E-pilleri unohtui, apua (Yaz)
Olin unohtanut ottaa eilisen pillerin joka kuului ensimmäisen rivin pillereihin. Otin nyt kaksi kerralla ja unohduksesta on ymmärrykseni mukaan kulunut hiukan yli 24h. Olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä 7 päivän sisällä, kuinka mahdollista että olen raskaana? Pelottaa!
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:35"]
Miten vaikeaa on lukea ne pakkausselosteen ohjeet? Ei niitä koskaan kannata ottaa kahta kerralla. Tuskin olet raskaana mutta ens kerralla lue sieltä paketista mitä pitää tehdä kun unohtaa pillerin. Ja kannattaa käyttää kortsua nykyisen liuskan ajan jos on neuroottinen.
[/quote]
Ohjeessa nimenomaan käskettiin ottaa kaksi kerralla :(. Noh, ehkä lähden hakemaan jälkiehkäisyä ahdistuksen lievittämiseksi.
Ei saa ottaa 2 kerralla. Miksi ihmeessä et lukenut tuoteselostetta? Mulla on monta kertaa unohtunut ottaa Yaz-pilleri enkä ole raskautunut.
Nythän sun pitäisi käyttää toista ehkäisyä menkkoihin ja toiseen laattaan saakka.
Niissä pakkausselosteissa lukee miten toimia jos unohtaa pillerin. Ekan viikon pillerit kaikista "tärkeimmät". Kannattaa käyttää muuta ehkäisyä tämän laatan ajan ohella. Raskauden mahdollisuus on olemassa, tosin pieni. Jos soitat vaikka lääkärille ja kysyt asiaa ja jälkiehkäisyn käyttöä?
pillereitä hakiessani lääkäri ohjeisti ottamaan kaksi jos joskus unohtuu. 4, 918miksi niin ei saisi tehdä?
Se, miten pitää toimia unohduksen jälkeen riippuu täysin rivistä. Kyllä siellä ohjeissa jonkin rivin kohdalla kehotetaan ottamaan 2 samaan aikaan.
Ihmeellisiä nämä kommentoijat "ei saa koskaan ottaa kahta, olisit lukenut tuoteselosteen" ja on vielä itse väärässä. Ette tainneet lukea tuoteselostetta itse lainkaan?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:39"]
Ei saa ottaa 2 kerralla. Miksi ihmeessä et lukenut tuoteselostetta? Mulla on monta kertaa unohtunut ottaa Yaz-pilleri enkä ole raskautunut.
Nythän sun pitäisi käyttää toista ehkäisyä menkkoihin ja toiseen laattaan saakka.
[/quote]
Niissähän lukee jotenkin, että "ota unohtamasi pilleri heti, vaikka joutuisitkin ottamaan kaksi kerralla". Tarkoittaa sitä, että jos huomaa unohtuneen pillerin samalla, kun pitäisi ottaa jo seuraava, niin pitää ottaa kaksi kerralla. Ja ekan rivin pillerin unohtuessa lisäehkäisyä tarvitsee käyttää vain 7 unohduksen jälkeistä päivää, ei seuraavaan laattaan saakka. Raskaus on mahdollinen, joskin epätodennäköinen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:44"]
Niissä pakkausselosteissa lukee miten toimia jos unohtaa pillerin. Ekan viikon pillerit kaikista "tärkeimmät". Kannattaa käyttää muuta ehkäisyä tämän laatan ajan ohella. Raskauden mahdollisuus on olemassa, tosin pieni. Jos soitat vaikka lääkärille ja kysyt asiaa ja jälkiehkäisyn käyttöä?
[/quote]
En millään uskaltaisi soittaa, hillitön puhelinkammo. Onko joku syy miksi en voisi hakea jälkiehkäisypilleriä, yhdynnästä vielä alle 72h?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:44"]
[/quote]
En millään uskaltaisi soittaa, hillitön puhelinkammo. Onko joku syy miksi en voisi hakea jälkiehkäisypilleriä, yhdynnästä vielä alle 72h?
[/quote]
Voit hakea. Ei ole mitään syytä miksi et voisi hakea.
Itse unohtelen ottaa pillereitä varmaan joka laatasta vähintään kerran, enkä ole tullut raskaaksi joten itse ainakaan paniikkia ottaisi asiasta. Todennäköisyys raskautua tällaisesta on häviävän pieni.
Ensin voidaan ajatella, että todennäköisyys raskautua yhdestä yhdynnästä on pieni. Sitten tämän jälkeen, kun käyttää ehkäisyä, vaikka ehkäisyn teho onkin heikentynyt, niin todennäköisyys raskautua on vielä entistäkin pienempi. Ja sitten vielä tämänkin jälkeen, jos tulisit raskaaksi, niin käsittääkseni 70 % alkaneista raskauksista menee kesken (ainakin näin olen kuullut) jo ennen kuin nainen edes huomaa olleensa raskaana. Joten todennäköisyys raskaudelle on tässä tilanteessa häviävän pieni, mutta tietysti mahdollinen.
Miten vaikeaa on lukea ne pakkausselosteen ohjeet? Ei niitä koskaan kannata ottaa kahta kerralla. Tuskin olet raskaana mutta ens kerralla lue sieltä paketista mitä pitää tehdä kun unohtaa pillerin. Ja kannattaa käyttää kortsua nykyisen liuskan ajan jos on neuroottinen.