Naiset 30-45 ikä mökkielämä
Mitä te mietitte mökkeilystä? Mökkeilyä on toki ääripäästä toiseen jostain Stefun Luxus ok-talo ökymökistä vaatimattomampaan kantovesi/ulkohuussimökkiin jossa hienoin mukavuus on puukiuassauna, jääkaappi, TV ja sähkövalo. Itse miehenä mietin että tämä vaatimattomampi mökkeily on kivempaa ja ennenkaikkea parempaa arjesta irtaantumista. Vanhempien ikäluokkien naisethan toki ovat tätä perinteistä mökkeilykansaa, mutta mites te nuoremmat, mitä te mietitte?
Kommentit (54)
En pidä siitä, että (miesystäväni) mökillä ei ole vettä. Huussi, suihkuttomuus jne ei haittaa, kun olisi edes kesävesi tai kaivo! Saarimökki meressä, eikä merivettä voi edes lämmittää saunan padassa (ei ole valittu siihen sopivaa kiuasta/pataa). Vettä viedään aina liian vähän, ts. sitä säännöstellään. Ei voi juoda, peseytyä, tiskata, tehdä ruokaa tms. rauhassa. Sadevettä yritetään kerätä, mutta eihän nytkään ole satanut viikkokausiin... ja padassa lämmitetty sadevesi alkaa ikävä kyllä haista pahalta.
Omalla sukumökilläni on kaivovesi, joten siellä homma toimii.
En tykkää erityisesti tehdä hommia mökillä, mutta oleskelu sopii. Lomalla haluan olla omaan tahtiin. Rauhassa. Työleirejä vihaan.
Luontoon sulautuminen, se on osa mökkielämää. Rakastan.
Vierailija kirjoitti:
Olen inhonnut mökkeilyä lapsesta asti. Nyt sitten 10 vuotta sitten perin sen hemmetin mökin. En ole käynyt siellä kertaakaan, varmaan lahoaa pystyyn. Pitää yrittää varmaan jossain vaiheessa myydä se (ja hakea arvokkaimmat esineet sisältä kotiin).
N44
Myy nyt. Koronakiimassa ihmiset ostaa nyt vielä mökkejä. Vuoden päästä tulee mökkejä myyntiin paljon eikä niitä osta kukaan.
Nyt on myyjän markkinat!
En viihdy hyttysten syötävänä ja paarmojen hyökkäysten kohteena.
En tykkää ulkohuusseista (varsinkaan yöllä)
ja olen liian mukavuudenhaluinen lähtemään kantovesi-olosuhteisiin 9kk vauvan kanssa.
Asumme pienessä taajamassa kerrostalossa, jossa luonto ja ranta ihan vieressä.
Ulkoilupäivän päätteeksi pääsee suihkuun ja ilmastointi on viilentänyt asunnon mukavasti päivän aikana. Nukkumaan puhtaisiin lakanoihin, joissa ei kiioeile hämähäkkejä ja muita ötököitä.
Tiivistettynä siis, en ole mökki-ihminen :D
N32
Rakastan mökkeilyä. Vanhemmillani on saari jonne minä ja puolisoni olemme rakentaneet toisen mökin. Ihanaa tarkkailla saaren elämää; lintuja, ötököitä, kasveja ja kaloja. Ja katsoa kun aurinko laskee mereen tai täysikuu heijastuu vedenpinnasta. Sähköt on mutta sisävessaa ei. Juomavesi pitää tuoda veneellä maista.
N29
Hmh, no olen nykyisin 51 v, mutta aloittanut tavallani mökkeilyn jo 19-vuotiaana. Eli muutin mummolle ja siellä oli kantovesi ja kompostoiva ulkohuussi ja pulsaattoripesukone (ja on nykyäänkin). Eli on kokemusta myös asumisesta niissä olosuhteissa.
Meillä on kaksi mökkiä. Toisella mökillämme, joka on perintö, on mukavuudet, ja on se sitten "kivaa", kun kaivo kuivuu kesällä ja huussia ei ole. Vettä pitää ryhtyä roudaamaan lähistön järveltä, että saa vessan huuhdottua tai soittaa palokunnalle (kallista). Putkimies pitää keväällä ja syksyllä pyytää katkomaan vedet ja ilmaamaan putket. Itse koen sisäveden lähinnä riesaksi mökillä, varsinkin jos siellä ollaan tyyliä yksi viikonloppu kuukaudesta ja kesälomalla pari viikkoa. .Kyllä ne sellaisen lyhyen oleskelun pyykit pesee käsinkin ja retkisuihkut ja vedenkeittimet on keksitty.
