-selittäjät..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syy jättää väliin. Itse käyn kevyillä lenkeillä ja salilla näillä helteillä. Saan lähipiiristä ihmetystä ja jopa päivittelyä osakseni, mutta mikä vois olla nautinnollisempaa kuin viedä omaa kuntoaan eteenpäin heinäkuisen hiljaisella ja hyvin ilmastoidulla salilla.
Minun on pitänyt jättää juoksuharrastus nyt pois, sillä sykkeet nousevat itselleni kevyessä 5min 40sec/1km hölkässä tällä hetkellä sinne 170 kieppeille. Normaalisti tuossa vauhdissa sykkeeni on alle 140. Pyöräilyssä, jossa normaalisti sykkeeni on n. 100-120 sykkeeni on nyt yli 135. Ei sitä vaan jaksa, kun on kuumuuden takia jatkuvasti paha olo eikä saa nukuttua. Minua tämä kuumuus rasittaa todella paljon, kun leposykekin on noussut jonnekin 75 per min, kun itselleni normaali on n.54-59.
Loppuisipa nämä helteet jo... :(
Kävin eilen aamulla fillaroimassa 25 km ja lähdin kotoa 5:30. Oli aivan ihana polkea, näin ainakin 6 peuraa ja pari kaurista, 3 jänistä ja linnut lauloivat.
En harrasta mitään ohjattua liikuntaa. Olen 40+ ikäinen.
Joka päivä käyn yli tunnin lenkillä ihan sama paljon on lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Minun on pitänyt jättää juoksuharrastus nyt pois, sillä sykkeet nousevat itselleni kevyessä 5min 40sec/1km hölkässä tällä hetkellä sinne 170 kieppeille. Normaalisti tuossa vauhdissa sykkeeni on alle 140. Pyöräilyssä, jossa normaalisti sykkeeni on n. 100-120 sykkeeni on nyt yli 135. Ei sitä vaan jaksa, kun on kuumuuden takia jatkuvasti paha olo eikä saa nukuttua. Minua tämä kuumuus rasittaa todella paljon, kun leposykekin on noussut jonnekin 75 per min, kun itselleni normaali on n.54-59.
Yöllä ei ole hellettä, aamulla aikaisin ei ole hellettä, illalla myöhään ei ole hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä käyn yli tunnin lenkillä ihan sama paljon on lämmintä.
Addikti.
Pyöräily on hyvä hellelaji. Nesteytyksestä on helppo pitää huolta ja ilmavirta viilentää. Harrastelujapyöräilijöille vinkki; kypärän alle lippis tai muu päähine; silloin aurinko porottaa siihen lakkiin eikä päänahkaan. Lippiksen voi myös kastella.
Oletko jollekin taholle vastuussa treenauksestasi? Jos et, omaa päättelykykyä ja tuntemuksia saa käyttää arvioinnissa. Täältä ei varmasti täsmälleen sinulle sopivaa ohjetta löydy. Kirkossa käyminenkin on omavalintaista vaikka uskova olisikin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöllä ei ole hellettä, aamulla aikaisin ei ole hellettä, illalla myöhään ei ole hellettä.
Eipä ole ei, mutta keho on tällä hetkellä unenpuutteesta yms niin väsynyt ja sekaisin, että sykkeet nousevat jo paikalla istuessa sataan. Olen urheillut koko elämäni ja nuorena harrasti sm-tasolla uintia, joten osaan kyllä kuunnella kehoani ja tiedän, ettei nyt ole oikea aika treenata.
Kellään ei ole velvollisuutta treenata. Urheilu edistää terveyttä ja saa aikaan paljon muutakin positiivista, mutta se ei ole mikään ehto sille että saa olla elossa. Joten treenaamisen väliin jättämiselle, oli hellettä tai ei, ei tarvitse mitään syytä. On ihmisiä, jotka eivät koskaan treenaa, mutta ovat silti jokseenkin hoikkia ja terveitä.
Ainakin minulle on riittävän hyvä syy ja olen suosiolla vähentänyt. Mulla on tosi huono kuumuudensietokyky ja usein on niin huono olo, ettei treenistä tulisi mitään. Kunnon tehoja ei ole ja joutuu pitämään huomattavasti pidempiä taukoja kuin yleensä. Normaalisti treenaan 5-6 kertaa viikkoon, mutta nyt olen vähentänyt neljään kertaan. Lisäksi olen jättänyt lenkkeilyn aika lailla pois, töihin toki tulee pyöräiltyä pari kertaa viikkoon.
Mä treenaan maratonille (juostaan syksyllä) ja en oo voinut jättää juoksua pois. Pitkiä lenkkejä en tosin ole tehnyt vaan juoksu on ollut pk-tasoista ja lyhempää. Kerran viikkoon pakotan itsekin tekemään jonkun vk-treenin.
Onneksi alkukesästä ehti vetää muutaman 30+ km pitkän lenkin ennen näitä helteitä :)
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ja laiskat päivittelevät... Itse ainakin tunnistan nämä tyypit, että aina on liian kuuma/kylmä/pimeää/valoisaa/maanantai/perjantai/aikaisin/myöhään-selittäjät..
Vierailija kirjoitti:
Itseä vartenhan tuota tehdään, liikuntaakin. Ei se ole niin vakavaa jos joskus jättää väliin. Pitäisin henkisen hyvinvointini kannalta huonompana jos mun pitäisi tehdä jotain vain koska niin kuuluu tehdä.
Kyseessä on kuitenkin harrastus, ei työ. Kuka sinua sakottaa, jos pidät harrastuksessasi muutaman päivän, tai jopa viikon tauon/loman? Olethan töistäkin lomalla välillä. Nyt on hyvä hetki pitää siitä harrastuksestakin lomaa. Palautuminen on oleellinen osa kunnon kasvatusta.
Riippuu harrastuksesta. Olisi eilen tullut mieleenkään lähteä juoksemaan, kun lämpötila lähenteli 30 astetta vielä illallakin. Mutta pyöräily oli ok vaihtoehto, kun ilmavirta jäähdyttää jonkin verran.