Onko Kallio(Hki) mukavaa asuinaluetta?
Kommentit (98)
Kallio sopii sellaiselle joka todellakin tykkää kaupungin sykkeestä ja esim. melu ei häiritse. Kulkuyhteydet eivät juuri voisi paremmat olla ja tekemistä löytyy heti oven takaa. Itse tykkään kaupunkielämästä ja arvostan kauppojen ja palveluiden läheisyyttä, mutta Kallio on minulle liian keskustaa ja liian vilkas. Tietynlainen luonnonläheisyys on minulle tärkeää ja en nauti siitä, että oman kotitalon edessä pyörii koko ajan ihmisiä. Tästä syystä esim. Kumpula, Arabianranta, Hermanni ja oikeastaan Vallilakin ovat mielestäni Helsingin kivoimmat alueet.
PiF kovaa menoa Kalliossa. Amfetaminix ja niin edelleen. Tietäjät tietää ja osaajat osaa. Ei tästä nyt tämän enempää, keskustelua on toisaalla.
Hirvein paikka missä voisi joutua asumaan olisi Helsinki ja Helsingissä Kallio. Yök.
Vuosia asuttu täällä lasten kanssa ja hyvin viihdytään edelleen. Isoja perheasuntoja on niukasti, mutta kyllä niitäkin löytyy.
Olen asunut Kalliossa ja välillä kaipaan kovasti takaisin. Tiedän kaikenikäisiä, jotka viihtyvät siellä hyvin, alue voi tarjota minkä tahansa ikäiselle mahtavan asuinympäristön, kunhan itse siitä tykkää. Kalliolla tarkoitan tässä nyt sitä ihan varsinaista Kalliota, mutta tiedän kyllä niin lapsiperheitä, vanhuksia kuin bilenuoriakin asuvan myös Harjun, Sörkän, Alppilan ja Hakaniemen alueilla. Lapsiperheenä toki pitää asennoitua eri tavalla. Lähiössä lasten reviiri on isompi jo nuorempana ja he voivat juosta naapuritalosta toiseen kylään jo alle kouluikäisinä. Kalliossa joutuu pidempään saattamaan lapsia eikä heille ole yhtä paljon vapaata reviiriä kuin vasta kouluiässä. Toisaalta harrastukset ja koulut ovat lähellä, ei joudu kuskaamaan mihinkään tuntikaupalla.
Se, mikä itseni nykyään estäisi muuttamasta Kallioon on pitkä matka metsään, ladulle ja rauhalliseen merenrantaan. Kallion vilinässä on ihanaa (olen siellä lähellä yhä töissä), mutta illalla on myös ihana tulla rauhallisemmalle, vehreälle alueelle kotiin hengittämään raikkaampaa ilmaa. Eikä enää tarvitse kuunnella avoimesta ikkunasta ördäystä joka kesäaamu kello viisi, sekin on suuri bonus. Huomaan kuitenkin itsestäni, että loppujen lopuksi luonnossa liikkuminen on minulle tärkeämpää päivittäin kuin kaupungin sykkeessä katujen tallailu. Mielummin käyn täältä kaupungilla (20 minuutissa) kuin kovalla vaivalla matkustan kerran viikossa tai parissa vaivalla metsään.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:46"]
Kallio on muuten oikein kivaa kaunista seutua, mutta se on muuttunut hipsterhelvetiksi. Aika draamaattisia muutoksia on tapahtunut kun kalliosta tuli muotikaupunginosa.. Jossei hipsterit haittaa niin sinne vaan.
[/quote]mikä on hipsteri?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:02"]
On. Perheasuntoja harvassa, mutta ei täällä kaikki sinkkuja ole. Itsekin asun mieheni kanssa isohkossa asunnossa täällä.
+ Sijainti, kaikki on lähellä ja palvelut vieressä
+ Kulkuyhteydet tosi hyvät melkein kaikkialle pk-seudulle, helppo käydä töissä vaikka Itä-Vantaalla Kalliosta käsin.