Toisella mökillä vesi otetaan mökin portaille uppopumpulla (viidenkympin investointi) kaivosta ämpäriin ja ämpärillä keittiöön ja vessaan ja saunalle lorotetaan muuripataan ja saaveihin suoraan uppopumpun putkesta. Kuivikehuussi siis löytyy + sähköpolttoversio eteisessä käsienpesukannuineen. Vedet menee keittiöstä ja eteisestä ulos imeytyskaivoon. Saunalla on ne vedenkeittimet ja retkisuihku, eli pesulle pääsee. Ja vanha pulsaattorikonekin löytyy, irtolinko ja kuivauskaappi (viimeisin vekotin hommattiin, kun pojaltamme löytyi pienenä siitepölyallergia eikä hänen vaatteitaan voinut kuivata ulkona narulla)
Mutta joo, olen aina tykännyt mökkeilystä. Nimenomaan kuivan maan mökkeilystä. Vuokramökeillä on tullut kokeiltua rantamökkejä, ja jostain syystä vaan ei ole mun juttu. Tykkään pihanhoidosta, lenkkeilystä ja luonnossa liikkumisesta, mies tykkää halonhakkuusta, pyöräilystä ja kaikenlaisesta nikkaroinnista, mutta kumpikaan ei halua stressata laiturista ja myrskyistä, kaisloista ja rannan ylläpidosta. Kummallakin mökillä on oikeus venepaikkaan, eli pääsee verkot laskemaan ja hyvä kunnan ylläpitämä uimaranta 2-3 km säteellä mökistä, ja se riittää meille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri tuollainen ap.n kuvailema vaatimaton mökki. Rakastan siellä olemista. Saunon joka päivä ( mieheni ei välitä helteillä saunomisesta) ja uin paljon. Käymme kalastamassa ja veneilemässä. teemme paljon ruokaa kesäkeittiössä pihalla.
Kaikki on jotenkin simppeliä ja rauhallista.
Huh huh, vaatimattomasta mökkeilystä ja vielä kalastuksesta pitävä nainen.
Taidan nähdä unta.
Lapsettomana sinkkuna kävin yksinkin mökillä. Kun tuli lapsi, elämä muuttui hankalaksi, enkä jaksanut siihen mitään ylimääräistä, kuten alkeellisia oloja ja matkustelua. Varsinkin ne alkeelliset olot eivät sovi pikkulapsiarkeen yhtään. Nyt 50 v, kun lapsi on muuttamassa pois kotoa, ostin itselleni alkeellisen mökin, jossa on puucee ja kantovesi.
Eli elämäntilanne on se, mikä vaikuttaa, onko mökkeily rentouttavaa vai aikaansaako se hermoromahduksen.
Viikko kesässä on sopiva määrä mökkeilyä minulle.
Positiivisena puolena se että lapsille on tekemistä ihan lähijärven ja puskien tutkimisessa. Itselleni aika sama muuten missä osoitteessa otetaan rennosti.
Pidempi aika alkaa tuntua tympeältä ja pitkästyttävältä ja mitään haluja omistaa mökkiä ei ole. Meillä on lähipiirissä liikaakin mökkejä joita voimme tuon viikon lainata.
Kunhan naapurit (ja sukulaiset) on kaukana, puusauna löytyy ja puhdasvetinen järvi, niin viihdyn hyvin!
Hyvä ja hiljainen nukkumapaikka (ilmalämpöpumpulla tällaisena kesänä) varsin tärkeä myös.
Tarpeeksi iso jääkaappi ja pakastin, ettei tarvii ihmisten ilmoilla (=kaupassa) juosta monta kertaa viikossa tai tapella miehen kanssa siitä, onko tärkeämpää säilyttää jääkaapissa ruokaa vai koko viikon oluita (koskaan ei voi tietää kuulemma jos tekee mieli juoda kaikki kerralla).
Juomavesi kaivosta mieluummin kuin tonkasta, koska muuten vettäkin tarvii hakea muutaman päivän välein tai pelätä sen pilaantumista.
Sori, oon jo 47.
Vastaaja 51 jatkaa vielä, että huussi ei ole mikään ongelma. Mökkirytkyvaatteita en omista, koska olen mieluiten mökillä alasti jos vaan tarkenee (senkin takia miehen kanssa mieluiten kahdestaan ilman sukulaisia ja naapureita :)).
Olen iältäni 50+ ja teini-ikään asti lapsuukodissamme ei ollut muita mukavuuksia kuin sähkö. Käytössä oli kantovesi sisään ja ulos, tiskaaminen vadeissa, pyykinpesu käsin, peseytyminen saunassa ja ulkovessa. Sain mökkielämästä tarpeekseni enkä enää lähde alkeellisiin oloihin kuin hetken mielenhäiriössä. En myöskään pidä hyttysistä enkä paarmoista ja niitä mökeillä yleensä riittää.
Hirveesti ketjuun nyt tuli niitä vanhempia naisia kommentoimaan. 😉
Olen inhonnut mökkeilyä lapsesta asti. Nyt sitten 10 vuotta sitten perin sen hemmetin mökin. En ole käynyt siellä kertaakaan, varmaan lahoaa pystyyn. Pitää yrittää varmaan jossain vaiheessa myydä se (ja hakea arvokkaimmat esineet sisältä kotiin).
N44