hitto kun on tuskasta gradun teko kotona
Kirjastossa sujuisi kuin unelma mutta en pääse nyt sinne :( taidan luovuttaa tältä päivältä
Kommentit (64)
Mä pystyn kirjoittamaan n. 15 sivua parissa päivässä. Jos gradu ois 80 sivua, kirjoittaisin sen teoriassa 10 päivässä. Mutta toki joutuu keräämään sitä aineistoa ja ihan 10 päivää ei jaksa istua putkeen, eli muutama vapaapäiväkin pitäisi pitää.
Mutta jos aineisto ois valmiina, ja voisin sulkeutua kuukaudeksi johonkin häiriöttömään tilaan, saisin gradun ulostettua alle 4 viikossa :)
Repikää siitä laiskurit!
Opintojeni päättyessä olin kolmen lapsen äiti, kotona kirjoittamiseen ei ollut mitään mahdollisuutta. Ulkoistin itseni niin tylsään konttoriin, että sain sen väkerrettyä, lause kerrallaan. Ei ole mikään suuri hengentuote, mutta eipä sen perään ole juuri kyseltykään. Tavoitteeseen pääsin.
Täällä kun on ohjauksesta nyt maristu niin pitää näin ohjaajana heittää, että kerttu soikoon, koska sitä ihmisen pitäisi omaa tutkimusta ja vauva-foorumia pakertaa, jollei kesällä? Häh? Kaikille teille huippukirjoittajille jotka handlaatte hommat kuin vettä vaan ja priimaa pukkaa tulemaan: en ole vielä yhtään tavannut ja olen kuitenkin ohjannut näitä töitä jo jonkun tovia. Kyllä sitä nyt vaikka naamallaan kirjoittaa tuhat sivua viikossa, jollei sisällön kanssa ole niin tarkkaa.
Mutta siis kovasti kunnioitusta täältä melko synkästä tutkijankammiosta kaikille gradun puurtajille. Aikoinani omaa graduani kirjoittaessani ajat oli toiset ja mummojen väistely lumessa oli ainoa sijaistoiminto kun lattiat oli maata ja seinät noesta mustat. Nykyään kirjoittaessani tunnistan kyllä sijaistoimintojen houkutuksen, sillehän ovat akateemiset keksineet oikein hienon nimenkin, prokrastinaatio. Oppaita prokrastinaation akuuttien oireiden hoitoon on netti väärällään, joten jollei motivaatio tunnu viikon jälkeen löytyvän kannattaa vierailla katsomassa niitä. Silti kesäinen viikko jäätelöä syöden voi monesti olla parempi tapa saattaa työ ajallaan päätökseen kun turhan angstin ahtaminen itseensä.
Itse kirjoitan ajatuksia paperille sitä mukaa kun niitä tulee ja muotoilen ja hion, silloin kun ajatusten suuri virta katkeaa (usein melko nopeasti). Alaviitteiden, lauserakenteiden ja yleisen oppineisuuden osoittamiseen kun saa siihenkin tuhrautumaan kelpo tavoin aikaa ja sitä tehdessä monesti alkaa ajattelu taas innostamaan, siksi tylsää on alaviitteitä (tai loppuviitteitä) kirjata.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:43"]
Täällä yks ekan sivun vastailija linjoilla.. Viikoksi varattu tehokasta gradutyöskentelyä. Minäpä vietin ajan suurimmaksi osaksi sairaalssa ja kipeenä, joten en oo saanut tehtyä paskaakaan :D
[/quote]
Voe pärse :D Osanottoni :D Nnoo, kyllä me tästä suosta vielä noustahan... Mul on tässä orientaatiojakso menossa. Tänään keskityn vielä katsomon ja ruudun tarjontoihin, huomenna uskaltaudun jo yliopistolle syömään ja taidanpa ottaa ja lukea jokusen artikkelinkin. Ihan siis vallan aiheeseen liittyen!
[/quote]
Noustaan noustaan! Ensi viikolla ajattelin ottaa aurinkoa jos ilmat sallii, mutta iltojen tylsyydessä uppoudun sitten gradun pariin. Mihin aikaan lopetatte hommat? Mun on pakko vetää raja tuohon 21 ja alkaa rentoutua, koska muuten en saa unta ikinä. Olen kuitenkin iltaihmisiä, mutta jos teen hommia 23 asti niin pyörin vaan sängyssä.
