Onko Kallio(Hki) mukavaa asuinaluetta?
Kommentit (98)
On. Perheasuntoja harvassa, mutta ei täällä kaikki sinkkuja ole. Itsekin asun mieheni kanssa isohkossa asunnossa täällä.
+ Sijainti, kaikki on lähellä ja palvelut vieressä
+ Kulkuyhteydet tosi hyvät melkein kaikkialle pk-seudulle, helppo käydä töissä vaikka Itä-Vantaalla Kalliosta käsin.
+ Tapahtumaa ja kulttuuria, kynnys käydä "jossain" madaltuu huomattavasti
+ Kallion yleistunnelma mielestäni tosi kiva ja kaupunginosa on kaunis
+ Kaduilla on aina ihmisiä, se luo turvallisuuden tunnetta
+ Luonto on yllättävän lähellä (esim. Kulosaari ja Lammassaari + puistot tietenkin)
+ Meri lähellä
- Kallista asua
- Laitapuolen kulkijoita on enemmän kuin monessa muussa kaupunginosassa
- Taloissa ei ole omia pihoja ja sellaisia "suojaisia" spotteja saa etsiä
Olen itse tosi kiintynyt Kallion alueeseen. Ei se täydellinen ole, niin kuin ei mikään muukaan, mutta itsellä on aina niin kotoisa olo täällä. Olen asunut täällä nuorena "menoikäisenä" ja muuttanut vähän vanhempana takaisin.
Helvetin rumaa aluetta! Miten kukaan voi asua tuolla?
Ja se piti vielä sanoa, että yli vauvaikäisen lapsen kanssa en välttämättä haluaisi asua Kalliossa. Ei tämä nyt mikään lapsiltakielletty-alue ole, mutta lapsen kanssa ulkoilut jne on varmaan mukavampi hoitaa jossain muualla. Tosin lapsia näkyy täällä kokoajan enemmän ja enemmän.
En itse tykkää mutta riippuu myös vähän mitä tarkotat Kalliolla ja millainen olet...
Rakastan Kalliota! Edellä mainittujen plussien lisäksi haluan erityisesti mainita oivallisen ravintola- ja kahvilatarjonnan. Esimerkiksi Siltanen / Kuudes Linja, Lemon Grass ja monet kivat kahvilat tuovat elämääni paljon lisää. Kaupungin sykettä ja elämää, paljon nuoria avoimia ja myönteisesti elämään suhtautuvia ihmisiä jne. En vaihtaisi lähiöelämään tätä mistään hinnasta ja olen todellakin valmis maksamaan korkeampaa vuokraa siitä, että saan asua tällaisessa ympäristössä. Kaikki lähellä, kaupat, kirjasto, terveyskeskus, kauppahalli, puistoja, jopa meren ranta ei kovin kaukana.
Suosittelen!
on todella mukavaa aluetta. Ainoat paikat, joissa Helsingissä asuisin ovat:
-Kallio/Alppila
-Vallila/Hermanni
-Käpylä/Kumpula
Asun Kalliossa ja olen todellakin viihtynyt. Lapsiperheitä ei paljon näy. Hyvät yhteydet ja tarpeeksi lähellä keskustaa.
Alue on tietyn tyyppisille ihmisille kaupungin parhain. Toisille taas ei sovi sitten millään.
Kalliossa asuminen ja onnellisena pysyminen vaatii ainakin lapsettomuutta (ei alle 15-vuotiaita taloudessa, eikä mielellään ehkä vanhempiakaan teinejä koska huumeita on niin avoimesti tarjoilla ja kulttuuri se, että lähestulkoon kaikki käyttävät jotain...), avointa suhtautumista päihteisiin, hyvää häiriönsietokykyä, elämän monimuotoisuuden hyväksymistä, anti-porvarillisia ja -rasistisia arvoja, sitä ettei ihan pienestä hätkähdä, ehkä tietyn laista habitustakin ettei tunne oloaan kuin avaruudesta tulleeksi...
Kalliossa päivittäiseen elämään kuuluvat kusi, paska, oksennus, veri, pilvi, piikkihuumeet, viina, napit, hullut, huorat, syrjäyneet, huudot, tappelut. Julkirunkkariinkin täällä saattaa törmätä.
