hitto kun on tuskasta gradun teko kotona
Kirjastossa sujuisi kuin unelma mutta en pääse nyt sinne :( taidan luovuttaa tältä päivältä
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:03"]
Mä olen toi joka kyseli, että miten teillä ohjataan noita graduja näin kesällä. Meillä gradu kestää melkein aina sen vuoden nyt vähintään ja ohjaajaan ollaan melkeinpä viikoittain yhteyksissä. Nyt kun se on lomalla niin onkin helkkarin hankalaa!!!
[/quote]
Meillä on käytännössä koko yliopisto heinäkuun kiinni... että mitään ohjausta ei ole tarjolla ainakaan heinäkuun aikana. Plus että muutenkin toi mun ohjaaja on ihan älyttömän kiireinen :-S
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:05"]
Mä olen toi joka kyseli, että miten teillä ohjataan noita graduja näin kesällä. Meillä gradu kestää melkein aina sen vuoden nyt vähintään ja ohjaajaan ollaan melkeinpä viikoittain yhteyksissä. Nyt kun se on lomalla niin onkin helkkarin hankalaa!!!
[/quote]
Meillä on käytännössä koko yliopisto heinäkuun kiinni... että mitään ohjausta ei ole tarjolla ainakaan heinäkuun aikana. Plus että muutenkin toi mun ohjaaja on ihan älyttömän kiireinen :-S
[/quote]
..mutta siis meillä oli koko viime vuoden - syksystä kevääseen - seminaariryhmä, jossa tapaamisia lähes viikoittain.
meillakaan ei ohjausta kesällä ja muutenkin ohjaajaan saatetaan olla yhteydessä vain muutamia kertoja. teillä ei kuulosta gradun teko kovin itsenäiselta?
ap
Tsemppiä teille kaikille!
t. yksi joka ei saanut graduaan koskaan valmiiksi, tosin vaihdoin alaa ja valmistuin sieltä aikanaan :)
Been there, done that! Itse tein gradua 2006-2008 ja pidin heti alusta asti yllä tuota sivu päivässä -tahtia, jonka joku jo mainitsikin. Jonain päivänä saatoin kirjoittaa kolme sivua ja olin siis edellä aikataulustani, minkä ansiosta saatoin välillä pitää ns. välipäiviä. Jos taas jonain päivänä en saanut aikaiseksi yhtään sivua, kirjoitin seuraavana päivänä kaksi. Toki tämä riippuu pääaineesta ja gradun aiheesta (itse olen humanisti, valmistuin eräästä vieraasta kielestä). Tsemppiä ap:lle ja muillekin graduilijoille!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
..mutta siis meillä oli koko viime vuoden - syksystä kevääseen - seminaariryhmä, jossa tapaamisia lähes viikoittain.
[/quote]
Nii meilläki oli noi semmaryhmät, mut sen lisäks omaan ohjaajaan ollaan aina tiiviisti yhteydessä. Se vähän kattoo, että ei tee mitään megamokaa analyysissä tms. Pelkäänkin et tulkitsen jotain väärin ja elokuussa onkin katastrofin ainekset kun nään taas ohjaajan.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:12"]
Nii meilläki oli noi semmaryhmät, mut sen lisäks omaan ohjaajaan ollaan aina tiiviisti yhteydessä. Se vähän kattoo, että ei tee mitään megamokaa analyysissä tms. Pelkäänkin et tulkitsen jotain väärin ja elokuussa onkin katastrofin ainekset kun nään taas ohjaajan.
[/quote]
Meillä ei kovin hirveesti olla ohjaajaan muuten yhteydessä. Toisissa seminaariryhmissä (meillä yhteensä 3 ryhmää yhtäaikaa) kai aika sama tilanne, mutta riippuu toki opiskelijasta, että kuinka aktiiviseen ohjaukseen kokee tarvetta.
Gradu on itsenäinen opinnäytetyö.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:25"]
[/quote]
Joo, joka joissain laitoksissa tehdään jopa parityönä?!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:25"]
[/quote]
Joo, joka joissain laitoksissa tehdään jopa parityönä?!
