Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisitkö sekasaunaan?

Vierailija
06.07.2021 |

Itse en menisi enkä mene. Aikoinaan opiskelupiireissä oli tähän jopa painostusta ja me jotka emme kekkuloineet muiden edessä alasti, jäimme vähän syrjään kaikesta muustakin.

Omat perusteluni: Intimiteetti. Yksityisyys. Näistä siinä vain on kyse. Ei mistään häpeilystä, tiukasta moraalista tms.

Vaikka sauna ei mikään seksuaalinen paikka olekaan, paljaat sukuelimet tulevat siellä kyllä myhäillen kytätyiksi ahnailla silmillä kun tilaisuus koittaa. Ja kaikki perustelut jostain suomalaisesta perinteestä ja alastomuuden luonnollisuudesta ovat tässä yhteydessä vähän outoja, koska ei se mielestäni poista sukupuolisen alastomuuden intimiteettiä että siirrytään ovesta huoneeseen jossa keskilämpötila muutaman 10 astetta korkeampi.

Olenko outo?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi alasti sekasaunaan edes läheisten ystävieni kanssa. Ei siinä ole minusta mitään ihmeellistä, eikä sitä tarvitse perustella kenellekään.

Vierailija
2/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasaunaan voin mennä uimapuvussa. Viimeksi kun näin oli miehet oli alasti ja naisilla uikkarit. Oma valinta kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet outo. Herää kysymys, että onko jotakin salattavaa..

Vierailija
4/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunaan voin mennä uimapuvussa. Viimeksi kun näin oli miehet oli alasti ja naisilla uikkarit. Oma valinta kaikilla.

Sekasaunaan mennään alasti, hyvänen aika. Se on osa sitä juttua. Jos joku tulee sinne uimapuvussa, niin kyllä sitä vähän ihmetellään. Ei sekasaunat ole seksuaalisia vaan yhteisöllisiä paikkoja.

Vierailija
5/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse katsele "ahnailla silmillä" kenenkään toisen sukuelimiä saunassa. Saunominen on niin epäeroottista kuin voi. Saunassa ei voi piiloutua vaatteisiin tai valtavaan pakkelikerrokseen, joten ihmiset ovat aidoimmillaan. En näe sekasaunassa ongelmia.

N41

Vierailija
6/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunakulttuuri kyllä pahasti hukassa, jos ihan “myhäillen kytäten” käytetään saunassa oloa vain toisten kehojen vertailuun.

Onneksi oma vuosikurssimme sattui opiskelussa mitä parhainta laatua. Opiskelijateemapäivillä saunottiin ristiin rastiin, sekä omalla että muiden koulujen kollegoiden porukalla – ei siitä kukaan mieltään ainakaan ääneen pahoittanut. Muutamalle nirppanokalle järjestettiin erillinen mahdollisuus naisten omaan saunavuoroon ja muutama sitä hyödynsikin – mutta 90% muijista tuli reilusti miesten kanssa sekasaunaan jatkamaan jutustelua. Hyviä muistoja.

Vierailija
7/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut sekasaunassa lapsuusvuosien jälkeen enkä tule sellaiseen menemäänkään.

Vierailija
8/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasaunonut aina. Jokainen saa mennä tai olla menemättä, mutta nuo jutut ahnaista katseista ei pidä paikkaansa. Ihan hyvin sivistyneet ihmiset osaavat pitää katseensa kurissa.

Vierailija
9/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. 

Lapsuudessani sekasaunat oli meillä ihan tavallisia, mökillämme porukka saunoi usein sekasaunoissa. Joten ei sinällään ole mitään niitä vastaan . En vaan koe niitä millään tavalla tarpeelliseksi itselleni. 

enkä kyllä muutenkaan saunoi muiden kuin mieheni kanssa ( no lapseni kanssa saunoin siihen saakka, kun halusi alkaa saunomaan itsekseen, hän puolestaan kuulema on ihan sekasaunojakin)

Vierailija
10/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että kokemuksesi opiskelijabileiden saunomisesta on noin kielteisiä. Meillä bileissä oli aina sama saunavuorojärjestys: ensin naiset, sitten miehet ja lopuksi naiset ja miehet. Kaikki vuorot tietysti vapaaehtoisia. Näin kukin sai käydä haluamallaan vuorolla ja myös ne jotka eivät sekasaunoista välittäneet, pystyivät saunomaan erottumatta tai leimautumatta mitenkään joukosta.