Huh onneks mulla ei oo ton kanssa mikään kiire. Teoriaosio täydennettävänä (nyt tekstiä alle puolet), tulokset onkin jo valmiina, ne pitää vaan kirjoittaa auki ja sitten johtopäätökset. Menetelmäosiota korjailen parhaillaan ja hinkkaan kielioppia sekä lausemuotoja.
Mikä teidän muiden aikataulu? Mulla syksyllä pari kurssia ja töitä, muuten ehdin paneutua koko syksyn tähän. Voi mennä ensi vuoteen ennen kuin saan tämän palautettua :D
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:17"]
Noustaan noustaan! Ensi viikolla ajattelin ottaa aurinkoa jos ilmat sallii, mutta iltojen tylsyydessä uppoudun sitten gradun pariin. Mihin aikaan lopetatte hommat? Mun on pakko vetää raja tuohon 21 ja alkaa rentoutua, koska muuten en saa unta ikinä. Olen kuitenkin iltaihmisiä, mutta jos teen hommia 23 asti niin pyörin vaan sängyssä.
Huh onneks mulla ei oo ton kanssa mikään kiire. Teoriaosio täydennettävänä (nyt tekstiä alle puolet), tulokset onkin jo valmiina, ne pitää vaan kirjoittaa auki ja sitten johtopäätökset. Menetelmäosiota korjailen parhaillaan ja hinkkaan kielioppia sekä lausemuotoja.
Mikä teidän muiden aikataulu? Mulla syksyllä pari kurssia ja töitä, muuten ehdin paneutua koko syksyn tähän. Voi mennä ensi vuoteen ennen kuin saan tämän palautettua :D
[/quote]
Mulla on sellanen harmillinen innostus työskennellä yleensä klo 23 paikkeilla. Vaikka silloin ois toisaalta huikeen siistiä olla nukkumassa. Mutta joskus tuntuu, että ei sen luovempaa aikaa olekaan, kuin lähempänä puolta yötä. Ja sitten sorrun ottamaan melatoniinin saadakseni unta piikin jälkeen. Hirrrvee kierre ;)
Mut optimi ois työskennellä apaut 8-16. Joskus toimii, joskus ei.
Henk.koht. dedis ois palauttaa gradu 31.10.2014 mennessä. Se on syntymäpäivälahjaksi saamani juhlajuomapullon parasta ennen -päivämäärä. Vielä toivo elää ;)
Avasin tiedoston eilen.
Suljin sen tänään.
Tuossa välissä ei luonnollisesti tapahtunut mitään. Mut kyllä tää tästä... t. "Heinäkuun teen sitte vaan gradua"
Mulla auttoi se, että lupasin itselleni keskittyä seuraavat 25 minuuttia vain ja ainoastaan graduun. Sen jälkeen sain pitää tauon. Yleensä tuossa 25 minuuttissa onnistuin kuin onnistuinkin pääsemään aiheeseen kiinni, ja jatkoin toisen 25-minuuttisen putkeen ennen taukoa. Ja joskus enemmänkin (mytomatoes.com)
Koetin myös koko ajan pitää listaa siitä, mitä kaikkea graduun pitää tehdä, ja jakaa noita tehtäviä viikoille. Esim, että huomisiltaan mennessä luku 3.3 raakatekstinä kasassa. Tai lauantaihin mennessä luvussa 4.2 on 5 sivua tekstiä. jne.
Tsemppiä! Gradun saa kyllä valmiiksi, ja jälkikäteen on helppo miettiä, että miten sitä ei muka saanut kasaan nopeamminkin. Kyllä se siitä, kun vaan jaksaa säännöllisesti pakertaa.