Juuri oli hesarissa juttua ettei se ole karvanoppanuorisolle oikea paikka, mutta on juuri tiheä kaupunkiympäristö parhaimillaan ihmisille, jotka oikeasti haluavat asua kaupungissa tarvitsematta omistaa liikkumisen vuoksi autoa.
Mun mielestä lapsiperheitä alkaa kyllä näkyä enenevässä määrin. On täälläkin kuitenkin leikkipuistoja ja paljon muuta tekemistä.
Hinnoista en osaa sanoa, itse olen kuvitellut että täällä on kuitenkin suht halpaa, ainakin verrattuna muihin sijainniltaan samantapaisiin paikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:51"]
Juuri oli hesarissa juttua ettei se ole karvanoppanuorisolle oikea paikka, mutta on juuri tiheä kaupunkiympäristö parhaimillaan ihmisille, jotka oikeasti haluavat asua kaupungissa tarvitsematta omistaa liikkumisen vuoksi autoa.
[/quote]Ei Kalliossa asuminen ja auton omistaminen ole mitenkään toisensa poissulkevia valintoja, vaikka Hesarin typerät vihertoimittajat agendaansa kuinka kylväisivät.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:51"]
[/quote]Ei Kalliossa asuminen ja auton omistaminen ole mitenkään toisensa poissulkevia valintoja, vaikka Hesarin typerät vihertoimittajat agendaansa kuinka kylväisivät.
[/quote]
Ei tietenkään, mutta Helsinki on Suomen autottomin kunta ja Kallio yksi Helsingin autottomimmista alueista, joten kyllä siinä nyt ihan selkeä korrelaatio kuitenkin on.
Miksi Kallion todellisuuden julki tuominen on niin suuri tabu nykyään? Kirjoitin viestin nro 14, ja kaikki siinä kerrottu on ihan omin silmin nähtyä ja koettua viimeisten 2 vuoden aikana. Kyllä minäkin Kalliosta tykkään, mutta tällaista se elämä oikeasti täällä on.
Ja miinuksia ropisee...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:48"]
Alue on tietyn tyyppisille ihmisille kaupungin parhain. Toisille taas ei sovi sitten millään.
Kalliossa asuminen ja onnellisena pysyminen vaatii ainakin lapsettomuutta (ei alle 15-vuotiaita taloudessa, eikä mielellään ehkä vanhempiakaan teinejä koska huumeita on niin avoimesti tarjoilla ja kulttuuri se, että lähestulkoon kaikki käyttävät jotain...), avointa suhtautumista päihteisiin, hyvää häiriönsietokykyä, elämän monimuotoisuuden hyväksymistä, anti-porvarillisia ja -rasistisia arvoja, sitä ettei ihan pienestä hätkähdä, ehkä tietyn laista habitustakin ettei tunne oloaan kuin avaruudesta tulleeksi...
Kalliossa päivittäiseen elämään kuuluvat kusi, paska, oksennus, veri, pilvi, piikkihuumeet, viina, napit, hullut, huorat, syrjäyneet, huudot, tappelut. Julkirunkkariinkin täällä saattaa törmätä.
[/quote]
Mulle ei ainakaan koskaan ole tarjottu huumeita Kalliossa, tuskin siis teineillekään. Eiköhän missä päin Helsinkiä tahansa ole mahdollista törmätä huumeisiin nykyään... Jos häiriöksi laskee kadulta kuuluvan puheensorinan tai Kallio kukkii -konsertit, niin sitten täällä on paljon häiriöitä. Itseäni se ei häiritse. Elämän monimuotoisuuden hyväksyn, antiporvarillinen tuskin olen (yrittäjäperheestä jne.), antirasistinen toki, olen aika herkkä mutta ilmeisesti en sitten hätkähdä pienistä, habituksesta en tiedä mutta valtionhallinnossa olen töissä eli jakkupuku päällä painelen joka päivä Kalliosta Krunaan eikä olo ole kuin alienilla.