[/quote]
Toki voi tehdä parityönä, mutta opinnäytetyö tulisi pyrkiä tekemään mahdollisimman itsenäisesti. Onhan itsenäisyydenaste yksi arviointikriteereistäkin.
Minä kirjoitin gradun kolmessa kuukaudessa tuolla sivu/päivä menetelmällä. Muistaakseni sain siitä arvosanan M.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:56"]
Mitä, enkö olekaan ainoa gradua väkertävä vätyssi, joka on eksynyt Vauva-palstalle. Kirjastoon vetoaminen ah, mikä ihana teko syy. Itse en olisi keksinyt noin hyvää tekosyytä. Aika monta kertaa olen harmitelllut lähdeaineistoni suppeutta.
Erityistä on se, että tiskaaminen, pyykin peseminen ja imurointi ovat alkaneet kuullostamaaan hohdokkailta ja erinomiaisen kiinnostavilta. Kuluneella viikolla olen myös harkinnut vähintään kerran päivässä, että pitäiskö lähteä mattopyykille. Mutta ennen sitä täytynee tarkista, että onko tiskikaapissa vielä uudelleen tiskattavia astioita, tai joku astia jonka olisin unohtanut tiskata.
[/quote]
Äläs nyt, tämähn on Suomen suosituin keskustelupalsta, haha. En ole vielä tuossa vaiheessa, mutta aikanaan sekin tulee eteen. Tsemppiä kaikille gradun kanssa painiskeleville.
Ja jo heti kielioppivirhe... omg...
Juu, pakko huomauttaa, kun on nyt niin fiksua porukkaa liikenteessä ;)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:16"]
Mä pakerran gradua myös, yhteiskuntatieteilijä olen. Palautan gradun ens maanantaina 1. tarkastukseen ohjaajalle (lupasi tarkastaa sen lomallaan), meillä siis ensin 1. tarkastus jonka jälkeen saa vielä muokata palautteen pohjalta, ja sen jälkeen gradu lähtee sitten 2. tarkastukseen. Alotin graduni (tutkimussuunnitelmasta lähtien siis, kandissakin aihe oli eri) toukokuussa ja elokuussa palautan lopullisen version. Tyypit jotka vääntää gradua "kokopäiväisesti" vuoden-kaks on oikeesti mun mielestä lähinnä vitsi. :D Joojoo tiedän, että riippuu paljolti alastakin, mut silti. Haloo mitä te oikein muka teette päivät pitkät, hierotte persettä tuskissanne penkissä ja ramppaatte vauva.fissä??
[/quote]
Noooh tuota.. oletko tullut perehtyneeksi, että kuinka erityyppisiä opinnäytteitä eri aloilla on ihan noin niin kuin oikeasti? Meillä lähtökohtaisesti kaikki tekevät graduansa vähintään sen vuoden. Vaikka ei olisi juurikaan muita opintoja siinä rinnalla edes. Että enemmän on tosiaan alakohtaiset jutut kyseessä. Mulle esim. työkkärin mamma sanoi ohimennen (kun selvittelin mahdollisuuksiani ansiosidonnaiseen omaehtoisen koulutuksen ajaksi), että hän muistaa, miten hirrrrveen helpolla opintopisteet irtosi ainakin hänen aikanaan juurikin muuten sieltä yhteiskuntatieteellisestä ;) Samoin kuin mitä tässä olen omien opiskelukavereiden opiskelutahtia yms. seurannut, niin niin se vaan hennoopi olla, että esimerkiksi kielten opintoja tai vaikkapa kasvatustietejä, ja toki alasta riippuen niin humanistisella puolella ja niin saat tehdä moninkertaisen määrän työtä opintopisteidesi eteen verraten esimerkiksi sinne yhteiskuntatieteelliseen.
Notta kiitos ja anteeksi ;)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 18:02"]
Miten te jaksatte kirjoittaa koko päivän? Itselle maksimi tuntuu olevan 5h, en mitenkään jaksa istua paikoillani tuota enempää päivässä vaikka pidän taukoja.