Tsemppiä!
http://www.gradutakuu.fi/2010/02/18/pomodoro-tekniikalla-tehokkuutta-ja-ajanhallintaa/
Älkää sitten jumittuko tuota blogia lukemaan :)
Tässä myös keino edes hieman vältellä gradua:
Omastani puuttuu kirjallisuuskatsaus ja tulosten analysointi. Koitan saada nyt kesälomaviikolla hommaa niin pitkälle kuin mahdollista. Ehkä helpommin sanottu kuin tehty... :)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:25"]
Hah, näin ollaan erilaisia... Ite en kyennyt keskittymään missään muualla kuin kotona.
[/quote]
Ihanaa, että löytyy joku kaltaiseni, vaikka näin anonnyymina. Kaikki muut tuntuu aina hehkuttavan kirjaston autuutta. Minä jos menen kirjastoon, päädyn haahuilemaan hyllyjen välissä selaillen ihan muita kirjoja. Tai vaikka ne kirjat kuuluisivatkin alaan, niin niiden paljous vain hajoittaa ajatus- ja kirjoittamistyötä niiden kirjojen ostalta, jotka on siihen mennessä hankkinut.
Lisäksi minusta on kivempi siirtyä aamulla suoraan sängystä koneen ääreen (vaikka yöpuvussa), kuin kuluttaa aikaa ulos lähtemiseen ja siirtymiseen kirjastoon. Tuohon menee jo vähintään tunti. Kohta sitten tuleekin jo nälkä ja pitää lähtee kahvilaan jonottamaan, kun taas kotona saa syötyä nopeasti.
Mutta jos tarkkoja ollaan, niin tuskin saan gradua koskaan valmiiksi.
Tsemppiä muille siitä huolimatta!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:16"]
Mä pakerran gradua myös, yhteiskuntatieteilijä olen. Palautan gradun ens maanantaina 1. tarkastukseen ohjaajalle (lupasi tarkastaa sen lomallaan), meillä siis ensin 1. tarkastus jonka jälkeen saa vielä muokata palautteen pohjalta, ja sen jälkeen gradu lähtee sitten 2. tarkastukseen. Alotin graduni (tutkimussuunnitelmasta lähtien siis, kandissakin aihe oli eri) toukokuussa ja elokuussa palautan lopullisen version. Tyypit jotka vääntää gradua "kokopäiväisesti" vuoden-kaks on oikeesti mun mielestä lähinnä vitsi. :D Joojoo tiedän, että riippuu paljolti alastakin, mut silti. Haloo mitä te oikein muka teette päivät pitkät, hierotte persettä tuskissanne penkissä ja ramppaatte vauva.fissä??
[/quote]
Noooh tuota.. oletko tullut perehtyneeksi, että kuinka erityyppisiä opinnäytteitä eri aloilla on ihan noin niin kuin oikeasti? Meillä lähtökohtaisesti kaikki tekevät graduansa vähintään sen vuoden. Vaikka ei olisi juurikaan muita opintoja siinä rinnalla edes. Että enemmän on tosiaan alakohtaiset jutut kyseessä. Mulle esim. työkkärin mamma sanoi ohimennen (kun selvittelin mahdollisuuksiani ansiosidonnaiseen omaehtoisen koulutuksen ajaksi), että hän muistaa, miten hirrrrveen helpolla opintopisteet irtosi ainakin hänen aikanaan juurikin muuten sieltä yhteiskuntatieteellisestä ;) Samoin kuin mitä tässä olen omien opiskelukavereiden opiskelutahtia yms. seurannut, niin niin se vaan hennoopi olla, että esimerkiksi kielten opintoja tai vaikkapa kasvatustietejä, ja toki alasta riippuen niin humanistisella puolella ja niin saat tehdä moninkertaisen määrän työtä opintopisteidesi eteen verraten esimerkiksi sinne yhteiskuntatieteelliseen.
