hitto kun on tuskasta gradun teko kotona
Kirjastossa sujuisi kuin unelma mutta en pääse nyt sinne :( taidan luovuttaa tältä päivältä
Kommentit (64)
Hah, näin ollaan erilaisia... Ite en kyennyt keskittymään missään muualla kuin kotona. Miehellekin kun oli ihan jees, kun 'en vaan tältä kirjoittamiselta nyt ehdi siivoamaan/pyykkäämään/tekemään mitään kotitöitä' :D Toki siis tein kuitenkin, mut mä pyhitin isolle G:lle aikavälin klo 06-14.
Miten te jaksatte kirjoittaa koko päivän? Itselle maksimi tuntuu olevan 5h, en mitenkään jaksa istua paikoillani tuota enempää päivässä vaikka pidän taukoja.
Sama homma! Tosiaan toimii toi pomodoro taktiikka! Ei sitä muuten olis saanut itseään niskasta kiinni, mutta ton 25min jaksaa keskittyä... Ja laudatur tuli että napsahti!:D tosin tein gradua vuoden...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:56"]
Mitä, enkö olekaan ainoa gradua väkertävä vätyssi, joka on eksynyt Vauva-palstalle. Kirjastoon vetoaminen ah, mikä ihana teko syy. Itse en olisi keksinyt noin hyvää tekosyytä. Aika monta kertaa olen harmitelllut lähdeaineistoni suppeutta.
Erityistä on se, että tiskaaminen, pyykin peseminen ja imurointi ovat alkaneet kuullostamaaan hohdokkailta ja erinomiaisen kiinnostavilta. Kuluneella viikolla olen myös harkinnut vähintään kerran päivässä, että pitäiskö lähteä mattopyykille. Mutta ennen sitä täytynee tarkista, että onko tiskikaapissa vielä uudelleen tiskattavia astioita, tai joku astia jonka olisin unohtanut tiskata.
[/quote]
Entäs ikkunat - oletko milloin viimeksi pessyt ikkunat? Entä keittiön ja vessan kaakelit, ja erityisesti niiden saumat? Juuri nyt on äärimmäisen hyvä aika ryhtyä puhdistamaan kaakelinsaumoja hammasharjalla. Koskaan ei voi olla liian puhdasta!
Juuri siksi olen yleensä yliopiston kirjastolla "tekemässä gradua" ;) Eli vaikka sijaistoimintoja keksii sielläkin, niin niiden määrä on huomattavasti paljon rajallisempi kuin kotona. Ja en siis ole edes ap :)
Mä heräsin taas myöhään, pidin vähän siestaa ja äsken tein tunnin. Ei tämä varmaan valmistu ikinä. Mä keksin koko ajan muuta tekemistä aina kulmakarvojen nyppimisestä siivoamiseen.
Minusta tuo yksi sivu päivässä ei ole kovinkaan hyvä tavoite. Joskus tekstiä tulee enemmän, joskus taas saat samalla tuntityömäärällä aikaiseksi muutaman lauseen. Riippuu ihan mitä osiota kirjoittaa, itse turhauduttuani menetelmäosioon palaan aina teoriaan tai analyysiin. Mä enemmän pyrin viikkotavoitteisiin...
Missä vaiheessa teillä muilla on työ? Miten ohjaus hoituu kesälomalla? Oma ohjaajani on tietysti lomalla ja on kunnon tänka på-tilanne taas vaihteeksi. Mikä saa teidät olemaan yhtä hulluja kuin minä eli työskentelemään nättinä kesäpäivänä gradun parissa? Mä teen gradua kesällä, koska muuten en saisi tukea..
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:01"]
ulos helteitä nauttimaan
[/quote]
Ei se nauttiminen ainakaan itseltäni onnistunut, kun kokoajan tunsi itsensä laiskaksi ja huonoksi kun ei ollut kotona kirjoittamassa. Graduni tosin valmistui reilu kuukausi sitten ja ehdin jo valmistuakin joten mieli on nyt kevyt.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:02"]Mä heräsin taas myöhään, pidin vähän siestaa ja äsken tein tunnin. Ei tämä varmaan valmistu ikinä. Mä keksin koko ajan muuta tekemistä aina kulmakarvojen nyppimisestä siivoamiseen.
Minusta tuo yksi sivu päivässä ei ole kovinkaan hyvä tavoite. Joskus tekstiä tulee enemmän, joskus taas saat samalla tuntityömäärällä aikaiseksi muutaman lauseen. Riippuu ihan mitä osiota kirjoittaa, itse turhauduttuani menetelmäosioon palaan aina teoriaan tai analyysiin. Mä enemmän pyrin viikkotavoitteisiin...