[/quote]
Kyllä mä jonkun 10 h päivässä pystyn tarvittaessa työskentelemään, mutta käytän siitä varmasti ainakin 2 h tuolloin taukoihin - ruokaa, kahvia, jaloittelua, nettiselaamista. Mutta ehdoton on tosiaan joo tauottaa hyvin ja tehdä muutakin kuin istua. Joskus saatan jakaa työskentelyni aamuvuoroon ja iltavuoroon, että päivällä vaikka pidempi tauko keskellä jotain aivan muuta tehden. Mutta tomaatit on kyllä loistokeksintö! 25-30 min työtä, ja sit 5-10 minuuttia taukoa :) Ja tykkään myös vuorotella lukemista ja kirjoittamista. Että ko tekee vähä useammanhenkistä juttua limittäin tai vuorotellen niin ei iske tympäännys.
Täällä yks ekan sivun vastailija linjoilla.. Viikoksi varattu tehokasta gradutyöskentelyä. Minäpä vietin ajan suurimmaksi osaksi sairaalssa ja kipeenä, joten en oo saanut tehtyä paskaakaan :D
Itse opiskelen kasvatustieteitä ja voin sanoa, että kokemukseni valtiotieteellisestä oli ihan lällyä. Luet muutaman kirjan ja saat kurssista riippuen 3-8op. Meillä ei tarvitse lukea noin paljon, mutta todella paljon on läsnäolopakollisia luentoja. Nämä vievät paljon aikaa matkoineen ja päivineen sekä tietysti haastaa aikataulut. On ihan mahdotonta valmistua nopeasti kun kursseja menee päällekäin tai niitä ei vain ole.
En oo viikkoon avannut koko tiedostoa. Tänäänkään en vielä jaksa ja koko ensi viikon olenkin sitten töissä. Noh, kyllä tämä tästä :D
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:43"]
Täällä yks ekan sivun vastailija linjoilla.. Viikoksi varattu tehokasta gradutyöskentelyä. Minäpä vietin ajan suurimmaksi osaksi sairaalssa ja kipeenä, joten en oo saanut tehtyä paskaakaan :D
[/quote]
Voe pärse :D Osanottoni :D Nnoo, kyllä me tästä suosta vielä noustahan... Mul on tässä orientaatiojakso menossa. Tänään keskityn vielä katsomon ja ruudun tarjontoihin, huomenna uskaltaudun jo yliopistolle syömään ja taidanpa ottaa ja lukea jokusen artikkelinkin. Ihan siis vallan aiheeseen liittyen!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 18:02"]
Miten te jaksatte kirjoittaa koko päivän? Itselle maksimi tuntuu olevan 5h, en mitenkään jaksa istua paikoillani tuota enempää päivässä vaikka pidän taukoja.
[/quote]
Kyllä mä jonkun 10 h päivässä pystyn tarvittaessa työskentelemään, mutta käytän siitä varmasti ainakin 2 h tuolloin taukoihin - ruokaa, kahvia, jaloittelua, nettiselaamista. Mutta ehdoton on tosiaan joo tauottaa hyvin ja tehdä muutakin kuin istua. Joskus saatan jakaa työskentelyni aamuvuoroon ja iltavuoroon, että päivällä vaikka pidempi tauko keskellä jotain aivan muuta tehden. Mutta tomaatit on kyllä loistokeksintö! 25-30 min työtä, ja sit 5-10 minuuttia taukoa :) Ja tykkään myös vuorotella lukemista ja kirjoittamista. Että ko tekee vähä useammanhenkistä juttua limittäin tai vuorotellen niin ei iske tympäännys.
[/quote]
Toi tomaattitekniikka (Pomodoro) on oikeasti hetkittäin todella tuotteliasta! Itsellä kauppatieteiden gradu tekosessa ja kyllä tässä 3kk jonkun tekeleen varmasti saa aikaan. Kunhan taas tänään jaksaisi avata edes sen tiedoston... :)