+ Tapahtumaa ja kulttuuria, kynnys käydä "jossain" madaltuu huomattavasti
+ Kallion yleistunnelma mielestäni tosi kiva ja kaupunginosa on kaunis
+ Kaduilla on aina ihmisiä, se luo turvallisuuden tunnetta
+ Luonto on yllättävän lähellä (esim. Kulosaari ja Lammassaari + puistot tietenkin)
+ Meri lähellä
- Kallista asua
- Laitapuolen kulkijoita on enemmän kuin monessa muussa kaupunginosassa
- Taloissa ei ole omia pihoja ja sellaisia "suojaisia" spotteja saa etsiä
Olen itse tosi kiintynyt Kallion alueeseen. Ei se täydellinen ole, niin kuin ei mikään muukaan, mutta itsellä on aina niin kotoisa olo täällä. Olen asunut täällä nuorena "menoikäisenä" ja muuttanut vähän vanhempana takaisin.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Lisäisin vielä että Kalliossa on Suomen parhaimmat miehet. Ja mukavia baareja.
Vierailija kirjoitti:
Kalliossa asuminen ja onnellisena pysyminen vaatii ainakin lapsettomuutta
Vai niin ihan hyvin nuo omat 11 ja 13 vuotiaat täällä on kasvanut, aika rankkaa yleistämistä monilla ystävilläni on täällä myös lapsia.Kallio oli paljon villimpi aikoinaan kuin mitä se nyt on.Toki meitä täällä yli 10 vuotta asuneita natiiveja ärsyttää hipsterit jotka alueelle ovat tunkeutuneet ja nostavat palvelujen hintoja kaikessa mahdollisessa.Olemmekin miettineet että alamme levittämään subjektiivista maailmankuvaa jonka mukaan jakomäki on se uusi hip n cool mesta olla jossa voivat kammata viiksiään ja ladata applejaan.
Vierailija kirjoitti:
Kalliossa ei kukaan tuijota ketään, siksi siellä on niin helppo olla ja elää:).
...kunhan sulla on joku hyväksytty Kalliouniformu, eli virttynyt Che-teepaita ja lötköttävä pipo, metallia naamassa ja goottiasu , rastat ja hamppukolttu tai metroseksuaali hipsteriluukki.
Ei se kyllä ole ihan noin ja riippuu paljon omastakin käytöksestä. Kaverit asuu siellä ja pukeutuvat Ralph Laurenin ja Gantin vaatteisiin ja heillä taas kavereina mm.asuntoloissa asuvaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää kalliosta :)
Itse muutan helsinkiin jos saan työpaikan ja kalliota olen miettinyt asuinpaikaksi juuri tuon sijainnin takia. Kartaakin kun katsoo niin se on lähellä kaikkea ja kaupunkimaisuus kiehtoo tällaista landespedeä. Vai olisiko herttoniemi parempi vaihtoehto? mielelläni kuulisin siitäkin jos joku lukee tämän ja jaksaa kirjoittaa. Luultavasti vuokraan halvimman asunnon mitä löydän, ei sillä niin väliä ole missä päin se on... kunhan ei ihan jumalanselän takana
Vanha viesti, mutta muualta tulleena muuttaisin ehkä aluksi mieluummin nyt vaikka sinne Herttoniemeen. Nykyisin liikun Kalliossa jatkuvasti mutta ihan alussa oli parempi totuttautua kaupunkielämään jossain vähän rauhallisemmassa paikassa, kun ite pikkupaikasta tänne muutin.
Kummallinen sekoitus hipstereitä ja narkkareita. Kurvin ihmis- ja autovilinä on hengästyttävä (jos siinä saasteloukossa voisi hengittää). Päihdeporukasta huolimatta Kallio on omalla tavallaan viihtyisä.