Missä vaiheessa teillä muilla on työ? Miten ohjaus hoituu kesälomalla? Oma ohjaajani on tietysti lomalla ja on kunnon tänka på-tilanne taas vaihteeksi. Mikä saa teidät olemaan yhtä hulluja kuin minä eli työskentelemään nättinä kesäpäivänä gradun parissa? Mä teen gradua kesällä, koska muuten en saisi tukea..
[/quote]
Samaa mieltä tosta tavoitteesta, johonkin analyyseihin voi mennä päivä ja tuloksena yksi taulukko ja pari lausetta. Mä teen psykan gradua ja meillä ei ainakaan tee kelvollista kolmessa kuukaudessa, ei mene edes läpi. Vuosi on normaali aika tehdä gradua. Onneks kirjoitan jo diskussiota!
Ap
Haahaa! Vuosi sitten oli ihan samat fiilikset, mutta pakottamalla pakotin itteni vääntämään sen lause kerrallaan loppuun. Tsemppiä!
Toisaalta, ei siihen mitään inspiraatiota tarvii, ei sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan leipätyöhön. Työ Se vaan on tehtävä, olipa Se gradu tai joku asiantuntijatyö.
Ja paras neuvo, jonka oon ite saanu,on Semmonen, että ihan ekana ennen ku käy ees aamukusella, ni avaa gradun. Ja kun lopettaa päivän päätteeksi, niin jättää gradusta lauseen tai kappaleen kesken, jotta ois mahdollisimman helppo jatkaa sit aamulla.
Täällä olis siivottavaa... Täytyy varmaan alkaa gradun tekoon, että siivousinto nousisi. Tosin, normaali tenttiin lukeminenkin toimii vastaavalla tavalla.
Sijaistoiminnot, etenkin siivoaminen ja kaikenlainen järjestely, on mulle kuin nukkumista: aivot työskentelee, ja kun havahtuu, ratkaisu on valmiina. Eli aina tänka på -kohdassa käyn peseen ikkunan tai jotain ihan tarkoituksella.
Voin kertoa että talo on pian aivan viimeisen päälle raivattu, järjestelty ja pesty. :D
puolisoni väänsi gradun aikoinaan suklaan voimalla kotona, tsemppiä !
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:26"]
puolisoni väänsi gradun aikoinaan suklaan voimalla kotona, tsemppiä !
[/quote]
Mä lihoaisin varmaan 50 kg tällä vinkillä. Tuo yksi sivu per päivä oli terveellisempi ohje noudattaa :D
Sama homma täälläkin. Teen gradua kesällä, koska syksyllä on niin paljon muita opintoja, etten yksinkertaisesti ehdi. Meidän tiedekunnassa gradua tehdään vähintään kaksi vuotta. Aineistonkeruu alkaa heti elokuussa. Koitan nyt sitä ennen saada teoriaosion kasaan. Vielä olis miljoona artikkelia analysoimatta ja täällä vaan roikutaan... PS. Ja olen kirjastossa! :)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:02"]Mä heräsin taas myöhään, pidin vähän siestaa ja äsken tein tunnin. Ei tämä varmaan valmistu ikinä. Mä keksin koko ajan muuta tekemistä aina kulmakarvojen nyppimisestä siivoamiseen.
[/quote]
Samaa mieltä tosta tavoitteesta, johonkin analyyseihin voi mennä päivä ja tuloksena yksi taulukko ja pari lausetta. Mä teen psykan gradua ja meillä ei ainakaan tee kelvollista kolmessa kuukaudessa, ei mene edes läpi. Vuosi on normaali aika tehdä gradua. Onneks kirjoitan jo diskussiota!
Ap
[/quote]Joo, riippuu tosiaan aineesta ja aiheesta. Ja analyysitavasta ja vaikka mistä planeettojen sijainnista :) Mä teen itse semmoista gradua, jossa riittää että kirjoitan kaikenlaista soopaa päivittäin. Valitsin nimenomaan diipadaapa-laadullisen tutkimuksen juuri tästä syystä, että kaikki kaaviot, laskemiset ja taulukoinnit ei myöskään nappaa ja tiedän olevani tyhmä ja laiska. Mulla kaikista työläin vaihe on ollut pitkien haastattelujen kerääminen ja niiden litterointi. Nyt pitäs vielä tämä analyysi saada kunnialla läpi. Ei kyllä 3kk tuu onnistumaan, mutta luulen että 3kk saan paljon aikaan. Ehkä se 1 sivu/päivä on semmoinen aloitustavoite ja sitten jos tuleekin enemmän settiä, niin sitten tulee. Itselleni ja tällaisille graduille pidän tätä ihan hyvänä menetelmänä. Mutta kaikki alat on erilaisia! Tsemppiä graduusi. Psyka on mielenkiintoista ja varmasti haastavaakin!
