Naiset 30-45 ikä mökkielämä
Mitä te mietitte mökkeilystä? Mökkeilyä on toki ääripäästä toiseen jostain Stefun Luxus ok-talo ökymökistä vaatimattomampaan kantovesi/ulkohuussimökkiin jossa hienoin mukavuus on puukiuassauna, jääkaappi, TV ja sähkövalo. Itse miehenä mietin että tämä vaatimattomampi mökkeily on kivempaa ja ennenkaikkea parempaa arjesta irtaantumista. Vanhempien ikäluokkien naisethan toki ovat tätä perinteistä mökkeilykansaa, mutta mites te nuoremmat, mitä te mietitte?
Kommentit (54)
Meinasin kirjoittaa mökkikesistä tuonne x-sukupolven muisteluketjuun, mutta en jaksanutkaan. Mökkimuistot ovat ankeita, en pidä vieläkään mökkeilystä. Onneksi ei tarvitsekaan.
Sähkötön mökki on kuin munaton sulhanen.
Tykkään mökkeillä perinteisellä mökillä. Parasta on se rytmin hitaus, veden kantaminen, järven tuijottaminen, saunan lämmitys.
Olen jo nuoresta asti viihtynyt mökillä, 2-kymppisenä opiskelijana jo saatoin mennä vanhempieni mökille lukemaan tentteihin. Nyt se mökki on minun.
Mökillä ollessa myös kotitarvekalastan. Yleensä katiskalla tai verkolla.
N43
Olemme vuokranneet perheen kanssa lukuisia mökkejä ja ne ovat olleet laadukkaita siistejä tosi hyvissä paikoissa olevia mökkejä. Niistä löytyy pyykinpesukone, tiskikone ja muut normaalit vekottimet. Niissä mökeissä ei tietenkään tarkoituksena ole tehdä töitä, vaan puuhastella kaikkea vapaa-ajan hommia sen viikon tai pari mitä niissä kerrallaan ollaan.
Molempien vanhemmilla on mökit ja toisessa pitää vesi kantaa kaivosta, tiskivedet kuumentaa kattilassa tai hakea saunan vesipadasta, kun sen on kuumentanut. Kompostoiva käymälä on siisti. Mökki on ihana, mutta emme ole siellä kovin usein, koska siellä ei ole juuri muuta tekemistä, koska vanhempani lähes asuvat siellä kesäaikaan ja tekevät kaiken. Toisen vanhempien mökki on talviasuttava, jossa on osa mukavuuksista.
Olemme etsineet omaa mökkipaikkaa, mutta sitä oikeaa ei ole tullut vastaan vielä. Tekisin omalla mökillä mielelläni töitä, muutta rajansa siinäkin, sillä myös kotona omakotitalossa ja sen isossa pihassa riittää töitä. Kotona on puulämmitteinen sauna ja takka, joten niitä varten kaadamme puita aina silloin tällöin. Oma työni on keskiraskasta fyysistä työtä, joten jatkuva pakollinen ahertaminen vapaalla ei nappaa.
Pidän mökkeilystä, omaa ei ole. Vuokraamme kerran kesässä jonkun paikan, voi olla alkeellinen tai hienompi. Tavallaan haluaisin oman, siihen voisi kehittyä tunneside ja olisi mahdollisuus tehdä kaikenlaista rakentelua, kunnostamista jne, mutta olemme kuitenkin päätyneet siihen, että käyttö olisi liian vähäistä, ei kannata.
Meillä ei ole mökkiä, mutta haluaisimme mieluiten aurinkosähköllä toimivan mökin, missä kantovesi ja ulkohuussi. Sijainti toki järven rannalla ja sauna oltava. Näillä kriteereillä etsimme miehen kanssa mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin mökkeillä. Omaa ei kuitenkaan ole, eikä edes lähisuvussa kellään. Sähköt ja vesi saisi olla, muuten ei tarvitse kaikkia mukavuuksia olla. Ja järven rannalla ehdottomasti, asun omakotitalossa, niin joku kuivan maan mökki ei siitä juuri eroa. Se uiminen ja onkiminen on ne parhaat jutut.
Meri ei kelpaa?
Liian pitkä mökkimatka meren rantaan. - eri
Meillä on mökki Sulkavalla, Saimaan rannalla. Vesivessa, sähköt ja ilmalämpöpumppu löytyy, mutta peseytyminen tehdään kantovedellä rantasaunassa. Rakastan mökkiä, mutta tuo on se alkeellisuuden taso, johon taivun. Ikää 37.
Mä tykkään että mökki saisi olla nätisti sisustettu. Kamalia sellaiset mäntypaneelilla lattiasta-kattoon laitetut höystettynä kulahtaneella ja/tai rikkinäisellä tavaralla sisustetut mökit. Näissä yleensä keittiökin on ”varusteltu” välineillä joka ei enää kotiin kelpaa syystä tai toisesta. Sähkö pitää olla. Kantovesimökissä viihdyn ihan korkeintaan viikonlopun.