Kallion huumeongelma on kuluneen koronakevään, -kesän ja -syksyn aikana räjähtänyt käsiin, tai ainakin ulkopuolisten silmille. Zombieita vaeltaa kaduilla ennätysmäärä ja maasta löytyy ruiskuja, irtoneuloja, neulapakkauksia, kuppeja ja tyhjiä lääkelevyjä päivittäin. Vissiin poikkeustilanne iskenyt näiden päivähoitoloihin ja jälkien siivoajiin.
Kallio on kaupunginosa, jossa kaikki palvelut ovat lähellä. Kirjaimellisesti.
Asuttuani Kalliossa kolmeen otteeseen, 1990-luvun alussa muutaman vuoden, 1990-luvun lopussa taas muutaman vuoden ja 2004-2008, olen aina ollut tyytyväinen alueeseen, joskin alue on aina sopinut elämäntilanteeseeni.
Aikoinaan, 1990-luvun alussa meno oli aika villiä. Missään muualla Suomessa en ole nähnyt kun joku tykittää kamaa suoneen porttikongissa ja kertaalleen Aleksis Kiven koulun rappusilla ilta-aikaan. Vastaavasti, eräässä Hesarin baarissa oli aika erikoinen tunnelma, kun ammatinharjoittajat lähtivät vapaalle. Noista kun ei aina tiennyt, puhutaanko nyt bisneksestä vai ihan vapaa-ajan toiminnasta. Keskimmäinen jakso oli muuten hyvä, mutta yläkerran ammatinharjoittajalla ja tämän managerilla oli välillä ilmeisen väkivaltaiseksi meneviä erimielisyyksiä. Toisaalta, 1990-luvun lopussa tuolla alkoi selvä juppiutuminen, kun paikalle alkoi ilmaantua espressoa ja lattea tarjoavia kahviloita sun muuta.
Viimeisin jakso, 2004-2008 oli kovin erilainen kuin aikaisemmat. Vaikka tuolla onkin ilmeisesti edelleenkin ties mitä laitapuolen touhua, Karhupuistossa ei enää tuolloin ollut pahemmin pahimman luokan tapauksia. Muutenkin paikka tuntui pääsääntöisesti kesyyntyneeltä. Tosin, tuolloin asumiseni oli enemmän tukikohdan pitämistä, kun työskentelin etupäässä ulkomailla.
Nykymenosta en täsmällisemmin tiedä. Omien, kieltämättä vanhojen, kokemusteni perusteella en ehkä muuttaisi tuonne, jos perheeseen kuuluisi alaikäisiä.
Kaikki ne jotka sai vainvitosia peruskoulusta muuttivat Kallioon, meillä sanotaan aluetta Sörkkä. Ennen ol iha spurgujen aluea. Siellä on entisten vankien asuntolat ja alkoholistien asuntolat yms. Ne entiset nuoret sieltä on kaikki kuolleet nuorena. Sieltä puukkobulevardilta haetaan yöllä pimeetä viinaa.Piritorilla on aina vappu. Sopiihan sinne mennä itse katsomaan pejantai -iltana juoppoja .se onkin toisille oikeeta elämää. Niillä on normaalsti myös teräaseet.
Sopiihan se landespedelle, sen voi ryöstää vaikka.
Kallio on kiva paikka. Kaikki palvelut lähellä. Baarit, parturit, thai-hieronta jne.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:09"]Miksi Kallion todellisuuden julki tuominen on niin suuri tabu nykyään? Kirjoitin viestin nro 14, ja kaikki siinä kerrottu on ihan omin silmin nähtyä ja koettua viimeisten 2 vuoden aikana. Kyllä minäkin Kalliosta tykkään, mutta tällaista se elämä oikeasti täällä on.
Ja miinuksia ropisee...
[/quote]
Kallio on paljon muutakin kuin Hesari. Ja se on melkein ainut paikka jossa tollaseen törmää.