Notta kiitos ja anteeksi ;)
[/quote]
Olen opiskellut myös kasvatustieteitä ja nehän ne vasta shaibaa ovatkin. :---D Sama juttu esim. humanististen aineiden kanssa, monet pakertavat ja pakertavat gradua esim. kirjallisuudesta vuositolkulla "kokopäiväisesti".
t. 38
38 jatkaa: lisäksi onhan se nyt yleisesti tunnettu totuus, että "kaikilta muilta aloilta saa helpommin opintopisteitä kuin mun". Jokaikisen eri alojen opiskelijat on tuota mieltä. :D Toisten mielestä kauppatieteilijät pääsee helpoimmalla, toisten mielestä yhteiskuntatieteilijät, toisten mielestä kasvatustieteilijät ja toisten mielestä luonnontieteilijät. Oli miltä alalta tahansa, aina on ite se jolla on kaikista työläin ala ;--D
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:07"]
Toi tomaattitekniikka (Pomodoro) on oikeasti hetkittäin todella tuotteliasta! Itsellä kauppatieteiden gradu tekosessa ja kyllä tässä 3kk jonkun tekeleen varmasti saa aikaan. Kunhan taas tänään jaksaisi avata edes sen tiedoston... :)
[/quote]
Oijoi, tuotahan minä olen tietämättäni menestyksekkäästi soveltanut lukiossa 80-luvun lopulla. Ja sen jälkeen avoimen yliopiston opinnoissa. Sittemmin olen sen unohtanut.
Miten tsemppaatte itsenne näinä nätteinä kesäpäivinä. Inhottaa kun melkein joka päivä pitäisi mennä iltavuoroon neljäksi ja aurinko paistaa niin nätisti päivällä.. En pysty keskittymään graduun :(
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:07"]
Toi tomaattitekniikka (Pomodoro) on oikeasti hetkittäin todella tuotteliasta! Itsellä kauppatieteiden gradu tekosessa ja kyllä tässä 3kk jonkun tekeleen varmasti saa aikaan. Kunhan taas tänään jaksaisi avata edes sen tiedoston... :)
[/quote]
Haa! Minä tein sen! Siis saavuin kirjastolle ;) Oisko tän päivän tavoitteena sitten toi (jonkun toisen kirjoittama), että avaisi sen tiedoston vaikka. Että ottas tämmösen rauhallisen alotuksen niin ei niin kauhea shokki tulis :-P
Te jotka teette gradua tms opinnäytetyötä yliopiston kirjastossa, miten se teiltä käytännössä onnistuu? Kuskaatteko joka päivä läppärin ja muiden vermeiden lisäksi metrin korkuisen pinon lähdekirjallisuutta mukana, vai miten?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:49"]Te jotka teette gradua tms opinnäytetyötä yliopiston kirjastossa, miten se teiltä käytännössä onnistuu? Kuskaatteko joka päivä läppärin ja muiden vermeiden lisäksi metrin korkuisen pinon lähdekirjallisuutta mukana, vai miten?
[/quote]
Mulla on kaikki lähdekirjallisuus sähköisenä. Suurin osa löytyy netistä, loput olen skannannut itse. En jaksaisi kotonakaan mitään kirjapinoa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:49"]Te jotka teette gradua tms opinnäytetyötä yliopiston kirjastossa, miten se teiltä käytännössä onnistuu? Kuskaatteko joka päivä läppärin ja muiden vermeiden lisäksi metrin korkuisen pinon lähdekirjallisuutta mukana, vai miten? [/quote] Mulla on kaikki lähdekirjallisuus sähköisenä. Suurin osa löytyy netistä, loput olen skannannut itse. En jaksaisi kotonakaan mitään kirjapinoa.
[/quote]
Oho, onnekas! Mulla löytyy vaan murto-osa sähkösessä muodossa. Siksi tuo gradun vääntäminen kirjastolla ei ole ollut kovin houkutteleva ajatus, vaikkakin täällä kotona riittää näitä prokrastinaatio-ongelmia. Hehheh.
Vinkki gradun tekijöille: ottakaa tavoitteeksi yksi sivu tekstiä päivässä. Se ei tunnu aamulla hommiin ryhtyessä ollenkaan ylivokmaiselta tavoitteelta. Voi olla hyvää tai huonoa tekstiä, ei väliä, myöhemmin voi käydä muokkaamassa, kun työ edistyy. Näin saa 3 kuukaudessa ok gradun aikaan.
Mulla alkaa maisteriopinnot nyt ja ajattelin aloitella gradua heti.. Aiheen valintaankin menee varmaan oma aikansa tuosta "heti" aloittamisesta. ;)