Mitä tekisin lapselle aamupalaksi? Kun mikään ei näytä kelpaavan...
Kommentit (15)
paahtoleipää, tuoreita sämpylöitä, croissantteja?
mannapuuroa, riisipuuroa, uuniohrapuuroa?
munakasta, munakokkelia, keitettyjä munia?
meille menee aamupalaksi nämä kaikki...
Laitan lapselle leivän pöytään. Jos ei meinaa kelvata, minä mainostan syöväni leivän itse.
Eli suunnilleen näin...
Lapsi -en syö tuota
Minä -Voi onpas herkullisen näköinen leipä, taidanpa syödä sen itse
Lapsi -ei kun minä syön sen...
Toimii tosi usein. :D
sama se mitä syö kunhan syö ees vähän,
enkä nyt silti tarkoita jäätelöä!!!
molemmissa paljon sokeria ja kuitenkin maitoa. Tuskin kuitenkaan moni antaa lapsilleen maustamatonta jugurttia.
vaan tökätä ruoka pöytään ja sanoa, että syö! ;) Tietenkin tiedän pari ruokaa, joita lapsi inhoaa, ja joita ei edes kannata tarjota, kuten puuro, mutta leipää, jugurttia, muroja, hedelmiä annan vaihdellen. Poika tuntuu tykkäävän nimenomaan vaihtelusta, ettei aina saa samaa. Joskus joutuu tosin leipääkin tarjoamaan omasta kädestä, että muistaa syödä. Toisinaan ruokahalua ei vain ole (mikään ei mene), jolloin annan olla.
3-vuotias ymmärtää jo sen, jos sanot, että nyt ei syödä aamupalaa, koska et kerran tykkää mistään. vastarinta saattaa murtua muutaman aamun jälkeen. laitat leipää itsellesi ja katsot, alkaako lapsi mankua samaa. jos ei ala, niin annat hänene leikkiä ja seuraavan kerran ruokaa lounaalla.
Lapsille yleensä maustamaton liian hapanta.
Anna siis ensin joku hedelmä (ei kuitenkaan appelsiini eikä mandariini!) joko valmiiksi paloiteltuna lautasella tai kokonaisena, jos hän osaa jo syödä sen niin. Omena, päärynä, banaani, persikka. Tai ananasrenkaita.
Hedelmä herättää ruoansulatuksen ja puolen tunnin kuluttua hän syö halukkaasti mitä vaan, katso kuitenkin että mukaan tulee myös kasviksia tai puuroon hilloa tai marjoja.
Jos maito ei ole aamulla ongelma, voisit aloittaa päivän tekemällä hedelmäjuoman eli sauvasekoittimella vaan, sopii myös aikuiselle. Laitteen nopeat kierrokset hajottavat lehmänmaidon proteiineja helpommin sulavaksi.
3 minuutin moniviljapuuroa,
Pirkan hedelmäkeittoa ja
ripaus sokeria ja sekaisin.
tai
mannapuuroa,
mansikkajogurttia ja
ripaus sokeria päälle ja sekaisin.
Iltaisin ja aamuisin syödään ja nämä seokset menevät kuin vettä vain alas. Pelkkä puuro voinapilla saa pojat yökkäämään.
Odottakaa, jos mahdollista niin himpun pitemään aamulla ennen kuin syötte. Nälkä herää.
Toinen mistä tykkää on keitetty kananmuna.
Joskus jos mikään ei kelpaa niin sitten syö pari siivua jotain kinkku tms. ja juo maidon. Se siis yleensä kelpaa. Mä en kyllä kysy mitä haluaa vaan tarjoan jotain. Ja jos ei kelpaa niin ei väkisin. Sitten tarjoan eri sorttia seuraavana aamuna. Aikaistan sitten lounasta jos aamupala pn jäänyt kokonaan syömättä. Tietty jos sun lapsi on päiväkodissa niin sä et voi vaikuttaa lounasaikaan.
Ja 10, meillä ei tuo toimi että sanon lapselle syöväni itse hänen ruokansa. Kun siihen lapsi tokaisee vaan että syö vaan ja jos en sit syö, niin kysyy et miksei äiti syö....
Täytyykin tänään mennä kauppaan ja vähän miettiä mitä lapselle sitten ostais aamuksi :)
Kiitti vinkeistä! :)
ap
varsin reippaasti ja monipuolisesti, joten olen päättänyt olla ottamatta stressiä tuosta aamiaisesta. Ei kai se " aamiainen on päivän tärkein ateria" -sanontakaan pidä enää edes paikkaansa?
Tämmöinenkin on joskus toiminut: Leipäviipale tai riisikakku lautaselle. Päälle vaikkapa leikkelemakkara tai juustoviipale. Sitten olen leikannut koko komeudelle silmät esim. nakkimakkarasta, hui kauhistus ;-) tai vähän isommat kurkkuviipalesilmät ta oranssit porkkanasilmät. Suun voi tehdä tomaattiviipaleesta tai paprikasuikaleesta.
Eri värisistä ruoka-aineista saa ihmeitä aikaan, eikä ole edes kovin vaivalloista. Pitäähän ne vihannekset paloitella muutenkin...
Voit yrittää myös väsätä näkkäriviipaleesta bussin: näkkäri lautaselle, juustosta ikkunat ja kurkkupyörät. Valmistamiseen menee n. minuutti.
Tuotosten ei tarvitse olla hirveän taiteellisia, ainakin meidän muksut ilahtuu kun tunnistavat jonkun hauskan kuvion siitä lautaselta. Ja pyytävät silloin tällöin laittamaan " yllätysaamupalaa" .
Kukkakuvioita on myös helppoa asetella lautaselle...
Ja jätskiä ei tod saa aamupalaksi.
Onkos teillä jotain vinkkejä?
ap