Vierailija
11/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sekasaunominen on kivaa. Olen tehnyt tätä niin opiskelu- kuin työkavereidenkin kanssa. Lisää yhteisöllisyyden ja välittömyyden kokemusta, mutta ei ole seksuaalista. 

Vierailija
12/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään estettä uikkarit päällä, mutta täysin alasti olisi kiusallista. Siinä kun seurattaisiin toistemme katseita.

Vierailija
13/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikanaan korkealouluopiskeluaikana kutsun kerrostalon alakertaan järjestettyihin allasbileisiin. Tulin muutama minuutti myöhässä ja muut jo saunoivat. Siirryin miesten puolen suihkuosastolta saunaan havaitakseni että muut olivat pukeutuneet saunaan uima-asuihin kun itse siinä ilkosillaan patsasteli lauteiden alaosassa, heh. Noh, tuumasin siihen vain että meni jo kun joku avasi suunsa ja alkoi lausua sovituista uima-asuista jotain. Ei jäänyt traumoja kellekään ja löytyi jopa pitempiaikaista seuraakin tällä reissulla.

Hupaisa muisto jäi.

Vierailija
14/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän rehellisesti katselleeni koulukavereideni sukuelimiä sekasaunassa. SIksihän sinne mentiin. Tyhmää väittää jotain muuta.

mies30

Vierailija
15/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tarvitse. Saunominen on minulle tapa rentoutua ihan rauhassa ilman juttelua ja vieraita ihmisiä. Haluan vain olla ja saunoa, en mitään sen enempää. Sauna ei ole minulle mikään seurustelupaikka.

En mene saunaan enää edes anoppini kanssa. Mieheni on samanlainen saunoja kuin minäkin, eli saunatuokiomme ovat lähes äänettömiä ja rauhallisia. En muutenkaan viihdy porukoissa, vaan olen rauhaa rakastava kotihiiri.

Vierailija
16/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vahvasti likinäköinen, lähes sokea ilman rillejä. Mökillä meillä on aina sekasauna koska se on ihan hauskin tapa viettää aikaa porukalla. Porukka käy saunassa kukin omaan tahtiin ja väliin pulahtaa ja jää saunan terassille nauttimaan virvokkeita. Yleensä naisilla uikkarit, miehet nakuna. Hyvin on skulannut jo yli kymmenen vuotta meidän kaveriporukassa eikä koskaan ole tullut fiilistä että joku tuijottaa väärään paikkaan.

Esim. omien vanhempien tai appivanhempien kanssa en suostuisi sekasaunaan.

Vierailija
17/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos seura olisi fiksua ja olen silloin mennytkin. Painostaminen ei ole asiallista ja sellaisessa porukassa en menisi sekasaunomaan. Herää heti kysymys, minkä takia se on joillekin niin iso juttu, että kaikkien pitää saunoa. Minulle sekasauna ei ole toisten vartaloiden kyyläämistä varten mutta tuollaisista painostajista tulee heti se fiilis, että haluavat nimenomaan päästä mittailemaan ja kyttäämään toisten kehoja.

Vierailija
18/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut sekasaunaan lapsesta saakka. Lapsena perheen, muiden sukulaisten ja perheystävien kanssa, myöhemmin opiskelutovereiden ja kavereiden kanssa. Koskaan saunaan liittyvä alastomuus ei ole ollut minulle seksuaalista.

Nainen, syntyyt 1950-luvulla.

Vierailija
19/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sekasaunaan ja alasti. Aika harva asia on niin ikävä kuin kokouimapuku saunassa, ja on lisäksi erittäin epähygieenistä.

Ei mua haittaa yhtään, jos joku sitten vaivihkaa vilkaisee rintojani, kunhan ei mitään tuijotuskilpailua synny.

Vierailija
20/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on epäkohteliasta mennä saunaan uikkareilla jos muut on alasti. Tulee fiilis, että tullaan kyttäämään ja arvostelemaan muita uikkareiden suojista... Joko alasti saunaan niin kuin muutkin, tai sitten ei ollenkaan/naisille oma vuoro.