Ihanaa, kohtalotovereita. Piti tehdä gradu loppuun nyt kesällä. Siitä ei puutu paljoa edes. Enkös sitten saanut sellaisen taudin etten edes vauvaa saa nostaa. Nyt vois makuuasennossa hakata spss:ää ihan huolella jos vaan annettais keskittyä. Mies haluaa nikkaroida pihalla, siivota ja mitä tahansa mikä ei sisällä vauvan kanssa oloa, ei sitä voi pihalle mukaan koko päiväksi ottaa kun on hellettä. Yhden päivän jaksoin muistuttaa että jos en nyt parantele kunnolla, päädyn sairaalaan suonensisäistä antibioottia saamaan ja sitten sä oot koko ajan yksinäs lapsen kanssa ja otat töistä vähän lisää lomaa. Mies oli vauvan kanssa kokonaisen päivän, mutta näytti koko ajan siltä kun ois muurahaisia housuissa ja steppas makuuhuoneen ovella hokien vauvan jokaiseen jokellukseen malttamattoman "joo", lopulta kyllästyin kattelemaan ja sanoin että no mee sitte rakentelemaan kyllä me pärjätään. Ja kyllä sitä yhden päivän pärjäs kipulääkkeillä vauvaa nostellen ja kannellen, seurauksella sillä että tänään olen järkyttävän kipeä. Koska pystyn kävelemään omin voimin vessaan enkä ulvo kivusta kaiken aikaa niin miehelle ei jotenkin mee jakeluun että olen sairas.
Mä en ikinäkoskaan valmistu. Musta tulee "gradua vaille valmis maisteriskotirouva". Seuraavat kymmenen vuotta vietänkin sitten kotiäitinä ja sen jälkeen meen siivoomaan baarin vessoja. Ihan turhaan käyny ne yliopisto-opinnot. Enkä todellakaan tee miehen loman jälkeen mitään päiväuniaikagradua, koska meillä ei ole mitään päiväuniaikaa. Ellei radikaalia muutosta asiaan tule.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:17"]
Ja paras neuvo, jonka oon ite saanu,on Semmonen, että ihan ekana ennen ku käy ees aamukusella, ni avaa gradun. Ja kun lopettaa päivän päätteeksi, niin jättää gradusta lauseen tai kappaleen kesken, jotta ois mahdollisimman helppo jatkaa sit aamulla.
[/quote]
Tämä on loistava ohje, jota noudattavat paitsi monet tutkijat myös monet kirjailijat.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:56"]
Mitä, enkö olekaan ainoa gradua väkertävä vätyssi, joka on eksynyt Vauva-palstalle. Kirjastoon vetoaminen ah, mikä ihana teko syy. Itse en olisi keksinyt noin hyvää tekosyytä. Aika monta kertaa olen harmitelllut lähdeaineistoni suppeutta.
Erityistä on se, että tiskaaminen, pyykin peseminen ja imurointi ovat alkaneet kuullostamaaan hohdokkailta ja erinomiaisen kiinnostavilta. Kuluneella viikolla olen myös harkinnut vähintään kerran päivässä, että pitäiskö lähteä mattopyykille. Mutta ennen sitä täytynee tarkista, että onko tiskikaapissa vielä uudelleen tiskattavia astioita, tai joku astia jonka olisin unohtanut tiskata.
[/quote]
Tää on paras! REPS* Just tällaiselta se tuntuu, kun ei sitten millään viitsisi tehdä sitä tylsää hommaa, olipa se sitten työ, kotityö tai gradun tekeminen! Kaikki muu tuntuu silloin tosi hohdokkaalta, vaikkapa juuri imurointi tai vessan pesu, ja kokee kyllä olevansa kuin mato koukussa!
Mä pakerran gradua myös, yhteiskuntatieteilijä olen. Palautan gradun ens maanantaina 1. tarkastukseen ohjaajalle (lupasi tarkastaa sen lomallaan), meillä siis ensin 1. tarkastus jonka jälkeen saa vielä muokata palautteen pohjalta, ja sen jälkeen gradu lähtee sitten 2. tarkastukseen. Alotin graduni (tutkimussuunnitelmasta lähtien siis, kandissakin aihe oli eri) toukokuussa ja elokuussa palautan lopullisen version. Tyypit jotka vääntää gradua "kokopäiväisesti" vuoden-kaks on oikeesti mun mielestä lähinnä vitsi. :D Joojoo tiedän, että riippuu paljolti alastakin, mut silti. Haloo mitä te oikein muka teette päivät pitkät, hierotte persettä tuskissanne penkissä ja ramppaatte vauva.fissä??