Onko järkeä osaroida autoa esim kuusi vuotta ilman alkupääomaa?
Miksi autoa kannattaa osaroida kuusikin vuotta kun auton arvo ehtii alentua reippaasti tuossa ajassa? Mikä on mielestänne kohtuuaika lyhentää autoa vai säästäisittekö ensin?
Kommentit (23)
Siis mitä on auton osarointi? Pistetään auto osiksi ja peräpää sahataan pois?
Auton ostaminen ylipäätään on typerää. Vaimon jälkeen huonoin mahdollinen "sijoitus".
Kumpaakaan ei tosin järjellä hankita ja ilmankin on vaikea olla. Rahaahan se vain lopulta on. Mitään ei mukaansa saa, joten parempia naattia nyt eikä miettiä liikaa.
Osamaksu on hlvimmillaankin 6% per vuosi.
Mulla oli 2% pankkilaina 3,5 vuotta ja siitä tuli ostohintaan tonni lisää.
Pidä huoli, että auton arvo on jatkuvasti enemmän kuin jäljellä oleva laina. Pääset silloin sopimuksesta tarpeen vaatiessa irti.
Kuusi vuotta?? Minkä hintaisen auton aioit hankkia ja minkäsuuruisia maksuja maksaa? Ei mitään järkeä. Ehkä vuoden-pari voisin autoa maksella, jos ihan pakko olisi.
Ei todellakaan. Muuten ehkä, mutta jos siitä vaikka kone laukeaa ja remontin hinta järjetön, niin kiva maksella vuosia autoa jota ei voi käyttää. No, aina voi yrittää vakuutuspetosta.
Sitten toki jos auto olisi idioottivarma, mutta niin ne vaan uudetkin autot yllättää ja takuusta saa usein taistella.
Juu en kyllä itse aio niin kauan maksella vaan säästän etukäteen mutta muutamia tiedän jotka noin toimineet että auton hinta alle 20000 ja maksavat noin kauan niin ehtiihän arvo laskea ropisten :/
Mitä tarkoittaa osaroida? Tarkoitatko et rakensit/tuunasit sen itse osista?
Ai, tuolla se jo lukeekin. Pitäis aina lukea ketju ensin. Muuten, keksitkö itse tuon sanan?
No kannattaa kysyä saako pankista kulutusluoton halvemmalla kuin mitä tuo osamaksu tulisi olemaan.
Henk koht olen aina ostanu autoni käteisellä, en tykkää ottaa lainaa. Toki sitten kallein auto ollut vain reilun kymppitonnin.
Eihän siinä järkeä ole, mutta jos ei ole rahaa niin ei ole. Meillä hajosi auto ja pakko saada uusi, että töihin voi kulkea (ei pääse julkisilla täällä perähikiällä). Ehkä jonkun tonnin auton olisi voinut käteisellä nyt ostaa, mutta mukavampaa maksella satanen kuukaudessa. Kyllähän sen tietää, että tappioksi menee, mutta vaihtoehtoja on joko ostaa kaatopaikkakunnossa oleva loota tai vähän parempi (n.8000€) osamaksulla
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 15:26"]
Eihän siinä järkeä ole, mutta jos ei ole rahaa niin ei ole. Meillä hajosi auto ja pakko saada uusi, että töihin voi kulkea (ei pääse julkisilla täällä perähikiällä). Ehkä jonkun tonnin auton olisi voinut käteisellä nyt ostaa, mutta mukavampaa maksella satanen kuukaudessa. Kyllähän sen tietää, että tappioksi menee, mutta vaihtoehtoja on joko ostaa kaatopaikkakunnossa oleva loota tai vähän parempi (n.8000€) osamaksulla
[/quote]
Kuka ostaa 8000€ auton velaksi? Sellaiset summat maksetaan lompakosta. Ei käsitä.
Säästääminen autoa varten on tyhmää, samoin kuin omien rahojen käyttö sen ostoon. Autoon saa niin halpaa rahoitusta että on tyhmää jättää käyttämättä. Mutta siihen en ryhdy koskaan että autolainaan jäisi jäännösarvoa, eli että sitä ei makseta maksusuunnitelmassa kokonaan pois. Se on ikävä pommi auton vaihdossa, jos auton arvo menee lopun lainan lyhennykseen.
Jos tarvitsee autoa, eikä muuhun ole varaa, onhan tuo yksi tapa ostaa se. Sillä auton arvolla on toki merkitys, jos haluaa siitä eroon ennen kuin se on maksettu.
Mulla on täysrahoitettu, no 1800€ sain vanhasta rutkusta, auto, jossa jäännösarvo ja 5 vuoden sopimusaika, mutta tuolla jäännösarvolla on takuu, eli rahoitusliike takaa ostavansa sen auton tuohon jäännösarvohintaan.
Auto on uusi KIA, jossa huollot ovat 30000 välein ja maksaa alle 300/laaki, joten aika ennustettavat kulut, kun takuukin on 7 vuotta. Lyhennys on vähän alle 400€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:27"]
Osamaksu on hlvimmillaankin 6% per vuosi.
Mulla oli 2% pankkilaina 3,5 vuotta ja siitä tuli ostohintaan tonni lisää.
Pidä huoli, että auton arvo on jatkuvasti enemmän kuin jäljellä oleva laina. Pääset silloin sopimuksesta tarpeen vaatiessa irti.
[/quote]Olen ostanut auton rahoituksella vain kun olen saanut hyvän tarjouksen, kosko on ollut viimeisissä vaihdoissa alle 2%. Ainoastaan yhden kerran pankkilaina on tullut osamaksua halvemmaksi.
auton ostaminen osamaksulla tai lainalla on ylipäätään idioottimaista