Kadulle lorottavia miehiä olen nähnyt joskus, samoin oksennusta kadulla, mutta en nyt sentään päivittäin, en edes viikoittain. Ehkä sitten vain kiinnitän huomiota eri asioihin?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:09"]
Miksi Kallion todellisuuden julki tuominen on niin suuri tabu nykyään? Kirjoitin viestin nro 14, ja kaikki siinä kerrottu on ihan omin silmin nähtyä ja koettua viimeisten 2 vuoden aikana. Kyllä minäkin Kalliosta tykkään, mutta tällaista se elämä oikeasti täällä on.
Ja miinuksia ropisee...
[/quote]
Mielenkiintoista. Muutin Helsinkiin ja sain hyvän kämpän heti Kalliosta. Kuulin paljon varoitteluja kuinka huonoa aluetta se on, ja kuinka siskon kaiman koiraa potkittiin ja spuget on sammuneena joka päivä kotiovesi edessä. Suunnittelin etsiväni mahd. pian asunnon vaikkapa Etu-Töölöstä tai muusta rauhallisesta alueesta.
Nyt olen asunut jo vuosia Kalliossa. Koskaan en ole tuntenut oloani turvattomaksi. Häiriöitä ei ole ollut ja talossa asuu vanhuksia, lapsiperheitä, työssäkäyvää keskiluokkaa. Lähellä on monia ihania kahviloita, ravintoloita ja merenrantaan kävelymatka. Täältä en halua enää pois.
Kallio on kyllä aika häilyvä käsite joillekkin. Että ehkä on sitten alueellisiakin eroja - jotkut nyt ajattelevat Alppiharjun ja Sörnäisten yms olevan vielä Kalliota.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:48"]
[/quote]
Mulle ei ainakaan koskaan ole tarjottu huumeita Kalliossa, tuskin siis teineillekään. Eiköhän missä päin Helsinkiä tahansa ole mahdollista törmätä huumeisiin nykyään... Jos häiriöksi laskee kadulta kuuluvan puheensorinan tai Kallio kukkii -konsertit, niin sitten täällä on paljon häiriöitä. Itseäni se ei häiritse. Elämän monimuotoisuuden hyväksyn, antiporvarillinen tuskin olen (yrittäjäperheestä jne.), antirasistinen toki, olen aika herkkä mutta ilmeisesti en sitten hätkähdä pienistä, habituksesta en tiedä mutta valtionhallinnossa olen töissä eli jakkupuku päällä painelen joka päivä Kalliosta Krunaan eikä olo ole kuin alienilla.
Kadulle lorottavia miehiä olen nähnyt joskus, samoin oksennusta kadulla, mutta en nyt sentään päivittäin, en edes viikoittain. Ehkä sitten vain kiinnitän huomiota eri asioihin?
[/quote]No tietyn maahanmuuttajaryhmän harjoittama huumekauppahan on Kallion puistoissa aivan avointa ja keskellä päivää tapahtuvaa. Ei ne nyt erikseen tule tarjoamaan, mutta ilmeisen helposti tavaraa on saatavilla. Voi siinä syntyä teineille houkutus kokeilla. Ja jos puistoon menee ihan vaan istumaan ja aikaa viettämään, niin aina siihen on joku kotimainen piripää tai hamppuheikki tulossa seuraansa tarjoamaan. Jotain muutakin voi näillä olla kaveruuden merkiksi tarjottavana...
Ja tämä huumekauppa rajoittuu tiukasti Hakaniemen torin ja Hesarin väliselle alueelle?
Olen asunut linjoilla sekä Vaasankadulla, ja Vaasankadulla oli aika paljon reippaampi meno verrattuna linjoihin tai muuhun Kallioon/Alppiharjuun. Eipä mulla koskaan sielläkään ollut turvaton tai epämiellyttävä olo, eikä mua haittaa humalaiset ihmiset/seksikaupat jne., mutta ymmärrän että siellä eka kertaa käyvälle voi tulla vähän epämiellyttävä fiilis. Koko Kallio ei kuitenkaan ole sama kuin Vaasankatu (joka teknisesti ottaen siis ei edes sijaitse Kalliossa).
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:34"]
Ja tämä huumekauppa rajoittuu tiukasti Hakaniemen torin ja Hesarin väliselle alueelle?
[/quote]Ei tietenkään rajoitu, mutta se huumekauppa, josta tässä puhuin koskee vain Kallion kaupunginosan aluetta. Ja kyllä, tiedän viralliset rajat.
yyp`?