Ehdottomasti mökki kaikilla mukavuuksilla, ei mikään vaatimaton. Lisäksi tarvittaisiin aurinkoinen järven/meren ranta ilman hyttysiä. Ja silti veikkaan, että tylsistyisin tai elämä tuntuisi liikaa junnaavan samoissa asioissa kun maisemat ja lähimaasto kävisivät tutuksi. Haluan mielummin reissata ja nähdä useita eri paikkoja ja saada vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti mökki kaikilla mukavuuksilla, ei mikään vaatimaton. Lisäksi tarvittaisiin aurinkoinen järven/meren ranta ilman hyttysiä. Ja silti veikkaan, että tylsistyisin tai elämä tuntuisi liikaa junnaavan samoissa asioissa kun maisemat ja lähimaasto kävisivät tutuksi. Haluan mielummin reissata ja nähdä useita eri paikkoja ja saada vaihtelua.
Siksi me myös matkustamme mökkeilyn lisäksi. Sitten reissun jälkeen on ihana päästä aina mökille vain möllöttelemään.
Mun vanhemmilla oli mökki, jossa oli kantovesi, huussi ja aurinkosähkö. Juomavesi piti tuoda mantereelta. Mua kyllä itseäni viehättää semmoinen perinteinen mökkeily, mutta en mä sellaista mökkiä vuokraisi viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin mökkeillä. Omaa ei kuitenkaan ole, eikä edes lähisuvussa kellään. Sähköt ja vesi saisi olla, muuten ei tarvitse kaikkia mukavuuksia olla. Ja järven rannalla ehdottomasti, asun omakotitalossa, niin joku kuivan maan mökki ei siitä juuri eroa. Se uiminen ja onkiminen on ne parhaat jutut.
Meri ei kelpaa?
Ei. Liian kaukana, asun Järvi-Suomessa. Joten myös tottunut järviin, niissä vesi yleensä mukavan lämmintä ja puhtaampaakin. Etenkin Saimaan rannalla olisi kiva mökkeillä ja veneillä. Lapsuudessa meillä oli mökki, mutta se oli isäpuolen.
Meillä ei ole mökkiä, haluaisin kyllä. Unelmieni mökki olisi pienehkö, saa olla aika "alkeellinen". Lainausmerkeissä siksi, että eihän vaikkapa aurinkosähkö ole alkeellista sinänsä, mutta siis hyvin riittäisi, että saa vaikkapa aurinkosähköllä kännykän ladattua ja jotain muuta perushommaa. Ehkä jääkaapin ja lieden, tosin voi ne olla kaasullakin.
Haluaisin kuitenkin, että mökki olisi kaunis ja laitettu. Eli ei mikään ryönän kaatopaikka, vaan ihan mietitty kokonaisuus. Jos vanha, nätisti ja kunnioittaen kunnostettu (ei mitään kaikki valkoiseksi meininkiä), jos uusi, niin saa olla ihan moderni ilmeeltään. Iso terassi olisi myös haaveissa, että mahtuu grillit, kunnon pihakalusteet, lapsille leikkialtaat jne.
Pihaa laittelisin mielelläni. Kukkia, hyötypuutarhaa ja kaikkea. Minulla on omakotitalo, missä kovin "valmis" piha, tässä ei kauheasti pääse tekemään ja visioimaan, ellei halua repiä jotain jo toimivaa pois.
Olen jo ylittänyt ikähaarukan. Meille riitti pihasauna mökiksi lasten kasvaessa. Ei tarvi kuskata tavaraa mökille eikä pelätä käärmeitä eikä juuri lentäviäkään "köyhän ystäviä". Eikä vahtia lapsia oudossa paikassa. Eikä laittaa ruokaa oudossa keittiössä.
Meillä on vaatimaton mökki Keski-Suomessa ja ”luxus-mökki” Levillä. Levin mökillä käydään vain harvoin ja silloin kuivauskaapeille on käyttöä ja luxus on ok, kaikki muu aika nautitaan päämökistä, luonnosta, askeettisuudesta ja kesästä.
Inhoan mökkeilyä, varsinkin jos olot ovat alkeelliset. Ei kiitos! N44
Olen vähän yli ikähaitarin, mutta vastaan silti. Omistan siirtolapuutarhamökin keskellä kaupunkia ja nytkin asunut siellä jo 6 viikkoa. Hyvällä säällä viihdyn, huonolla palaan kotiini.
N47
Exän sukumökillä ihan korvessa oli kivaa ikävuosina 29- 42 vuotta. (nyt täytän 49)
Mökkiin ei tullut sähköjä ja vesi haettiin järvestä. Innostuin touhuamaan siellä kaikenlaista. En jää uikuttamaan puutteita ja vikoja, joten uurastin exän kanssa ahkerasti joka lomamme ja korjasimme viat. Pidin siitä touhuamisesta ja miten sai olla paljon ulkona.
Vuokrasin myös yksikseni mökin, sillä hyötyliikunta tekee hyvää keholle.
Meri ei kelpaa?